Χαμένοι στη μετάφραση (…της ανατιμολόγησης)

Τις τελευταίες δύο εβδομάδες η «Α» έχει ανοίξει τον φάκελο «φάρμακα», παραθέτοντας στοιχεία για τον τρόπο που γινόταν η διαδικασία της ανατιμολόγησης των φαρμάκων. Κάπου εκεί διαπιστώσαμε και με τη βοήθεια πρώην υπουργών Υγείας ότι το 2015 κάποιοι «ξέχασαν» να κάνουν τη διαδικασία, με αποτέλεσμα να ζημιωθεί το ελληνικό κράτος κατά 140 εκατ. ευρώ…

Ρεπορτάζ: Σπύρος Παπαδάκης

Είναι ξεκάθαρο ότι η νυν ηγεσία του υπουργείου, ο  κ. Πολάκης, γνωρίζει πολύ καλά τι έχει συμβεί, και κρατά ξεκάθαρες αποστάσεις τόσο από τους προκατόχους του, τους κ.κ. Κουρουμπλή και Ξανθό, όσο και γενικότερα από τον ΣΥΡΙΖΑ σε αυτό το κομμάτι.

Γιάννης κερνάει… Γιάννης πίνει…

Ο νόμος 4213 του 2013, ένας «μνημονιακός» νόμος, είναι μάλλον ξεκάθαρος για τον τρόπο που πρέπει να γίνονται οι ανατιμολογήσεις και μάλιστα αναφέρει ρητά και κατηγορηματικά ότι πρέπει να πραγματοποιείται δύο φορές τον χρόνο: «Οι τιμές εκδίδονται εντός των χρονικών περιθωρίων που ορίζονται στην Κοινοτική Οδηγία περί Διαφάνειας. Πλήρεις αναθεωρήσεις τιμών πραγματοποιούνται δύο φορές τον χρόνο και ενδιάμεσα γίνονται τιμολογήσεις νέων φαρμάκων».

Σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία με την οποία εναρμονίστηκε πλήρως η ελληνική νομοθεσία,  «η μέγιστη τιμή των γενοσήμων φαρμάκων ορίζεται στο 65% της τιμής του αντίστοιχου φαρμάκου αναφοράς, του οποίου έχει λήξει η περίοδος προστασίας, και του οποίου η τιμή ορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.

Όταν περισσότερα από ένα γενόσημα προϊόντα λαμβάνουν άδεια κυκλοφορίας, εφαρμόζεται δυναμική τιμολόγηση βάσει του όγκου των πωλήσεων, όπως θα οριστεί με απόφαση του Υπουργού Υγείας. Σύμφωνα με το ανωτέρω εδάφιο, οι μέγιστες τιμές πρέπει να αναθεωρούνται τακτικά προς τα κάτω, κάθε φορά που δημοσιεύεται ένα δελτίο τιμών…»

Σύμφωνα επίσης με τον νόμο 3816 του 2010, υφίστανται δύο επιτροπές που κάνουν αυτήν τη… δουλειά, η ειδική επιτροπή ΕΟΦ και η επιτροπή Τιμών Φαρμάκων.

Ακολουθώντας  τη διαδικασία που προβλέπει ο νόμος, η ειδική επιτροπή του ΕΟΦ στέλνει τον κατάλογο  των φαρμάκων που βρίσκονται υπό ανατιμολόγηση στη διεύθυνση φαρμάκων του υπουργείου Υγείας και κατόπιν αυτή η λίστα μεταβιβάζεται στην Επιτροπή Τιμών Φαρμάκων και τέλος εκδίδεται η υπουργική απόφαση.

Σύμφωνα με τον νόμο 4213/13, «οι τιμές των πρωτοτύπων φαρμακευτικών προϊόντων μετά την πιστοποίηση με κάθε πρόσφορο τρόπο της λήξης της ισχύος του πρώτου Εθνικού ή Ευρωπαϊκού διπλώματος ευρεσιτεχνίας της δραστικής ουσίας των αντιστοίχων προϊόντων, εφόσον για αυτά υπάρχει γενόσημο που κυκλοφορεί, μειώνονται αυτόματα είτε στο 50% της τελευταίας τιμής υπό προστασία είτε στον μέσο όρο των τριών χαμηλότερων τιμών των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον είναι χαμηλότερος του 50% της τελευταίας τιμής υπό προστασία και στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει γενόσημο που να κυκλοφορεί, στον μέσο όρο των τριών χαμηλότερων τιμών των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με το ανωτέρω εδάφιο, οι μέγιστες τιμές πρέπει να αναθεωρούνται τακτικά προς τα κάτω κάθε φορά που δημοσιεύεται ένα δελτίο τιμών (…) Η μέγιστη τιμή των γενοσήμων φαρμάκων ορίζεται στο 65% της τιμής του αντίστοιχου φαρμάκου αναφοράς, του οποίου έχει λήξει η περίοδος προστασίας, και του οποίου η τιμή ορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου. Όταν περισσότερα από ένα γενόσημα προϊόντα λαμβάνουν άδεια κυκλοφορίας, εφαρμόζεται δυναμική τιμολόγηση βάσει του όγκου των πωλήσεων, όπως θα οριστεί με απόφαση του Υπουργού Υγείας».

Οι παρατηρήσεις της «Α» έγκεινται σε δύο σημεία:

  • Η Επιτροπή Τιμών φαρμάκων αποτελείται από 11 μέλη, εκ των οποίων τα τρία είναι εκπρόσωποι των φαρμακευτικών εταιρειών…
  • Δεν αποσαφηνίζεται ποιος ενημερώνει ποιον για την ανατιμολόγηση, με εντολή ποιανού και σε ποιον ξεκινάει η διαδικασία!!!

Ποιος… είναι ο ξεχασιάρης;

Αν υποθέσουμε ότι υπεύθυνος για να ενημερώσει για τη διαδικασία είναι ο ΕΟΦ και το… ξέχασε, δεν θα έπρεπε –αναρωτιόμαστε– οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Υγείας να ζητήσουν τον κατάλογο με τα φάρμακα; Ακόμα και αν ξεχάστηκαν όλοι ή κόλλησε κάπου στη… μέση η διαδικασία, δεν όφειλε ο υπουργός να εγκαλέσει όλους τους εμπλεκομένους;

Σε κάθε περίπτωση, οι ευθύνες πέφτουν πάνω στον πολιτικό προϊστάμενο, είτε οι προηγούμενοι  λησμόνησαν τη διαδικασία είτε αυτή κόπηκε κάπου επίτηδες. Ο υπουργός θα έπρεπε να γνωρίζει τον νόμο και να έχει εγγράφως ζητήσει να προχωρήσει η ανατιμολόγηση. Το έκανε; Και αν ναι, ποια ήταν η απάντηση που έλαβε και από ποιους; Αν ωστόσο έχει συμβεί κάτι τέτοιο, ευθύνη έχουν και οι ενδιάμεσοι φορείς. Αν όμως δεν ενημερώθηκε κανείς, τότε όλο το βάρος της ευθύνης πέφτει πάνω στον κ. Κουρουμπλή.

Ποιους ευνόησε η καθυστέρηση…

Ο νόμος είναι επίσης σαφής: «Οι τιμές μειώνονται αυτόματα είτε στο 50% της τελευταίας τιμής υπό προστασία είτε στον μέσο όρο των τριών χαμηλότερων τιμών των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Αυτή η διάταξη είναι πλήρως εναρμονισμένη στη κοινοτική οδηγία. Σημαίνει ότι και οι υπόλοιπες χώρες κάνουν τον ίδιο υπολογισμό. Όταν όμως μία χώρα ή δύο ή τρεις κρατάνε ψηλά τις τιμές, τότε είναι πιο ψηλός ο Μ.Ο. και άρα πωλούνται πιο ακριβά τα φάρμακα…

Συνυπολογίζοντας και τα 140 εκατομμύρια ευρώ που έχασε το Δημόσιο από αυτήν την παράλειψη, καταλαβαίνει κανείς ότι η κα Ράικου θα έχει μπόλικη δουλειά…

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Εταιρειών Ελλάδος, το έτος 2015 και το έτος 2016 η φαρμακευτική δαπάνη του ασφαλιστικού συστήματος αυξήθηκε σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και έκλεισε στα 2,6 δισ. και 2,96 δισ. αντιστοίχως. Από τους νόμους, βέβαια, 4052/2012, άρθρο 11, και 3918/2011, άρθρο 34, που εισήγαγαν το claw back και το rebate (υπουργία Α. Λοβέρδου), δηλαδή τον κλειστό προϋπολογισμό του ασφαλιστικού συστήματος, πέραν του οποίου δεν καλύπτονται οι δαπάνες (claw back), καθώς και μία μορφή αυξημένης φορολογίας επί των εισπράξεων των εταιρειών (rebate), το υπερβάλλον ποσό δεν προκαλεί αύξηση της δημόσιας δαπάνης, που έκλεισε στα 2 δισ. και 1,945 δισ. αντιστοίχως, αλλά πάντως αυξάνει τη συμμετοχή των ασφαλισμένων!!!

Αυτό σημαίνει ότι η ασφαλιστική φαρμακευτική δαπάνη μειώθηκε σημαντικά την περίοδο 2010-2014, με επίταση της μείωσης την περίοδο 2010-2012, ενώ άρχισε να αυξάνεται το 2015 και το 2016. Η γενική αυτή καθοδική πορεία της ασφαλιστικής φαρμακευτικής δαπάνης 2000-2014 εξειδικεύεται και στην περίπτωση των προϊόντων της Novartis. Στο συμπέρασμα αυτό οδηγεί αβίαστα η παρακολούθηση της τιμολόγησης, ενδεικτικά, ακριβών πρωτοτύπων (on patent) φαρμακευτικών προϊόντων της εταιρείας αυτής.

Με δεδομένο ότι η παράλειψη αυτή  των δύο υπουργών, Κουρουμπλή και Ξανθού, να προβούν σε ανατιμολόγηση το 2015, έχει ήδη καταγγελθεί από τους κ.κ. Λοβέρδο, Κεγκέρογλου και Χριστοδουλοπούλου στην Εισαγγελία Διαφθοράς, η διακρίβωση της παράβασης του Ποινικού Κώδικα στα σχετικά άρθρα περί διαπράξεως του αδικήματος της Κακουργηματικής Απιστίας εις βάρος του Δημοσίου θα πρέπει –όπως επισημαίνουν έγκυροι νομικοί κύκλοι– να θεωρείται κάτι περισσότερο από  βεβαία.

Στην περίπτωση αυτή, ο φάκελος της δικογραφίας θα πρέπει να διαβιβασθεί στη Βουλή με αίτημα την άρση της ασυλίας των δύο υπουργών, αίτημα το οποίο βεβαίως δεν αναμένεται να γίνει αποδεκτό από την κυβερνητική πλευρά. Πλην όμως η κυβέρνηση που τόσο πολύ στηρίζεται στο ηθικό πλεονέκτημα θα έχει υποστεί ένα πλήγμα στον τομέα αυτό.

Τώρα, αν το πιθανολογούμενο αίτημα για άρση της ασυλίας γίνει μετά το κλείσιμο της Βουλής, τον Ιούνιο, τότε το φερόμενο ως αδίκημα θα έχει παραγραφεί.

Κατά συνέπεια, η όλη διαδικασία της έρευνας από τους εισαγγελείς Διαφθοράς παίζει πολύ σημαντικό ρόλο όσον αφορά τα χρονικά όρια.

Στο δια ταύτα, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα πολιτικά πρόσωπα έχουν βουλευτική ασυλία και ασφαλώς για να φτάσουν ενώπιων της Δικαιοσύνης –αν και εφόσον υπάρχουν ευθύνες– θα πρέπει να ψηφιστεί από τη Βουλή η άρση. Για τους υπηρεσιακούς όμως παράγοντες, όπως επίσης για τα μέλη των δύο επιτροπών τα πράγματα είναι πολύ πιο… βατά για την κα Ράικου – αν και εφόσον – αποδειχθεί ότι εξαιτίας τους έχει ζημιωθεί το δημόσιο.

Σε κάθε περίπτωση η έρευνα της «Α» θα συνεχιστεί και την επόμενη εβδομάδα καθώς θα φιλοξενηθούν όλες οι απόψεις των εμπλεκομένων σε αυτή την υπόθεση…

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα