«Ορατότητες»: Έκθεση στη Μύκονο

Νίκος Κολιγιάννης, Ζήνα Ραζή, Μίλτος Σκούρας: Τρεις καλλιτέχνες από διαφορετικές αφετηρίες δοκιμάζουν ένα συλλογικό εγχείρημα στη Δημοτική  Πινακοθήκη της Μυκόνου με τίτλο  “ΟΡΑΤΟΤΗΤΕΣ”, που παρουσιάζεται στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου από τις 21 έως τις 30 Σεπτεμβρίου.

Ο βαθμός και οι ποιότητες της «Ορατότητας» διαπραγματεύονται και αναδεικνύονται στα έργα των τριών καλλιτεχνών με ποικίλους τρόπους και σε διαφορετικά επίπεδα: Θεματικά,  εννοιολογικά και ως προς την χρήση των μέσων απεικόνισης.

Θέματα και μορφές

Όραση και εμπόδια. Όραση και προσανατολισμός. Όλοι κοιτάνε κάπου, μέσα ή έξω, μακριά ή κοντά, διαμέσου κάποιου εμποδίου ή απευθείας. Νομίζουν ότι βλέπουν τα πάντα, ή δεν ενδιαφέρονται καθόλου για το αν βλέπουν τα πάντα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, το ότι βλέπουν- ή δεν βλέπουν είναι αυτό που κατά κύριο λόγο καθορίζει την εικόνα όλων των έργων στην συγκεκριμένη έκθεση.

Ειδικότερα:

Στα έργα του Νίκου Κολιγιάννη η μοναχικότητα των δυτικών μητροπόλεων καταγράφεται μέσα από τον τρόπο που οι άνθρωποι επικοινωνούν –διάμεσου της όρασης– με τον περιβάλλοντα χώρο, ο οποίος έχει μια αυτόνομη και ολοκληρωμένη δομή και αισθητική. Ο φακός της φωτογραφικής μηχανής του Ν. Κολιγιάννη στοχεύει με ακρίβεια και περιγράφει με απόλυτη διαύγεια την συμπυκνωμένη ιστορία που μπορεί να εμπεριέχεται στην τυχαία στιγμή.

Νίκος Κολιγιάννης
Νίκος Κολιγιάννης

Στο έργο του Μίλτου Σκούρα ο θεατής βρίσκεται αντιμέτωπος με το αγωνιώδες βλέμμα της Κέιτ Μος. Στο αλληγορικό αυτό έργο το σημειολογικό στερεότυπο της Κέιτ Μος λειτουργεί σαν καθρέφτης που αντανακλά την υπαρξιακή αγωνία της εμπορευματοποιμένης νεότητας. Η λιτή μαυρόασπρη σύνθεση και η ρεαλιστική ζωγραφική απεικόνιση δημιουργούν μια εικόνα επιβλητική.

Μίλτος Σκούρας
Μίλτος Σκούρας

Τα πορτραίτα της Ζήνας Ραζή διαπραγματεύονται την «ενδοσκοπική ορατότητα», την εσωτερική ματιά που διαμορφώνεται και κατευθύνεται από την αλληλεπίδραση ιδεών, εικόνων και εμπειριών. Η απεικονιστική καταγραφή αυτής της ψυχοδυναμικής διαδικασίας παράγει εικόνες σύνθετες, με εντάσεις κι αντιθέσεις. Τα θέματα της Ζ. Ραζή έχουν  αυτοβιογραφικές αναφορές. Μέλη της οικογένειάς της πρωταγωνιστούν στα πορτραίτα.

Ζήνα Ραζή
Ζήνα Ραζή

Εννοιολογικές εκδοχές της ορατής πραγματικότητας

Ο τίτλος «ΟΡΑΤΟΤΗΤΕΣ» αναφέρεται και στους διαφορετικούς τρόπους που βλέπουν την πραγματικότητα οι τρεις καλλιτέχνες της έκθεσης μέσα από τα έργα τους: η πραγματικότητα “ως έχει” στο έργο του Ν. Κολιγιάννη, η πραγματικότητα πίσω από μια μάσκα ή μέσα από ένα ρόλο στο έργο του Μ. Σκούρα, και η πραγματικότητα ως αποτύπωμα μιας πολύπλοκης εσωτερικής διαδικασίας στο έργο της Ζ. Ραζή.

Και μήπως δεν είναι όλα αυτά, ταυτόχρονα, η πραγματικότητα;

Ένα κοινό μέσο, τρεις διαφορετικές χρήσεις

Σε απόλυτη αντιστοιχία βρίσκονται και οι διαφορετικές «Ορατότητες» των τριών καλλιτεχνών ως προς το κυριότερο κοινό στοιχείο των έργων τους, που  δεν είναι άλλο από την χρήση της φωτογραφικής εικόνας: ως κλασσική φωτογραφία, στο έργο του Ν. Κολιγιάννη, ως πληροφορία για μια φωτορεαλιστική εικαστική απεικόνιση, στο έργο του Μ. Σκούρα, και ως τελικό μέσω αποτύπωσης μιας μεικτής τεχνικής που περιλαμβάνει και τη φωτογραφία, στο έργο της Ζ. Ραζή.

Διαβάστε επίσης