Ο “εκλεκτός” κύριος Στράνης και οι… εκλεκτοί της διαφήμησης

Η περίπτωση των Ελληνικών Πετρελαίων και κυρίως του διευθυντή Εταιρικών Σχέσεων του Oμίλου κ. Ευάγγελου Στράνη μπορεί κάλλιστα να αποτελέσει case study για το πώς κάποιες μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις διαχειρίζονται τη διαφήμιση, μοιράζοντάς τη χωρίς μαρκετίστικα κριτήρια σε γνωστούς φίλους και λοιπούς «εκλεκτούς».

Το «φαινόμενο Στράνη» δεν είναι καινούργιο και από τις στήλες της «Α» έχει επισημανθεί πολλές φορές. Η πλέον πρόσφατη αναφορά μας ήταν το ρεπορτάζ που αναρτήθηκε στην ηλεκτρονική έκδοση της «Α» –www.iaposi.gr– την Τετάρτη 17 Ιουλίου, στο οποίο επισημαίναμε ότι ο διευθυντής Εταιρικών Σχέσεων των ΕΛΠΕ έχει αναγάγει τη διανομή της διαφημιστικής πίτας της εταιρείας σε πραγματική επιστήμη, «αφού οι διαφημίσεις και οι χορηγίες πήγαιναν –και πηγαίνουν– “καρφωτές” σε έντυπα αλλά και σε άλλα Μέσα (ραδιόφωνο, TV) επιλογής του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται…».

Και τότε έγινε το θαύμα: στις 18 Ιουλίου, ημέρα Πέμπτη, έφτασε στα γραφεία της «Α» μια εντολή δημοσίευσης διαφήμισης (Νο 96906). Διαφημιζόμενος- αποστολέας της εντολής; Η εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε. Με τη συγκεκριμένη εντολή τα ΕΛ.ΠΕ. ζητούσαν να καταχωρηθεί στην «Α» ολοσέλιδη 4χρωμη διαφήμιση με θέμα «ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ» στη σελίδα 3. Η έκπληξή μας ήταν δεδομένη, καθώς πρέπει να σημειωθεί ότι η «Α» είχε για περισσότερο από δύο χρόνια να δει στις σελίδες της διαφημιστική καταχώρηση των ΕΛ.ΠΕ.

Πριν ωστόσο περάσει ένα 24ωρο, η… τάξη «αποκαταστάθηκε». Χθες Παρασκευή (19/7) και περίπου δύο-τρεις ώρες πριν το φύλο της εφημερίδας «ταξιδέψει» για το τυπογραφείο, ήρθε μια άλλη εντολή και πάλι από τα ΕΛ.ΠΕ. Τι έλεγε αυτή; Ότι ακυρώνεται η δημοσίευση της διαφήμισης.

Στην επικοινωνία που είχε η «Α» με τη διαφημιστική εταιρεία των ΕΛ.ΠΕ. προκειμένου να διερευνηθούν οι λόγοι της ακυρωτικής εντολής της καταχώρησης, η απάντηση ήρθε μέσω της κυρίας Ντουμάνη (θεωρείται το alter ego του κ. Στράνη στα ΕΛ.ΠΕ.) η οποία δήλωσε στην εν λόγω εταιρεία ότι «όλες οι διαφημίσεις “παίζουν” πλην της Άποψης».

Τους λόγους δεν τους μάθαμε ποτέ αλλά είναι περισσότερο από πασιφανείς και δεν χρειάζεται να έχει κάποιος μαντικές ικανότητες για τους ανακαλύψει. Προφανώς, ο κ. Ευ. Στράνης δεν είχε διαβάσει το ηλεκτρονικό ρεπορτάζ της «Α» και όταν ενημερώθηκε –ή το διάβασε– ακολούθησε τη συνηθισμένη τακτική του αποκλεισμού της εφημερίδας μας από τη διαφημιστική εκστρατεία των ΕΛΠΕ-ΕΚΟ.

Με την κίνησή του αυτή ο κ. Στράνης κατέστησε σαφές –όχι σε εμάς που γνωρίζαμε το πώς λειτουργεί– ότι διαφήμιση από τα ΕΛΠΕ-ΕΚΟ θα παίρνουν όσοι τρώνε μαζί του, όποιοι έχουν φιλικές σχέσεις μαζί του και σίγουρα όποια ΜΜΕ γράφουν στα έντυπά τους καλά λόγια κυρίως για τον ίδιο και την εταιρεία του. Όλοι οι υπόλοιποι που «τολμήσουν» να ασκήσουν κριτική ή να γράψουν κάτι μη αρεστό στον εν λόγω κύριο, θα αποκλειστούν με το έτσι θέλω και χωρίς κριτήρια.

Για αποφυγή κάθε παρεξήγησης ή παρερμηνείας το ξαναλέμε: η «Α» δεν περίμενε ούτε περιμένει να ζήσει από τις διαφημιστικές καταχωρήσεις των ΕΛ.ΠΕ. που μοιράζει κατά το δοκούν ο διευθυντής Εταιρικών Σχέσεων του ομίλου. Και αν για κάποιο λόγο γράφτηκε αυτό το κείμενο, σκοπό έχει την ενημέρωση των αρμοδίων υπουργών που προφανώς δεν γνωρίζουν τι ακριβώς συμβαίνει με τα διαφημιστικά πακέτα μιας επιχείρησης στην οποία το Δημόσιο συμμετέχει με ποσοστό 35,477%.

 

Το δημοσίευμα που ενόχλησε

Σε προηγούμενα δημοσιεύματά μας έχουμε αναφερθεί στο φαινόμενο των ΕΛΠΕ που ακούει στο όνομα Ευάγγελος Στράνης. Είχαμε επισημάνει ότι ο διευθυντής Εταιρικών Σχέσεων των ΕΛΠΕ έχει αναγάγει τη διανομή της διαφημιστικής πίτας της εταιρείας σε πραγματική επιστήμη, αφού οι διαφημίσεις και οι χορηγίες πήγαιναν –και πηγαίνουν– «καρφωτές»σε έντυπα αλλά και σε άλλα Μέσα (ραδιόφωνο, TV) επιλογής του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται…

Έξυπνα και χωρίς θόρυβο, ο κ. Ευάγγελος Στράνης μοιράζει την «μπάλα» της διαφήμισης είτε με ολοσέλιδες καταχωρήσεις, είτε με υποσέλιδα, είτε με αποτελέσματα τριμήνου. Ακόμη, προ καιρού, διά χειρός του εδίδοντο χορηγίες σε ένθετα «ιστορικού» περιεχομένου, τα οποία είναι αμφίβολο αν κάποιος έγκλειστος για δεκαετίες στις φυλακές θα σπαταλούσε χρόνο για να τα διαβάσει. Στον ποδοσφαιρικό χώρο, κοίταξε μέσω διαφημίσεων να κρατάει επαξίως τον τίτλο του προσωπικού –και όχι των ΕΛΠΕ– χορηγού(!) στις διάφορες εκδηλώσεις των ομάδων, αφού τα ΕΛΠΕ έχουν συμπεριληφθεί στον κατάλογο των χορηγών τους.

Τελευταία, ο εν λόγω κύριος έχει πραγματικά «ξεσαλώσει». Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το γεγονός ότι σε ένα από τα προηγούμενα Σαββατοκύριακα εφημερίδες με εκατοντάδες χιλιάδες αναγνώστες αγνοήθηκαναπό τον κ. Στράνη, ενώ έντυπα με κυκλοφορία 1.000-1.500 φύλλα βρέθηκαν με καταχωρήσεις των ΕΛΠΕ. Τόσο καλά…

Και βέβαια ο κ. Στράνης  κάνει τη δουλειά του, καλλιεργώντας τις σχέσεις του, ώστε εάν τα ΕΛΠΕ πωληθούν να μη βρεθεί χωρίς δουλειά…

Το ερώτημα είναι πώς επιτρέπουν τόσο το προεδρείο των ΕΛΠΕ όσο και οι αρμόδιοι υπουργοί, κ.κ. Γιάννης Μανιάτης (αν και πρόσφατα ανέλαβε καθήκοντα) και Ασημάκης Παπαγεωργίου να ρυθμίζει ο εν λόγω κύριος τις «ισορροπίες» στον τομέα των ΜΜΕ κατά το δοκούν. Αν μάλιστα λάβει κανείς υπ’ όψιν ότι τα ΕΛΠΕ είναι και κατά 35,48% κρατική εταιρεία, οι απορίες μεγαλώνουν, γιατί εύκολα ο κ. Στράνης μπορεί να ισχυριστεί ότι είχεπολιτικές πιέσεις για να «μοιράσει» τη διαφήμιση σε συγκεκριμένα ΜΜΕ.

Και βέβαια, δεν μιλάμε για την εγκύκλιο περί των προϋποθέσεων που ρυθμίζουν την κρατική διαφήμιση, μια και τα ΕΛΠΕ έχουν εξαιρεθεί από τη διαδικασία αυτή, αλλά για την τήρηση (ηθικά και δεοντολογικά) του μέτρου της ισονομίας εις τρόπον ώστε να μην ευνοούνται κάποια Μέσα εις βάρος άλλων.

Προφανώς οι λέξεις «ηθική» και «δεοντολογία» απουσιάζουν από το λεξιλόγιο του κ. Στράνη…

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα