Αγνοείται η αλήθεια (για την κυβέρνηση…)

ΥΠΟΘΕΣΗ COSCO

 

Η κακή Cosco και η καλή κυβέρνηση; Ή μήπως η κακή κυβέρνηση και η καλή Cosco; Φταίει ο Θοδωρής Δρίτσας, υπουργός Ναυτιλίας, για τα όσα έγιναν τις προηγούμενες ημέρες; Φταίει το Μέγαρο Μαξίμου; Το παιχνίδι της κολοκυθιάς καλά συνεχίζεται στο κυβερνητικό στρατόπεδο αλλά η κοινή γνώμη παραμένει στο σκοτάδι.

Ο πιο ασφαλής τρόπος για να βγει η κοινή γνώμη από το σκοτάδι που περιγράφουμε παραπάνω είναι να παραθέσουμε τη χρονική σειρά των γεγονότων. Κι αυτή η σειρά λέει –έστω και με ολίγη διάθεση χιούμορ που το απαιτούν οι στιγμές- τα εξής:

Η συμφωνία με την Cosco υπογράφεται στο Ζάππειο, ο Δρίτσας συμφωνεί με αυτήν μέσα στο Ζάππειο, μετά διαφωνεί έξω από το Ζάππειο, η Βουλή καλείται να εγκρίνει τη συμφωνία, η Cosco καταγγέλλει ότι το αρχικό κείμενο έχει αλλαχτεί, ο Τσίπρας «διαγράφει» τους όρους που ήταν αντίθετοι με το προσύμφωνο και όπως σε όλα τα παραμύθια στο τέλος έζησαν αυτοί καλά κι εμείς… χειρότερα!

Αυτό που πάντως περιέπλεξε τα πράγματα ήταν μία διαρροή από τον Κινέζο πρέσβη στην Ελλάδα, ο οποίος με συνέντευξή του πλέκει το εγκώμιο της Ελλάδας. Συγκεκριμένα, ο Ζοού Ξιαόλι, κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στο κινεζικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua, εξέφρασε την έκπληξή του για τους τελευταίους χειρισμούς της υπόθεσης του λιμανιού από την COSCO. Και αυτό καθώς σε λίγες ώρες θα επικυρωνόταν από την ελληνική Βουλή η σχετική σύμβαση.

Μέχρι και αυτήν τη στιγμή είναι σχετικά θολό τι έχει αλλάξει και δεν έχει αλλάξει στην αρχική σύμβαση με την εταιρεία. Και πώς η Cosco βρέθηκε στην επιτροπή εμπορίου της Βουλής, όταν σε αντίστοιχες συνεδριάσεις καλούνται φορείς και όχι εταιρείες. Ίσως, μάλιστα, για αυτό η εταιρεία απέφυγε να παραστεί διά εκπροσώπου και επέλεξε να στείλει μια επιστολή κατηγορώντας την κυβέρνηση.

Προς τι ο ντόρος;

Αυτά την Τετάρτη το βράδυ. Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί πως η εν λόγω επιστολή δεν κοινοποιήθηκε καν στο υπουργείο, αλλά έφτασε κατευθείαν στην επιτροπή και εντόπιζε 7 σημεία, τα οποία θεωρούσε παραβίαση των συμφωνημένων.

«Καμία αλλαγή και καμία προσθήκη ή αφαίρεση δεν έγινε», απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας στην «Α», εξηγώντας πως «το μόνο που έγινε ήταν μικρές διορθώσεις και αναδιατυπώσεις του κειμένου του κυρωτικού νόμου, δικαίωμα που είχε ρητά επιφυλαχθεί υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου από την ίδια την κυρούμενη Σύμβαση Παραχώρησης». Όπως, μεταξύ άλλων, ότι μετά την ιδιωτικοποίησή του ο ΟΛΠ δεν θα  ασκεί κανονιστικές αρμοδιότητες. Εάν δεν εκδοθεί άδεια εκτέλεσης λιμενικών έργων εντός 90 ημερών, τότε θεωρείται κατά τεκμήριο εκδοθείσα. Πρόκειται για επανάληψη ρύθμισης συνηθισμένης σε συμβάσεις παραχώρησης, που κυρώνονται από τη Βουλή. Λόγω του προδήλως αυτονόητου της παρατήρησης αυτής ενσωματώθηκε σε νομοτεχνική βελτίωση σύμφωνα με το υπουργείο. Ο παραχωρησιούχος ζήτησε να διευκρινιστεί ότι ως ιδιώτης δεν συνάπτει συμβάσεις με τη διαδικασία σύναψης δημοσίων συμβάσεων. Πρόκειται για απλή επανάληψη του αυτονόητου, η οποία ενσωματώθηκε σε νομοτεχνική βελτίωση.

Αν όμως αυτά είναι που πραγματικά συνέβησαν, τότε ως προς τι όλη η φασαρία και μάλιστα λίγες ώρες πριν από το ταξίδι του πρωθυπουργού στο Πεκίνο; Και αν υπήρξε ουσιαστική παρέμβαση, τι ψήφισε η αντιπολίτευση;

Γιατί θα πρέπει εδώ να σημειωθεί πως με τις ψήφους όχι μόνο της δικομματικής πλειοψηφίας, αλλά και του ΠΑΣΟΚ, του Ποταμιού και της Ένωσης Κεντρώων, το σχέδιο νόμου είχε εγκριθεί επί της αρχής. Η Ν.Δ. είχε δηλώσει πως επιφυλάσσεται για την Ολομέλεια, ενώ το καταψήφισαν η Χρυσή Αυγή και το ΚΚΕ.

Σε κάθε περίπτωση, αυτό που επισήμως λέει η πλευρά της Ν.Δ. είναι ότι «το κείμενο του νομοσχεδίου που έφερε στη Βουλή για την κύρωση της συμφωνίας πώλησης του 67% του ΟΛΠ στην Cosco έρχεται σε αντίφαση με το κείμενο της συμφωνίας, που υπογράφτηκε στις 8 Απριλίου, στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσία του κ. Τσίπρα». Επομένως εύλογα συμπεραίνεται ότι η «γαλάζια» ψήφος έπεσε από τη στιγμή που η κυβέρνηση άλλαξε ρότα και επανήλθε στο status quo ante της συμφωνίας της με τους Κινέζους.

Υποχώρησε από αγκυλώσεις…

Σε κάθε περίπτωση, ο υπουργός φαίνεται πως υποχώρησε από αγκυλώσεις που είχε λόγω πρότερου βίου και ιδιαιτέρως στο θέμα του λιμανιού του Πειραιά. Κάτι που γίνεται ξεκάθαρο από την ικανοποίηση που εξέφρασαν στελέχη της Cosco για τις σημαντικές διορθωτικές παρεμβάσεις στη σύμβαση παραχώρησης, στις οποίες προχώρησε το μεσημέρι της Πέμπτης ο Θοδωρής Δρίτσας.

Ανέφεραν, επίσης, ότι ουδέποτε τέθηκε θέμα εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων, αλλά ούτε αλλαγής αναφορικά με την ισχύ του Γενικού Κανονισμού Εργασίας, που θα μπορεί να αλλάζει με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου και έπειτα από διαπραγμάτευση με τους εκπροσώπους των συνδικάτων.

Η κινεζική πλευρά φέρεται να επιθυμούσε να προστεθεί στο κείμενο της σύμβασης παραχώρησης η εξάλειψη των γραφειοκρατικών διαδικασιών σχετικά με τις εκτελέσεις έργων, αλλά και στον τρόπο επίλυσης των διαφορών που μπορεί να προκύψουν από τη σύμβαση παραχώρησης.

Σε κάθε περίπτωση, η υπόθεση της Cosco έρχεται να προστεθεί στη μακρά λίστα με τις αδυναμίες της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει συνολικά και ολοκληρωμένα σημαντικά ζητήματα που άπτονται της επιβίωσης της χώρας. Οι παιδικές ασθένειες (ειδικά αυτή των ιδιωτικοποιήσεων) φαίνεται πως δεν έχουν ξεπεραστεί θέτοντας ουσιαστικό πρόβλημα για το επόμενο διάστημα, καθώς αρκεί ένα μικρό παραπάτημα για να προκληθεί ανυπολόγιστη ζημιά. Και αν αυτή τη φορά έστω και επεισοδιακά αυτό αποτράπηκε και με τη στήριξη της αντιπολίτευσης, κανείς δεν μπορεί να ελπίζει για κάτι αντίστοιχο μελλοντικά.

Διαβάστε επίσης