«Αν θυμηθείς τ’ όνειρό μας»

Αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη από την «Ελληνογερμανική Αγωγή»

Τα εκπαιδευτήρια «Ελληνογερμανική Αγωγή» παρουσιάζουν μία νέα έκδοση, όπου προσωπικότητες από τον χώρο της μουσικής, της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου αφηγούνται άγνωστες ιστορίες γεμάτες από συγκίνηση και χιούμορ, που έζησαν και μοιράζονται με τον κορυφαίο συνθέτη. Επιπλέον, εγκαινίασαν μια έκθεση φωτογραφικών ντοκουμέντων από τη ζωή και το έργο του.

Ιχνηλατώντας με την… Καίτη Νικολοπούλου

Η ιδέα αυτής της έκδοσης βασίζεται στο να αποθησαυριστούν άγνωστες στιγμές που έχουν σφραγίσει τις ζωές πολλών ανθρώπων, τους οποίους ο κορυφαίος Έλληνας συνθέτης έχει γοητεύσει και συνεχίζει να γοητεύει με το έργο του. Στιγμές που έχουν κρατήσει σαν φυλαχτό προσωπικότητες της λογοτεχνίας, της μουσικής και του κινηματογράφου και που για πρώτη φορά τις αφηγούνται στον δημοσιογράφο Φώτη Απέργη.

Συμμετέχουν οι: Βασίλης Βασιλικός, Κώστας Γαβράς, Δήμητρα Γαλάνη, Μάνος Ελευθερίου, Δέσποινα Ζηλφίδου, Κώστας Θωμαΐδης, Λουκάς Καρυτινός, Γιάννης Κότσιρας, Φώντας Λάδης, Πέτρος Μάρκαρης, Νότης Μαυρουδής, Μανώλης Μητσιάς, Θάνος Μικρούτσικος, Νίκος Μωραΐτης, Γιώργος Νταλάρας, Πέτρος Πανδής, Μίλτος Πασχαλίδης, Γιάννης Σμυρναίος, Ελένη Τορόση, Μάκης Τρικούκης, Διονύσης Τσακνής, Μαρία Φαραντούρη, Τηλέμαχος Χυτήρης. Και, ακόμα, ο Φοίβος Δεληβοριάς, ο Διονύσης Καρατζάς, καθώς και ο Διονύσης Σαββόπουλος, με κείμενα που συνέγραψαν οι ίδιοι.

Διαβάζοντας τις αναμνήσεις τους να ξεδιπλώνονται στο «Αν θυμηθείς τ’ όνειρό μας», θα πληροφορηθείτε πώς ο 19χρονος Διονύσης Σαββόπουλος έπιασε την πρώτη του δουλειά ως κιθαρωδός σε μπαρ στη Μύκονο, χάρη στον Μίκη Θεοδωράκη. Πώς ένα χαρτάκι από μαστίχα άλλαξε τη ζωή της 21χρονης Μαρίας Φαραντούρη. Πώς βρέθηκε η χορωδία του περίφημου αμερικάνικου μιούζικαλ «Ηair» να τραγουδά την «Κατάσταση Πολιορκίας» σ’ ένα λονδρέζικο θέατρο, ενώ ο Θεοδωράκης παρακολουθούσε τη συναυλία από ένα ραδιοφωνάκι, εξόριστος με την οικογένειά του στη Ζάτουνα.

Πώς και γιατί ένα καλοκαιρινό μεσημέρι του 1971 στη Ρώμη ο Μίκης δήλωσε πως δήθεν εκείνος έχει γράψει το «Ποτέ την Κυριακή», και ο Μάνος Χατζιδάκις πως ήταν τάχα δική του η μελωδία του «Ζορμπά». Πώς το ποδόσφαιρο βοήθησε τον Μίκη να μάθει σε Ιταλούς μουσικούς τον ρυθμό τού «Το Γελαστό Παιδί». Πού υπογράφηκε το πιο παράξενο συμβόλαιο μεταξύ του συνθέτη και του Κώστα Γαβρά για τη μουσική του «Ζ». Ποια ιστορική συναυλία της μεταπολίτευσης κόντεψε να διαλυθεί, γιατί οι θεατές είχαν έρθει, μα η μισή ορχήστρα βρισκόταν ακόμα στον δρόμο. Και, ακόμα, ποια απρόσμενη χάρη ζήτησε η βασίλισσα Σοφία της Ισπανίας από τον Θεοδωράκη, μετά από μια συναυλία του στο Μπιλμπάο.

Η έκδοση «Αν θυμηθείς τ’ όνειρό μας» είναι εμπλουτισμένη με πλήθος αρχειακών φωτογραφιών, αρκετές από τις οποίες δημοσιεύονται για πρώτη φορά. Οι περισσότερες θα παρουσιάζονται στην έκθεση, η οποία εγκαινιάστηκε στις 8 Μαΐου και θα διαρκέσει έως τις 14 Μαΐου.

Τα εγκαίνια

Στα εγκαίνια της έκθεσης, η «Ελληνογερμανική Αγωγή» γέμισε με πλήθος κόσμου και καταθέσεις ψυχής από σημαντικούς καλλιτέχνες.

