«Ατμομηχανή» οι Κινέζοι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Σε πολύφερνη νύφη μπορεί να εξελιχθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εάν επαληθευθούν όσα έχουν μεταφέρει στα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ οι σύμβουλοι αποκρατικοποίησης. Κι αυτό διότι, όπως έχουμε αποκαλύψει στο παρελθόν, για τους ελληνικούς σιδηρόδρομους υπάρχει έντονο ενδιαφέρον τόσο από ανατολάς, όσο και από δυσμάς.

Ήδη οι Κινέζοι έκαναν την πρώτη κίνηση. Με κάθε επισημότητα ενημέρωσαν την ελληνική πλευρά ότι όταν ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία θα υποβάλουν δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η Cosco, που έχει «κατοχυρώσει» τη θέση της στο λιμάνι του Πειραιά (διαχειρίζεται τον προβλήτα ΙΙΙ), επιδιώκει να διευρύνει την παρουσία της, και για την επίτευξη του σκοπού αυτού καίριο ρόλο διαδραματίζει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η τελευταία μεταφέρει τα κινεζικά κοντέινερ προς την κεντρική και ανατολική Ευρώπη, ενώ η εκμετάλλευση της γραμμής 17 χλμ. Θριάσιο-Ικόνιο (ενώνει το λιμάνι του Πειραιά με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο στο Θριάσιο Πεδίο) «μαγνητίζει» διαρκώς το κινεζικό επενδυτικό ενδιαφέρον.
Εξάλλου, το «πακέτο» αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ περιλαμβάνει, πέραν των κερδοφόρων επιβατικών δρομολογίων (π.χ. Αθήνα-Θεσσαλονίκη), το κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών. Με άλλα λόγια, οι σοβαρές προοπτικές ανάπτυξής του, σε συνδυασμό με τη στρατηγική –γεωγραφικά– θέση του δικτύου, διατηρεί ιδιαίτερα θερμό το ενδιαφέρον των Κινέζων. Για τον κολοσσό της Cosco η ανάληψη της εκμετάλλευσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί κίνηση ματ. Και αυτό διότι η επένδυση στην αναβάθμιση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου θα μεγιστοποιήσει τα έσοδα και τα κέρδη των Κινέζων.

Έρχεται ο διαγωνισμός
Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, τις προσεχείς εβδομάδες, το αργότερο έως το τέλος Ιουνίου, το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεκινήσει τη διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προκηρύσσοντας την πρώτη φάση του διαγωνισμού. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν να υποβάλουν αρχές φθινοπώρου τις δεσμευτικές προσφορές και σχεδόν ταυτόχρονα αναμένεται να ξεκινήσει η ιδιωτικοποίηση της ΓΑΙΑΟΣΕ και της Rosco.
Η πρώτη διαθέτει ακίνητη περιουσία (σ.σ.: η αξία της οποίας έχει αποτιμηθεί στο παρελθόν προς 1,5 δισ. ευρώ) και η τελευταία, ούσα η εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού, αποτελεί «διαμάντι», σύμφωνα με στελέχη των σιδηροδρόμων. Την ίδια στιγμή, οι Κινέζοι αναμένεται να… κονταροχτυπηθούν με σημαντικούς διεκδικητές των ελληνικών σιδηροδρόμων, όπως η κρατική ρωσική σιδηροδρομική εταιρεία, η γαλλική SNCF, η ιταλική Trenitalia, αλλά και αμερικανικών συμφερόντων funds που «καλοβλέπουν», κυρίως, τον τομέα των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών.

Στις καλένδες το monorail
Χαμένη θεωρούν πλέον οι περισσότεροι φορείς του Πειραιά τη μάχη με τον χρόνο για το monorail του Πειραιά. Το έργο έπρεπε ήδη να έχει δημοπρατηθεί και αν αυτό δεν γίνει μέσα στο επόμενο διάστημα, τότε θα χαθούν και τα δεσμευμένα κονδύλια του ΕΣΠΑ.
Ο ΟΛΠ, παρά τις αντιρρήσεις του δήμου Πειραιά, εμφανιζόταν αποφασισμένος να προχωρήσει στην υλοποίηση του έργου και προσέλαβε τεχνικό σύμβουλο προκειμένου να τρέξει τον διαγωνισμό. Ωστόσο, μέχρι σήμερα ο ΟΛΠ δεν έχει γνωστοποιήσει τις προθέσεις του, καθώς απέναντί του έχει τον δήμο Πειραιά που σε κάθε ευκαιρία δηλώνει την αντίθεσή του έχοντας σηκώσει τα «λάβαρα του πολέμου» για το μέσο. Η γραμμή monorail σχεδιάζεται να κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου πάνω σε γέφυρα, προκειμένου να μην έρχεται σε επαφή με την τοπική κυκλοφορία, σε ύψος 5,8 μέτρων. Το μήκος του θα είναι 6 χλμ.
Στην πρώτη φάση του έργου προβλέπεται η κατασκευή 8 σταθμών και θα μπορεί να εξυπηρετεί 2.000 επιβάτες/ώρα και ανά κατεύθυνση. Ο χρόνος κατασκευής υπολογίζεται σε περίπου δύο χρόνια και οι κατασκευές θεωρητικά έχουν όριο το τέλος του 2016, όταν εκπνέει και η τελευταία προθεσμία του ΕΣΠΑ.

Δημοπρατείται το Λάρισα-Βόλος

Σε δημοπράτηση και επίσημα είναι πλέον το έργο για την αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής από τη Λάρισα μέχρι τον Βόλο. Το μήκος της γραμμής είναι περίπου 60 χλμ. Το έργο έχει προϋπολογισμό 7.175.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και ο χρόνος υλοποίησης ορίστηκε σε 24 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Υπολογίζεται πως αν όλα πάνε καλά τα έργα της πρώτης φάσης μπορούν να ολοκληρωθούν στο τέλος του 2015.
Το έργο αφορά τη βελτίωση/αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας-Βόλου με ανύψωση της γραμμής σε όλο το μήκος της, ανακαίνιση γραμμών και αλλαγών σιδηροδρομικών σταθμών, αντικατάσταση σιδηροτροχιών και εργασίες συντήρησης σε εντοπισμένα τμήματα. Επίσης, προβλέπεται η αναβάθμιση της λειτουργικότητας σταθμών και στάσεων, η υπερύψωση αποβαθρών, εργασίες αντιπλημμυρικής προστασίας και δημιουργία τριγωνομετρικού δικτύου γραμμής.
Τονίζεται πως η περιφέρεια Θεσσαλίας έπαιξε καθοριστικό ρόλο για την προώθηση του συγκεκριμένου σιδηροδρομικού έργου, καθώς πιέζει εδώ και 2 χρόνια για την υλοποίηση του σχεδίου ηλεκτροκίνησης του συνόλου του δικτύου που περικλείεται στη Θεσσαλία.

Ιδιώτες αναλαμβάνουν τα τρένα της Ρουμανίας

Ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση του τμήματος των εμπορευματικών μεταφορών του οργανισμού σιδηροδρόμων της Ρουμανίας CFR Railways Marfa εκδήλωσαν τέσσερις εταιρείες, σύμφωνα με τις δηλώσεις του πρωθυπουργού της χώρας, του Βίκτορ Πόντα.
Οι τέσσερις εταιρείες εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση της CFR Railways Marfa, (διαδικασία που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τέλος Ιουνίου), στη διάρκεια των συνομιλιών που είχαν με τους αρμόδιους φορείς που τρέχουν την όλη διαδικασία.
Στο μεταξύ, σε ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών της Ρουμανίας επισημαίνεται ότι στις 26 Ιουνίου 2013 θα ανακοινωθεί ο επενδυτής, στα χέρια του οποίου θα περάσει το τμήμα εμπορευματικών μεταφορών του οργανισμού σιδηροδρόμων της Ρουμανίας.
Η τιμή εκκίνησης για την απόκτηση του 51% του μετοχικού κεφαλαίου της CFR Marfa διαμορφώνεται περίπου στα 800 εκατ. λέι. Το ρουμανικό κράτος θα συνεχίσει να διατηρεί το 49% των μετοχών της CFR Marfa, έπειτα από την ολοκλήρωση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης.

Του Αλέξανδρου Μιχαήλ

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα