Αγωγή κατά Έλληνα πιλότου για καταγγελλόμενη κατάρριψη ενός τουρκικού F-16 το 1996

Εντύπωση προκαλεί η αποκάλυψη του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων σύμφωνα με την οποία ο Εισαγγελέας της Άγκυρας ζητά με έγγραφό του από τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου δικαστική συνδρομή προκειμένου να κινηθεί διαδικασία αγωγής αποζημίωσης κατά πιλότου της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, ο οποίος κατηγορείται για μία προ 20ετίας καταγγελλόμενη κατάρριψη ενός τουρκικού F16.

Το περιστατικό είχε συμβεί στις 8 Οκτωβρίου 1996 και από την πτώση έχασε την ζωή του ο Τούρκος κυβερνήτης του αεροσκάφους, Ναΐλ Ερντογάν, και είχε τραυματισθεί ο συγκυβερνήτης Οσμάν Τσιτσικλί.

Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, που περιλαμβάνεται στην επιστολή του Εισαγγελέα της Άγκυρας που δημοσιοποιεί το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Έλληνας πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας κατηγορείται ότι αναχαιτίζοντας το τουρκικό F16 (σ.σ. στην αγωγή, η πτήση του στο Αιγαίο χαρακτηρίζεται «εκπαιδευτική πτήση ρουτίνας») με ένα Μιράζ 2000, το κατέρριψε εντός διεθνών χωρικών υδάτων και μάλιστα κάνοντας χρήση πυραύλου!

Εκτός αυτού, ο Έλληνας αξιωματικός κατηγορείται επίσης και για παράβαση νόμων της Τουρκίας, όπως αυτοί της προστασίας της ανεξαρτησίας, της ενότητας, της ακεραιότητας και της ασφάλειας του τουρκικού κράτους!

Τη νομική διαδικασία κινεί η οικογένεια του θανόντα Τούρκου κυβερνήτη, η σορός του οποίου μαζί με τα συντρίμμια του αεροπλάνου δεν ανασύρθηκε ποτέ, με τη βοήθεια ενώσεων αποστράτων αξιωματικών και εθνικιστικών οργανώσεων της γειτονικής χώρας. Μάλιστα, αυτή τη φορά στην υπόθεση ενεπλάκη και ο Οσμάν Τσιτσικλί, διασωθείς συγκυβερνήτης του αεροπλάνου, ο οποίος το είχε εγκαταλείψει κάνοντας χρήση του μηχανισμού αυτόματης εκτίναξης του καθίσματος του, όταν διαπίστωσε ότι πέφτει. Ο κ. Τσιτσικλί, λοιπόν, δήλωσε «παρών» στη διαδικασία και ότι διεκδικεί και αυτός αποζημίωση συνολικού ύψους €1.000.000.

Θυμίζεται ότι ο διασωθείς Τούρκος που συμμετέχει σήμερα στη διαδικασία της δικαστικής αγωγής είχε ευχαριστήσει τότε τις ελληνικές αρχές που τον διέσωσαν και τον περιέθαλψαν στο νοσοκομείο της Χίου, ενώ είχε μεταφερθεί στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Σμύρνης με ελληνικό C-130.

Το ιστορικό της πτώσης
Ανατρέχοντας κάποιος στα όσα προ 20ετίας είχαν γίνει γνωστά όλα συνέβησαν στις 8 Οκτωβρίου του 1996 όταν 4 τουρκικά βομβαρδιστικά τύπου F4 Phantom πραγματοποίησαν άσκηση (σ.σ. σε αντιπερισπασμό της διεξαγόμενης τότε ελληνοκυπριακής άσκησης «Νικηφόρος»), συνοδευόμενα από δυο τουρκικά F-16, τα οποία κινήθηκαν στο χώρο ευθύνης της Ελλάδας, νοτιοδυτικά της Χίου, στον εναέριο χώρο μεταξύ Χίου και Σάμου.

Όταν τα ραντάρ της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας εντόπισαν τα τουρκικά αεροσκάφη, δύο ελληνικά Μιράζ 2000 «σηκώθηκαν» για να τα αναγνωρίσουν και να τα αναχαιτίσουν.

Περίπου στις 3 το μεσημέρι της ίδιας ημέρας τα τουρκικά αεροσκάφη συναντήθηκαν με τα ελληνικά και άρχισε η διαδικασία της αναγνώρισης και της αναχαίτισης. Κάποια στιγμή και μετά από σκληρούς ελιγμούς αποφυγής, ένα από τα δύο τουρκικά αεροσκάφη ανέφερε ότι βρίσκεται εκτός ελέγχου και θα εγκαταλειφθεί από τους χειριστές του.

Υπογραμμίζεται ότι στις διαδικασίες έρευνας και διάσωσης που ακολούθησαν για τον εντοπισμό των συντριμμιών του αεροσκάφους και του χαμένου συγκυβερνήτη δεν είχαν πάρει μέρος τουρκικά σκάφη και ελικόπτερα, αφού ήταν υποχρεωμένοι σε μια τέτοια περίπτωση να τεθούν υπό τις διαταγές του κυβερνήτη της φρεγάτας «Έλλη» που διενεργούσε την όλη διαδικασία.

Δεν θα μπορούσε παρά να επισημανθεί ότι η επαναφορά στην επιφάνεια του θέματος της πτώσης του τουρκικού F-16 δεν επιχειρείται πρώτη φορά από τους γείτονες. Είναι χαρακτηριστικό ότι προ μερικών ετών, η Άγκυρα είχε κάνει σχετικές ενέργειες –με τη συνδρομή μάλιστα καναδικής εταιρείας– για να ανελκυθούν τα συντρίμμια του αεροπλάνου. Ωστόσο η ανέλκυση δεν έγινε ποτέ, ενώ η κυρίαρχη άποψη είναι ότι η συντριβή ήταν το αποτέλεσμα ενός δυστυχήματος.

Διαβάστε επίσης