Να και κάτι καλό από τον Τσακαλώτο…

Η επένδυση του ΟΠΑΠ με τα παιγνιομηχανήματα (VLTs) στα gaming halls «Play OPAP», αλλά και στα πρακτορεία του οργανισμού μπήκε ξανά στις ράγες. Με το νομοσχέδιο εξορθολογισμού που κατέθεσε το απόγευμα της Παρασκευής 4ης Αυγούστου από το υπουργείο Οικονομικών το τοπίο ξεκαθαρίζει ή για να είμαστε ακριβέστεροι τροποποιείται προς το καλύτερο για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (πολιτεία, ΟΠΑΠ, παραχωρησιούχοι) του πρότζεκτ.

Του Μιχάλη Κωτσάκου

Σε μια πρώτη αποτίμηση των αλλαγών που επιφέρει το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Ρυθμίσεις για την αγορά παιγνίων» το πρόσημο που μπαίνει είναι θετικό σε όλα τα επίπεδα. Κατ’ αρχάς για τον επενδυτή ΟΠΑΠ, ο οποίος πλέον έχει στα χέρια του ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και κανόνες για να υποστηρίξει την επένδυσή του. Επίσης και για την κυβέρνηση, η οποία πλέον μπορεί να απαντήσει πειστικά στις αντιδράσεις κάποιων ότι με την ανάπτυξη των VLTs θα μετατραπεί η χώρα σε ένα απέραντο καζίνο.

Με βάση το νόμο Τσακαλώτου, θα μειωθεί αφενός ο αριθμός των μηχανημάτων στα οποία θα κυνηγούν την τύχη τους οι τζογαδόροι, αφετέρου θα συρρικνωθεί και το πλήθος των σημείων που θα είναι εγκατεστημένα τα εν λόγω παιγνιομηχανήματα. Ειδικά σε αυτό το σημείο υπάρχει και πολιτικό όφελος για την κυβέρνηση καθώς οι τροποποιητικές ρυθμίσεις για τα «φρουτάκια» ικανοποιούν το κόμμα, το οποίο ναι μεν είχε αποδεχθεί την ευρωπαϊκή οδηγία, αλλά από την άλλη πίεζε να μην απλωθούν τα VLTs σε κάθε σημείο της επικράτειας.

Με το νέο νόμο ευνοούνται, επίσης, και όσοι πάρουν άδεια για καταστήματα Play OPAP, καθώς θα αυξηθούν σε 50 τα μηχανήματα που θα έχουν στα καταστήματά τους.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι παραχωρησιούχοι μπορούν να ελπίζουν σε ταχύτερη απόσβεση της επένδυσής τους. Το ίδιο ισχύει και για τα πρακτορεία του ΟΠΑΠ που θα μπορούν πλέον να τοποθετήσουν περισσότερα μηχανήματα (15) κάτι που σημαίνει ότι ελπίζουν σε περισσότερα κέρδη, καθώς στα πρακτορεία εκτός των μηχανημάτων θα μπορούν οι τζογαδόροι να δοκιμάσουν την τύχη τους και στα υπόλοιπα παιχνίδια του ΟΠΑΠ.

Αξίζει, τέλος, να τονιστεί ότι με το νομοσχέδιο Τσακαλώτου δεν επιτρέπει να υπάρχουν μηχανήματα σε καφετέριες και σε καφενεία, όπως γινόταν παλαιότερα

«Ισοφάριση» της μείωσης με χρονική επέκταση της σύμβασης

Αυτές οι αλλαγές, με τις οποίες είναι σύμφωνη τόσο η Διαρκής Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, όσο και η Επιτροπή Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων (ΕΕΕΠ), αλλάζουν εντελώς το πεδίο στην αγορά των τυχερών παιγνίων και  όπως λένε παράγοντες της αγοράς, το σίγουρο είναι ότι οι άδειες για τα ειδικά καταστήματα «Play OPAP» μειώνονται εξ ορισμού.

Η αύξηση των VLTs στα πρακτορεία ΟΠΑΠ (μέχρι 15 πλέον, όπως γράψαμε και παραπάνω) έγινε για να αυξηθεί η κίνηση στα πρακτορεία, να μαθευτούν τα VLTs περισσότερο και να δοθεί και ώθηση και στα άλλα τυχερά παίγνια του Οργανισμού εντός των πρακτορείων.

Το ερώτημα που τίθεται, ωστόσο, είναι το εξής: Ο ΟΠΑΠ, ο οποίος έχει πληρώσει 560 εκατομμύρια ευρώ για την ανάπτυξη 35.000 μηχανημάτων και τώρα βλέπει τον αριθμό των VLTs να μειώνεται σχεδόν κατά 30% (σ.σ. στα 25.000 μηχανήματα) δεν είναι εύλογο ότι θα πρέπει να αποζημιωθεί για τη δυσμενή αλλαγή των όρων;

Κι αν, ναι, το κράτος θα επιστρέψει στον ΟΠΑΠ το αναλογούν μέρος του τιμήματος που έχει ήδη καταβληθεί, ειδικά σε μία δημοσιονομικά δύσκολη εποχή που το ελληνικό Δημόσιο μόνο μαζεύει χρήματα; «Όχι» είναι η απάντηση αλλά η φόρμουλα βρέθηκε και είναι η εξής: Στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε προβλέπεται ότι η διαφορά θα καλυφθεί με την επέκταση της σύμβασης του ελληνικού δημοσίου με την ΟΠΑΠ Α.Ε. για άλλα οκτώ χρόνια.

Με αυτή τη ρύθμιση όλες οι πλευρές είναι ικανοποιημένες. Και το ελληνικό δημόσιο δεν θα έχει καμία απολύτως οικονομική ζημία και οι επενδυτές θα έχουν το κατάλληλο χρονικό πλαίσιο για να τους αποδώσει η επένδυση, ενώ και οι συνεργάτες του ΟΠΑΠ (Play OPAP και πράκτορες) μένουν ικανοποιημένοι από τη νομοθετική ρύθμιση του κ. Τσακαλώτου. Και φυσικά πολιτικά η κυβέρνηση μπορεί να το περάσει επικοινωνιακά, ότι προέβη σε αυτές τις ρυθμίσεις για να προστατέψει το κοινωνικό σύνολο από τον τζόγο.

ΥΠ.ΟΙΚ.: «Γι’ αυτό κάναμε τις αλλαγές»

Διαβάζοντας την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου για τα VLTs θα διαπιστώσει κανείς τους λόγους που οδήγησαν την ηγεσία του ΥΠ.ΟΙΚ. στις προωθούμενες ρυθμίσεις. Όπως εξηγείται, με τον νόμο 4002/2011 τέθηκε το αρχικό πλαίσιο εγκατάστασης, εκμετάλλευσης και λειτουργίας των παιγνιομηχανημάτων το οποίο «πατούσε» σε 3 βασικούς πυλώνες:

1] Στην προστασία των πολιτών-παικτών, ιδιαίτερα των ανηλίκων και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων από τον εθισμό στα παίγνια, την κατασπατάληση χρήματος και την εγκληματική συμπεριφορά που συνδέεται με τη διεξαγωγή παιγνίων.

2] Στη διασφάλιση της διαφάνειας και αξιοπιστίας των παιγνίων που διεξάγονται, μέσω παιγνιομηχανημάτων.

3] Στη διοχέτευση της παικτικής δραστηριότητας σε νόμιμους και εποπτευόμενους παρόχους, προκειμένου να περιοριστεί και με την πάροδο του χρόνου να εξαλειφθεί, η διεξαγωγή παράνομων τυχερών παιγνίων και τα ποινικά αδικήματα που αυτή εκτρέφει (βλ. απάτη, φοροδιαφυγή, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες κλ.π).

Υπό αυτό το πρίσμα προέκυψαν οι παρακάτω ανάγκες στις οποίες σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της πολιτείας έρχονται να απαντήσουν οι προωθούμενες τροποιητικές διατάξεις του υφιστάμενου νόμου. Ειδικότερα αναδεικνύονται:

α) Η επιτακτική ανάγκη θέσπισης εκ μέρους της Πολιτείας μέτρων, τα οποία αποτελούν αποτελεσματικά εργαλεία στην προσπάθεια καταπολέμησης της παράνομης διεξαγωγής τυχερών παιγνίων και προσέλκυσης παικτών από τέτοια δίκτυα στη νόμιμη αγορά, με σκοπό την προστασία των συμφερόντων των παικτών αλλά και της Πολιτείας.

β) Η ανάγκη διασφάλισης της διεξαγωγή τυχερών παιγνίων (συμπεριλαμβανομένων εκείνων που διεξάγονται μέσω VLTs) κατά τρόπο αξιόπιστο και ελεγχόμενο.

γ) Η ανάγκη αποτελεσματικότερης άσκησης των εποπτικών και ελεγκτικών αρμοδιοτήτων της Πολιτείας με γνώμονα τη συνεχή βελτιστοποίηση και διασφάλιση, κατά πάντα χρόνο, της προστασίας των παικτών και του κοινωνικού συνόλου από τις βλαπτικές συνέπειες της μη λελογισμένης συμμετοχής στα τυχερά παίγνια, συμπεριλαμβανομένων, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά αναφερομένων, του εθισμού, της κατασπατάλησης χρήματος, της απάτης ή της επίδειξης άλλης εγκληματικής συμπεριφοράς προς εξασφάλιση πόρων.

δ) Η ενίσχυση της εφαρμογής των αρχών του υπεύθυνου παιχνιδιού.

ε) Η ανάγκη ευθυγράμμισης του κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας των VLTs στην Ελλάδα με τις ισχύουσες βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και πρότυπα.

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ

Στις τροποποιητικές διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών για τη ρύθμιση της αγοράς παιγνίων προβλέπονται επιγραμματικά τα εξής:

α) Η μείωση του συνολικού αριθμού των παιγνιομηχανημάτων τύπου VLT που θα τεθούν σε λειτουργία από τον ΟΠΑΠ, από 35.000 σε 25.000 παιγνιομηχανήματα.

β) Η αύξηση του αριθμού των παιγνιομηχανημάτων τύπου VLT που δύνανται να εγκατασταθούν σε αμιγείς χώρους κατά μέγιστο σε 50 ανά κατάστημα (από έως 25 σήμερα) και η αύξηση του αριθμού των παιγνιομηχανημάτων τύπου VLT ανά πρακτορείο του ΟΠΑΠ κατά μέγιστο σε 15 ανά κατάστημα (από έως 3 σήμερα).

γ) Αυξάνεται από 10 σε 18 χρόνια, ο χρόνος ισχύος της άδειας εκμετάλλευσης από τον ΟΠΑΠ.

δ) Ορίζεται η 31η Δεκεμβρίου 2019 ως η καταληκτική ημερομηνία για τη λειτουργία των αδειοδοτηθέντων παιγνιομηχανημάτων.

 

Φωνασκούν και απειλούν με… Κομισιόν οι «καζινάδες»

Όπως ήταν λογικό το νομοσχέδιο προκάλεσε και αρνητικές αντιδράσεις κυρίως από τους ιδιοκτήτες καζίνο. Έτσι κάποιοι έκαναν λόγο για σκανδαλώδη ρύθμιση υπέρ του ΟΠΑΠ.

Μάλιστα οι εκπρόσωποι των καζίνο μιλούν για χαριστική ρύθμιση. Αναφέρουν συγκεκριμένα ότι «τα καζίνο πλέον χάνουν το (αριθμητικό) ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα και με μαθηματική ακρίβεια πολλά από αυτά θα κλείσουν, με χιλιάδες εργαζόμενους να οδηγούνται στην ανεργία».

Είναι χαρακτηριστικό ότι διαρροές από τα καζίνο αναφέρουν ότι αναμένεται σφοδρή αντίδραση από την ΟΣΕΤΥΠ (ομοσπονδία εργαζομένων σε τυχερά παιχνίδια). Οι ίδιες διαρροές υποστηρίζουν ότι «κύκλοι της ΟΣΕΤΥΠ βλέπουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην κατάθεση του νομοσχέδιου για τα καζίνο, αφού όπως ισχυρίζονται κάποιοι θέλουν να αποδυναμώσουν τα καζίνο και να ευνοήσουν σκανδαλωδώς το μονοπώλιο του ΟΠΑΠ».

Επίσης οι ίδιες διαρροές υποστηρίζουν πως «ήδη έχει ενημερωθεί η UNI EUROPA GANING, η οποία προετοιμάζει επιστολή στην Κομισιόν, αφού το νομοσχέδιο αλλάζει τους όρους του διαγωνισμού και συνιστά επιπλέον παράνομη κρατική ενίσχυση του μονοπωλιακού ΟΠΑΠ».

Προς το παρόν, η ΟΣΕΤΥΠ δεν έχει πει κουβέντα αν κι έχει περάσει μία εβδομάδα από την ημέρα που κατατέθηκε το νομοσχέδιο, ενώ ούτε η Κομισιόν έχει δεχθεί κάποια ενόχληση. Προφανώς, οι διαρροές και οι αντιρρήσεις είναι για εσωτερική κατανάλωση.

Διαβάστε επίσης