ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ: «Στην εποχή του Τρικούπη ο ΟΣΕ»

Στον απόηχο ενός από τα χειρότερα δυστυχήματα στην ιστορία του ΟΣΕ –κατά δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου του Κων/νου Πετράκη– που έλαβε χώρα τo περασμένo Σάββατο στο 3.000 ψυχών χωρίο Άδενδρο δυτικά της Θεσσαλονίκης, τα κλιμάκια εμπειρογνωμόνων, οι αστυνομικές και εισαγγελικές αρχές αναζητούν τα αίτια της τραγωδίας που στοίχησε τη ζωή στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας, στον ελεγκτή και σε έναν επιβάτη.

Ρεπορτάζ: Νίκος Τσαγκατάκης

Από τις πρώτες κιόλας ώρες οι περισσότεροι μιλούν για ανθρώπινο λάθος, καθώς από τον ταχογράφο της αμαξοστοιχίας Intercity IC58 αποδείχθηκε ότι είχε αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα, 144,343 χλμ/ώρα αντί του επιτρεπόμενου 60 χλμ/ώρα στο συγκεκριμένο τμήμα του παρακαμπτηρίου δικτύου. Και τα ερωτήματα που γεννώνται είναι πολλά: ακόμα και εάν υπήρξε όντως ανθρώπινο λάθος, δεν υπάρχουν τεχνικές ασφαλιστικές δικλείδες που το αποτρέπουν, δεν υπάρχει ανθρώπινη επίβλεψη ή έστω τεχνολογικές εφαρμογές τηλεδιοίκησης;

Εκ των έσω ψιθυρίζεται ότι υπάρχει η πιθανότητα ο μηχανοδηγός να μην αντιλήφθηκε ότι εισήλθε σε παρακαμπτήριο δίκτυο λόγω «προβληματικής λειτουργίας της φωτοσήμανσης-τηλεδιοίκησης», που –εάν λειτουργούσαν– θα έπρεπε να τον ειδοποιήσουν εγκαίρως ώστε να μειώσει την ταχύτητα του συρμού εξερχόμενος του κεντρικού δικτύου.

Αλλά και η χρήση του παρακαμπτηρίου δικτύου, ακόμη και όταν δεν πραγματοποιούνται στάσεις επ’ αυτού, που εφαρμόζεται σε μεγάλο αριθμό δρομολογίων, διότι κατά τις βραδινές κυρίως ώρες δεν υπάρχει προσωπικό (κλειδούχοι) που να αλλάζει την κατεύθυνση των κλειδιών ώστε να οδηγούν στο κεντρικό δίκτυο αντί του περιφερειακού, αποδεικνύει την τεράστια έλλειψη προσωπικού του σιδηροδρομικού οργανισμού.

Την εικόνα συμπληρώνουν καταγγελίες ότι αρκετά νεότερα τρένα είναι ακινητοποιημένα λόγω ελλείψεων ανταλλακτικών, ενώ το δίκτυο είναι κακοσυντηρημένο, παραπέμποντας σε εποχές… Τρικούπη!

Αποκαλύψεις Νικολόπουλου

Ωστόσο, όλα αυτά δεν είναι ούτε κρυφά ούτε άγνωστα, καθώς, πέραν του ότι συζητούνται εκτενώς μεταξύ των εργαζομένων και της Διοίκησης, το θέμα είχε φτάσει μήνες πριν και στη Βουλή από τον ανεξάρτητο βουλευτή και πρόεδρο του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδας, Νίκο Νικολόπουλο.

Συγκεκριμένα στην υπ’ αρ. πρωτ. 2659/199/17/01/2017 Ερώτηση & Α.Κ.Ε. προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, ο Αχαιός πολιτικός εγείρει ζητήματα μείζονος σημασίας για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι «οι διάσπαρτες εργολαβίες, που δεν τελειώνουν ποτέ, έχουν μετατρέψει το σιδηροδρομικό δίκτυο σε ένα απέραντο εργοτάξιο και ακόμη και τα συστήματα σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών που λειτουργούσαν επί χρόνια επιτυχώς έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας και τα τρένα κυκλοφορούν “τυφλά” με ανταλλαγή τηλεγραφημάτων, όπως την εποχή του Τρικούπη! Εργολαβίες ανάταξης των συστημάτων είναι σε εξέλιξη, αλλά κι αυτές δεν τελειώνουν, παρά το ότι έχουν παρέλθει προ πολλού οι ημερομηνίες που έπρεπε να περατωθούν».

Με αφορμή τη γεναριάτικη διακοπή των δρομολογίων λόγω… χιονιά, ο ανεξάρτητος βουλευτής κατήγγειλε ότι «σκόπιμα και εγκληματικά καθυστερεί ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου, προκειμένου ο ΟΣΕ, ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής των αυτοκινητοδρόμων, να μη βρεθεί σε πλεονεκτική θέση, πριν ολοκληρωθούν τα έργα των αυτοκινητοδρόμων», ενώ δεν δίστασε να ρωτήσει τον πολιτικό προϊστάμενο του σιδηροδρομικού Οργανισμού «γιατί κι εσείς, όπως και οι προκάτοχοί σας, αφήνετε ακλόνητους στις θέσεις τους επίορκους υπαλλήλους του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, που κατηγορούνται για κακούργημα;».

Συγκεκριμένα στοιχεία…

Στην προ ημερών δημόσια τοποθέτησή του και με αφορμή πάντα την τραγωδία του Αδένδρου, ο Ν. Νικολόπουλος μιλάει με πιο συγκεκριμένα στοιχεία: αναφερόμενος στα συστήματα ασφαλείας τονίζει ότι «είναι το ψηφιακό ραδιοσύστημα GSM-R και το σύστημα προστασίας των τρένων ETCS, τα οποία έπρεπε να είναι σε λειτουργία εδώ και μερικά χρόνια, αλλά δυστυχώς οι αρμόδιοι ανέχονται τις εγκληματικές καθυστερήσεις στην παράδοσή τους και “καλύπτουν” τους επίορκους υπαλλήλους του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, που ίσως και να παίζουν το παιγνίδι των εθνικών εργολάβων». Και συνεχίζει:

«Αν υπήρχαν και λειτουργούσαν τα εν λόγω συστήματα, δεν θα είχε συμβεί το τραγικό δυστύχημα στο Άδενδρο, γιατί θα πληροφορούσαν τον δυστυχή μηχανοδηγό για την εικόνα της γραμμής που θα συναντούσε και, σε περίπτωση που αυτός συνέχιζε, παρά τις προειδοποιήσεις, να κινείται με ταχύτητα μεγαλύτερη της επιτρεπόμενης, θα επιβαλλόταν ακαριαία πέδη, προκειμένου να μην επέλθει ο εκτροχιασμός της αμαξοστοιχίας».

Και ποιος μπορεί να αγνοήσει την καταγγελία αυτή, όταν από την επίσημη ιστοσελίδα του ΟΣΕ προκύπτει ότι είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση «η τεχνική περιγραφή και συγγραφή υποχρεώσεων για την ανάδειξη συντήρησης και αποκατάστασης βλαβών του συστήματος GSM-R του ΟΣΕ», η οποία έληξε την 22/3/2017;

Στην τεχνική περιγραφή αναφέρεται η «Παροχή υπηρεσιών Διαχείρισης, Λειτουργίας, Συντήρησης με άρση βλαβών και αποκατάσταση ζημιών στο σύνολο του εγκατεστημένου εσωτερικού και παρά τη σιδηροδρομική γραμμή εξωτερικού εξοπλισμού του Συστήματος Ραδιοκάλυψης GSM-R στο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας στο ΣΚΑ, στον σιδηροδρομικό άξονα Πειραιάς-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, στη σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο-Αεροδρόμιο και των κλάδων γραμμής Θριάσιο-Ικόνιο και Οινόη Χαλκίδα». Και ποιες είναι οι βλάβες του συστήματος, και τι απέγινε τελικά με τη δημόσια διαβούλευση;

Και ο κ. Νικολόπουλος καταλήγει κατηγορώντας ευθέως τόσο την πολιτική, όσο και τη διαχρονικά φυσική διοίκηση του ΟΣΕ λέγοντας:

«Αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα για σας και τις διεφθαρμένες διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, οι οποίες, όσο κι αν αλλάζουν οι κυβερνήσεις, μένουν σταθερά προσηλωμένες στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων των “εθνικών εργολάβων”, οι οποίοι, αν και μονοπωλούν τα έργα του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ που κόστισαν και κοστίζουν δισεκατομμύρια, καθυστερούν σκόπιμα και εγκληματικά τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, προκειμένου ο ΟΣΕ, ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής των αυτοκινητοδρόμων, να μη βρεθεί σε πλεονεκτική θέση, πριν ολοκληρωθούν τα έργα των αυτοκινητοδρόμων…»

Τον Σεπτέμβριο του 2014 σε ένα διθυραμβικό δελτίο Τύπου ανακοινώθηκε η υπογραφή της σύμβασης για την «Ανάταξη και Αναβάθμιση του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 Αλλαγών Τροχιάς σε Εντοπισμένα Τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας» από την ΕΡΓΟΣΕ και την κοινοπραξία ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ – ALSTOM TRANSPORT SA, η οποία θα παρέχει στον ΟΣΕ τη δυνατότητα «πλήρους λειτουργίας της σηματοδότησης- τηλεδιοίκησης και συνεπώς μέγιστη ασφάλεια στην κυκλοφορία των συρμών».

Πέραν λοιπόν της έκθεσης των εμπειρογνωμόνων για τα αίτια του δυστυχήματος, καλό θα ήταν να ενημερωθεί το κοινό και για το εάν τελικά ο στόχος αυτός επετεύχθη…

Διαβάστε επίσης