Εκτιμητές χωρίς… εκτίμηση

Όταν την περασμένη Δευτέρα το ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε τις τεχνικές προσφορές που είχαν καταθέσει από τις 10 Οκτωβρίου οι «μνηστήρες» Corporation AmericaMETKA, FraportSlentel και VINCI Airports-ΑΚΤOR Παραχωρήσεις προκειμένου να αποκτήσουν το δικαίωμα διαχείρισης και εκμετάλλευσης 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων, ουδείς μπορούσε να προβλέψει τον νικητή.

Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό ότι αυτοί που γνωρίσουν τα διαδικαστικά αντίστοιχων διαγωνισμών σημείωναν ότι θα πρέπει να κρατάμε μικρό καλάθι, καθώς το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών δεν θα σήμαινε κατά ανάγκη ότι θα χριζόταν και ο ανάδοχος. Γιατί όχι; Σύμφωνα με την PriceWaterhouseCoopers και τη Citibank, τους ανεξάρτητους δηλαδή συμβούλους που είχε προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ για την εν λόγω αποκρατικοποίηση, το ελάχιστο τίμημα παραχώρησης των αεροδρομίων είχε οριστεί στο ποσό των 350 εκατ. ευρώ. Επομένως, υπήρχε η πιθανότητα κάποιος από τους διεκδικητές να περάσει κάτω από τον πήχη και να μείνει εκτός νυμφώνος.

Οι ίδιοι άνθρωποι θύμιζαν μάλιστα την περίπτωση του ΟΠΑΠ, όταν η αντίστοιχη εκτίμηση για την αποκρατικοποίηση του 33% του Οργανισμού τον Μάιο του 2013 είχε αποτιμηθεί στα 650 εκατ. ευρώ, η αποσφράγιση τότε των προσφορών έδειξε ότι η ΕΜΜΑ Delta έδινε 622 εκατομμύρια και οι Τσέχοι αναγκάστηκαν να ανεβάσουν την προσφορά τους κατά 30 εκατ. ευρώ να τη φτάσουν συνολικά στα 652 εκατομμύρια και να αποκτήσουν το «φιλέτο».

Στην αποκρατικοποίηση, ωστόσο, των 14 περιφερειακών αεροδρομίων οι εξελίξεις έκρυβαν μία έκπληξη και μία «σκοτεινή» πτυχή. Η έκπληξη αφορά την προσφορά-μαμούθ που κατέθεσε η κοινοπραξία της γερμανικής Fraport με την Slentel ltd (σ.σ. είναι θυγατρική εταιρεία που ανήκει στον Όμιλο Κοπελούζου). Φαίνεται ότι οι υπεύθυνοι της ελληνογερμανικής σύμπραξης είχαν αποφασίσει ευθύς εξαρχής να τινάξουν τη μπάνκα στον αέρα: «έσπρωξαν» στο… τραπέζι περισσότερα από 1,5 δισ. ευρώ (=1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ τίμημα, κεφάλαια 330 εκατ. ευρώ για επενδύσεις, ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ) και άφησαν μακράν πίσω του άλλους δύο μνηστήρες. Για να υπάρχει μια τάξη μεγέθους, να πούμε ότι, σύμφωνα με πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, η κοινοπραξία της VINCI Airports-ΑΚΤOR Παραχωρήσεις (όμιλος Μπόμπολα) φέρεται να έχει προφέρει περί τα 900 εκατ. ευρώ και το σχήμα της Corporation America S.A. με τη METKA Α.Ε. (Όμιλος Μυτιληναίου) εμφανίζεται να έχει κάνει οικονομική προσφορά που κυμαίνεται μεταξύ 600-700 εκατ. ευρώ.

Στη «σκοτεινή» πτυχή της υπόθεσης, τώρα, αυτή ακούει στο όνομα «ανεξάρτητοι εκτιμητές», καθώς μια σειρά λογικών σκέψεων θέτει εν αμφιβόλω και τον όρο «ανεξάρτητοι» και τον όρο «εκτιμητές». Οι ενστάσεις για το πόσο καλά έκαναν τη δουλειά τους οι εκτιμητές εδράζονται καταρχήν στο γεγονός του εξαιρετικά χαμηλού τιμήματος που είχε μπει για την παραχώρηση σε ιδιώτες του δικαιώματος διαχείρισης και εκμετάλλευσης των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων. Ήδη υπήρξαν οι αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ ότι τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι στην πλειοψηφία τους κερδοφόρα και μπορούν να αποζημιώνουν όσα από αυτά είναι ελλειμματικά, γεγονός που σημαίνει ότι δεν επιβαρύνουν με κανένα τρόπο τα δημόσια ταμεία.

Ακόμη κι αν θεωρηθεί ότι η… δουλειά κάθε αντιπολίτευσης είναι να «γκρινιάζει» με το κάθε τι, η απορία παραμένει: με ποια κριτήρια αποφάσισαν οι εκτιμητές ότι τα 14 αεροδρόμια βγαίνουν στο σφυρί με τιμή εκκίνησης τα 350 εκατ. ευρώ; Είναι αυτό το ποσό ένα εύλογο τίμημα ή είναι αποτέλεσμα της κρίσης κάποιων επαγγελματιών που δεν κάνουν καθόλου καλά τη δουλειά τους;

Άλλωστε, μια απλή υπόθεση εργασίας έρχεται να συμπληρώσει τις παραπάνω απορίες. Υποτεθείσθω, λοιπόν, ότι στην περίπτωση των αεροδρομίων συνέβαινε ότι συνέβη με τον ΟΠΑΠ. Δηλαδή, να αποσφραγίζονταν οι τρεις προσφορές, οι υποψήφιοι να υπολείπονταν κατά τι από την αποτίμηση και στη συνέχεια ένας εξ αυτών να ανέβαζε την προσφορά του, να κάλυπτε την τιμή εκκίνησης και να έπαιρνε τα αεροδρόμια π.χ. με 400 εκατ. ευρώ. Ποιος θα ήταν τότε ο χαμένος της υπόθεσης; Κάντε την αφαίρεση των 400 εκατομμυρίων από το 1,5 δισεκατομμύριο που αποδείχτηκε στην πράξη ότι ήταν διατεθειμένος να δώσει (και έδωσε) ένας επενδυτής, και θα διαπιστώσετε ότι το Δημόσιο θα είχε απολέσει περί το 1,1 δισεκατομμύριο! Φοβερή… εκτίμηση, δεν νομίζετε;

 

Θα επέμβει η εισαγγελία;

 

Το θέμα είναι σοβαρό. Το ΤΑΙΠΕΔ πουλάει δημόσια περιουσία και στις διαδικασίες οι διάφοροι εκτιμητές – οίκοι, που καθημερινά κάνουν δουλειές με τις κορυφαίες ελληνικές εταιρίες σε άλλους όμως τομείς πλην των αποκρατικοποιήσεων, μπορούν χωρίς έλεγχο (;) να διαμορφώνουν τιμές που ζημιώνουν το ελληνικό κράτος όπως στην περίπτωση των αεροδρομίων. Προφανώς οι εκτιμητές (PriseWaterhouseCoopers και Citibank) ή έκαναν λάθος στην εκτίμηση του τιμήματος ή θέλησαν να «διευκολύνουν» κάποιον υποψήφιο αγοραστή.

Και στις δυο περιπτώσεις πρέπει να ελεγχθούν και να διαπιστωθεί ότι όντως ήταν ανίκανοι ή είχαν δόλο. Τον έλεγχο υποχρεούνται να κάνουν οι εισαγγελικές αρχές και μάλιστα η εισαγγελεία κατά της Διαφθοράς, αφού μιλάμε για κρατικό χρήμα και κρατικούς αξιωματούχους. Ελπίζουμε ότι η προϊσταμένη της εισαγγελίας κα Ελένη Ράικου θα επιληφθεί του θέματος για να διαπιστωθεί όχι το «έγκλημα» κατά του Δημοσίου, αλλά η απόπειρα τέλεσής του. Και ίσως πρέπει να ελέγχονται κι άλλες εκτιμήσεις, αφού το ΤΑΪΠΕΔ έχει προς πώληση όλα τα ασημικά του ελληνικού δημοσίου.

 

 

 

 

Γερμανικό sms στις αγορές

η «προσγείωση» της Fraport

 

Όπως προαναφέρθηκε, η κοινοπραξία Fraport-Κοπελούζος ανακηρύχτηκε ανάδοχος των 14 περιφερικών αεροδρομίων. Χωρισμένοι σε δύο ομάδες (ΟΜΑΔΑ Α΄: Θεσσαλονίκη, Χανιά, Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά, Ακτίο, Καβάλα & ΟΜΑΔΑ Β΄: Ρόδος, Κως, Σκιάθος, Μύκονος, Σαντορίνη, Σάμος, Μυτιλήνη) οι παραπάνω αερολιμένες παραχωρήθηκαν στην ελληνογερμανική κοινοπραξία για 40 χρόνια (μέχρι το 2055) και είναι χαρακτηριστικό ότι το 2013 εξυπηρέτησαν περίπου 19,1 εκατομμύρια επιβάτες συνολικά.

Από το… βιογραφικό των Γερμανών «συμπαικτών» του Ομίλου Κοπελούζου (σ.σ. ο ελληνικός όμιλος συνεργάζεται μαζί τους στη διαχείριση του αεροδρομίου Pulkovo, της Αγίας Πετρούπολης, στη Ρωσία) φαίνεται ότι η Fraport δεν είναι ένα τυχαίο όνομα στην ευρύτερη αγορά των αερομεταφορών. Το 2013, ο γερμανικός όμιλος έγραψε πωλήσεις ύψους 2,56 δισ. ευρώ και κέρδη 236 εκατ. ευρώ. Το διεθνές χαρτοφυλάκιο της Fraport αποτελείται από 11 αεροδρόμια στην Γερμανία και σε όλον τον κόσμο. Στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, το οποίο αποτελεί την έδρα της, η Fraport υποδέχτηκε περισσότερους από 58.000.000 επιβάτες το 2013 και εξυπηρέτησε περίπου 2,1 εκατομμύρια τόνους φορτίου. Επίσης η Fraport ανήκει κατ’ ουσίαν στο γερμανικό Δημόσιο, μιας και το 31,35% των μετοχών της ανήκει στο κρατίδιο της Έσσης και το 20% στον δήμο της Φρανκφούρτης – ένα ποσοστό της τάξης του 8,45% κατέχει στην Fraport και η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa.

Όλα τα παραπάνω έχουν, εξάλλου, και την… πολιτική σημειολογία τους, καθώς αποδεικνύεται ότι σε μία δύσκολη συγκυρία η προσφορά της Fraport αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης της Γερμανίας προς την Ελλάδα και ηχηρό μήνυμα προς τις αγορές. Επιπλέον, δίνει και το στίγμα για περαιτέρω μεγάλες επενδύσεις στον κλάδο του τουρισμού.

 

Οι καταλύτες ΣΕΤΕ και ΥΠΑ

 

Στο σημείο αυτό αξίζει να υπογραμμιστεί ότι οι εγχώριοι φορείς που είτε άμεσα είτε έμμεσα εμπλέκονται με την ελληνική τουριστική βιομηχανία αποτέλεσαν ακούσιους καταλύτες στο να επιτευχθεί η επιτυχημένη αποκρατικοποίηση των αεροδρομίων. Η συνεχής εξωστρέφεια του ελληνικού τουριστικού προϊόντος τόσο μέσω του υπουργείου Τουρισμού όσο και φυσικά της ίδιας της υπουργού Όλγας Κεφαλογιάννη όσο και μέσω του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων-ΣΕΤΕ (με πρόεδρο τον κ. Ανδρέα Ανδρεάδη), καθώς και η διατήρηση –σε δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες– του διαχρονικού επιπέδου ασφάλειας των πτήσεων στη χώρα μας που επιτυγχάνεται μέσω της αξιόλογης δουλειάς των αερολιμενικών, των αεροελεγκτών και συνολικά της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (υπό τη διοίκηση του κ. Δημητρίου Κούκη), έκαναν τα αεροδρόμια ακόμη πιο ελκυστικά στους εγχώριους και διεθνείς επενδυτές. Ας μη λησμονούμε ότι προ ημερών γνωστοποιήθηκε από την ΥΠΑ ότι το διάστημα του 10μήνου Ιανουάριος-Οκτώβριος 2014, οι διακινούμενοι επιβάτες από τα ελληνικά αεροδρόμια ανήλθαν στον αριθμό ρεκόρ των 41,4 εκατομμυρίων, σπάζοντας την αμέσως προηγούμενη καλύτερη επίδοση των 41,31 εκατ. διακινουμένων επιβατών που είχε επιτευχθεί το 2007.

Υπό αυτές τις συνθήκες, εκτιμάται ότι η επένδυση της κοινοπραξίας Fraport-Κοπελούζος στα περιφερειακά αεροδρόμια θα βοηθήσει στην περαιτέρω αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα κατά περίπου 7%.

Περίπου στο ίδιο συμπέρασμα καταλήγουν και οι δηλώσεις των στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ. Κατ’ αρχάς, ο πρόεδρος του Ταμείου, Εμμανουήλ Κονδύλης, δήλωσε ότι η συμμετοχή στον διαγωνισμό και οι προσφορές που υποβλήθηκαν από τις κορυφαίες διεθνώς εταιρείες του χώρου της ανάπτυξης και της λειτουργίας αεροδρομίων «αποτελεί τη μεγαλύτερη απόδειξη της εμπιστοσύνης που δείχνουν οι διεθνείς επενδυτές στην αναπτυξιακή προοπτική της χώρας μας». Επίσης, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Πασχάλης Μπουχώρης, είπε ότι η παραχώρηση θα αναβαθμίσει την ποιότητα των υποδομών και το επίπεδο εξυπηρέτησης των επιβατών και ότι μέσα από αυτή την ιδιωτικοποίηση «δεν αναβαθμίζονται μόνο τα αεροδρόμια αλλά ενισχύεται το τουριστικό προϊόν της χώρας».

Την ικανοποίησή τους εξέφρασαν όπως ήταν φυσικό και οι νικητές του διαγωνισμού. Εκ μέρους της Fraport AG, ο πρόεδρος του Δ.Σ. της γερμανικής εταιρείας, Dr. Stefan Schulte, είπε ότι τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια προσθέτουν άλλη μία επένδυση στον τομέα των αεροδρομίων με δυναμικές προοπτικές και δυνατότητες ανάπτυξης. «Η επιλογή της Fraport», συμπλήρωσε ο κ. Schulte, «αναδεικνύει τη θέση μας ως κορυφαίος παγκόσμιος διαχειριστής στον τομέα των αερολιμένων. Η εκτεταμένη τεχνογνωσία μας έχει αποκτηθεί κατά τη διάρκεια πολλών δεκαετιών και θα συμβάλει στην επέκταση και ενίσχυση της ανταγωνιστικής θέσης των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων».

Από την πλευρά του, ο ιδρυτής και πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζου, Δημήτρης Κοπελούζος, τόνισε τη σπουδαιότητα που σηματοδοτεί το έργο αυτό σε περιφερειακό, πανελλαδικό και διεθνές επίπεδο: «Ο εκσυγχρονισμός των αεροδρομίων δημιουργεί αξιόπιστες υπηρεσίες, μεγαλύτερη ασφάλεια στις μετακινήσεις, αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ενίσχυση της τοπικής και εθνικής ανταγωνιστικότητας και οικονομίας, καθώς και νέες θέσεις εργασίας. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε αεροδρόμια αντάξια των προσδοκιών και των απαιτήσεων του ελληνικού λαού και των ξένων επισκεπτών».

 

 

 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΠΕΛΟΥΖΟΣ

 

«Εραστής» της τέχνης και των μεγάλων επενδύσεων!

 

Ο Δημήτρης Κοπελούζος είναι o πρόεδρος του Ομίλου που φέρει το επώνυμό του και έχει καταφέρει να συγκαταλέγεται σήμερα ανάμεσα στα μεγαλύτερα εμπορικά/βιομηχανικά γκρουπ εταιρειών στην Ελλάδα.

Γεννημένος το 1950, ο Δ. Κοπελούζος σπούδασε Μηχανολόγος Μηχανικός στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο της Αθήνας και εν έτει 1973 ίδρυσε τον Όμιλο Κοπελούζου που έμελε να γιγαντωθεί με το πέρασμα των χρόνων.

Οι κύριες επιχειρηματικές δραστηριότητες του Ομίλου είναι η εισαγωγή και πώληση φυσικού αερίου, η παραγωγή και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ανάπτυξη, κατασκευή και λειτουργία αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων), η κατασκευή σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, η κατασκευή συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου, οι επενδύσεις αεροδρομίων (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Αεροδρόμιο Pulkovo της Αγίας Πετρούπολης στην Ρωσία) και μαρινών, η κατασκευή και διαχείριση έργων μεγάλης κλίμακας, real estate, εκθεσιακά και συνεδριακά κέντρα, υπαίθρια διαφήμιση, διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης και εφαρμογές internet B2B. Ο Όμιλος διαθέτει επίσης εμπειρία σε σιδηροδρομικά έργα και παρέχει διαχείριση εγκαταστάσεων και εξοικονόμησης ενέργειας.

Ο Δ. Κοπελούζος κατέχει, μεταξύ άλλων, τις παρακάτω θέσεις:

# Είναι διευθύνων σύμβουλος της ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ GAS Α.Ε., μέτοχοι της οποίας είναι GAZPROMEXPORT LIMITED, εξ ονόματος της OAO GAZPROM, που κατέχει το 50% των μετοχών και ο κ. Κοπελούζος που κατέχει το υπόλοιπο 50%.

# Είναι πρόεδρος της ENELCO Α.Ε., η οποία είναι μια κοινή εταιρεία μεταξύ της ENEL INVESTMENT HOLDING BV (100% θυγατρική εταιρεία της Ιταλικής ENEL SpA) και του Ομίλου Κοπελούζου.

# Είναι διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας NECO Α.Ε., η οποία είναι μια κοινή εταιρεία μεταξύ της βουλγαρικής κρατικής εταιρείας ηλεκτρικής ενέργειας NEK EAD, και του Ομίλου Κοπελούζου.

# Είναι πρόεδρος της ELICA S.A., η εταιρεία επενδύει σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Ο Δ. Κοπελούζος είναι, επίσης, βασικός μέτοχος πολλών εταιρειών του Ομίλου που δραστηριοποιούνται στους προαναφερθέντες τομείς, ενώ είναι μέλος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πολυπράγμων 64χρονος επιχειρηματίας έχει εκλεγεί βουλευτής την τετραετία 1981-1985, ενώ είναι γνωστό ότι εκτός από συλλέκτης… επενδύσεων και επιχειρηματικών επιτυχιών ο Δ. Κοπελούζος είναι συλλέκτης έργων τέχνης και πρόεδρος του Copelouzos Family Art Museum.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα