Αυτοδιοίκητο στο… όριο της συμφωνίας με τις FIFA/UEFA!

Σε καθεστώς ομηρίας δείχνει να βρίσκεται η ελληνική κοινωνία, με την κυβέρνηση να επιδίδεται σε Μαραθώνιο διαπραγματεύσεων με τους δανειστές – εταίρους ή όπως αλλιώς θέλει να τους κατονομάσει ο καθένας.

Στο ίδιο μήκος κύματος εκπέμπει και το ελληνικό ποδόσφαιρο, με τον υφυπουργό Αθλητισμού, Σταύρο Κοντονή, να επιχειρεί βαθιές τομές στον τρόπο λειτουργίας της ΕΠΟ και της σχέσης της με την Πολιτεία και να διαπραγματεύεται με της FIFA/UEFA για το πλαίσιο που θα ορίζει το αυτοδιοίκητο του ποδοσφαίρου και τη δυνατότητα παρέμβασης της Πολιτείας.

Ο υφυπουργός Αθλητισμού παρουσίασε ορισμένες σημαντικές αλλαγές του Νομοσχεδίου στην Επιτροπή Μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, στην οποία συζητήθηκαν οι σχετικές διατάξεις. Ο Σταύρος Κοντονής αναφέρθηκε σε 7 αλλαγές στα άρθρα του Νομοσχεδίου, οι οποίες συγκλίνουν προς τις απόψεις των διεθνών Ομοσπονδιών. Σκοπός του είναι να επιτευχθεί συμφωνία με τις FIFA/UEFA, να παρακαμφθεί η ΕΠΟ και να μην αποκλειστεί το ελληνικό ποδόσφαιρο από τις διεθνείς διοργανώσεις. Ο υφυπουργός προχώρησε στη μερική αναδίπλωση των θέσεών του μετά τις υψηλών τόνων αντιδράσεις που παρουσιάστηκαν σε όλα τα επίπεδα και την εποικοδομητική παρέμβαση του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος δεν επιθυμεί, στην παρούσα φάση, να ανοίξει περισσότερα μέτωπα, εντός και εκτός συνόρων.

Πιο συγκεκριμένα οι 7 παρεμβάσεις-αλλαγές του Σταύρου Κοντονή αφορούν:
1)Στο περιβόητο άρθρο 15, με το οποίο καταργείται, όπως υποστηρίζει η ΕΠΟ, το αυτοδιοίκητο. Ο υφυπουργός δεν παραιτήθηκε της ιδέας να εποπτεύει η Πολιτεία τα δρώμενα στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Κάθε άλλο. Αυτό που έκανε ήταν να ξεκαθαρίσει το όριο που θα εξακολουθήσει να ισχύει το αυτοδιοίκητο, διαχωρίζοντας τις πράξεις που συνιστούν ποινική ή άλλα αδικήματα. Προκειμένου να μετριάσει το κλίμα, αναφέρθηκε στους κανονισμούς που διέπουν την ΕΠΟ βάσει του καταστατικού της FIFA και της UEFA, στις οποίες και υπάγεται. Λόγου χάρη, ο έλεγχος για στημένα παιχνίδια δεν εναπόκειται στην απόλυτη αρμοδιότητα της ΕΠΟ, αλλά συνιστά και αδίκημα το οποίο οφείλει να αντιμετωπίσει ελληνική Δικαιοσύνη. Παράλληλα, η δράση ορισμένων ποδοσφαιρικών παραγόντων, όπως αποδεικνύεται από τα τελευταία γεγονότα, ξεπερνά τα όρια της λειτουργίας μίας αθλητικής ομοσπονδίας, καθώς έχουν αποκαλυφθεί πράξεις του κοινού ποινικού δικαίου, με τη σύσταση εγκληματικών οργανώσεων, βομβιστικών επιθέσεων, απειλών, παράνομου στοιχηματισμού σε μεγάλη έκταση και στημένων αγώνων, για τα οποία οι ποδοσφαιρικές αρχές επί χρόνια αποκρύπτουν, επικαλούμενες το αυτοδιοίκητο και την απειλή αποκλεισμού του ελληνικού ποδοσφαίρου από τις διεθνείς διοργανώσεις.

2)Πήρε πίσω τη διάταξη περί μονομερούς απόφασης της ελληνικής Πολιτείας να αποκλείει ομάδες από τις διεθνείς διοργανώσεις. Το νέο άρθρο αναφέρει πως η απόφαση θα λαμβάνεται από κοινού με τις ομοσπονδίες. Ούτως ή άλλως, η ελληνική Πολιτεία δεν μπορούσε να αποκλείσει κάποια ομάδα από τις διοργανώσεις της FIFA και της UEFA, πολύ απλά διότι δεν τις διοργανώνει εκείνη, αλλά οι διεθνείς ομοσπονδίες.
Το ερώτημα που τίθεται, αφορά τη λέξη «διαβούλευση». Δηλαδή, απαιτείται η ομόφωνη γνώμη των δύο πλευρών, ή αποτελεί τυπική διαδικασία και στο τέλος θα την πάρει ο υφυπουργός;

3)Πήρε πίσω τη διάταξη βάσει της οποίας θα μπορούσε η Πολιτεία ανά πάσα στιγμή να τιμωρεί με πρόστιμο ομάδες ή να διακόπτει πρωταθλήματα και να αποκλείει έδρες. Προκειμένου να ληφθεί μία απόφαση σαν και τις παραπάνω, θα απαιτείται η γνωμοδότηση της ΔΕΑΒ, της Αστυνομίας και θα προκύπτει μετά από διαβούλευση με την ΕΠΟ.

4)Οι αποφάσεις των πειθαρχικών οργάνων θα λαμβάνονται μέσα σε διάστημα μέχρι και δέκα ημερών.

5)Προσαρμόζει το άρθρο 7 μετά από εισήγηση των διεθνών ομοσπονδιών, σύμφωνα με την οποία η υποχρέωση της ΕΠΟ να διαβιβάζει στην Πολιτεία τις λίστες με τα ύποπτα παιχνίδια, να είναι αμφίδρομη, δηλαδή να είναι υποχρεωμένη και η Πολιτεία να ενημερώνει, σε περίπτωση που περιέλθει υπ’ όψιν της συγκεκριμένη δράση.
Στο σημείο αυτό προκύπτει ένα ακόμη σοβαρό ερώτημα. Δηλαδή, αν ένας εισαγγελέας ερευνά μία υπόθεση στημένου αγώνα, ή δωροδοκίας, θα φωνάξει τους παράγοντες της ΕΠΟ για να τους το πει; Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα…

6)Η απόφαση που θα ορίζει την ημερομηνία μετάθεσης αγώνα ύποπτου για χειραγώγηση, θα λαμβάνεται μετά από συνεννόηση με τη Λίγκα και όχι μονομερώς από την Πολιτεία.

7)Αναβάλλεται για μία διετία το ανταποδοτικό τέλος του 3% επί των εισιτηρίων για την αποζημίωση δικαστών σε ασθενέστερες οικονομικά ΠΑΕ.

Η συνάντηση με τον Ινφαντίνο και τα τρία σημεία τριβής

Ο Σταύρος Κοντονής στη συνάντησή του με τον εκτελεστικό διευθυντή της UEFA, Τζιάνι Ινφαντίνο, θέλησε να ορίσει πολύ συγκεκριμένα τα όρια που θέτει η ελληνική Πολιτεία αναφορικά με το αυτοδιοίκητο. Ο υφυπουργός πραγματοποίησε αρκετά βήματα προς τα πίσω, αλλάζοντας σε ικανό βαθμό το άρθρο 15. Πιο συγκεκριμένα, τρία ήταν τα σημεία τριβής μεταξύ των δύο πλευρών:

1)Το αυτοδιοίκητο. Ο Σταύρος Κοντονής υπαναχώρησε από τη θέση του απόλυτου ελέγχου της λειτουργίας της ΕΠΟ, πλησιάζοντας τις θέσεις των FIFA/UEFA, ώστε να μην επέλθει ο αποκλεισμός του ελληνικού ποδοσφαίρου. Το όριο που τέθηκε είναι το εξής: Η ελληνική Πολιτεία δεν θα παρεμβαίνει σε καμία από τις λειτουργίες της ΕΠΟ που αφορούν στο αμιγώς αθλητικό κομμάτι, αλλά θα παρεμβαίνει όταν διαπιστώνει παραβατικές συμπεριφορές και δράσεις. Ο Σταύρος Κοντονής επέμεινε στη συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας να εποπτεύει την καλή λειτουργία του αθλητισμού. Ο Ινφαντίνο ζήτησε να περάσει ως διάταξη στον Νόμο το αυτοδιοίκητο, κάτι που συζητάει υπό όρους η κυβέρνηση.

2)Η παρουσία τακτικών δικαστών στις πειθαρχικές επιτροπές. Ο Σταύρος Κοντονής διευκρίνισε ότι θα γίνεται κλήρωση και όχι ορισμός.
Η «Άποψη» έχει αναφερθεί εκτενώς στο συγκεκριμένο θέμα και είναι υπέρ των τακτικών δικαστών στην αθλητική Δικαιοσύνη, καταθέτοντας μάλιστα και τη δική της πρόταση με συγκεκριμένο αριθμό δικαστών και αναπληρωτών, αλλά εισαγγελέων.

3)Η δυνατότητα της Πολιτείας να αποκλείει ομάδες από διοργανώσεις, κάτι που δεν αποδέχονται οι διεθνείς ομοσπονδίες. Η πρόταση που τέθηκε από τον υφυπουργό ήταν να συμβαίνει μετά από συνεννόηση με τις ομοσπονδίες, ενώ κατατέθηκε και εναλλακτική πρόταση, η οποία βρίσκεται υπό διαβούλευση.
Στις δηλώσεις του, ο Τζιάνι Ινφαντίνο ήταν πιο ξεκάθαρος στις θέσεις των διεθνών ομοσπονδιών. Ο Ιταλός παράγοντας διαχώρισε σαφώς το αθλητικό κομμάτι, δηλαδή την τιμωρία ή αποκλεισμό ομάδων, για οποιονδήποτε λόγο, από το εγκληματικό, το οποίο δεν αφορά τις ομάδες αλλά τις δράσεις εκείνων που διαπράττουν τα εγκλήματα, είτε πρόκειται για παράνομο στοιχηματισμό, είτε για επεισόδια, είτε για σύσταση εγκληματικής οργάνωσης και αδικήματα του κοινού ποινικού δικαίου.

Το ξεμπρόστιασμα από τη Μουρούπα και ο… ξεχασιάρης Γκιρτζίκης

Ένα 24ωρο νωρίτερα, στην Επιτροπή Μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, το μέλος της ΕΕΑ, Ειρήνη Μουρούπα, αποτύπωσε την εμπειρία της από τη συναναστροφή που είχε με την ΕΠΟ, καταγγέλλοντας την Ομοσπονδία για διαπλοκή με τα συμφέροντα που χειραγωγούν τον χώρο του ποδοσφαίρου, για παρακώληση στο έργο της ΕΕΑ, καθώς η ΕΠΟ δεν χρησιμοποιεί τακτικούς δικαστές, και για αδιαφορία της Ομοσπονδίας αναφορικά με τις αποφάσεις της Επιτροπής.

Ο δε Γιώργος Γκιρτζίκης μίλησε για το αυτοδιοίκητο της ΕΠΟ και το καταστατικό της, το οποίο παρουσίασε ως εναρμονισμένο με εκείνο των FIFA/UEFA, αλλά… παρέλειψε να αναφερθεί σε διατάξεις που έχουν προστεθεί και δεν προβλέπονται πουθενά στο καταστατικό των διεθνών ομοσπονδιών.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα