Ουραγός στις online πωλήσεις η Ελλάδα

Την ώρα που στο στρατηγείο του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης στο Σύνταγμα γίνονται συζητήσεις επί συζητήσεων για την καθολική χρήση χρεωστικών και πιστωτικών καρτών, αλλά και για την ανάγκη εμπέδωσης στη συνείδηση των καταναλωτών του e-banking, η χώρα μας κατατάσσεται ουραγός σε ακόμη έναν δείκτη που σχετίζεται με την ψηφιακή οικονομία.

Ο λόγος για τις ηλεκτρονικές πωλήσεις στις οποίες η Ελλάδα καταλαμβάνει την τελευταία θέση μεταξύ των χωρών-μελών της Ε.Ε. με το ποσοστό των εν Ελλάδι πωλήσεων που πραγματοποιούνται να αγγίζει το «ισχνό» 18,3%. Πρόκειται για επίδοση που μας δίνει το τίτλου του ουραγού στον εν λόγω δείκτη όταν ο αντίστοιχος μέσος κοινοτικός όρος (για να υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης) βρίσκεται στο 25,7% – όταν δηλαδή περισσότερο από το ένα τέταρτο των πωλήσεων στην Ευρώπη πραγματοποιείται, ήδη, μέσα από ηλεκτρονικά κανάλια.

Για την ιστορία να πούμε ότι εκτός της χώρας μας, επιδόσεις κάτω του μέσου κοινοτικού όρου έχουν άλλες 8 χώρες, ενώ σε αντιδιαστολή δυναμικό «παρών» στις ηλεκτρονικές πωλήσεις φωνάζουν το Λουξεμβούργο (46,4%), η Λεττονία (37,2%), η Ρουμανία (36%), η Πολωνία και το Βέλγιο (με 33,9% έκαστη) και η Μεγάλη Βρετανία (32,5%).

Σύμφωνα με τα στοιχεία του τελευταίου Ευρωβαρόμετρου για την περασμένη χρονιά, οι επιχειρήσεις στη Βόρεια και την Κεντρική Ευρώπη είναι εκείνες που πρωτοστατούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς συγκεντρώνουν την υψηλότερη αναλογία μεταξύ συμβατικών και ηλεκτρονικών πωλήσεων.

Η έρευνα του Ευρωβάρομετρου διαπιστώνει ότι η πλειοψηφία και συγκεκριμένα το 80% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων πραγματοποιούν online πωλήσεις μέσα από τους εταιρικούς ιστοτόπους τους (sites) και τις αντίστοιχες εφαρμογές (applications). Την ίδια στιγμή, το 35% χρησιμοποιεί μικρές και το 33% μεγάλες εμπορικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες για την ηλεκτρονική προώθηση των προϊόντων τους.

Για την πλειονότητα των ευρωπαϊκών εταιρειών που επιχειρούν online, το 85,4% των πωλήσεων προέρχονται από τη χώρα στην οποία δραστηριοποιούνται, ενώ μόλις το 10,3% από άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε., με μόλις ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 4,3% να καταφέρνει να προωθεί τα προϊόντα του σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από τις ευρωπαϊκές εταιρείες που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πωλήσεις εκτός Ε.Ε., το 20% προωθεί τα προϊόντα του στις ΗΠΑ και το 18% σε Ελβετία, Νορβηγία και Ισλανδία.

Προβλήματα και προοπτικές
Ακόμη και οι επιχειρήσεις που δεν δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο εντός Ε.Ε. έχουν τις ηλεκτρονικές πωλήσεις υψηλά στην ατζέντα τους, δηλώνοντας σε ποσοστό 21% ότι εξετάζουν το ενδεχόμενο να εισέλθουν στο e-commerce το επόμενο διάστημα. Στον αντίποδα, βέβαια, ένα μεγάλο ποσοστό των εταιρειών και συγκεκριμένα το 58%, απαντά ότι δεν σκοπεύει να ακολουθήσει το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων.

Όσον αφορά τα προβλήματα, που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες που επιχειρούν ηλεκτρονικά, τα περισσότερα σχετίζονται με το κόστος και τις ανησυχίες για τις υψηλές χρεώσεις για την παράδοση των προϊόντων (51%). Επιπλέον, το 42% φοβάται ότι η διαδικασία επιστροφής των προϊόντων είναι εξαιρετικά κοστοβόρα, ενώ σε ποσοστό 41% οι επιχειρήσεις αποθαρρύνονται από τις δυσκολίες επίλυσης των διαφορών κατά το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο.

Οι ίδιοι λόγοι είναι που κρατούν τις ευρωπαϊκές εταιρείες στο συμβατικό δρόμο των πωλήσεων και τις αποτρέπουν από το ηλεκτρονικό εμπόριο.

(Με στοιχεία από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας – ΣΕΠΕ)

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα