Δημ. Δημόπουλος: «Η βία είναι κομμάτι της ανθρώπινης φύσης»

«Οι πολύ φτωχοί είναι το τελευταίο και σίγουρο αποκούμπι για τους πεινασμένους αλήτες», γράφει στην αυτοβιογραφία του ο Τζακ Λόντον. Πόσο πικρή, πόσο αβάσταχτα επίκαιρη μια φράση-κομμάτι της ζωής του από εκείνον που πριν λίγες ημέρες «έκλεισε» 100 χρόνια από τον θάνατό του…

Τζακ Λόντον
Τζακ Λόντον

Όλοι μας γνωρίζουμε λίγο-πολύ τον Αμερικανό συγγραφέα και το έργο του. Ένα έργο που αγγίζει, τρυπάει, πονάει… Αυτό το άγγιγμα δεν τρόμαξε, αντίθετα προκάλεσε θα λέγαμε τον Δημήτρη Δημόπουλο στο να πάρει ένα από τα έργα του Τζακ Λόντον και να το μεταφέρει στην ελληνική θεατρική σκηνή. «Οι Ευνοούμενοι του Μίδα», έργο δύσκολο, αντισυμβατικό, ανεβαίνει αυτές τις ημέρες στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, τιμώντας την επέτειο των 100 χρόνων από τον θάνατο του Λόντον, με την εξαίσια ερμηνεία των Λίνας Καλπαζίδου και Συμεών Τσακίρη.

«Οι Ευνοούμενοι του Μίδα» είναι ένα αιχμηρό κοινωνικό σχόλιο απέναντι στον καπιταλισμό, ένα κείμενο που γράφτηκε τον 19ο αιώνα, όμως παραμένει ανησυχητικά επίκαιρο, καθώς μας μεταφέρει στο Σικάγο του 1899, όπου οι «ευνοούμενοι» σκοτώνουν αθώο κόσμο, χωρίς οίκτο ή ενοχή, και στρέφονται ενάντια στην κοινωνία που τους δημιούργησε θέτοντας ως βασικό ερώτημα: «Στο παρόν κοινωνικό περιβάλλον ποιος από εμάς θα επιβιώσει;»

Σκηνοθέτης του έργου; Ο νεαρός, με σημαντικό ήδη έργο στην καριέρα του, Δημήτρης Δημόπουλος, με τον οποίο μιλήσαμε γι’ αυτήν τη νέα του πετυχημένη απόπειρα.

Ιχνηλατώντας… με την Καίτη Νικολοπούλου 

Τι είναι αυτό που σας γοήτευσε στο άκρως συμβολικό βιβλίο του Τζακ Λόντον, ώστε να αποφασίσετε τη μεταφορά του στο θέατρο, και πόσο εύκολη ή δύσκολη ήταν η «θεατρικοποίηση» του κειμένου;

«Η σκωπτική και βαθιά κριτική που κάνει ο Τζακ Λόντον στις ανώτερες τάξεις του καπιταλισμού, όχι κατακρίνοντάς τες από τη θέση του ανίσχυρου, αλλά παρατηρώντας τες ως μέλος αυτών. Τα μέλη της ομάδας που αυτοαποκαλούνται οι “οι Ευνοούμενοι του Μίδα” δεν αποζητούν τη βίαιη ανατροπή του συστήματος, αλλά τη βίαιη προσχώρησή τους σε αυτό με σκοπό να το υπηρετήσουν και να το εκμεταλλευτούν για τους ίδιους. Η πρακτική της μεταφοράς του στη σκηνή ήταν σχετικά εύκολη, η θεωρητική προετοιμασία ως προς αυτήν ήταν που με απασχόλησε περισσότερο, αλλά είναι μια διαδικασία της δημιουργίας που είναι πάντα η πιο χρονοβόρα και η πιο απαιτητική».

1

Πώς μπορεί ένα κείμενο γραμμένο στις αρχές του 20ού αιώνα να αφορά το σημερινό θεατρικό κοινό;

«Είναι μια εύλογη απορία, όμως όλοι όσοι έχουν έρθει στην παράστασή μας ως τώρα ξαφνιάζονται με το πόσο μεγάλο αντίκρισμα έχει στο σήμερα η ιστορία που αφηγούμαστε. Ενώ αναφέρεται στο κείμενο της παράστασης, πως ο χρόνος αφήγησης είναι την περίοδο 1899 με 1900, στην αλλαγή του αιώνα παραστασιακά βρισκόμαστε σε ένα πολύ σύγχρονο σκηνογραφικά και ενδυματολογικά περιβάλλον που σχεδίασε ο Ντέιβιντ Νεγρίν και που φώτισε η Στέλλα Κάλτσου, και στο οποίο κινούνται οι δύο ηθοποιοί της παράστασης, Λίνα Καλπαζίδου και Συμεών Τσακίρης, ως εκπρόσωποι των σημερινών αντίστοιχων τάξεων που αναφέρονται στο έργο».

img_3256

Υπάρχουν κοινά σημεία ή παραλληλισμοί ανάμεσα στην κοινωνία που ζουν και δραστηριοποιούνται οι ήρωες στο κείμενο του Τζακ Λόντον και στη σημερινή ελληνική αλλά και παγκόσμια πραγματικότητα, όπως έχει διαμορφωθεί ειδικά τα τελευταία χρόνια;

«Πάρα πολλά, άλλωστε και οι ίδιοι οι Ευνοούμενοι του Μίδα, όταν συστήνονται επί σκηνής, πιάνουν το νήμα της κοινωνικής αδικίας από τον Γουλιέλμο τον Κατακτητή στον 11ο αιώνα. Και μόνο γράφοντας τις λέξεις “κοινωνική αδικία” νομίζω πως η παραπάνω ερώτηση απαντήθηκε».

Τι θα έχουν δει και βιώσει οι θεατές βλέποντας την παράσταση;

«Θα έχουν δει την ιστορία ενός μεγιστάνα που απομυζάται οικονομικά από μια ομάδα τεχνοκρατών-τρομοκρατών. Και επειδή στο θέατρο κάθε θεατής δημιουργεί τη δική του σχέση με την παράσταση, κάθε θεατής θα έχει βιώσει κάτι προσωπικό και διαφορετικό. Δεν θέλαμε ποτέ να στήσουμε μια παράσταση διδακτική ή απλοϊκή, οπότε τα τελικά συμπεράσματα είναι μοναδικά για κάθε θεατή ξεχωριστά».

img_3155

Υπάρχουν άραγε τρόποι να εξαλειφθεί ή να περιοριστεί η κοινωνική βία;

«Και αν υπάρχουν, θα μπορέσουν να εφαρμοστούν ώστε να πετύχουν; Οι Ευνοούμενοι του Μίδα, όπως αναφέρουν, απαντούν στη βία με βία. Είναι ένας κύκλος που κρατά όσο κρατά και η ιστορία της ανθρωπότητας, τόσο σε ιστορικό όσο και σε μυθολογικό επίπεδο. Η βία είναι κομμάτι της ανθρώπινης φύσης, και η φύση δύσκολα εξαλείφεται ή περιορίζεται».

Είστε ένας πολύ γνωστός stand up κωμικός. Πόσο εύκολο είναι να επικοινωνήσετε στον κόσμο τις άλλες ιδιότητές σας (σκηνοθέτης, μεταφραστής κ.λπ.);

«Θεωρητικά, πολύ απλή σε αυτή την εποχή της πληθώρας δυνατοτήτων μεταφοράς μιας πληροφορίας. Πρακτικά όμως ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς όλοι μας θέλουμε να είναι απλές οι σχέσεις μας με καθετί που έχουμε απέναντί μας. Είτε στο σταντ-απ, είτε στο θέατρο, είτε στην όπερα με την οποία καταπιάνομαι ως λιμπρετίστας, εγώ απλώς αφηγούμαι ιστορίες, κάποτε αστείες, κάποτε όχι, πάντα καλώντας το κοινό να τις παρακολουθήσει».

Η άλλη όψη ενός stand up κωμικού

Ο Δημήτρης Δημόπουλος ξεκίνησε την καριέρα του το 1996 ως μέλος της ομάδας «Νύχτες Κωμωδίας». Από το 2009 έγραψε και παρουσίασε δύο σόλο παραστάσεις, ενώ συμμετείχε σε ομαδικές παραστάσεις σταντ-απ σε όλη την Ελλάδα.

Ως ηθοποιός και τραγουδιστής έχει συνεργαστεί με την Εθνική Λυρική Σκηνή, την εταιρεία μουσικού θεάτρου Οι Όπερες των Ζητιάνων, στο ελεύθερο θέατρο και τη μεταγλώττιση.

Έχει γράψει το λιμπρέτο για τις όπερες «ΑirRossini» και «Yasou Aida!» για το οποίο βραβεύτηκε με το Έπαινο «Κάρολος Κουν» 2012 Δραματουργίας Ελληνικού Έργου από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Σκηνοθέτησε τα μουσικοθεατρικά δρώμενα «Kafka-Fragmente» (Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών), «Das Schubert Diploma» (Ωδείο Φίλιππος Νάκας) και «Νυχτερινά Τραγούδια» (Knot Gallery).

Γνωρίζει γερμανικά, αγγλικά, ισπανικά και ρώσικα, είναι πτυχιούχος υποκριτικής (Ανωτέρα δραματική σχολή Ίασμος), πτυχιούχος Τμήματος Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΤΕΙ Αθηνών) και απόφοιτος της Γερμανικής Σχολής Αθηνών.

https://www.youtube.com/watch?v=pZ_ypa7RKmY

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα