Ο «ένοχος» βρέθηκε, η αλήθεια αγνοείται

2 ΝΕΚΡΟΙ, 2 ΧΑΡΟΠΑΛΕΥΟΥΝ

Θυμηδία προκάλεσε το πόρισμα της επιτροπής διερεύνησης του ατυχήματος στο διυλιστήριο των ΕΛ.ΠΕ. στον Ασπρόπυργο. Μάλιστα, συνέπεσε να δοθεί στη δημοσιότητα την ημέρα που δύο εκ των πολυτραυματιών έχασαν τη μάχη με τη ζωή.

Του Μιχάλη Κωτσάκου
Σύμφωνα με το πόρισμα, το ατύχημα οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος. Βέβαια, αυτό ανέμεναν να ακούσουν και οι εργαζόμενοι στα ΕΛ.ΠΕ. οι οποίοι δεν εξεπλάγησαν. Τα μέλη της επιτροπής διερεύνησης (τεχνικοί του διυλιστηρίου, εκπρόσωποι των εργαζομένων και εξωτερικός πραγματογνώμονας) εντοπίζουν την αιτία που προκάλεσε την πυρκαγιά και τη συνακόλουθη έκρηξη στην ύπαρξη καυσίμου μέσα στον αγωγό της δεξαμενής, όπου και γίνονταν εργασίες συντήρησης το πρωινό της 8ης Μαΐου. Κανονικά, η ακατέργαστη βενζίνη δεν θα έπρεπε να υπάρχει μέσα στον αγωγό και όλα φαίνεται να οδηγούν στην πλημμελή προετοιμασία των εγκαταστάσεων για την προγραμματισμένη συντήρηση.
Βέβαια, στο πόρισμα δεν γίνεται κανένας λόγος για τα μέτρα ασφαλείας. Ούτε φυσικά ότι όλοι έκαναν τα στραβά μάτια από την ημέρα που ξεκίνησε το shut down και η διοίκηση ήθελε να ολοκληρωθεί μέσα σε χρόνο ρεκόρ, με συνέπεια να δουλεύουν όλα τα συνεργεία μαζί.
Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι, εκτός από το πόρισμα των ΕΛ.ΠΕ., εκκρεμούν δύο ακόμη πορίσματα, της Πυροσβεστικής, και του ΣΕΠΕ. Επομένως, θα γίνει διασταύρωση από τρεις διαφορετικές πλευρές, πριν ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για τα πραγματικά αίτια. Πάντως, το μόνο βέβαιο είναι ότι υπάρχει πίεση προς τη νέα διοίκηση των Στάθη Τσοτσορού – Γρηγόρη Στεργιούλη.
Όπως αναφέρουν άνθρωποι που γνωρίζουν, το ατύχημα στο διυλιστήριο των ΕΛ.ΠΕ. του Ασπροπύργου δεν ήταν απρόβλεπτο ούτε αναπόφευκτο. Ήταν εκ των προτέρων γνωστές οι πιεστικές συνθήκες κάτω από τις οποίες θα εκτελούνταν οι πιο σημαντικές εργασίες γενικής συντήρησης της τελευταίας πενταετίας του διυλιστηρίου του Ασπροπύργου: μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα ενός μηνός και με το ελάχιστο δυνατό κόστος!
Έτσι 2.000 «εργολαβικοί» εργαζόμενοι –μεταξύ των οποίων πάρα πολλοί ανειδίκευτοι και κυρίως ανεκπαίδευτοι πέρασαν για πρώτη φορά την πύλη διυλιστηρίου– συνωστίστηκαν αφύσικα για να συμμετάσχουν σε διεργασίες συντήρησης διυλιστηρίου, και μάλιστα με εξαντλητικά ωράρια και εξευτελιστικό μεροκάματο. Εκατοντάδες αυτοκίνητα παρκαρισμένα όπως-όπως πάνω στα πεζοδρόμια της Εθνικής Οδού, στο ύψος του διυλιστηρίου, υποδήλωναν όλες αυτές τις μέρες τον βαθμό της προχειρότητας.
Οι εκτεταμένες εθελούσιες έξοδοι αποστέρησαν το διυλιστήριο από έμπειρο προσωπικό και διέκοψαν βίαια τη μετάδοση της γνώσης στους νεότερους. Οι μεγαλόσχημες διακηρύξεις της εταιρείας για επένδυση στην ασφάλεια είχαν περίτρανα αποδειχθεί έπεα πτερόεντα πέρυσι τον Φεβρουάριο. Τότε η διοίκηση της εταιρείας είχε προσπαθήσει να αποφύγει τη διακοπή λειτουργίας (shut down) στο διυλιστήριο των ΕΛ.ΠΕ. στην Ελευσίνα, όταν διαπιστώθηκε παραμόρφωση του αντιδραστήρα της μονάδας 32 (Flexicocker), μόλις ενάμιση χρόνο από την έναρξη λειτουργίας της!
Ταυτόχρονα με την έναρξη του γενικού shut down του διυλιστηρίου Ασπροπύργου, στις 21 Απριλίου, η κάθε άλλο παρά ενοχλητική και διεκδικητική απέναντι στην εταιρεία Διοίκηση του Σωματείου των ΕΛ.ΠΕ., από κοινού με την Επιτροπή Υγιεινής και Ασφάλειας του διυλιστηρίου, είχαν δημοσιοποιήσει την έκδηλη ανησυχία τους για το θέμα.
Οι νεκροί
Από τους έξι σοβαρά τραυματίες κατέληξαν την Τρίτη δύο εργαζόμενοι, ο Χαράλαμπος Δευτεραίος, εργαζόμενος στην εταιρεία, και ο Ραμαντάν Ντελιλάι, εργαζόμενος σε εργολαβική εταιρεία. Και οι δύο αφήνουν πίσω τους τρία ανήλικα ορφανά και βέβαια παρά το γεγονός ότι τα ΕΛ.ΠΕ., με ανακοίνωσή τους, δήλωσαν ότι θα στηρίξουν τις οικογένειες των θανόντων, διασφαλίζοντας το παρόν και το μέλλον των παιδιών τους, όλοι κατανοούμε τον «Γολγοθά» που έχουν να αντιμετωπίσουν οι οικογένειες των δύο νεκρών.
Όσο για την κατάσταση της υγείας των υπόλοιπων τεσσάρων τραυματιών, οι δύο φαίνεται να νοσηλεύονται σε σοβαρή κατάσταση, ενώ οι άλλοι δύο συνάδελφοί τους νοσηλεύονται ελαφρά τραυματισμένοι. Οι γιατροί δίνουν μάχη για να αποφευχθεί το μοιραίο για τους πιο σοβαρά τραυματίες.
Στο μεταξύ, η διοίκηση των ΕΛ.ΠΕ., ως απόρροια του τραγικού συμβάντος καθώς και λόγω των διοικητικών αλλαγών που δρομολογεί η ηγεσία του υπουργείου στην επιχείρηση, προχώρησε στην ανακοίνωση νέου επικεφαλής της γενικής Τεχνικής Διεύθυνσης του ομίλου. Πρόκειται για τον Ιωάννη Ψυχογυιό, διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΚΟ, ο οποίος αναλαμβάνει τα νέα καθήκοντα από την 1η Ιουνίου. Ο απερχόμενος γενικός τεχνικός διευθυντής φέρεται, σύμφωνα με κύκλους της διοίκησης, να αντικαθίσταται λόγω συνταξιοδότησης. Η ανακοίνωση των ΕΛ.ΠΕ. προς το προσωπικό της επιχείρησης αποδίδει την τοποθέτηση του κ. Ψυχογυιού «στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης της δομής και των στόχων ενίσχυσης της Ασφάλειας και της Λειτουργίας των Διυλιστηρίων».
Ο Ιωάννης Ψυχογιός, που αναρριχήθηκε στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΚΟ, θεωρείται «ψυχοπαίδι» του πρώην γενικού κουμανταδόρου των ΕΛ.ΠΕ. Ιωάννη Κωστόπουλου. Οι ευθύνες για το ατύχημα είναι πιθανόν να προκαλέσουν και διώξεις υψηλόβαθμων στελεχών που είχαν και την ευθύνη για μέτρα ασφαλείας. Όμως με βάση τις καταγγελίες των εργαζομένων περισσότερο τους ενδιέφερε πως θα αυξήσουν τα κέρδη της εταιρείας παρά τους κανόνες ασφαλείας. Έτσι οι γνωρίζοντες από τα εσωτερικά των ΕΛ.ΠΕ. διαρρέουν πως η τοποθέτηση Ψυχογιού έχει ως στόχο να γίνει προσπάθεια για απάλειψη ευθυνών.
Ο εισαγγελέας
Πλέον μετά και την απώλεια των δύο τραυματιών τον λόγο έχει ο εισαγγελέας, ο οποίος λογικά περιμένει και τα πορίσματα από το ΣΕΠΕ και την Πυροσβεστική, προκειμένου να αναλάβει δράση. Όμως όπως μας έχουν καταγγείλει οι εργαζόμενοι τα μέτρα ασφαλείας ήταν ανύπαρκτα, ενώ κατά τη διάρκεια του ατυχήματος δεν ήχησε ο συναγερμός. Και φυσικά δεν υπήρχαν λεωφορεία για να απομακρύνουν τους εργαζόμενους, με συνέπεια έντρομοι από τους καπνούς και την έκρηξη να τρέχουν αλλόφρονες μέσα στον χώρο του διυλιστηρίου για να σωθούν, πηδώντας ακόμη και μάντρες.
Ο εισαγγελέας, σύμφωνα με πληροφορίες, θα καλέσει την απελθούσα διοίκηση των Παπαθανασίου-Κωστόπουλου, η οποία φέρει την τεράστια ευθύνη για τη χαλάρωση των μέτρων ασφαλείας.
«Θα κλείσουν τις ευθύνες στο συρτάρι…»
Όπως μαθαίνουμε, ήδη πολλοί εργαζόμενοι έχουν αποφασίσει να μιλήσουν ποντάροντας στον Παναγιώτη Λαφαζάνη, ο οποίος έχει πει ότι θα χυθεί άπλετο φως. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε τι ανήρτησε στα social media πατέρας εργαζόμενου: «Το ένα από τα δυο θύματα με αυτοθυσία έσπευσε να κλείσει τη βάνα του αγωγού που ήταν γεμάτος καύσιμη ύλη, επειδή δεν είχε αδειάσει η δεξαμενή. Πέθανε από “εσωτερικά εγκαύματα” σώζοντας άπειρες ζωές και ίσως και τη ζωή του δικού μου γιου. Για την οικογένειά τους δεν υπάρχουν λόγια παρηγοριάς. Φοβάμαι πως έπονται οι βαρύτατα τραυματισμένοι συνάδελφοί τους. Τα υπόλοιπα θα μπουν στο συρτάρι γρήγορα όπως ΠΑΝΤΑ ΓΙΝΕΤΑΙ στην ευνομούμενη Ελλάδα».
Εργαζόμενος ανέφερε στην ίδια ιστοσελίδα: «Μαχαιριά στη καρδιά μας η είδηση του θανάτου των δυο συναδέλφων μας. Δυστυχώς το ατύχημα στα ΕΛ.ΠΕ. μου έφερε στη μνήμη το ατύχημα που έγινε στη Πετρόλα την 1-9-1992. Σε αυτό το ατύχημα-έκρηξη θρηνήσαμε 17 νεκρούς συνάδελφους. Όσοι ζήσαμε το περιστατικό ξέρουμε ότι το παλαιό και το νέο ατύχημα έγιναν ακριβώς με τις ίδιες συνθήκες».
Νέο ρυπαντικό επεισόδιο στην Ελευσίνα
Στο μεταξύ, τα ρυπαντικά επεισόδια των ΕΛ.ΠΕ. στο Θριάσιο Πεδίο συνεχίζονται με αμείωτη ένταση. Όπως καταγγέλλουν, νέο ρυπαντικό επεισόδιο σημειώθηκε την προηγούμενη Κυριακή από το διυλιστήριο των ΕΛ.ΠΕ. στην Ελευσίνα με συνεχείς εκπομπές καυσαερίων από τις πρώτες πρωινές ώρες της Κυριακής έως και τις μεταμεσονύχτιες. Ήταν το πρώτο αξιοσημείωτο επεισόδιο μετά αυτό που συνέβη στις 30 Μαρτίου. Για το επεισόδιο αυτό οι αρμόδιες αρχές δεν έχουν ακόμη πάρει θέση ενώ η εταιρεία μίλησε για … «οπτικές εντυπώσεις»!
Το μεγάλο ρυπαντικό επεισόδιο στο διυλιστήριο των ΕΛ.ΠΕ. στην Ελευσίνα, που εκδηλώθηκε τις νυχτερινές ώρες της Κυριακής 29 Μαρτίου, διέσπειρε ανησυχία και φόβο στους κατοίκους της Ελευσίνας και των Εργατικών Κατοικιών της Μάνδρας. Ο ουρανός της πόλης λαμπάδιασε από την έντονη φλόγα του συστήματος των πυρσών του διυλιστηρίου, ενώ από την κοινή (κυρίως) καμινάδα των ατμολεβήτων καθώς και τις λοιπές καμινάδες της εγκατάστασης διοχετεύτηκαν στην ατμόσφαιρά μας χιλιάδες τόνοι καυσαερίων. Το έντονο βουητό της εγκατάστασης γινόταν αισθητό μέχρι την οδό Αλκιβιάδου, ενώ κατά διαστήματα η γνωστή δυσοσμία επισκέφθηκε περιοχές της Άνω Ελευσίνας και των Εργατικών Κατοικιών. Δύο οχήματα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας προσέγγισαν στην εγκατάσταση, ενώ τηλεφωνικές κλήσεις εκτός από το διυλιστήριο δέχτηκε το Αστυνομικό Τμήμα και η Πυροσβεστική. Βροχή τα σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με έκδηλη την άσκηση δριμύτατης κριτικής στις αυτοδιοικητικές αρχές και στην εταιρεία.
Με υπηρεσιακό φαξ προς την αρμόδια υπηρεσία Περιβάλλοντος της Αντιπεριφέρειας και κοινοποίηση στην ομόλογη υπηρεσία του δήμου Ελευσίνας, η εταιρεία, χωρίς να αποδέχεται ότι προκάλεσε ρύπανση, αποδίδει το συμβάν σε μεμονωμένη «δυσλειτουργία σε βάνα/αυτοματισμό του συστήματος παραγωγής και διαχείρισης αερίου καυσίμου του διυλιστηρίου» αποκρύβοντας την πραγματικότητα: η μονάδα 32 (Flexicoker) έχει «πέσει» από τις 25 Μαρτίου χωρίς να έχει γίνει κατορθωτή η ομαλή επαναλειτουργία της, παρά τις ατέρμονες προσπάθειες. Σε μια από τις προσπάθειες αυτές, έφραξαν δύο αντλίες τροφοδοσίας και εκδηλώθηκε η δυσλειτουργία με όλα τα επακόλουθα. Η εκπομπή καυσαερίων συνεχίστηκε και το βράδυ της Δευτέρας, παρ’ ότι το επεισόδιο βρίσκεται σε ύφεση.
Θα βάλουν το μαχαίρι στο κόκκαλο
Ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης ζήτησε να χυθεί άπλετο φως και να εντοπιστούν οι υπεύθυνοι και φυσικά να τιμωρηθούν.
Ο Εισαγγελέας Ποινικής Δίωξης αναμένεται σύντομα να ξεκινήσει τις έρευνες.
ΕΡΩΤΗΜΑ: Θα εντοπιστούν οι υπεύθυνοι, ή θα έχουμε νέο «κουκούλωμα»;
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΓΙΑ ΜΕΡΟΚΑΜΑΤΑ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ
«Οι πραγματικές ευθύνες για το ατύχημα»
Oπως είπαμε και παραπάνω, ήδη πολλοί εργαζόμενοι θέλουν να μιλήσουν. Θέλουν να καταγγείλουν τον καθημερινό τους «Γολγοθά» και την ακροβασία που ζουν μεταξύ ζωής και θανάτου για το μεροκάματο.
Εμείς αλιεύσαμε επιστολή εργαζόμενου στην ιστοσελίδα www.ecoeleusis.com. Μία ιστοσελίδα που δίνει τη δική της μάχη για τα ουκ ολίγα ρυπαντικά επεισόδια των ΕΛ.ΠΕ. Ας δούμε τι αναφέρει στην επιστολή του ο εργαζόμενος:
«Κατά τις 7:30 το πρωί είχα πάει σε ένα χώρο απέναντι από το συμβάν για μια εργασία συντήρησης (περίπου 20 με 25 μέτρα απόσταση και σε ύψος 10 μέτρων περίπου). Περίπου στις 8:00 με 8:15 ενώ βρισκόμουν με γυρισμένη την πλάτη μου άκουσα δύο τρία σκασίματα και αμέσως ένιωσα απότομη αύξηση της θερμοκρασίας στην πλάτη μου και γυρίζοντας βλέπω στην μονάδα απέναντι από μένα να έχει αρπάξει φωτιά και να απλώνεται αστραπιαία με θόρυβο και… ξαφνικά μερικά μεγαλύτερα σκασίματα και τότε η φωτιά πήρε ύψος, υπολογίζω άνω των είκοσι μέτρων. Αμέσως φώναξα “φωτιά” για να ειδοποιήσω και τους άλλους συναδέλφους μου και κατεβήκαμε από τον χώρο πανικοβλημένοι.
Κατά την απομάκρυνση απ’ τον χώρο (με γοργό βήμα) είδα έναν άνθρωπο τυλιγμένο στις φλόγες να μπαίνει στο control room (νέο) και τον έσβησαν… Μετά τον ξαναείδα να βγαίνει και τρέχοντας πήγε στον χώρο των αποδυτηρίων των εργαζομένων και τότε καταλάβαμε ότι ήταν εργαζόμενος των ΕΛΠΕ. Τότε ακούστηκε μια μεγάλη έκρηξη και ο υπεύθυνος του συνεργείου μας φώναξε να απομακρυνθούμε τρέχοντας προς την έξοδο και κατόπιν ακολούθησαν άλλες δύο με τρεις εκρήξεις.
Αυτό που έχω να καταγγείλω είναι τα εξής:
1. Ενώ σε ένα παρόμοιο αλλά μικρότερης έκτασης περιστατικό πριν από περίπου 10 μέρες ήχησε ο συναγερμός, σε αυτό δεν ακούστηκε κανένας συναγερμός με αποτέλεσμα πολλοί εργαζόμενοι να αργήσουν να φύγουν από τους χώρους εργασίας τους εκθέτοντάς τους σε κίνδυνο …και έτσι τους ειδοποιούσαμε εμείς.
2. Κανένας δεν μας έδειξε από πού θα φύγουμε και έτσι εμείς ακολουθούσαμε τους πολλούς ελπίζοντας να είναι η σωστή έξοδος διαφυγής.
3. Στην αρχή του shut down τα μέτρα ασφαλείας ήταν αυστηρά και ξαφνικά μετά την Πρωτομαγιά αντιλήφθηκα μια κατακόρυφη χαλάρωση στα μέτρα ασφαλείας και το μόνο που τους ένοιαζε ήταν αν φοράς κράνος, γυαλιά και ζώνη και δεν δίνανε σημασία στον περιβάλλοντα χώρο.
4. Οι εργαζόμενοι των ΕΛΠΕ κατά την διάρκεια του shut down δουλεύουν 12ωρο όπως και οι εργολαβικοί εργαζόμενοι και μερικοί μάλιστα φτάνουν και 14ωρο, αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να αυξάνονται τα ποσοστά λάθους για δημιουργία ατυχημάτων.
5. Το ατύχημα προκλήθηκε ακούγοντας κάποιον εργαζόμενο να λέει ότι ήταν από ασυνεννοησία μεταξύ της μονάδας και του control room με αποτέλεσμα να βγάλουν μια βάνα για συντήρηση και να χυθούν περί τα 30 κυβικά νάφθα που είναι ενδιάμεσο προϊόν διύλισης του πετρελαίου και με σημείο ανάφλεξης να είναι από -2 έως 37 βαθμούς Κελσίου.
Λυπάμαι για τους εργαζόμενους που τραυματίστηκαν και προσεύχομαι για αυτούς, και είμαι εξοργισμένος με τους υπεύθυνους για την χαλάρωση των μέτρων».
Όπως γίνεται αντιληπτό, ο εισαγγελέας πολύ εύκολα θα βγάλει λαβράκια από την έρευνα.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα