Άτυπο μποϊκοτάζ κατά του πλαστικού χρήματος

Την φαντασία των επιχειρηματιών καλούνται να αντιμετωπίσουν πελάτες και εφοριακοί στην άτυπη μάχη που έχει κηρυχθεί από κάποιους κατά του πλαστικού χρήματος. Μετά τις καθυστερήσεις στην προμήθεια εξαντλώντας όλο το χρονικό περιθώριο που τους έδινε ο νόμος και παρά το γεγονός πως οι καταναλωτές ήδη πάλευαν για το αφορολόγητο, πλέον σκαρφίζονται δεκάδες τρόπους για να μην χρησιμοποιήσουν τα POS.

Ρεπορτάζ: Κώστας Παπαϊωάννου

Κρυμμένα πίσω από βιβλία ή ακόμα και μέσα σε συρτάρια βρίσκονται δεκάδες POS (μηχανάκια για πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες), με τους επιχειρηματίες να προσπαθούν με κάθε τρόπο να αποφύγουν την χρήση τους. Από την μία οι χαμηλοί τζίροι, από την άλλη οι υψηλές χρεώσεις των τραπεζών που εξαφανίζουν το κέρδος, και κάπου στην μέση οι γνωστοί φοροκλέπτες, με αποτέλεσμα η προσπάθεια των καταναλωτών να χρησιμοποιήσουν το πλαστικό χρήμα να σκοντάφτει πάνω σε πολλαπλά εμπόδια.

«Λυπάμαι, κάποιο πρόβλημα έχει το ίντερνετ και δεν δουλεύει», «κολλάει από το πρωί και δεν δέχεται τις χρεώσεις», «μας χάλασε χθες και ακόμα δεν το έχουμε αλλάξει» είναι μερικές από τις πιο συνηθισμένες απαντήσεις εκείνων που δεν επιθυμούν να εισπράξουν μέσω κάρτας. Όχι λόγω παράδοσης, αλλά λόγω τσέπης.

«Είναι πολλοί οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες οι οποίοι αρνούνται κατηγορηματικά την χρήση των μηχανημάτων. Έχουν συνηθίσει στα μετρητά και δυσκολεύονται να αλλάξουν νοοτροπία. Δεν λείπουν φυσικά και εκείνες οι περιπτώσεις επαγγελματιών που διακινούν εμπόρευμα χωρίς παραστατικά, οπότε δεν μπορούν να εισπράξουν με κάρτα», σχολιάζει στην «Α» γνωστός φοροτεχνικός της Αθήνας που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Όπως μας εξηγεί, δεν λείπουν και οι «δικαιολογημένες» περιπτώσεις: «Πελάτης μου αρνείται να πουλήσει αν είναι με την χρήση κάρτας. Είναι ψιλικατζίδικο με μικρά περιθώρια κέρδους και σε κάποια είδη, π.χ. τσιγάρα, πουλάει με σχεδόν μηδενικό κέρδος αν αφαιρεθεί η προμήθεια της τράπεζας. Έχει το μηχάνημα όπως οφείλει, αλλά αρνείται να το χρησιμοποιήσει».

Αυτές οι περιπτώσεις πάντως είναι ελάχιστες. Οι σημάνσεις πως το κατάστημα δεν διαθέτει ακόμα POS παραμένουν ανηρτημένες σε πληθώρα επιχειρήσεων για να αποτρέψουν τους καταναλωτές από την χρήση των καρτών.

Φοροκλοπή εκ πεποιθήσεως…
Σε όλα αυτά, όμως, θα πρέπει να προστεθούν και εκείνοι που έχουν αναγάγει την φοροκλοπή σε επιστήμη. Όπως ο ιδιοκτήτης εστιατορίου που είχε αναλάβει την παραλία στην περιοχή της Παλαιοχώρας (Κρήτη) και χρέωσε 19,50 ευρώ για ομπρέλα και ποτά… χωρίς απόδειξη, ενώ προφασίστηκε χαλασμένο μηχάνημα POS.

Σύμφωνα με την καταγγελία, για ξαπλώστρες, ομπρέλα και ποτά που πήρε ο καταναλωτής και η παρέα του, κατέβαλαν το χρηματικό ποσό των 19,50 ευρώ… χωρίς βέβαια ο ιδιοκτήτης του εστιατορίου, που είχε αναλάβει και την παραλία, να τους καταβάλει και την σχετική απόδειξη. Μόνο όταν ο πελάτης ζήτησε απόδειξη, ο ιδιοκτήτης αναγκάστηκε να του την δώσει. Νωρίτερα, όταν ζήτησε να πληρώσει μέσω POS, ο εν λόγω επιχειρηματίας υποστήριξε ότι το μηχάνημα… είχε χαλάσει, χωρίς να γνωρίζει πότε ακριβώς θα επισκευαζόταν.

Στην Μύκονο πάλι, στα «πράσα» πιάστηκε ξενοδοχειακή μονάδα, ο ιδιοκτήτης της οποίας είχε συνδέσει το τερματικό μηχάνημα POS με τράπεζα του εξωτερικού. Έτσι ο ιδιοκτήτης θα μπορούσε να πληρώσει λιγότερο ΦΠΑ, καθώς θα μπορούσε να κρύψει έσοδα, κάτι που θα προκύψει από την διασταύρωση των στοιχείων. Κυρίως, όμως, μπορούσε με κάρτα ανάληψης μετρητών να σηκώσει όλα του τα χρήματα, κάτι που δεν μπορούν να κάνουν όσοι καταθέτουν στις ελληνικές τράπεζες λόγω των capital controls.

…αλλά και λόγω απελπισίας!
Εκτός όμως από τους απατεώνες υπάρχουν και οι απελπισμένοι. Όπως μας εξηγεί ο φοροτεχνικός, υπάρχει νομικό κενό όσον αφορά τους ακατάσχετους λογαριασμούς με αποτέλεσμα οι επιχειρηματίες να προστατεύονται μόνο μέχρι το ποσό των 1.250 ευρώ και να χάνουν τις υπόλοιπες εισπράξεις τους.

Πιο αναλυτικά, πριν από την υποχρεωτική καθιέρωση των POS οι επιχειρήσεις που είχαν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία κινούνταν με μετρητά. Και αυτό, διότι για τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς είχε εκδοθεί κατασχετήριο και δεν μπορούσαν να αφήσουν κάποιο υπόλοιπο σε αυτούς χωρίς να κατασχεθεί αυτόματα.

Η μόνη δυνατότητα που είχαν ήταν να δηλώσουν έναν ακατάσχετο τραπεζικό λογαριασμό στο Τaxisnet, ο οποίος, όμως, τους προσέφερε προστασία για μηνιαίο ποσό έως 1.250 ευρώ. Με την υποχρεωτική καθιέρωση των POS και την αποδοχή πληρωμών με αυτά, ο τραπεζικός λογαριασμός του επαγγελματία και της μικρομεσαίας επιχείρησης αρχίζει να «γεμίζει» από τις πωλήσεις.

Ακόμα και όταν έχει δηλωθεί ως ακατάσχετος ο τραπεζικός λογαριασμός που είναι συνδεδεμένος με το POS, o επαγγελματίας γλιτώνει μόνο 1.250 ευρώ μηνιαίως και καλείται με αυτά και με όσα εισπράττει σε μετρητά να πληρώσει προμηθευτές και άλλα λειτουργικά έξοδα. Πράγμα αδύνατον! Οπότε η λύση για όσους έχουν οφειλές είναι η… απάτη!

Πάντως, ελέγχους σε δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες στον κλάδο του λιανεμπορίου σχεδιάζει η ΑΑΔΕ, προκειμένου να διαπιστώσει εάν έχουν εγκαταστήσει ή παραγγείλει εμπρόθεσμα τις τερματικές μηχανές ηλεκτρονικών πληρωμών POS, αλλά και αν τις χρησιμοποιούν σωστά.

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα