Τα κτίρια αφηγούνται την ιστορία της πόλης…

Το 1969, ο ζωγράφος και αγωνιστής Ασαντούρ Μπαχαριάν ιδρύει το Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο «Ώρα» στο νεοκλασικό κτίριο, Ξενοφώντος 7, στο Σύνταγμα. Ένα κέντρο όαση στα χρόνια της χουντικής Σαχάρας. Η «Ανοιχτή Πόλη» τιμά το έργο του με έκθεση που διοργανώνει προς τιμήν του, στον ίδιο χώρο, που θα διαρκέσει μέχρι τις 8 Μαΐου.

Ιχνηλατώντας… με την Καίτη Νικολοπούλου

Στο κέντρο της Αθήνας, στο νεοκλασικό κτίριο της οδού Ξενοφώντος 7 στο Σύνταγμα, εγκαινιάστηκε το 1969 από τον ζωγράφο και αγωνιστή Ασαντούρ Μπαχαριάν το Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο «Ώρα».

mpaharian1
Στα σκοτεινά χρόνια της δικτατορίας, η «Ώρα» υπήρξε καταφύγιο, αλλά και βήμα έκφρασης για δημιουργούς από τον χώρο των εικαστικών, του λόγου και της μουσικής που είχαν αποκλειστεί από τον δημόσιο χώρο. Κατά τη μεταπολίτευση παρέμεινε ένας ζωντανός οργανισμός καλλιτεχνικής δημιουργίας, ώσμωσης ιδεών και ελεύθερης έκφρασης μέχρι το 1992.

Στην έκθεση συμμετέχουν με έργα τους οι καλλιτέχνες: Γιάννης Βαλαβανίδης, Μαριλίτσα Βλαχάκη, Χρύσα Βουδούρογλου, Περικλής Γουλάκος, Μάκης Θεοφυλακτόπουλος, Ηρώ Κανακάκη, Κυριάκος Κατζουράκης, Βάσω Κατράκη, Νίκη Καραγάτση,Αλέξης Κυριτσόπουλος, Αλέκος Λεβίδης, Μιχάλης Μανουσάκης, Κυριάκος  Μορταράκος, Ασσαντούρ Μπαχαριάν, Χρήστος Μποκόρος, Χρόνης Μπότσογλου, Πίνο Παντολφίνι, Τριαντάφυλλος Πατρασκίδης, Πάρις Πρέκας, Δημήτρης Σεβαστάκης, Δήμητρα Σιατερλή, Φίλιππος Τάρλοου, Βίκυ Τσαλαματά, Έρση Χατζηαργυρού, Γιώργος Χατζημιχάλης, Νίκος Χουλιαράς.

Ο αρμενικής καταγωγής Ασαντούρ Μπαχαριάν γεννήθηκε το 1924 και πέθανε το 1990. Μεγάλωσε σε μια προσφυγική συνοικία της μεσοπολεμικής Αθήνας. Η Κατοχή τον βρήκε σπουδαστή στη Σχολή Καλών Τεχνών. Είκοσι ετών στερείται την ελευθερία του και τριάντα έξι την ξαναβρίσκει. Τα δεκαπέντε χρόνια που μεσολάβησαν μέσα στο ζοφερό σκηνικό των φυλακών και της εξορίας, ο νεαρός αγωνιστής επιμένει να ζωγραφίζει.

Το 1958 παρουσιάστηκαν, για πρώτη φορά, έργα του στο Σαλόνι Νέων Καλλιτεχνών τής γκαλερί «Ζυγός».

Το 1962 ο Μπαχαριάν ανοίγει διαφημιστικό γραφείο, με την επωνυμία «Ώρα», όπου σχεδίαζε έντυπα και συσκευασίες, ενώ παράλληλα δίδασκε γραφιστική στη Σχολή Βακαλό. Η ισορροπία της νέας του κατάστασης ανατρέπεται από τη θλιβερή πολιτική συγκυρία του 1967. Το 1969 μετατρέπεται σε καλλιτεχνικό και πνευματικό κέντρο. Με τη συμπαράσταση φίλων και συνεργατών, ο Μπαχαριάν διοχετεύει την αγωνιστικότητά του στο να συμβάλει σε μια προσπάθεια που έχει στόχο να ξυπνήσει τα μουδιασμένα αντανακλαστικά του πνευματικού κόσμου.

Έργο τέχνης το Acropole Palace

Kι επειδή τα κτίρια αφηγούνται την ιστορία της πόλης, ας περιδιαβούμε το κέντρο της Αθήνας σήμερα και θα διαπιστώσουμε ένα σύμπλεγμα από νεοκλασικά, παραδοσιακά και σύγχρονα κτίρια. Στις περισσότερες πρωτεύουσες της Ευρώπης, και ειδικά στο κέντρο τους, οι ιθύνοντες άφησαν ανέγγιχτο το παρελθόν τους, με τις νέες μορφές οικοδόμησης να το περιβάλλουν απλώς, προσδίδοντας έτσι τη συνέχεια εναρμονισμένη στον χωροχρόνο.

Στην Αθήνα δεν συνέβη το ίδιο. Και αυτό έχει την εξήγησή του. Όταν το 1834 κηρύχθηκε η Αθήνα πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους, δεν ήταν τίποτε περισσότερο από ένα μικρό χωριό 7.000 κατοίκων, κατεστραμμένο και φτωχοποιημένο, γύρω από τον λόφο της Ακρόπολης, την ίδια στιγμή που η Πάτρα είχε 15.000 κατοίκους και η Θεσσαλονίκη 60.000. Οι Βαυαροί βασιλείς θέλησαν να προσδώσουν μια συνέχεια στην ιστορία της μικρής αυτής φτωχικής πόλης με την Ακρόπολη και τα γύρωθεν αρχαία μνημεία της. Η λόγια αρχιτεκτονική και ο νεοκλασικισμός, με τον ευρωπαϊκό τους προσανατολισμό, υπερίσχυσαν έναντι της βυζαντινής αρχιτεκτονικής και με την πάροδο των χρόνων νεοκλασικά κτίρια ανυψώθηκαν στο κέντρο της Αθήνας, όπως οι Βασιλικοί Στάβλοι, το Νομισματοκοπείο, το Βασιλικό Τυπογραφείο (1834-1835), τα Βασιλικά Ανάκτορα, το Στρατιωτικό Νοσοκομείο, Το Πανεπιστήμιο (1839), το Οφθαλμιατρείο (1847), το Αστεροσκοπείο (1843), το Αρσάκειο (1846), το Βαρβάκειο Λύκειο (1857), το Μετσόβειο Πολυτεχνείο (1862), το Ζάππειο Μέγαρο (1874) κ.ά. Κοντά σε αυτά να προσθέσουμε και πολυτελείς κατοικίες πλουσίων πολιτών της Αθήνας. Αρχιτέκτονες ήταν ο Κλεάνθης, ο Καυτατζόγλου, ο Κάλκος, ο Schaubert, οι αδελφοί Hansen, ο Ε. Ziller κ.ά.

acropol-1

Κατά την εποχή του Μεσοπολέμου, η Αθήνα ανασυντάσσεται, τα αρχοντικά και τα νεοκλασικά κτίρια πολλαπλασιάζονται και η εικόνα της είναι μαγευτική. Όμως από το 1940 και μετά στην Αθήνα εισέρχεται η αστική πολυκατοικία, λόγω αλλαγής των νόμων που εισάγουν την οριζόντια ιδιοκτησία και την αντιπαροχή. Με την πάροδο των δεκαετιών πολλά νεοκλασικά κτίρια έδωσαν τη θέση τους στις μοντέρνες πολυκατοικίες. Το κέντρο της Αθήνας άλλαξε ριζικά. Ωστόσο, διασώθηκαν κάποια από τα παλιά ενθυμήματα μιας άλλης εποχής. Ένα από αυτά είναι το Acropole Palace.

Έργο του αρχιτέκτονα Σωτήρη Μαγιάση, το Acropole Palace οικοδομήθηκε τα έτη 1925-26. Θεωρείται αντιπροσωπευτικό δείγμα Αρχιτεκτονικής της Art Nouveaux στην Ελλάδα και χαρακτηρίστηκε ως έργο τέχνης από το ΥΠΠΟ. Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα κτίρια της εποχής του Μεσοπολέμου και χαρακτηρίζεται από σπάνια και ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά και μορφολογικά στοιχεία, που το αναδεικνύουν ως εξαιρετικό δείγμα του ρυθμού Art Nouveau στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο.

Νίκος Ξυδάκης: «Το Acropole Palace θα μετατραπεί σε σημαντικό κύτταρο πολιτισμού”

Η αποκατάσταση του ιστορικού διατηρητέου κτιρίου, που συνδέθηκε με την έντονη κοσμική ζωή του    Μεσοπολέμου αλλά και με τη νεότερη ιστορία της πόλης των Αθηνών, έχει ήδη προχωρήσει και προβλέπεται ότι θα ολοκληρωθεί στα τέλη Ιουλίου, οπότε και θα αποκαλυφθεί η πρόσοψή του.

Ο αν. Υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης επισκέφθηκε τον χώρο,  προκειμένου να ενημερωθεί για την εξέλιξη του έργου, δηλώνοντας μεταξύ άλλων:

«Το Acropole Palace θα μετατραπεί σε σημαντικό κύτταρο πολιτισμού, ένα χώρο καλλιτεχνικής δημιουργίας και προσέλκυσης κυρίως νέων καλλιτεχνών, που θα στεγάζει και χώρους εκθέσεων, πωλητήριο του ΤΑΠΑ κ.ά. Μαζί με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Επιγραφικό Μουσείο, το κτίριο του Πολυτεχνείου και την ανάπλαση της οδού Τοσίτσα μπορούν να δημιουργήσουν μια νέα γειτονιά πολιτισμού στο κέντρο της πόλης και να λειτουργήσουν σαν ισχυρός πόλος ανάπτυξης για ολόκληρη την περιοχή».

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα