Όλη η Super League μια… ΚΠΡ

Το ότι είναι τεράστιες οι διαφορές στα έσοδα από το τηλεοπτικό συμβόλαιο στην Ελλάδα, σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες, είναι γνωστό. Αλλά το πόσο τεράστιες είναι, μάλλον κανείς δεν το έχει φανταστεί. Για να το καταλάβουμε, αρκεί απλώς να δούμε τον πίνακα των τηλεοπτικών εσόδων της σεζόν που ολοκληρώθηκε στην Premier League.

Μιλάμε για το εμπορικότερο ευρωπαϊκό πρωτάθλημα, του οποίου παιχνίδια δείχνουν σε όλο τον κόσμο, αλλά βάσει των όσων ισχύουν μπορούμε εύκολα να κατανοήσουμε το πόσο μεγάλο είναι το χάσμα που χωρίζει τις ελληνικές ομάδες από αυτές των δημοφιλέστερων λιγκών στη Γηραιά Ήπειρο. Και το πόσο δύσκολο είναι να μπορέσουν οι ομάδες της δικής μας Super League, η οποία χρόνο με τον χρόνο απαξιώνεται ολοένα και περισσότερο, να μπορέσουν να συναγωνιστούν τα μεγάλα ευρωπαϊκά κλαμπ.

Θα σας αναφέρουμε ενδεικτικά παραδείγματα, από τον πίνακα εσόδων της Premier League, όπως ανακοινώθηκε σε βρετανικά Μέσα Ενημέρωσης. Πρώτα απ’ όλα θα σταθούμε στο συμβόλαιο της FORTHNET με τη Super League. Βάσει της τελευταίας σύμβασης που υπογράφηκε, οι ελληνικές ομάδες μοιράζονται το ποσό των 44 εκατ. ευρώ. Αυτό διανέμεται με τρία κριτήρια: την εμπορική αξία της κάθε ομάδας, τη θέση που τερμάτισε την προηγούμενη σεζόν, αλλά και ένα ποσό της τάξεως των 850.000 ευρώ που διανέμεται ισόποσα σε όλες. Φυσικά δεν υπολογίζονται τα μπόνους για τις ομάδες που θα υποβιβαστούν, αλλά και αυτά για την καλύτερη επαρχιακή ομάδα και το βραβείο Fair Play. Από τα 44 εκατ. ευρώ τα περισσότερα πήρε ο πρωταθλητής Ολυμπιακός με τα συνολικά του έσοδα ετησίως να ανέρχονται στα 6,15 εκατ. ευρώ. Καλά όλα μέχρι εδώ…

Τώρα θα σας αναφέρουμε τι ισχύει στην Premier League. Η ΚΠΡ που τερμάτισε τελευταία στη βαθμολογία είχε τηλεοπτικά έσοδα της τάξεως των 46,5 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, περισσότερα από τα χρήματα που μοιράστηκαν όλες οι ομάδες της Super League. Το ποσό αυτό είναι 7,5 φορές μεγαλύτερο από αυτό που εισέπραξε ο πρωταθλητής Ολυμπιακός. Όσον αφορά τις υπόλοιπες, τα νούμερα είναι τεράστια. Η πρωταθλήτρια Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ έλαβε 71,2 εκατ. ευρώ, δηλαδή 11,5 φορές περισσότερα από όσα μπήκαν στα ταμεία των «ερυθρόλευκων». Η Μάντσεστερ Σίτι 68,07 εκατ. ευρώ, η Άρσεναλ 66,9 εκατ. ευρώ, η Τότεναμ 65,3 εκατ. ευρώ και η Τσέλσι, της οποίας μεταδόθηκαν λιγότερα παιχνίδια, 64,3 εκατ. ευρώ.

Κι εδώ βάζουμε στο τραπέζι έναν ακόμη παράγοντα. Η FORTHNET, μετά τον υποβιβασμό της ΑΕΚ, ενδέχεται να προτείνει μείωση του συνολικού συμβολαίου των τηλεοπτικών, αφού το ελληνικό πρωτάθλημα χωρίς την «Ένωση» δεν θα έχει την ίδια τηλεθέαση και ενδεχομένως να μειωθούν κατά μεγάλο ποσοστό οι συνδρομές. Αντίθετα, βάσει των νέων συμφωνιών, τα έσοδα από τα τηλεοπτικά της Premier League θα εκτιναχθούν! Συγκεκριμένα, η πρωταθλήτρια ομάδα στο πρωτάθλημα της Γηραιάς Αλβιόνας αναμένεται να λάβει τη νέα σεζόν ένα ποσό της τάξεως των 100 εκατ. λιρών, δηλαδή 117, 16 εκατ. ευρώ, ενώ όποια ομάδα τερματίσει στην τελευταία θέση θα πάρει ένα ποσό γύρω στα 70 εκατ. ευρώ! Με λίγα λόγια το… χάσμα θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο.

Κι εδώ έρχεται το μεγάλο ερώτημα, το οποίο είναι στα χείλη όλων κάθε χρόνο με την έναρξη της νέας σεζόν. Μήπως επιτέλους πρέπει όλοι οι φορείς του ελληνικού ποδοσφαίρου να καθίσουν στο τραπέζι και να πάρουν σημαντικές αποφάσεις για την επόμενη ημέρα; Δηλαδή, να προταθούν και να εξεταστούν λύσεις για να γίνει πιο ελκυστικό το προϊόν του ελληνικού πρωταθλήματος, προκειμένου να ενδιαφερθούν ακόμη περισσότερες χώρες για τα τηλεοπτικά του δικαιώματα όπως συμβαίνει με πολλά ευρωπαϊκά πρωταθλήματα; Αναρωτιέται κανείς γιατί εμείς βλέπουμε παιχνίδια της 2ης κατηγορίας του γερμανικού πρωταθλήματος και πολλοί λίγοι ενδιαφέρονται να δουν της δικής μας «μεγάλης» κατηγορίας;

Μήπως πρέπει επιτέλους να γίνει μέριμνα ώστε να δούμε καλύτερα γήπεδα; Γιατί πέρα από το ΟΑΚΑ, το «Καραϊσκάκης», την Τούμπα και λίγα ακόμη, τα υπόλοιπα είναι απαξιωμένα… Είναι δεδομένο πλέον πως πρέπει επιτέλους κάποια στιγμή να μπει το μαχαίρι στο κόκαλο! Να δούμε ριζικές αλλαγές στο ελληνικό ποδόσφαιρο, ώστε αυτό να γίνει πιο ελκυστικό σε όλους τους τομείς και να μπορέσουν οι ελληνικές ομάδες εκτός από υγιείς να αποτελέσουν και πόλο έλξης για μεγάλα ονόματα ποδοσφαιριστών. Γιατί και αυτοί με τη σειρά τους θα το διαφημίσουν και φυσικά θα αυξηθεί το ενδιαφέρον για την τηλεθέασή του… Κι έτσι μόνο θα μπορέσουμε κάποια στιγμή στο απώτερο μέλλον να δούμε αυτό το «χάσμα» να γεφυρώνεται κάπως και να μπορέσουν οι ελληνικές ομάδες να κάνουν το κάτι παραπάνω και στην Ευρώπη!

Διαβάστε επίσης