Κορυφαίες προσωπικότητες της μουσικής και λογοτεχνικής ζωής του τόπου συμμετείχαν στα εγκαίνια της έκθεσης, κάνοντας καίριες παρεμβάσεις.

«Τιμώντας τον Μίκη Θεοδωράκη, η Ελληνογερμανική Αγωγή τιμά και κάθε νέο άνθρωπο που αναλαμβάνει την ευθύνη του εαυτού του και της εποχής του. Τιμά το παράδειγμα ενός παρελθόντος που, με τη δύναμη της νιότης, αξίζει ένα μέλλον», ανέφερε μεταξύ άλλων ο δημοσιογράφος Φώτης Απέργης. Και συνέχισε: «Ο Μίκης μάς γοήτευσε με το έργο του κατά τη διάρκεια πολλών δεκαετιών πηγαίας και αυθεντικής δημιουργίας, που υπήρξαν και δεκαετίες επίμονων αγώνων και επίπονων ματαιώσεων για τον ελληνισμό. Πάντα παρών, ο ίδιος τραγούδησε την αδιάκοπη, εγκάρδια ανανέωση των αγώνων, μα και την αγωνιώδη, συχνά αιματηρή διαδοχή των ματαιώσεων με τον πιο αυθεντικό, ποιητικό, ενθαρρυντικό και παρηγορητικό τρόπο αντίστοιχα».

Πολλοί από το ακροατήριο του ομιλητή ήταν οι ίδιοι οι αφηγητές που πήραν μέρος στο βιβλίο, οι οποίοι έκαναν τις δικές τους παρεμβάσεις. Αφού εξήρε τον αναγεννητικό ρόλο του Μίκη Θεοδωράκη στο σύγχρονο ελληνικό τραγούδι, αλλά και την ακαταπόνητη αγωνιστικότητά του, ο Νότης Μαυρουδής έθιξε το ζήτημα της συμμετοχής του στην κυβέρνηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. «Είχαμε παραξενευτεί όλοι, αλλά περνώντας τα χρόνια είδαμε ότι είχε δίκιο. Ο Θεοδωράκης ήθελε να γεφυρώσει τα πολιτικά πάθη, κάτι που η κοινωνία μας θέλει και έχει ανάγκη ακόμα και σήμερα», ανέφερε.

Προεκτείνοντας τη συζήτηση, ο Γιώργος Νταλάρας επεσήμανε ότι «ο Θεοδωράκης κράτησε όσο μπορούσε την πίστη του και τη διοχέτευσε στους επόμενους. Όμως εκείνος διώχθηκε και ταλαιπωρήθηκε πολύ. Ήταν πράγματι ενωτικός. Ως πνεύμα ελεύθερο και αναρχικό εκδικήθηκε με το ίδιο το έργο και την καθιέρωσή του όσους, από τη συντηρητική πλευρά, τον φοβήθηκαν και γι’ αυτό τον εκδίωξαν. Αυτοί οι τελευταίοι του οφείλουν σήμερα μια συγγνώμη».

«Ο Θεοδωράκης είναι ο κύριος κορμός του νεοελληνικού τραγουδιού», ανέφερε η Μαρία Φαραντούρη, τονίζοντας, όπως εξάλλου και οι προλαλήσαντες ομότεχνοί της, το πόσο σημαντική είναι η έκδοση με τις μαρτυρίες γύρω από τη ζωή και το έργο του συνθέτη. Και επεσήμανε πόσο επίκαιρη παραμένει η μουσική του Θεοδωράκη και πόσο δημοφιλής, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες χώρες όπως η Γερμανία.

Ο Κώστας Θωμαΐδης συνόψισε: «Ο Θεοδωράκης ήταν πάντα στις επάλξεις, πάντα στον αγώνα, έμαθε τους Έλληνες να τραγουδούν τους ποιητές. Η πορεία της ζωής του είναι παράλληλη με την ιστορία της Ελλάδας. Γι’ αυτό ένα τραγούδι του πάντα θα μας ταξιδεύει και θα δείχνει ότι η τέχνη όλα τα νικάει, νικάει τον χρόνο».

Μεταξύ όσων παραβρέθηκαν ήταν ο στιχουργός, συγγραφέας και μελετητής Μάνος Ελευθερίου, ο πανεπιστημιακός και συγγραφέας Ανδρέας Μαράτος, η πιανίστα Ντιάνα Βρανούση, ο  συγγραφέας και μουσικός παραγωγός Γιώργος Μονεμβασίτης, ο πρώην νομάρχης Ανατολικής Αττικής Λεωνίδας Κουρής, οι δημοσιογράφοι Γιώτα Συκκά και Κατερίνα Λυμπεροπούλου, η συντονίστρια της «Φωνής της Ελλάδας» Γιάννα Τριανταφύλλη, οι μουσικοί παραγωγοί της ΕΡΑ Βάνα Δαφέρμου και Γιώτα Δελώνα κ.ά.

Η εκδήλωση κορυφώθηκε συγκινητικά με τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, που ερμήνευσε η Παιδική και Εφηβική Χορωδία της «Ελληνογερμανικής Αγωγής», υπό τη διεύθυνση της Χρύσας Αποστολάτου.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα