Αποφάσεις-φωτιά και πρόστιμα για τους… κοριούς των τραπεζών

Με δύο αποφάσεις- φωτιά και πρόστιμο 10.000€ στην κάθε μία, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα δικαίωσε δυο πολίτες που είχαν καταγγείλει ότι οι τράπεζες Eurobank και Alpha Bank δεν τους χορήγησε αντίγραφα των μεταξύ τους ηχογραφημένων κλήσεων, παραβαίνοντας έτσι τις σχετικές διατάξεις του νόμου 2472/1997 περί προσωπικών δεδομένων.

Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται να μπει φρένο στις τραπεζικές τακτικές που παραβιάζουν την σχετική νομοθεσία, καθώς πληθαίνουν οι καταγγελίες για παράτυπη, ακόμα και ανάρμοστη συμπεριφορά «εισπρακτικών» εταιρειών που συνεργάζονται με τις τράπεζες.

Στην πρώτη περίπτωση (απόφαση 32/2017) πελάτης της Alpha Bank παραπονέθηκε επανειλημμένως στην τράπεζα ότι ενοχλείτο με μεγάλη συχνότητα και άσχημο τρόπο από δικηγορικά γραφεία και εισπρακτικές εταιρείες που ισχυρίζονταν ότι την εκπροσωπούσαν και ζήτησε τόσο τηλεφωνικώς, όσο και με e-mail να επιβεβαιώσει αν πράγματι ενεργούσαν κατ’ εντολήν της και ποια η ακριβής εντολή της τράπεζας προς τους συνεργάτες της, επιθυμώντας να διαπραγματευτεί με την ίδια την τράπεζα την εξόφληση της πιστωτικής του κάρτας, ενώ ζήτησε να του χορηγηθούν αντίγραφα των ηχογραφημένων συνομιλιών του.

Ωστόσο η τράπεζα ουδέποτε απάντησε εγγράφως, ισχυριζόμενη ότι δεν καταλάβαινε τι ακριβώς ζητούσε ο πελάτης της, στηριζόμενη σε εσωτερική δική της εγκύκλιο σύμφωνα με την οποία είναι στο χέρι του υπεύθυνου επεξεργασίας δεδομένων της Τράπεζας να αποφασίσει για το εάν ασκεί δικαιολογημένα το δικαίωμά του ο πολίτης ή όχι!

Μετά από προσφυγή του, η  Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα αποφάσισε ότι η ανωτέρω συμπεριφορά της τράπεζας παραβιάζει ευθέως τα δικαιώματα του πολίτη κατά τη σχετική νομοθεσία και της επέβαλλε πρόστιμο €10.000, ενώ την υποχρέωσε ταυτόχρονα να γνωστοποιήσει στα στελέχη και τους υπαλλήλους της ότι υποχρεούνται εντός προθεσμίας 15 ημερών και χωρίς να επικαλείται ο πελάτης ειδικότερους λόγους, να ικανοποιούν το αίτημά του για χορήγηση των ηχογραφημένων συνομιλιών του κατ’ άρθρο 12 ν.2472/1997.

Στην δεύτερη περίπτωση (απόφαση 33/2017) πελάτης της Eurobank έδωσε τηλεφωνική εντολή δια μέσω private banking για να ρευστοποιηθεί ολικά ο λογαριασμός χαρτοφυλακίου του, αλλά η εντολή του δεν εκτελέστηκε, με αποτέλεσμα να υποστεί μεγάλη οικονομική ζημιά.

Προκειμένου να αποδείξει την εντολή του ζήτησε αντίγραφο των μεταξύ τους τηλεφωνικών συνομιλιών, ωστόσο η τράπεζα του παρέδωσε (και μόνο μετά από απαίτηση της Αρχής) συγκεκριμένο αντίγραφο και όχι το σύνολο της απομαγνητοφωνημένης συνομιλίας.

Και σε αυτή την περίπτωση η τράπεζα ισχυρίστηκε ότι σύμφωνα με τους δικούς της εσωτερικούς κανονισμούς χορηγούνται αντίγραφα για συγκεκριμένους μόνο λόγους, ωστόσο η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων επεσήμανε ότι αυτή η διαδικασία αντίκειται στον νόμο, και της επέβαλλε πρόστιμο €10.000.

Διαβάστε επίσης