Οι ρομποτικοί «κηφήνες» που τρομάζουν το Παρίσι

Η επίσημη ονομασία τους είναι «μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα» (Unmanned aerial vehicles – UAVS, στην αγγλική ορολογία). Η ανεπίσημη –και πιο γνωστή– είναι «drones», που στα ελληνικά σημαίνει «κηφήνες». Σε κάθε περίπτωση και σε απλά ελληνικά, πρόκειται για τηλεκατευθυνόμενα αεροπλανάκια που όσο αθώα μοιάζουν τόσο επικίνδυνα μπορεί να γίνουν, αναλόγως φυσικά των ορέξεων του χειριστή τους.

Αυτές ακριβώς τις «ορέξεις» είναι που φοβούνται στη Γαλλία, και τις τελευταίες ημέρες έχει σημάνει «κόκκινος συναγερμός» στις αρχές ασφαλείας, καθώς οι τέτοιοι «κηφήνες» υπερίπτανται τις τελευταίες ημέρες στον παρισινό ουρανό. Συγκεκριμένα, την περασμένη Δευτέρα 23 Φερβουαρίου τουλάχιστον πέντε drones εντοπίστηκαν να πετούν στη γαλλική πρωτεύουσα, ενώ την επόμενη νύχτα περαστικοί και αστυνομικοί φωτογράφισαν και άλλα μη επανδρωμένα αεροπλανάκια άγνωστης ταυτότητας να πετούν πάνω από τα κεφάλια τους.

Δεδομένου ότι η χρήση drones απαγορεύεται στη Γαλλία, η ανησυχία των αρχών για τους περίεργους επισκέπτες άρχισε να εντείνεται λόγω και του «σχεδίου πτήσεων» ακολούθησαν και των ευαίσθητων… αξιοθέατων που «επισκέφτηκαν» τα ιπτάμενα αντικείμενα.
Σύμφωνα, για παραδειγμα, με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP), το πρώτο drone εμφανίστηκε να πετά πολύ κοντά στην πρεσβεία των ΗΠΑ, ενώ τα υπόλοιπα αεροπλανάκια θεάθηκαν να… βολτάορυν πάνω από τον Πύργο του Άιφελ, το Μέγαρο Ενβαλίντ και την πλατεία Κονκόρντ. Επίσης, στις 20 Ιανουαρίου άλλο ιπτάμενο ρομποτικό σκάφος είχε πετάξει πάνω από το Μέγαρο των Ηλυσίων, ενώ από τον Οκτώβριο της περασμένης χρονιάς στη Γαλλία έχουν καταγραφεί συνολικά 20 πτήσεις drones, γύρω από πυρηνικές εγκαταστάσεις της χώρας.
Όπως γίνεται αντιληπτό, οι παραπάνω τοποθεσίες αποτελούν υψηλής προτεραιότητας στόχους για οποιονδήποτε δυνητικό τρομοκράτη. Κι αυτό είναι στην ουσία το άγχος των γαλλικών αρχών σχετικά με τις περίεργες πτήσεις των drones. Άλλωστε, από την ίδια την κατασκευαστική φύση τους και παρα τους δεκάδες διαφορετικούς τύπους τους, τα drones διακρίνονατι κατά βάσιν σε δύο κατηγορίες: σε εκείνα που χρησιμοποιούνται για σκοπούς αναγνώρισης και επιτήρησης και σε εκείνα που αποτελούν μη επανδρωμένα οπλικά συστήματα που φέρουν βομβίδες και πυραύλους. Ειδικά στην περίπτωση των drones που χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς, η χρήση των τηλεκατευθυνόμενων αεροσκαφών παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια κατακόρυφη αύξηση διότι σε αντίθεση με τα κλασικά επανδρωμένα αεροπλάνα, οι «κηφήνες» μπορούν να υπερίπτανται για αρκετές ώρες (σ.σ. 82 ώρες είναι το μέχρι στιγμής καταγεγραμμένο ρεκόρ αυτόνομης πτήσης), είναι πολύ φθηνότεροι από ό,τι τα στρατιωτικά αεροσκάφη και, φυσικά, μπορούν να επιχειρήσουν από απόσταση, χωρίς να κινδυνεύει το πλήρωμα που ΔΕΝ υπάρχει.
Αν, λοιπόν, κάποιοι ήθελαν να χτυπήσουν στόχους στο Παρίσι, θεωρητικά θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τους ρομποτικούς «κηφήνες» για να κάνουν τη βρώμικη (τρομο)δουλειά τους, χωρίς οι ίδιοι να διακινδυνεύσουν.
Όσο τραβηγμένα ή τρομολαγνικά και αν ακούγονται τα παραπάνω σενάρια, σε μία Γαλλία που πολύ πρόσφατα βίωσε το αιμοβόρο πρόσωπο της τρομοκρατίας με τη δολοφονική επίθεση στο περιοδικό «Charlie Hebdo», μόνο ήσυχες δεν μπορούν να κοιμούνται η γαλλική αστυνομία και οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας που λειτουργούν σε καθεστώς «κόκκινου συναγερμού».
Υπενθυμίζεται ότι η Γαλλία έχει θεσει σε εφαρμογή το σχέδιο «Vigipirate». Το εν λόγω σχεδίο που προβλέπει δράσεις για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας «βαφτίστηκε» έτσι το 1995, όταν η Γαλλία είχε δεχτεί επιθέσεις ισλαμικών οργανώσεων που προέρχονταν από την Αλγερία, ενώ επί της ουσίας το σχέδιο «Vigipirate» βρίσκεται σε μόνιμη ισχύ από το 2007, όταν η απειλή της τρομοκρατίας στη Γαλλία αξιολογήθηκε ως «μόνιμη και σοβαρή».
Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή σε όλη τη γαλλική επικράτεια και όχι μόνο στην πρωτεύουσα φρουρούνται και παρακολουθούνται στενά ΜΜΕ, πολυκαταστήματα, χώροι λατρείας, μέσα μαζικής μεταφοράς, προκειμένου να προλάβουν την εκδήλωση τρομοκρατικής απειλής.

Και… πιτσαδόροι;
Μπορεί στο Παρίσι να έχουν βρει κακό… μπελά με τις υπερπτήσεις των drones, ωστόσο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού οι πιθανές εναλλακτικές χρήσεις των «κηφήνων» υπόσχονται επιχειρηματικά κέρδη. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της φίρμας Matternet, μίας νέας εταιρείας στη Σίλικον Βάλεϊ, η οποία διαβλέποντας τις απεριόριστες δυνατότητες των drones θέλει να ρίξει τα τηλεκατευθυνόμενα αεροπλανάκια στην αγορά των μεταφορών. Σύμφωνα με σχετικά ρεπορτάζ που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, αρχικός στόχος της Matternet είναι χρησιμοποιηθούν τα drones ως μέσα μεταφοράς αγαθών πρώτης ανάγκης –όπως λ.χ. τα φάρμακα– σε περιοχές που είναι δυσπρόσιτες από άλλα μέσα. Το επόμενο βήμα για την εταιρεία φέρεται να είναι η δημιουργία μιας παγκόσμιας αλυσίδας «delivery» της οποίας τα drones θα μεταφέρουν διάφορα προϊόντα. Η Matternet θέλει ο έλεγχος των drones και των δρομολογίων να γίνεται από ένα πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα, ενώ οι παραγγελίες και οι πληρωμές θα γίνονται επίσης αυτόματα από τον πελάτη, ακόμη και μέσω κινητού τηλεφώνου. Σημειώνεται ότι για λογαριασμό της Matternet ήδη έχει κατασκευαστεί μερικά ειδικού τύπου drones, τα «Quadrocopters», που μοιάζουν με ελικοπτεράκια μινιατούρες και έχουν πτητική αυτονομία για περίπου 10 χλμ., μεταφέροντας φορτία βάρους ως και δύο κιλών.
Στο… κόλπο μοιάζει να μπαίνει εσχάτως και η Google που έχει προχωρήσει σε δοκιμαστικές πτήσεις ενός πρότυπου drone, και το οποίο πρόσφατα μετέφερε επιτυχώς κάποια μικροαντικείμενα (μέγιστου βάρους 1,5 kgr) από μία φάρμα σε μια άλλη στο Κουίνσλαντ της Αυστραλίας.
Τι μένει λοιπόν τώρα; Την επόμενη φορά που θα παραγγείλετε πίτσα, αντί να χτυπήσει το κουδούνι ο γνώριμος ντελιβεράς, να προσγειωθεί το drone μαζί με το γεύμα σας στο μπαλκόνι…

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα