Μετά τις Σκουριές και ο Σπίρτζης…

Δεν πρόλαβε καλά-καλά να τελειώσει τις εξαγγελίες που έκανε στην ΔΕΘ ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, φορώντας το κοστούμι τού δήθεν «συνετού ηγέτη» που έχει κατανοήσει την σημασία των επενδύσεων για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας, και οι υπουργοί του φρόντισαν να τον διαψεύσουν πρώτοι.

Το ξήλωμα του πουλόβερ ξεκίνησε με την υπόθεση Eldorado, αρμοδιότητας υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος, όπου η κυβέρνηση με τους ερασιτεχνισμούς της παίζει με το ψωμί 2.400 εργαζομένων και των οικογενειών τους, ακολούθησε το γαϊτανάκι με τα γραφειοκρατικά και όχι μόνο κωλύματα στο Ελληνικό, και η σκυτάλη κατέληξε στον υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος με δηλώσεις του έβαλε στο στόχαστρο των ιδεοληψιών της κυβέρνησης την κοινοπραξία Fraport.

Ειδικότερα, σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 fm», ο υπουργός Μεταφορών ανέφερε ότι «η κοινοπραξία Fraport, που ανέλαβε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, μέχρι στιγμής δεν έχει δώσει καλά δείγματα γραφής», και υποστήριξε ότι η εταιρεία «δεν έχει λειτουργήσει καλύτερα τα αεροδρόμια από ό,τι τα λειτουργούσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας».

Σύμφωνα πάντα με τους ισχυρισμούς Σπίρτζη, «η Fraport δεν έχει προχωρήσει στις επενδύσεις που όφειλε να προχωρήσει, ενώ έχουμε προβλήματα ακόμη και με την καθαριότητα στις τουαλέτες, που είναι σε πολλά αεροδρόμια χειρότερη από αυτά που βλέπαμε και υπήρχαν στο παρελθόν», ενώ παράλληλα σχολίασε και δημοσιεύματα που αναφέρονται στην ύπαρξη τριβών στις σχέσεις της Fraport Greece με το ελληνικό Δημόσιο, με επίμαχο ζήτημα κυρίως τα έργα στους διαδρόμους απογειώσεων και προσγειώσεων του αεροδρομίου «Μακεδονία».

Συγκεκριμένα ο κ. Σπίρτζης «μάλωσε» την γερμανική εταιρεία, λέγοντας ότι πρέπει «να καταλάβει ότι είναι μια εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων, δεν είναι μια εταιρεία που θα πει στην χώρα τι έργα να κάνει και ποια δεν θα κάνει». Ζήτησε δε από την κοινοπραξία «να αφήσει τις διάφορες παρατηρήσεις για το πώς και ποια έργα θα γίνουν, καθώς τα έργα αυτά είναι στην σύμβαση και είναι υποχρέωση του ελληνικού Δημοσίου, είναι συγχρημαδοτούμενα έργα και έχουν εγκριθεί και οι μελέτες και τα χρονοδιαγράμματα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους φορείς που τα επιβλέπουν».

Και… φοβέρες!

Ο υπουργός Μεταφορών υποστήριξε επίσης ότι «πριν λίγους μήνες η Fraport ήταν εκείνη που παρακαλούσε να μην συνεχιστούν τα έργα και να πάνε λίγο πίσω, για να μπορέσει να λειτουργήσει τους τουριστικούς μήνες το αεροδρόμιο», και υποστήριξε:

«Όταν έδωσε την προσφορά της ή όταν ήταν να γίνει η σύμβαση για την παραχώρηση των αεροδρομίων, δεν έκανε καμία παρατήρηση για το έργο, όταν είχε όλα τα στοιχεία στην διάθεσή της και στα χέρια της, όταν είχε πρόσβαση στα αεροδρόμια, όταν έκανε όποια μέτρηση ήθελε, όταν μπορούσε να πάρει όποιες μελέτες ήθελε…».

Ανέφερε δε –κατά την συνήθη πρακτική της κυβέρνησης, θα συμπληρώσουμε εμείς, να βλέπει παντού φαντάσματα και συνωμότες– πως «αξίζει τον κόπο να δούμε ποιοι επηρεάζονται –να το πω ευγενικά– από την κάθε φορά λειτουργία και φιλολογία της Fraport και βγαίνουν ως νομικοί και εμπορικοί αντιπρόσωποί τους».

Τις… φοβέρες τις άφησε για το τέλος ο κ. Σπίρτζης, λέγοντας τα εξής: «Φαντάζομαι να το σταματήσουν, γιατί μετά θα αρχίσουμε να λέμε και τα ονόματα, ποιοι σε κάθε φάση, για κάθε αίτημα που έχει μία εταιρεία, η οποία έχει σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο, βγαίνουν και διαφημίζουν και τεκμηριώνουν τα αιτήματα συγκεκριμένων εταιρειών».

Τι απαντά η Fraport Greece

Είναι προφανές ότι οι αλλαγές θερμοκρασίας –για να κάνουμε λίγο χιούμορ, διότι αλλιώς δεν χωνεύονται τα κυβερνητικά μπρος-πίσω– θα θόλωσαν την κρίση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστου Σπίρτζη, που όπως προκύπτει από την ανταπάντηση της Fraport Greece στις αιτιάσεις του επιμένει στην υλοποίηση της κατασκευής ενός διαδρόμου στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, που θα μειώσει κατά 75% την χωρητικότητα και την δυναμική του αεροδρομίου!

Όπως διευκρινίζεται στην ανακοίνωση που εξέδωσε η εταιρεία, «η Fraport Greece, αναγνωρίζοντας την ευθύνη της απέναντι στις τοπικές κοινωνίες αλλά και τον ρόλο των αεροδρομίων στις τοπικές οικονομίες, αποφάσισε να προχωρήσει σε πλήθος παρεμβάσεων και εργασιών κατά την διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου, οι οποίες όμως δεν θα επηρέαζαν την ομαλή λειτουργία των αεροδρομίων και δεν θα περιόριζαν την επιβατική κίνηση». Ποιες ήταν αυτές; Από τις 11 Απριλίου μέχρι και σήμερα στα 14 αεροδρόμια πραγματοποιήθηκαν 5.433 εργασίες απολύτως αναγκαίες για την λειτουργία των αεροδρομίων – που φέτος διαχειρίστηκαν με επιτυχία περίπου 2,5 εκατ. επιβάτες περισσότερους σε σχέση με το 2016.

Ωστόσο, από την Fraport υπογραμμίζεται το απολύτως λογικό. Ότι δηλαδή αν τα μεγάλα έργα ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού των υποδομών των αεροδρομίων ξεκινούσαν στο μέσο της καλοκαιρινής περιόδου, το πλήγμα για τον ελληνικό τουρισμό, για την εθνική και τοπική οικονομία, θα ήταν τεράστιο, καθώς η χωρητικότητα και η δυναμικότητα των αεροδρομίων θα μειωνόταν σημαντικά.

«Τόσο η κυβέρνηση, όσο και οι αρμόδιοι φορείς ήταν πλήρως ενημερωμένοι για το χρονοδιάγραμμα της υλοποίησης του επενδυτικού μας προγράμματος, του οποίου το ύψος θα αγγίξει τα 400 εκατομμύρια ευρώ – πέραν του 1,234 δισ. ευρώ που έχει ήδη καταβληθεί», βεβαιώνεται από την εταιρεία, η οποία συμπληρώνει:

«Τα έργα αυτά αναμένεται να ξεκινήσουν βάσει του αρχικού προγραμματισμού το φθινόπωρο. Η συμβατική υποχρέωση της Fraport Greece προβλέπει ότι τα έργα αυτά θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εντός τεσσάρων ετών αλλά αυτό αναμένεται να συμβεί νωρίτερα. Δεν υπάρχει επομένως καμία καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων ή στον προγραμματισμό της Fraport Greece. Τα έργα όμως μπορούν μόνο να ξεκινήσουν αφού πρώτα εγκριθούν από το Υπουργείο και τα 14 Master Plans που έχει ήδη καταθέσει η Fraport Greece».

Σχετικά με τις προγραμματισμένες από το 2006 εργασίες αναβάθμισης στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» (διασταύρωση του Διαδρόμου 16/34 με τον Διάδρομο 10/28), «η Fraport Greece, κρίνοντας βάσιμη την ανησυχία των τοπικών φορέων και των αεροπορικών εταιρειών σχετικά με τις επιπτώσεις της υλοποίησης των συγκεκριμένων έργων κατά τη θερινή περίοδο, είχε στηρίξει, πριν από σχεδόν έναν χρόνο, το αίτημά τους για παράταση της έναρξής τους».

Σύμφωνα με την εταιρεία, η διεξαγωγή εργασιών στο συγκεκριμένο σημείο συνεπάγεται ότι ο διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης του Αεροδρομίου «Μακεδονία» 16/34 θα πρέπει να τεθεί εκτός λειτουργίας. Σημειώνεται επίσης ότι ο Διάδρομος 16/34 είναι ο μοναδικός διάδρομος εν λειτουργία στο αεροδρόμιο, αφού ο δεύτερος διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης (10/28) παραμένει για πάνω από μια δεκαετία κλειστός λόγω εκτέλεσης έργων επέκτασης.

Η Fraport Greece δεν είχε καμία αρμοδιότητα και κανένα δικαίωμα –λένε οι άνθρωποί της– να πραγματοποιήσει αυτούς τους ελέγχους πριν από την ανάληψη της διαχείρισης και της λειτουργίας των 14 αεροδρομίων, ούτε είχε κάποιο λόγο να αμφισβητήσει την αναγκαιότητα και την ωφελιμότητα ενός έργου, του οποίου μάλιστα την ευθύνη έχει το κράτος.

Μόλις ανέλαβε την διαχείριση και την λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (11 Απριλίου 2017) προχώρησε άμεσα σε εκτεταμένους ελέγχους, οι οποίοι μεταξύ άλλων αφορούσαν και στην αντοχή του οδοστρώματος του τμήματος της διασταύρωσης των Διαδρόμων 16/34 – 10/28 στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία». Οι σχετικοί έλεγχοι διεξήχθησαν σύμφωνα με τα αυστηρότερα διεθνή πρότυπα και ολοκληρώθηκαν τον Ιούνιο του 2017. Τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της έκθεσης των ελέγχων κοινοποιήθηκαν άμεσα στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες (Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ΥΠΑ). Σύμφωνα με αυτά:

# Η ακεραιότητα της σχετικής υποδομής είναι ικανή να εξυπηρετήσει την κίνηση του αεροδρομίου για πάνω από 20 χρόνια.
# Η κατάσταση του οδοστρώματος χαρακτηρίζεται συμπαγής και κρίνεται ότι δεν δημιουργεί κανένα κίνδυνο για την ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου.
# Οι προγραμματισμένες εργασίες στην διασταύρωση δεν θα βελτιώσουν ουσιαστικά την απόδοση του οδοστρώματος.
# Ανακύπτουν σοβαρά θέματα ασφάλειας εξαιτίας της μεγάλης διάρκειας που θα παραμείνει κλειστός ο μοναδικός εν λειτουργία διάδρομος του αεροδρομίου, θέμα για το οποίο πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν ήδη εκφράσει τον προβληματισμό τους και θα οδηγηθούν στην ματαίωση πτήσεων από και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι το κλείσιμο του Διαδρόμου 16/34 και η ακόλουθη μείωση της χωρητικότητας και της δυναμικότητας του αεροδρομίου κατά 75%, για διάστημα τουλάχιστον τεσσάρων μηνών, θα επιφέρει τεράστιο πλήγμα στην τοπική οικονομία, προκαλώντας την απώλεια εκατοντάδων θέσεων εργασίας σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο αεροδρόμιο, ενώ αναμένεται να προκαλέσει σοβαρά θέματα ασφάλειας στην λειτουργία του αεροδρομίου. Επιπλέον τυχόν καθυστέρηση ολοκλήρωσης των έργων μετά τον Απρίλιου 2018 θα επιφέρει καταστροφικές συνέπειες, καθώς η απώλεια επιβατών κατά την θερινή περίοδο θα ανέρχεται σε πολλά εκατομμύρια.

Και η απάντηση της εταιρείας καταλήγει: «Η Fraport Greece δεν θέλησε ούτε θέλει να “υποδείξει” στην κυβέρνηση τις αποφάσεις που πρέπει να λάβει, ωστόσο επιδιώκει και οφείλει να βρίσκεται σε διαρκή, ανοικτή επικοινωνία και να ενημερώνει τα αρμόδια υπουργεία και τους κρατικούς φορείς και την τοπική κοινωνία σχετικά με τα θέματα που αφορούν στα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια και να δίνει λύσεις όπου αυτές απαιτούνται».

Το επιχείρημα των αποζημιώσεων

Συνέχεια στην κόντρα που ο ίδιος άνοιξε με την Fraport έδωσε ο Χρ. Σπίρτζης και από το βήμα της ΔΕΘ. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου ο υπουργός Μεταφορών τόνισε ότι δεν τίθεται θέμα μη συνέχισης των εργασιών στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», καθώς όπως είπε σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο το ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να καταβάλει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στην Κομισιόν (σ.σ. πρόκειται για δύο συγχρηματοδοτούμενα έργα, ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ), ενώ αντιστοίχως μεγάλες είναι και οι αποζημιώσεις που θα πρέπει να καταβληθούν στους εργολάβους του έργου.

Το παραπάνω επιχείρημα δεν το αρνείται κανείς, αλλά είναι απορίας άξιο γιατί ο υπουργός δεν εξηγεί το απλό: αν το ζήτημα είναι διλημματικό –ή πληρώνουμε ρήτρες και αποζημιώσεις ή χάνουμε το 75% στην τουριστικής επιβατικής κίνησης–, ας κοστολογήσει δημοσίως σε αριθμούς το τι θα σημάνει η κάθε επιλογή.

Επίσης, ο υπουργός μάλλον δεν ανέγνωσε σωστά την ξεκάθαρη απάντηση της Fraport ότι η εταιρεία δεν θέλει να «υποδείξει» στην κυβέρνηση τις αποφάσεις που πρέπει να λάβει, αντιθέτως επιδιώκει και βρίσκεται σε διαρκή, ανοικτή επικοινωνία και ενημερώνει τα αρμόδια υπουργεία και τους κρατικούς φορείς και την τοπική κοινωνία σχετικά με τα θέματα που αφορούν τα αεροδρόμια και δίνει λύσεις. Άραγε, πριν ξεκινήσει το αδόκιμο «ξεφωνητό», έθεσε τους προβληματισμούς του στην εταιρεία και ο στρατηγικός επενδυτής αρνήθηκε να συνδράμει στην αναζήτηση μιας κοινά αποδεκτής και προς επ’ ωφελεία όλων λύση; Η απάντηση δεκτή, αλλά κάτι μας λέει ότι θα χάσει την… πτήση!

Άδειασμα Σπίρτζη από Πιτσιόρλα

Σε εντελώς διαφορετικό μήκος κύματος –σε βαθμό μεγαλοπρεπούς… αδειάσματος– από τις αιτιάσεις Σπίρτζη για την Fraport ήταν τα σχόλια επί του θέματος του υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στέργιου Πιτσιόρλα.

Από τον αέρα του τηλεοπτικού ΣΚΑΪ, το κυβερνητικό στέλεχος χαρακτήρισε «ατυχείς και βιαστικές» τις δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών, υπογραμμίζοντας ότι «με βάση την σύμβαση έχουμε ένα μεγάλο ποσό επενδύσεων. Το φθινόπωρο θα δούμε αν υλοποιούνται ή όχι. Υπήρχε η καλοκαιρινή περίοδος όπου κάποια πράγματα έμειναν πίσω».

Διαβάστε επίσης