Ελεύθεροι (πολιορκημένοι) επαγγελματίες λόγω ΕΦΚΑ

Λίγο πριν εκπνεύσει και η δεύτερη παράταση καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών του 2016 των ελευθέρων επαγγελματιών (μηχανικών, γιατρών και δικηγόρων), και αφού μόνο το περίπου 60% αυτών κατάφερε να τις καταβάλλει εμπρόθεσμα, η διοίκηση του ΕΦΚΑ έθεσε στα προ ημερησίας διατάξεως θέματα της 46ης συνεδρίασής της που πραγματοποιήθηκε την 19/10/2017 την τρίτη παράταση μέχρι την 31 Ιανουαρίου του 2018.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Η καταγεγραμμένη απώλεια 900εκατ. ευρώμοιάζει δυσβάσταχτη για το ενιαίο πια ταμείο και οι 543.000 ασφαλισμένοι που δεν κατέβαλλαν τις βεβαιωμένες με το παλαιότερο σύστημα των ασφαλιστικών κλάσεων εισφορές τους για το 2016, ενώ ταυτόχρονα καταβάλλουν μηνιαίως τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές σύμφωνα με τον νόμο Κατρούγκαλου, δεν έχουν ακόμα ενταχθεί σε καμία ρύθμιση οφειλών, παρά τις πολυδιαφημιζόμενες εδώ και μήνες 120 δόσεις για ρύθμιση ασφαλιστικών χρεών έως €20.000 που έχουν «γεννηθεί» έως 31/12/2016.

Αδυνατούν…

Η αδυναμία καταβολής των εισφορών των μηχανικών, γιατρών καιδικηγόρων και στην τελευταία παράταση της 30/11/2017 φαίνεται να οφείλεται στα νέα επιπρόσθετα οικονομικά βάρη που έφεραν οι ασφαλιστικές εισφορές με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα του 2015, σύμφωνα με τον νόμο Κατρούγκαλου που ισχύει από 1/1/2017.

Πολλές δεκάδες όμως είναι και οι περιπτώσεις δικηγόρων οι οποίοι τηρούσαν κανονικά προηγούμενες ρυθμίσεις τους, από τις οποίες όμως εξέπεσαν είτε λόγω οικονομικής αδυναμίας έπειτα από την πολύμηνη αποχή τους σχεδόν καθ’ όλο το έτος 2016, είτε επειδή δεν κατόρθωσαν να καταβάλλουν αυτούσια (και όχι ρυθμιζόμενη σε δόσεις) την ασφαλιστική εισφορά του έτους 2016, που έληγε τον 2/2017.

Στις περιπτώσεις που ο αυταπασχολούμενος δεν μπορεί να καταβάλει τις παλιότερες οφειλές του, αποτελεί «κενό γράμμα» η καταβολή των τρεχουσών εισφορών, καθώς προκειμένου να του χορηγηθεί ασφαλιστική ενημερότητα δεν θα πρέπει να οφείλονται ούτε οι τρέχουσες, ούτε οι παλαιότερες εισφορές, παρά μόνο να έχουν ρυθμιστεί αυτές σε δόσεις στο σύνολο της οφειλής τους.

Η εισήγηση

Η εισήγηση εν όψει της κρίσιμης συνεδρίασης για τη χορήγηση της τρίτης παράτασης αναφέρει πως πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν σοβαροί παράγοντες, προκειμένου να δοθεί πραγματική δυνατότητα οριστικής εξόφλησης των ασφαλιστικών εισφορών, και πιο συγκεκριμένα να ληφθεί υπ’ όψιν ότι για τους πρώην ασφαλιστικούς φορείς τ.ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ, τ.ΕΤΑΑ-ΤΣΑΥ, τ.ΟΓΑ υπάρχει η υποχρέωση παράλληλης καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών του β’ εξαμήνου του 2016, ενώ για το τ.ΕΤΑΑ-ΤΑΝ (Ταμείο Νομικών) καταβάλλεται παράλληλα και η ασφαλιστική υποχρέωση όλου του έτους 2016.

Ακανθώδες επίσης θέμα αποτελεί και η τύχη των υφισταμένων ρυθμίσεων, καθώς στις περισσότερες των περιπτώσεων (ανά προηγούμενο ασφαλιστικό φορέα) οι παλαιότερες ρυθμίσεις αποκλείουν τις νεότερες, έστω και αν είναι ευμενέστερες, ενώ η απειλή της απώλειας της ασφαλιστικής ενημερότητας ελλοχεύει σε κάθε εκπρόθεσμη (έστω και κατ’ ελάχιστον) καταβολή.

Μέσα σε λίγους μόνο μήνες από την εφαρμογή του νέου νόμου Κατρούγκαλου, και τα προβλήματα στις εισφορές των αυτοαπασχολούμενων πολλαπλασιάστηκαν, έτσι το Υπουργείο μελετά προσαρμοστικές εφαρμογές ακόμα και επιστρέφοντας σε συντελεστές του παρελθόντος, όπως στην αυτοτελή φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών με υψηλότερο συντελεστή για τα χαμηλά εισοδήματα (26% ή 29% όπως ισχύει και για τις επιχειρήσεις) και 35% για όσους εμφανίζουν κέρδη άνω των 50.000 ευρώ (από 45% που είναι σήμερα).

Συζητείται επίσης και η μείωση του μέγιστου πλαφόν επιβολής ασφαλιστικών εισφορών από τα επίπεδα των €70.320 που είναι σήμερα, καθώς σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες θεσπίζονται συστήματα υπολογισμού ασφαλιστικών εισφορών που παροτρύνουν τους επαγγελματίες να δηλώνουν τα πραγματικά τους εισοδήματα, όπου όσο υψηλότερο είναι το εισόδημα, τόσο χαμηλώνει ο συντελεστής υπολογισμού των εισφορών, προκειμένου ο επαγγελματίας να μην έχει κίνητρο απόκρυψης εισοδήματος, ή προβλέπουν ενιαίο συντελεστή σε αντίθεση με το υφιστάμενο σύστημα, όπου καθιερώθηκε υψηλός συντελεστή που ξεπερνά σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και το 35%και υψηλό πλαφόν, δυσανάλογο ακόμη και με την σύνταξη που θα λάβει ο αυτοαπασχολούμενος.

Ωστόσο, η υπό μελέτη μείωση του ασφαλιστικού πλαφόν πιθανολογείται ότι θα προκαλέσει μείωση των κρατικών εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές και διαφαίνεται ο κίνδυνος να ζητηθούν «ισοδύναμα» από τους δανειστές, μετακυλώντας έτσι το βάρος στην πλειονότητα των ασφαλισμένων που καταβάλλει την ελάχιστη εισφορά των €158 τον μήνα.

Διαβάστε επίσης