Οι Αδιάφοροι θα είναι (και) αδιάφθοροι;

Πρωτάθλημα Super League

Με πολλές τυμπανοκρουσίες στην αρχή της περιόδου αναγγέλθηκε η απαρχή ενίσχυσης της αξιοπιστίας του πρωταθλήματος και αναβάθμισης του ποδοσφαιρικού προϊόντος. Οι υποσχέσεις για πρωτοβουλίες της Πολιτείας, η νέα ΕΠΟ, οι αλλαγές στους ευαίσθητους τομείς της διαιτησίας και της αθλητικής δικαιοσύνης, δημιούργησαν την προσδοκία πως την τρέχουσα περίοδο η Super League θα φορέσει τα καλά της και θα μπορεί να προσελκύσει σημαντικά κεφάλαια και φιλάθλους.

Η πραγματικότητα ωστόσο μετατράπηκε σε ανώμαλη προσγείωση γι’ αυτούς που έβλεπαν να έρχεται η εποχή των παχυλών αγελάδων, καθώς τα μηνύματα φαίνεται πως δεν έφθασαν στους φιλάθλους που συνεχίζουν να γυρίζουν την πλάτη στο ελληνικό πρωτάθλημα. Το γεγονός ότι τρεις ομάδες μετά και τη 17η αγωνιστική διεκδικούν επί ίσοις όροις το πρωτάθλημα, καθώς συνωστίζονται στον ένα βαθμό διαφορά, αναμφισβήτητα εκτοξεύει το ενδιαφέρον. Ο Ολυμπιακός, η ΑΕΚ και ο ΠΑΟΚ δίνουν και απ’ ό,τι φαίνεται θα δώσουν τη μάχη μέχρις εσχάτων, προκειμένου ν’ αναδειχθεί ο πρωταθλητής. Θα περίμενε κανείς πως αυτό και μόνο το δεδομένο σε συνδυασμό με τις επενδύσεις των μεγάλων σε έμψυχο δυναμικό και τη βελτίωση της εικόνας της διαιτησίας, θα ωθούσαν τους φιλάθλους σε μαζική επιστροφή στα γήπεδα.

Ναι μεν θαύματα δεν γίνονται, η ψυχολογία δεν αλλάζει από τη μια μέρα στην άλλη, οι φίλαθλοι είναι ψαγμένοι και πονηρεμένοι, αλλά ο τόνος πως κάτι άλλαξε πραγματικά ήταν εφικτό να έχει ορατά αποτελέσματα. Τα τηλεοπτικά δικαιώματα και η κεντρική χορηγία του πρωταθλήματος αποτελούν τους οικονομικούς πυλώνες ανάστασης του ελληνικού ποδοσφαίρου. Επειδή όμως πουθενά δεν βρέχει χρήμα, φαίνεται πως ο Συνεταιρισμός άλλα προσδοκούσε και άλλα εισπράττουν τα μέλη του.

Η «Σουρωτή» έγινε ο νέος χορηγός της Super Lague. Η σχετική σύμβαση που υπογράφηκε αφορά τις αγωνιστικές περιόδους 2017-18 και 2018-19 του πρωταθλήματος, και προβλέπεται να φέρει στα ταμεία της Super League συνολικά το ποσό των 6 εκατομμυρίων ευρώ. Η εταιρεία «Σουρωτή Α.Ε.» έδωσε 5 εκατ. ευρώ και ο Ιβάν Σαββίδης 1 εκατ. ευρώ. Τα ποσά για την εταιρεία μεταλλικού νερού είναι δυσθεώρατα με δεδομένο πως το 2016 είχε τζίρο γύρω στα 11,5 εκατ. ευρώ αλλά και ζημίες κοντά στις 600.000 ευρώ. Ουσιαστικά, το αφεντικό του ΠΑΟΚ είναι αυτό που καθάρισε για τη χορηγία, από μια ζημιογόνο εταιρεία, με τεράστιες μάλιστα αντιδράσεις εκ των έσω.

Όσον αφορά τα τηλεοπτικά, η NOVA παραμένει η ραχοκοκαλιά του πρωταθλήματος και ουσιαστικά ο αιμοδότης του. Η NOVA είχε επιδιώξει τη μείωση του συμφωνηθέντος ποσού, λόγω της κάκιστης εικόνας του πρωταθλήματος, των προβλημάτων του ελληνικού επαγγελματικού ποδοσφαίρου και τη γενικότερη άσχημη κατάσταση της ελληνικής οικονομίας που επηρεάζει και την εταιρεία. Τα 37 εκατ. ευρώ της περασμένης σεζόν έγιναν 30 εκατ. ευρώ μετά τη μείωση του 18% που συμφωνήθηκε. Για τη σεζόν 2018-19 ο Συνεταιρισμός ζητά από το συνδρομητικό κανάλι να αυξήσει το τίμημα κατά 3,5 εκατ. ευρώ.

Αδιάφοροι και αδιάφθοροι

Στην έναρξη της περιόδου και κόντρα στην επιθυμία του Συνδρομητικού καναλιού, η Super League αποφάσισε να μη διεξαχθούν αγώνες μεταξύ των ομάδων που θα τερματίσουν στις θέσεις 2-5 για την κατανομή των ευρωπαϊκών «εισιτηρίων». Αυτό σημαίνει πως ο 2ος της κανονικής διάρκειας θα συμμετάσχει στα προκριματικά του Champions League της σεζόν 2018-19, ενώ στο Europa League θα βγαίνουν ο 3ος, ο 4ος, ενώ ο 5ος θα γίνει «Ευρωπαίος» ανάλογα με το ποια ομάδα θα κατακτήσει το Κύπελλο. Αντίστοιχα στη Football League θα υποβιβαστούν οι ομάδες που θα καταλάβουν τις δύο τελευταίες θέσεις στον βαθμολογικό πίνακα.

Το νέο μοντέλο πρωταθλήματος που δημιουργήθηκε είναι τηλεοπτικά απαξιωμένο. Δεν έφθαναν όλα αυτά, προέκυψε από το… πουθενά και πρόταση της διοργανώτριας για τη διεξαγωγή League Cup. Σε πολλούς φαντάζει ως προχειροδουλειά. Αναρωτιούνται, δηλαδή, πώς είναι δυνατόν στη Super League να αρνούνται τη διεξαγωγή play-offs, που δίνουν μάλιστα κι ευρωπαϊκά εισιτήρια, και την ίδια ώρα να εμφανίζονται πρόθυμες οι ομάδες για τη διεξαγωγή μιας διοργάνωσης, ίδια με τουρνουά φιλικών αγώνων, η οποία μπορεί να δίνει ένα τρόπαιο, αλλά δεν οδηγεί… κάπου.

Ο σχεδιασμός για το διανυόμενο πρωτάθλημα αποδεικνύεται καταστροφικός. Ήδη στο τρέχον πρωτάθλημα υπάρχουν ομάδες που είναι αδιάφορες βαθμολογικά. Θα παραμείνουν και αδιάφθορες μέχρι το τέλος, ή θα προκύψουν κραυγές και ψίθυροι που θα ενισχύσουν την αναξιοπιστία του πρωταθλήματος; Το γκρουπ των πρωτοπόρων ξεχωρίζει ολοένα και περισσότερο, ενώ και ο Ατρόμητος Αθ. έχει ξεφύγει από τους διώκτες του και πολύ νωρίς εξασφαλίζει ευρωπαϊκό εισιτήριο. Στην άλλη όχθη ο Πλατανιάς δεν σώζεται με… τίποτα, ενώ το δεύτερο εισιτήριο –το πρώτο μάλλον το έχει καπαρώσει ο Πλατανιάς– για τη Football League «διεκδικούν» Κέρκυρα  και Απόλλων Σμύρνης. Άντε να μπει στο κόλπο και η Λαμία. Από ’κεί και πέρα Παναιτωλικός, ΠΑΣ Γιάννινα, Λάρισα, Παναθηναϊκός και Λεβαδειακός συγκροτούν ένα γκρουπ που θα τσουλήσει χωρίς υψηλές στοχεύσεις και ανησυχίες. Το γκρουπ των αδιάφορων βαθμολογικά πολλές αγωνιστικές πριν από το τέλος. Μοντέλο δίχως play off, με τη συμμετοχή μάλιστα και του πρωτοπόρου και play out, φαντάζει παρωχημένο και αποτυχημένο για το ελληνικό πρωτάθλημα. Ποιοι φίλαθλοι να σπεύσουν να το παρακολουθήσουν;

H Super League μπορεί να ψηλώνει τον πήχη, αλλά όταν δεν υπάρχει εναλλακτική πρόταση για την απόκτηση τηλεοπτικών δικαιωμάτων διατηρείται καθηλωμένη  στις επιθυμίες της Nova. Θέλοντας και μη…

Σύμφωνα με την έρευνα των Deloitte – PwC στην Super League την εξαετία 2010-2016, διαπιστώθηκε μείωση εσόδων κατά 84%, αλλά και η μαζική έξοδος των φιλάθλων από τα γήπεδα. Με βάση την έρευνα, έχει υπάρξει μείωση εισιτηρίων κατά 48% την περίοδο 2009-2016.

Η Nova  πρότεινε αλλαγές που θα μπορούσαν να «ξυπνήσουν» το ποδοσφαιρικό προϊόν της SL. Ζήτησε να σταματήσουν  οι εμπρηστικές δηλώσεις,  αυστηρό οικονομικό έλεγχο των ΠΑΕ, μείωση του αριθμού των ομάδων σε 14 αρχικά και 12 στη συνέχεια, και ανάδειξη πρωταθλητή από τα play offs προκειμένου να σταματήσει η υποβάθμιση της διοργάνωσης και η εμπορικότητα του πρωταθλήματος να ανταποκρίνεται στα χρήματα που ως εταιρεία επενδύει.

Η SL κινήθηκε προς την αντίθετη κατεύθυνση. Τη σεζόν 2016-17 συνεχίστηκαν οι ενέργειες που υποβαθμίζουν την εμπορική αξία του πρωταθλήματος (αντεγκλήσεις παραγόντων, έκτροπα στον Βόλο, διακοπή αγώνα στα Play Offs) και διώχνουν τους φιλάθλους από τα γήπεδα και τις τηλεοράσεις τους.

Οι πρόεδροι των ΠΑΕ που συγκροτούν τη Super League, το καλοκαίρι του 2016 αφού αρνήθηκαν την άμεση υιοθέτηση των προτάσεων της Nova, ανέθεσαν στην PWC και την Deloitte να τους υποβάλει μια μελέτη για την εμπορικότητα του πρωταθλήματος. Η έκθεση  παρουσιάστηκε τον Νοέμβριο του 2016 και ανέδειξε την εμπορική απαξίωση του ελληνικού πρωταθλήματος. Και πάλι η Super League δεν πήρε καμία πρωτοβουλία, παρά μόνο 6 μήνες αργότερα κατέληξε σε μία πλειοψηφική απόφαση αλλαγής του αριθμού των ομάδων του πρωταθλήματος σε 14 από τη σεζόν 2018-19, που τελικά δεν θα εφαρμοστεί.

Παραμένουν σπίτια τους

Ο κόσμος έχει μάτια για να βλέπει και μυαλό για να κρίνει. Οι Έλληνες φίλαθλοι προτιμούν να παρακολουθούν τους αγώνες από τους τηλεοπτικούς τους δέκτες, παρά να πηγαίνουν στο γήπεδο πληρώνοντας εισιτήριο για την αγαπημένη τους ομάδα. Το 2016/17, η Super League βρέθηκε στα… τάρταρα αναφορικά με την προσέλευση θεατών.

Στη σχετική λίστα που δημοσιεύει κάθε χρόνο η Ευρωπαϊκή Ένωση Επαγγελματικών Λιγκών, το ελληνικό πρωτάθλημα βρίσκεται πολύ χαμηλά και συγκεκριμένα στην 25η θέση με μέσο όρο 3.394 θεατές ανά παιχνίδι. Ακόμη πιο ειδικά, στα 16 ελληνικά γήπεδα της σεζόν 2016/17, ο μέσος όρος χωρητικότητας ήταν 15.664 θεατές και η πληρότητα άγγιξε μόλις το 21,7%. Στους 252 αγώνες που έγιναν πέρυσι, κόπηκαν συνολικά 855.288 εισιτήρια και ο μέσος όρος ανά αγωνιστική ήταν 27.152 θεατές.

Την τρέχουσα περίοδο με την… εξυγίανση και τον συναγωνισμό της κορυφής, τα εισιτήρια που έχουν κοπεί μόλις και μετά βίας ξεπερνούν τις 4.000 (4.028), με τον Ατρόμητο και τον Απόλλωνα Σμύρνης να έχουν κάτω από 1.000 και τις 11 από τις 16 ομάδες κάτω από 2.700. Τη σεζόν 2015-16 ο μέσος όρος των εισιτηρίων ήταν 4.136 με τον Ολυμπιακό να παίρνει το πρωτάθλημα με διαφορά 30 βαθμών από τον Παναθηναϊκό. Η σεζόν 2014-15 ήταν κακή (3.457 μ.ο. εισιτηρίων ανά ματς), καθώς απουσίαζε η ΑΕΚ, ενώ η περίοδος 2013-14 με 4.019 εισιτήρια θυμίζει τη φετινή. Η διαφορά είναι πως τότε έπαιζαν 18 ομάδες και με τόσους μικρούς αλλά και χωρίς ΑΕΚ ήταν εύλογο να υπάρχει καθίζηση. Πιο πίσω τα νούμερα ήταν πολύ μεγαλύτερα (το 2012-13 έφθασαν τα 4.865, το 2011-12 τα 5.108 και το 2010-11 τα 6.428).

Στο ίδιο έργο θεατές

Η διαφορά μεταξύ μεγάλων και μικρών αρχικά εκτιμήθηκε πως μειώθηκε, καθώς οι μεγάλοι άφηναν πόντους. Πλέον όμως στο κομμάτι αυτό είμαστε ξανά στο ίδιο έργο θεατές. Οι ισχυροί ξεχωρίζουν και σαρώνουν τα θετικά αποτελέσματα με εξαίρεση τον Παναθηναϊκό που έχει οδηγηθεί σε παρατεταμένη κρίση.

Το ελληνικό πρωτάθλημα παραμένει υποβαθμισμένο. Η ανικανότητα να βρεθεί ένας κεντρικός χορηγός που δεν ανήκει σε κάποιον από τους παράγοντες που συμμετέχουν στο πρωτάθλημα, δείχνει ξεκάθαρα πως το προϊόν δεν είναι ελκυστικό. Ακόμη και η αδυναμία συμφωνίας με το συνδρομητικό κανάλι για την ανανέωσης της σύμβασης για τα τηλεοπτικά δικαιώματα, λέει πολλά… Βέβαια, αυτό που έχει αποδειχθεί διαχρονικά είναι ότι αυτοί που κρατούν στα χέρια τους τις τύχες του πρωταθλήματος ενδιαφέρονται περισσότερο για το πρόσκαιρο κέρδος. Πιο τρανό παράδειγμα από τη συζήτηση για διεξαγωγή Λιγκ Καπ στο τέλος της τρέχουσας περιόδου δεν υπάρχει…

Κατήφορος δίχως φρένα

Οποιαδήποτε σύγκριση με τις προηγμένες ευρωπαϊκές λίγκες προκαλεί θλίψη. Αυτή γίνεται ακόμη μεγαλύτερη, βλέποντας κάποιος ότι πάνω από το ελληνικό βρίσκονται πρωταθλήματα όπως αυτό της Ουκρανίας, της Πολωνίας, της Δανίας και της Νορβηγίας, που έχουν σχεδόν διπλάσιο μέσο όρο, ακόμη και της Τσάμπιονσιπ Σκωτίας, αλλά και της Λιγκ 1 στην Αγγλία, δηλαδή της τρίτης κατηγορίας στο Νησί. Συνολικά, υπάρχουν έξι πρωταθλήματα μικρότερων από την πρώτη κατηγορία χωρών, που βρίσκονται πάνω από τη Super League.

Η Ελλάδα βλέπει με το… κιάλι τα μεγάλα πρωταθλήματα της Ευρώπης. Σε ό,τι αφορά τα πρωταθλήματα με τον μεγαλύτερο μέσο όρο προσέλευσης θεατών ανά παιχνίδι, στην κορυφή για μια ακόμη σεζόν βρίσκεται η Μπουντεσλίγκα με 40.693, δηλαδή περίπου 13.500 θεατές περισσότερους από αυτούς που πηγαίνουν ανά αγωνιστική στο ελληνικό πρωτάθλημα. Στη δεύτερη θέση της σχετικής λίστας βρίσκεται η Πρέμιερ Λιγκ με 35.838 θεατές ανά ματς, στην τρίτη θέση η Λα Λίγκα της Ισπανίας με 27.609 και στην τέταρτη η Σέριε Α της Ιταλίας με 22.177. 

Πρωτάθλημα / Χώρα / Μέσος όρος θεατών ανά παιχνίδι

  1. Bundesliga / Γερμανία / 40.693
    2. Premier League / Αγγλία / 38.538
    3. La Liga / Ισπανία / 27.609
    4. Serie A / Ιταλία / 22.177
    5. 2. Bundesliga / Γερμανία / 21.560
    6. Championnat / Γαλλία / 21.208
    7. Championship / Αγγλία / 20.152
  2. Eredivisie / Ολλανδία / 19.089
    9. Premier League / Σκωτία / 13.969
    10. Primeira Liga / Πορτογαλία / 11.838
    11. Premier League / Ρωσία / 11.415
    12. Jupiler Pro League / Βέλγιο / 10.704
    13. Super League / Ελβετία / 9.944
    14. Ekstraklasa / Πολωνία / 9.679
    15. Allsvenskan / Σουηδία / 9.127
    16. League 1 / Αγγλία / 7.980
    17. Segunda Division / Ισπανία / 7.607
    18. League 2 / Γαλλία / 7.572
    19. Bundesliga / Αυστρία / 7.046
    20. Eliteserien / Νορβηγία / 6.971
    21. Superliga / Δανία 6.002
    22. League 2 / Αγγλία / 4.875
    23. Premier League / Ουκρανία / 4.665
    24. Championship / Σκωτία / 4.489
    25. Super League / Ελλάδα / 3.394

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα