Τρέμουν μη χάσουν τα λεφτά

Τρόμος επικρατεί στην (απερχόμενη) κυβέρνηση, μήπως και χάσουν τα χρήματα από την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Η κωλυσιεργία των προηγούμενων μηνών προκάλεσε την αντίδραση της κοινοπραξίας, η οποία ζητά πλέον διασφαλίσεις σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού. Και οι αρμόδιοι υπουργοί πλέον τρέχουν και δεν φτάνουν.


Ρεπορτάζ:
K. Παπαϊωάννου

Οι λεονταρισμοί του ΣΥΡΙΖΑ το προηγούμενο διάστημα σε σχέση με τον διαγωνισμό για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων γύρισε μπούμπερανγκ στην κυβέρνηση, η οποία πλέον προσπαθεί να μπαλώσει όπως-όπως την κατάσταση και να μη χάσει το 1,4 δισ. ευρώ. Στο τραπέζι έριξε ακόμα και άνευ περιεχομένου εκβιασμούς, για να πείσει την κοινοπραξία να μην έχει απαιτήσεις.

Μόνο που δεν μπορούν να καταλάβουν οι συναρμόδιοι υπουργοί πως από την ημερομηνία κατακύρωσης του διαγωνισμού (25/11/2014) και μέχρι τη δημοσίευση του σχετικού ΦΕΚ μέσα στον Δεκαπενταύγουστο πέρασαν εννέα περίπου μήνες απραξίας. Και επιπλέον η οικονομική κατάσταση στη χώρα έχει αλλάξει εντελώς, όπως και οι συνθήκες στις οποίες η κοινοπραξία πρέπει να κινηθεί.

Πόσω δε μάλλον που δεν απαιτείτο καμία έγκριση από τους υπουργούς και έκδοση ΦΕΚ, μιας και το ΤΑΙΠΕΔ είναι ανεξάρτητο, αλλά η κυβέρνηση επέλεξε αυτή την τακτική για να κερδίσει επιπλέον χρόνο μέχρι δημόσια να παραδεχθεί ότι έδωσε το πράσινο φως μιας και είναι υποχρέωσή της, σύμφωνα με το νέο μνημόνιο.

Επίσης όμως υποχρέωσή της είναι να επαναδιαπραγματευθεί για θέματα εγγυήσεων και όχι μόνο με την κοινοπραξία Fraport – Κοπελούζος. Γιατί αυτό προβλέπεται ξεκάθαρα στη συμφωνία: αν τροποποιηθούν νόμοι που επηρεάζουν τη σύμβαση, θα ακολουθήσει συζήτηση για τη διευθέτηση των ζητημάτων που προκύπτουν.

Όχι όλων των όρων, αλλά  μόνο όσων αλλάζουν. Και εκείνα που άλλαξαν είναι ο εταιρικός φόρος, ο ΦΠΑ στα νησιά και οι ασφαλιστικές εισφορές.

Επί της ουσίας, η κοινοπραξία καλεί την κυβέρνηση να κοστολογήσουν τη ζημιά (επιπλέον κόστος, να υπάρξουν ασφαλιστικές δικλείδες) και να βρουν συμβιβαστική λύση.

Η κυβέρνηση όμως αντέδρασε σπασμωδικά, από φόβο μη χάσει τα χρήματα της σύμβασης.

Όπως όμως σημείωνε στην «Α» στέλεχος της κοινοπραξίας, «δεν υπάρχει από πλευράς μας πρόθεση να μην προχωρήσουμε. Το έργο θα γίνει, όμως πρέπει να τηρηθούν και οι όροι της συμφωνίας».

Όμως, η γερμανική Fraport ανέφερε πως θεωρεί απίθανο να αναλάβει τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων εντός του 2015.

Όπως σημειώνεται, τα τεχνικά και  διαδικαστικά προβλήματα για τη συμβασιοποίηση της παραχώρησης είναι αρκετά, ενώ κεντρικό είναι το ζήτημα εξασφάλισης της χρηματοδότησης του σχεδίου. Εκπρόσωπος της γερμανικής εταιρείας ανέφερε την Πέμπτη στο Reuters πως «θεωρείται απίθανη» η ανάληψη της διαχείρισης φέτος «μετά την μακρά διακοπή στις συνομιλίες με την ελληνική πλευρά».

«Βρισκόμαστε σε διαρκή επαφή με την Κοινοπραξία Fraport  – Slentel  για τον διαγωνισμό των 14 περιφερειακών αεροδρομίων», αναφέρει την ίδια ώρα το ΤΑΙΠΕΔ, σε γραπτή του ανακοίνωση.

Σύμφωνα με το Ταμείο, η Κοινοπραξία επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της για την ολοκλήρωση της συμφωνίας, με την ανανέωση των εγγυητικών επιστολών συνολικού ύψους 30.000.000  ευρώ τον Απρίλιο του 2015.

«Η πρόσφατη απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ ανοίγει τον δρόμο για τη συγκεκριμενοποίηση των διαδικασιών που θα οδηγήσουν σύντομα στην υπογραφή των συμβάσεων παραχώρησης», καταλήγει η σχετική ανακοίνωση.

Σημειώνεται ότι με τη δημοσίευση της απόφασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), που συνεδρίασε στις 13 Αυγούστου, στην «Εφημερίδα της Κυβερνήσεως», οριστικοποιήθηκε η συμφωνία για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία. Οι επενδύσεις που θα υλοποιηθούν την πρώτη 4ετία, σύμφωνα με όσα προβλέπει η προσφορά της κοινοπραξίας, θα προσεγγίσουν τα 330 εκατ., ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης θα φτάσουν κοντά στο 1,4 δισ. Τα ποσά αυτά είναι επιπλέον του εφάπαξ τιμήματος και του ετήσιου εγγυημένου καταβλητέου μισθώματος.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα