Η Ελλάδα εμφάνισε πλεόνασμα 3,9% το 2016

Στο 6,9 δισ. ευρώ, δηλαδή στο 3,9%, αντί 0,5% έκλεισε το πρωτογενές πλεόνασμα του περασμένου έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛ.ΣΤΑΤ, διά στόματος του προέδρου της, Θάνου Θανόπουλου, και τα οποία επικύρωσε η  Eurostat.

Αναμφίβολα το ποσοστό είναι πολλαπλάσιο του στόχου που είχε καθοριστεί στο μνημόνιο για το περασμένο έτος και υπερβαίνει την πρόβλεψη του ΔΝΤ που είχε ανακοινώσει την εκτίμησή του ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 ήταν 3,3% του ΑΕΠ αναθεωρώντας επί τα βελτίω προηγούμενες προβλέψεις του.
«Είναι η 14η φορά που τα στοιχεία έχουν λάβει τo validation (επικύρωση) της Eurostar», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ κ. Θάνος Θανόπουλος. «Από το Νοέμβριο του 2010 έχουμε συνεχείς επικυρώσεις, δύο φορές το χρόνο, των δημοσιονομικών στοιχείων», τόνισε.

Συγκεκριμένα, σε πρωτογενές επίπεδο, το πλεόνασμα καθορίστηκε στα 6,937 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 4,105 δισ. ευρώ (2,3% του ΑΕΠ) το 2015. Οι δαπάνες της γενικής κυβέρνησης περιορίστηκαν στα 86,185 δισ. ευρώ (95,2 δισ. το 2015), ενώ τα έσοδα ενισχύθηκαν στα 87,473 δισ. ευρώ (84,8 δισ. το 2015).
Το πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης για το έτος 2016, σύμφωνα με το ESA 2010, εκτιμάται στα 1,3 δισ. ευρώ (0,7% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος), ενώ το ακαθάριστο ενοποιημένο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης σε ονομαστικές τιμές στο τέλος του 2016 υπολογίστηκε στα 314,9 δισ. ευρώ, (179% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ:

Τα έσοδα Γενικής Κυβέρνησης εμφανίζονται αυξημένα στα 87.473 δισ. ευρώ ή 2.653 δισ. ευρώ περισσότερα από αυτά του 2015.

Οι δαπάνες μειώθηκαν σε μια χρονιά κατά 9,062 δισ. ευρώ καθώς από τα 95.247 δισ. το 2015 περιορίστηκαν σε 86,185 την περασμένη χρονιά.

Στη συγκεκριμένη χρονιά, η κεντρική κυβέρνηση είχε όφελος 70 εκατ. ευρώ από τη διαδικασία υποστήριξης του τραπεζικού κλάδου ενώ το 2015 είχε πληρώσει 4,842 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση των συστημικών τραπεζών.

Όπως προαναφέρθηκε, κατά τη μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής, μια σειρά από δαπάνες και έσοδα αντιμετωπίζονται διαφορετικά από ό,τι αντιμετωπίζονται κατά την κατάρτιση των δημοσιονομικών στοιχείων για τους σκοπούς της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ). Πιο συγκεκριμένα, τα στοιχεία που αντιμετωπίζονται διαφορετικά στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής περιλαμβάνουν τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων, συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα έσοδα από μεταφορές ποσών που συνδέονται με εισοδήματα των εθνικών κεντρικών τραπεζών της ευρωζώνης, τα οποία προέρχονται από την κατοχή ελληνικών κρατικών ομολόγων στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια.