«Απελευθερώστε τη χρήση ακατάσχετων ποσών σε δεσμευμένους λογαριασμούς»

Μέχρι την… πόρτα του Συνηγόρου του Πολίτη έφτασαν πρόσφατα αρκετοί φορολογούμενοι ζητώντας τη διαµεσολάβηση της Ανεξάρτητης Αρχής προκειμένου τραπεζικοί λογαριασμοί των δικαιούχων που δηλώθηκαν στο σύστημα TAXIS ως προστατευόµενοι από κατάσχεση –µέχρι του ποσού των 1.250 ευρώ– να απελευθερωθούν.

Επιμέλεια: Νίκος Τσαγκατάκης

Η «χείρα βοηθείας» ζητήθηκε εκ μέρους των πολιτών όταν το Δημόσιο ή άλλο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου κοινοποίησε γι’ αυτούς κατασχετήριο στα χέρια της αντίστοιχης τράπεζας ως τρίτης με αποτέλεσμα οι δικαιούχοι να μπορούν να κάνουν αναλήψεις µόνο στο γκισέ της τράπεζας (σ.σ. δεν έχουν ελεύθερη πρόσβαση στα ποσά έως τα €1.250 µέσω ΑΤΜ), ενώ δεν είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικές συναλλαγές (web banking) µέσω των λογαριασμών αυτών. Το, επίσης, εξαιρετικά αρνητικό; Οι ίδιοι δικαιούχοι αδυνατούν να χρησιμοποιήσουν χρεωστικές κάρτες που είναι συνδεδεμένες µε τους παραπάνω λογαριασμούς, ενώ και οι συνδεδεµένες πάγιες εντολές παύουν να είναι ενεργές.

Τους τράβηξε το αυτί…
Λαμβάνοντας γνώση των σχετικών περιστατικών, ο Συνήγορος του Πολίτη απέστειλε έγγραφο με αποδέκτες όλους τους συναρμόδιους φορείς τόσο της Πολιτείας όσο και του τραπεζικού συστήματος, επισημαίνοντας ότι η συγκεκριμένη ενέργεια των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας επιφέρει σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις για τους φορολογούμενους. Αυτές είναι, σύμφωνα με τον Συνήγορο, οι εξής:

# Η αδυναμία χρήσης καρτών και web banking υπονομεύει τη δυνατότητα μείωσης φόρου λόγω πραγματοποίησης ηλεκτρονικών συναλλαγών, το περιβόητο «χτίσιμο» του αφορολόγητου.
# Η απενεργοποίηση των πάγιων εντολών μπορεί να οδηγήσει του υπόχρεους σε απώλειες ρυθμίσεων οφειλών.
# Η υποχρέωση του κάθε δικαιούχου να παρίσταται προσωπικά ενώπιον του πιστωτικού ιδρύματος για να πραγματοποιεί αναλήψεις των επιτρεπόμενων ποσών, επιβαρύνει μία μεγάλη κατηγορία δικαιούχων (ηλικιωμένων, αναπήρων, ασθενών κλπ) στους οποίους η εν λόγω αυτοπρόσωπη παρουσία είναι εξαιρετικά δυσχερής.

Η απάντηση της ΕΕΤ
Σε απαντητικό έγγραφό της που απέστειλε στο Συνήγορο του Πολίτη στα τέλη του περασμένου Ιουνίου η Ελληνική Ένωση Τραπεζών (ΕΕΤ) σημειώνει ότι για τρεις από τις έξι τράπεζες-µέλη της που δραστηριοποιούνται στη λιανική τραπεζική δεν υφίσταται πλέον θέμα παρακώλυσης χρήσης και ότι οι υπόλοιπες είχαν ήδη δρομολογήσει την ανάπτυξη των αναγκαίων μηχανογραφικών εφαρμογών.

Μάλιστα τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου και σε συνέχεια του παραπάνω εγγράφου, ο Συνήγορος του Πολίτη έλαβε νεότερη ενημέρωση από την ΕΕΤ στην οποία γνωστοποιείται ότι ολοκληρώθηκαν οι απαιτούμενες μηχανογραφικές προσαρμογές σε ακόμη δύο συστημικές τράπεζες-µέλη της και απομένει να επιβεβαιώσει αντίστοιχη εξέλιξη µόνο µία τράπεζα-µέλος της Ένωσης, που αποτελεί υποκατάστημα αλλοδαπού χρηματοπιστωτικού ιδρύματος.

Σχολιάζοντας τις παραπάνω εξελίξεις από την Ανεξάρτητη Αρχή εκφράστηκε ικανοποίηση για τις ενέργειες αυτές και πλέον αναμένεται η απελευθέρωση των εν λόγω συναλλαγών το ταχύτερο δυνατόν.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα