Προπέτασμα καπνού για να ξεχαστούν τα μέτρα

Να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη και να αλλάξει την ατζέντα θα επιχειρήσει το επόμενο διάστημα η κυβέρνηση, καθώς σιγά-σιγά θα αποκαλυφθεί το μέγεθος των νέων μέτρων που εξασφάλισαν τη δόση. Και την ίδια ώρα, το Μέγαρο Μαξίμου καλείται να αντιμετωπίσει τα ενδοκυβερνητικά προβλήματα, καθώς ακόμα και υπουργοί δείχνουν να έχουν εξαντλήσει τα όριά τους.

Μπορεί ο Γιώργος Σταθάκης να εμφανίζεται ιδιαίτερα αισιόδοξος υποστηρίζοντας πως πλέον δεν τίθεται ζήτημα για νέα μέτρα, όμως ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης λέει τη μισή αλήθεια: νέα μέτρα δεν θα χρειαστούν, γιατί όλα τα μέτρα έχουν ληφθεί τώρα. Απλώς ακόμη δεν έχουν γίνει αντιληπτά στην κοινωνία, ενώ ο «κόφτης» που παρουσιάστηκε και ως ελληνική πρωτοβουλία εξασφαλίζει στην κυβέρνηση μια ιδιότυπη ασυλία. Ό,τι χρειαστεί θα γίνει αυτόματα, και κανείς δεν θα χρεωθεί το πολιτικό κόστος.

Απαντώντας σε ερώτηση για το αν θα υπάρξουν αλλά υφεσιακά μέτρα ο Γ. Σταθάκης σημείωσε πως «νομίζω ότι τα υφεσιακά μέτρα είναι αυτά τα οποία κλείνουν με την πρώτη αξιολόγηση. Δεν θα υπάρξουν άλλα μέτρα».

Η ομολογία για τις συντάξεις…
Η αλήθεια κρύβεται στο «νομίζω», αλλά και στην ομολογία του συναδέλφου του, υπουργού Εργασίας, Γιώργου Κατρούγκαλου, ότι ασφαλείς –για την ώρα– είναι οι συντάξεις μόνο κάτω από 1.380 ευρώ.
«Η κυβέρνηση προσπάθησε να πάρει περισσότερα από τους πλουσιότερους και να ανακουφίσει τους πολλούς, που έγιναν φτωχότεροι», υποστήριξε ο υπουργός Εργασίας, Γ. Κατρούγκαλος, σε συνέντευξή του στο «Ράδιο Κρήτη».
Για το θέμα των συντάξεων ο υπουργός Εργασίας έσπευσε να τονίσει ότι καμία σύνταξη δεν κινδυνεύει, από 1.380 ευρώ και κάτω. Αναφορικά με την κατώτατη σύνταξη, ο κ. Κατρούγκαλος χαρακτήρισε το ποσό πολύ μικρό, αλλά έκανε λόγο για αποτελεσματικότερο τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος της φτώχειας που πλήττει την ελληνική κοινωνία.

…και το αγκάθι των ομαδικών απολύσεων
Σε κάθε περίπτωση το επόμενο διάστημα θα είναι δύσκολο για τον Γ. Κατρούγκαλο, καθώς θα κληθεί να αντιμετωπίσει και το θέμα των ομαδικών απολύσεων και όλα δείχνουν πως θα είναι εκείνος που θα μείνει στην ιστορία ως ο υπουργός που θα άρει την προστασία αυτή από τους εργαζομένους.

Η εισαγγελική πρόταση προς το Δικαστήριο της Ε.Ε., με την οποία κρίνεται αντίθετο προς το ενωσιακό δίκαιο ως περιοριστικό της επιχειρηματικής ελευθερίας, το νομοθετικό πλαίσιο που υπάρχει δικαιώνει το ΔΝΤ το οποίο εξαρχής είχε θέσει αυτό το ζήτημα. Θυμίζεται πως στο μνημόνιο υπάρχει η πρόβλεψη για συγκρότηση επιτροπής από ανεξάρτητους ειδικούς και το πόρισμά τους θα αποσταλεί για να ελεγχθεί στη διεθνή οργάνωση εργασίας.

Στροφή στην ανάπτυξη
Με την κατάθεση του νέου αναπτυξιακού νομοσχεδίου, η κυβέρνηση θέλει να περάσει το μήνυμα πως πλέον η Ελλάδα κοιτά μπροστά. Και ενώ αυτό ακόμα δέχεται τροποποιήσεις, κύκλοι της αγοράς σημειώνουν πως θα χρειαστεί αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα για να αξιοποιηθεί. Αυτό διότι ο νέος νόμος αναμένεται να ενεργοποιηθεί σε τρεις μήνες και αφού στο μεταξύ υπογραφούν 30 Υπουργικές Αποφάσεις.

Το δεύτερο εμπόδιο αφορά τη χρηματοδότηση. Η κατάργηση της υποχρεωτικής ίδιας συμμετοχής είναι ένα σημαντικό βήμα, ωστόσο όσο οι τραπεζικές πιστώσεις συνεχίζουν να παρέχονται με το σταγονόμετρο, η εύρεση της –απαραίτητης για την υλοποίηση νέων επενδύσεων– ρευστότητας θα μοιάζει με άλυτο σταυρόλεξο. Την κατάσταση δεν βοηθά και το γεγονός ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος καλείται να κλείσει τους «ανοικτούς λογαριασμούς» των δύο προηγούμενων (3299/2004 και 3908/2011). Είναι χαρακτηριστικό ότι από το σύνολο των κινήτρων που φτάνουν τα 3,6 δισ. ευρώ, τα 2,5 δισ. ευρώ έχουν υπολογισθεί να καλύψουν προηγούμενες επενδύσεις.

Κάτι που σημαίνει ότι μόνο 1,1 δισ. ευρώ απομένουν για να χρηματοδοτήσουν τα νέα επενδυτικά πρότζεκτ. Κι αυτό με την προϋπόθεση ότι το υπουργείο θα πέσει μέσα στην πρόβλεψη ότι μόνο το 1/3 των επενδύσεων που εκκρεμούν τελικά θα περατωθεί (σ.σ. το σύνολο των συμβασιοποιημένων οφειλών από τους προηγούμενους νόμους ανέρχεται σε 6,7 δισ. ευρώ). Αν το ποσοστό είναι υψηλότερο, το ποσό που θα μοιραστούν οι νέοι επενδυτές κινδυνεύει να πέσει ακόμα και κάτω από το 1 δισ. ευρώ.

Ο αντίλογος εδώ, βέβαια, είναι ότι με τις νέες παρατάσεις που παρέχονται για τα χρονίζοντα σχέδια ο νόμος θα επιτρέψει σε αρκετές επενδύσεις που έχουν μείνει στη μέση να ολοκληρωθούν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία και τον παραγωγικό ιστό της χώρας.

Καρφιά για το πακέτο Γιουνκέρ
Και μέσα σε αυτό το τοπίο που δημιουργείται, η κυβέρνηση εμφανίζεται ανίκανη να εκμεταλλευθεί ακόμα και το πακέτο Γιουνκέρ το οποίο θα μπορούσε να δώσει μια ανάσα.

Ιδιαίτερα επικριτικός για τη στάση «ορισμένων χωρών του Νότου», μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, εμφανίσθηκε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Γίρκι Κατάινεν, μιλώντας σχετικά στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Όσον αφορά την Ελλάδα αποκάλυψε πως «πριν από έναν μήνα συνάντησα εκπροσώπους των πέντε μεγαλύτερων τραπεζών. Κάναμε μία προσπάθεια να εξηγήσουμε τι μπορούν να κάνουν για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ήταν η πρώτη φορά που οι ελληνικές τράπεζες μάθαιναν ότι μπορούν να αντλήσουν απευθείας πόρους από το επενδυτικό πακέτο για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις».
Εκλογικός νόμος, συνταγματική αναθεώρηση και… 13ος μισθός!
Χωρίς μπούσουλα δείχνει να κινείται η κυβέρνηση στο θέμα της συνταγματικής αναθεώρησης και του εκλογικού νόμου, για τον οποίο μάλιστα επιθυμεί και αυξημένη πλειοψηφία (200 βουλευτών) ώστε να ισχύσει από την επόμενη αναμέτρηση.

Οι δηλώσεις περί… δημοψηφίσματος για τις αλλαγές, εύλογα προκάλεσαν την αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης για να ακολουθήσει η διάψευση. Σε κάθε περίπτωση, η αναθεώρηση του Συντάγματος είναι κάτι που έπεται και αυτό το γνωρίζει η κυβέρνηση. Το ομολόγησε άλλωστε ο πρόεδρος της Βουλής, Νίκος Βούτσης, ο οποίος τοποθέτησε τη συζήτηση αυτή στο φθινόπωρο. Στη συνταγματική αναθεώρηση πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχει η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας καθώς και τα δημοψηφίσματα, με κάποιους να κάνουν λόγο για αλλαγή του πολιτεύματος από Προεδρευομένη Δημοκρατία σε Προεδρική. Επίσημα, το Μέγαρο Μαξίμου δεν τοποθετείται επί αυτού αλλά παραπέμπει στο προσεχές μέλλον.

Όσον αφορά το θέμα του εκλογικού νόμου, η κυβερνητική πρόταση δέχεται συνεχείς παρεμβάσεις και αλλαγές στην προσπάθεια να τηρηθούν οι ισορροπίες. Το όριο για είσοδο στη Βουλή θεωρείται βέβαιο πως θα χαμηλώσει από το 3% που είναι σήμερα ώστε να εξυπηρετηθεί και ο πιστός κυβερνητικός εταίρος. Τα ποσοστά των ΑΝ.ΕΛ. έχουν συρρικνωθεί και θεωρείται από πολλούς βέβαιο πως ο στόχος του 3% είναι άπιαστος.

Η απλή αναλογική δεν φαίνεται να είναι το σύστημα που επιθυμεί το Μέγαρο Μαξίμου και όλα δείχνουν πως θα υπάρξει μπόνους για το πρώτο κόμμα ή ψηφοδέλτιο συνεργασίας. Βέβαιη θα πρέπει να θεωρείται η μείωση του αριθμού των βουλευτών με παράλληλη παρέμβαση στις περιφέρειες, όμως όλα αυτά παραμένουν προς ώρας ανοιχτά!

Σε κάθε περίπτωση όμως το σχέδιο της κυβέρνησης για άμεση εφαρμογή του νέου εκλογικού νόμου φαίνεται να ναυαγεί, αν κρίνει κανείς από τις πρώτες αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Άλλωστε, μέχρι να δρομολογηθούν όλα αυτά, η κυβέρνηση στο σύνολό της και το υπουργείο Εργασίας θα πρέπει να βρουν τρόπο να κλείσουν το θέμα που άνοιξε περί κατάργησης του 13ου και 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα.

Η διάψευση το μόνο που κατάφερε ήταν να κάνει το σενάριο πιο ρεαλιστικό και ο Αλέξης Τσίπρας κινδυνεύει να γίνει ο πρωθυπουργός που αντί να επαναφέρει τους επιπλέον μισθούς στο Δημόσιο, όπως είχε υποσχεθεί, θα τους καταργήσει καθολικά, ίσως στο πνεύμα της… ισονομίας.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα