Οικολογική καταστροφή και ο Κουρουμπλής «παίζει» με τις λέξεις

Απίστευτη είναι η οικολογική καταστροφή και απειλείται ολόκληρος  ο Σαρωνικός που γέμισε πετρέλαιο, από την Σαλαμίνα μέχρι την Γλυφάδα,  μετά την βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» την περασμένη Κυριακή. Την ίδια ώρα ο Παναγιώτης Κουρουμπλής “παίζει” με τις λέξεις αφού πρώτα έθεσε την παραίτησή του στον πρωθυπουργό, εν συνεχεία ανασκεύασε λέγοντας ότι έκανε… λογοπαίγνιο

Πιο συγκεκριμένα, οι ακτές της Αττικής έχουν μετατραπεί σε απέραντο μαύρο, ενώ εντοπίστηκε πετρελαιοκηλίδα  έκτασης περίπου πέντε στρεμμάτων έξω από την Χερσόνησο του ΠΙΚΠΑ Βούλας.

Η οργή των δημάρχων είναι μεγάλη, ενώ έντονη είναι η ανησυχία και στις περιβαλλοντικές οργανώσεις, σχετικά με τη μεγάλης έκτασης πετρελαιοκηλίδα που έχει ρυπάνει τις παραλίες της Σαλαμίνας και του Σαρωνικού Κόλπου.

Ειδικό σκάφος από την Ευρωπαϊκή Ένωση

Ενδεικτικό της σοβαρότητας της κατάστασης είναι ότι για πρώτη φορά η ΕΕ έστειλε ειδικό σκάφος για να βοηθήσει στην επιχείρηση καθαρισμού. Πρόκειται για το ΑΚΤΑΙΑ Oil Spill Response Vessel που εστάλη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ασφαλείας και Περιβάλλοντος (EMSA) στην Σαλαμίνα.

Είναι ένα σκάφος που κάνει κάθε τρεις μήνες άσκηση στην Ελλάδα, είναι πλήρως εξοπλισμένο με τελευταίας τεχνολογίας μηχανήματα, άριστα εκπαιδευμένο προσωπικό και ραντάρ που εντοπίζει την κηλίδα σε 20 χλμ. Η ΕΕ κινητοποιήθηκε κατόπιν αιτήματος του υπουργείου Ναυτιλίας.

“Κωλοτούμπα” Κουρουμπλή

Στο μεταξύ, την παραίτησή του στην διάθεση του Αλέξη Tσίπρα έθεσε ο Παναγιώτης Κουρουμπλής αναφορικά με την υπόθεση με την οικολογική καταστροφή του Σαρωνικού, ωστόσο αργότερα φρόντισε να τα «γυρίσει» και να την αναιρέσει.

«Θέτω εαυτόν πάντα στη διάθεση του πρωθυπουργού», δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας, ερωτηθείς για το εάν σκέφτηκε την παραίτηση μετά την βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη 2» στη Σαλαμίνα.

Μιλώντας στα «Παραπολιτικά 90,1», ο υπουργός Ναυτιλίας εξέφρασε παράλληλα την βεβαιότητά του πως σε 20-25 μέρες δεν θα υπάρχει καμία αρνητική εικόνα. «Η κατάσταση δείχνει να εξομαλύνεται. Ήδη σε σχέση με χθες, σήμερα υπάρχει διαφορά. Χωρίς υπερβολές η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική», είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Κουρουμπλής τόνισε πως γίνεται μια γιγαντιαία προσπάθεια για την απορρύπανση και έχουν επιστρατευθεί τρεις ειδικές εταιρίες που ειδικεύονται σε τέτοια ζητήματα.

Σχετικά με τις καταγγελίες περί μη τήρησης των κανόνων ασφάλειας στο δεξαμενόπλοιο, είπε πως «όλα ελέγχονται. Η εντολή που έδωσα είναι πως τα πάντα ελέγχονται. Και σε μένα δημιουργεί κάποιες απορίες όλη η διαδικασία».

Ωστόσο εν συνεχεία ο Παναγιώτης Κουρουμπλής τα «γύρισε» λέγοντας ότι έκανε… λογοπαίγνιο.«Ήταν ένα λογοπαίγνιο. Είπα ότι κάθε μέρα είναι η παραίτησή μου στη διάθεση του πρωθυπουργού, διότι έχω όλα μου τα χρόνια αγωνιστεί γι’ αυτό το δικαίωμα του πρωθυπουργού: δηλαδή να έχει κάθε μέρα τις παραιτήσεις όλων των υπουργών στα χέρια του», τόνισε σε δήλωσή στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

“Βλέπει” εικόνα βελτίωσης

“Έχουμε μία εικόνα βελτίωσης σημαντική. Η επιχείρηση απορρύπανσης συνεχίζεται με την ίδια ένταση, προκειμένου να έχουμε γρήγορο αποτέλεσμα και είμαι βέβαιος ότι με τους ρυθμούς που δουλεύουμε σε πολύ λίγες ημέρες θα έχουμε ικανοποιητικά αποτελέσματα».

Αυτό δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο οποίος μαζί με τον υφυπουργό Ναυτιλίας Νεκτάριο Σαντορινιό, τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Διονύση Καλαματιανό, τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος αντιναύαρχος Σταμάτιο Ράπτη και τον κεντρικό λιμενάρχη Πειραιά Κωνσταντίνο Λεοντάρα, επισκέφθηκαν με σκάφος του λιμενικού σώματος παράκτιες περιοχές του Πειραιά, από την Πειραϊκή έως τον Φλοίσβο, στην παραλία Μπάτη, όπου συνεχίζει να παρατηρείται, σε ορισμένα σημεία, διάσπαρτη θαλάσσια ρύπανση μετά την βύθιση του δεξαμενόπλοιου ΑΓ. ΖΩΝΗ ΙΙ στον Σαρωνικό.

Ο κ. Κουρουμπλής πρόσθεσε ότι αυτήν την στιγμή εκείνο που έχει πετύχει είναι η στεγανοποίηση του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου και εκτίμησε ότι εντός της ημέρας θα αρχίσει η απάντληση του πετρελαίου.

«Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός, γιατί ελέγχεις την πηγή της ρύπανσης», δήλωσε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι το υπουργείο έχει επιστρατεύσει όλα τα μέσα που υπάρχουν στην χώρα, προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις αυτής της ρύπανσης.

Πρόσθεσε, εξάλλου, ότι στην όλη επιχείρηση χρησιμοποιούνται απορρυπαντικά φιλικά προς το περιβάλλον, κάτι που, όπως είπε, θα πρέπει να τονιστεί, «καθώς ως λαός έχουμε την τάση να αυτομαστιγωνόμαστε».

«Στην Μεγάλη Βρετανία, για παράδειγμα, χρησιμοποιούν χημικά που ρίχνονται από αέρος με τα αεροπλάνα, ενώ εδώ χρησιμοποιούμε καλύτερης ποιότητας απορρυπαντικών, προκειμένου να περιορίσουμε τις επιπτώσεις αυτής της ζημιάς», τόνισε. Ο υπουργός ανέφερε, εξάλλου, ότι σε μία τέτοια μεγάλη επιχείρηση που δεν είχε ξανασυμβεί σε τέτοια έκταση, πάντα υπάρχουν προβλήματα, ενώ σημείωσε ότι υπήρξαν έντονα αντανακλαστικά από πλευράς λιμενικού σώματος στο να συντονίσει να προωθήσει και να παρακολουθήσει όλη αυτήν την διαδικασία του περιορισμού των επιπτώσεων από την ρύπανση.

«Η κατάσταση εξομαλύνεται μέρα με τη μέρα και σε ένα διήμερο θα έχουν σημαντικά αποτελέσματα», είπε ο κ. Κουρουμπλής και κάλεσε όσους δημοσιογράφους επιθυμούν να κάνουν με σκάφος του λιμενικού μια τέτοια επίσκεψη στις περιοχές, όπου παρατηρήθηκε διάσπαρτη ρύπανση.

Βράζουν” οι δήμαρχοι

Δήμαρχος Πειραιά

«Ενημερωθήκαμε την Τρίτη στις 3 το μεσημέρι και εντελώς τυχαία», είπε ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης. «Δεν ξέρω αν έγινε λανθασμένη εκτίμηση αλλά το βέβαιο είναι ότι δεν μπορεί ο υπουργός να λέει ότι όλα είναι υπό έλεγχο. Θα αναζητηθούν ευθύνες».

Η κατάσταση στην Πειραϊκή

Η επιχείρηση απορρύπανσης είναι σε εξέλιξη. Τα συνεργεία προσπαθούν να καθαρίσουν τα βράχια. Η εικόνα σήμερα είναι κάπως καλύτερη στην περιοχή της Φρεαττύδας, όμως στον Πειραιά η δυσοσμία παραμένει έντονη από το πετρέλαιο και το μαζούτ.

Δήμαρχος Γλυφάδας

Υπήρξαν σημεία στο παραλιακό μέτωπο της Γλυφάδας που είχαν μετατραπεί σε βούρκο πετρελαίου, είπε στον ΣΚΑΪ ο δήμαρχος της πόλης Γιώργος Παπανικολάου Τόνισε ότι η κατάσταση με την ρύπανση είναι πολύ δύσκολη, σημειώνοντας ότι φέτος για πρώτη φορά η Γλυφάδα είχε λάβει γαλάζια σημαία για την παραλία της.

Ο δήμαρχος είπε πως χθες άρχισε η άντληση πετρελαίου από το νερό με πλωτά μέσα και το απόγευμα η άντληση στις ακτές. Χαρακτηριστικά ανέφερε πως μόνο από την παραλία του Ζέρβα αντλήθηκαν 28 τόνοι πετρέλαιο. «Δεν υπήρχε ενημέρωση, υπήρχε μεγάλη ανησυχία. Χθες το πρωί οι λιμενικές αρχές μας έλεγαν ότι η κηλίδα του πετρελαίου είναι στον Αγ. Κοσμά. Άλλαξε όμως ο καιρός. Θα το θυμάμαι πάντα αυτό που συνέβη. Η μυρωδιά είναι πολύ έντονη. Πάλι καλά που αυτό έγινε αυτή την χρονική στιγμή και δεν έγινε μέσα στο καλοκαίρι».

Δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης

Για ανύπαρκτη ενημέρωση από τον κρατικό μηχανισμό έκαναν λόγο στον ΣΚΑΪ ο δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος.

Όπως επεσήμανε, ενημερώθηκαν για την κατάσταση από τα μέσα ενημέρωσης. Η πετρελαιοκηλίδα απέχει μόλις 300-400 μέτρα από την Βούλα. Ο δήμος έχει ενεργοποιήσει το σχέδιο έκτακτης ανάγκης και έχει τοποθετήσει πλωτό φράγμα για να ανακόψει την δυτική φορά της πετρελαιοκηλίδας. Ο δήμος έλαβε στις 4 το απόγευμα της Τετάρτης επείγον σήμα από το Λιμενικό.

Τα ερωτήματα αυξάνονται μετά και την ανακοίνωση της ΠΕΜΕΝ (Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού), στην οποία υπάρχουν καταγγελίες για το πλοίο και την στάση του υπουργείου. Ενώ ζητείται και εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή.

Αν συνυπολογίσει κανείς ότι το δεξαμενόπλοιο μετέφερε -κατά την επίσημη ενημέρωση- μόνον 2.570 τόνους καύσιμα.

“Οι χειμερινοί κολυμβητές θα έχουν πρόβλημα”

Την ολιγωρία του υπουργείου Ναυτιλίας που άργησε να αντιδράσει στην βύθιση του δεξαμενόπλοιου δείχνει ως υπεύθυνη για την οικολογική καταστροφή του Σαρωνικού ο πρώην πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Κώστας Μουτζούρης.

Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι όταν το πετρέλαιο πηγαίνει σε αμμώδεις παραλίες, οι διαδικασίες απορρύπανσης παίρνουν πάρα πολύ καιρό γιατί το μαζούτ παραμένει στο πορώδες της άμμου και αυτού του είδους η ρύπανση δεν αντιμετωπίζεται εύκολα, εξήγησε ο κύριος Μουτζούρης, μιλώντας στον ΣΚΑΪ.

Στην συνέχεια αναφέρθηκε στο ατύχημα αυτό καθεαυτό, επισημαίνοντας πως «είχαμε ένα ατύχημα, υπό ιδεατές συνθήκες». Εξηγώντας τι σημαίνει αυτό, είπε πως το δεξαμενόπλοιο ήταν «στα 500 μέτρα από την Ψυττάλεια, όπου υπάρχουν δύο σταθμοί κατάλληλα εξοπλισμένοι, οι ποσότητες πετρελαίου που βγήκαν δεν ήταν τεράστιες, ο καιρός ήταν καλός».

«Από το 2002 υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει τα απαραίτητα για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων, υπήρξε όμως ολιγωρία και τίποτα δεν λειτούργησε», είπε ξεκάθαρα.

«Η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας δεν ήταν εδώ και προσπαθούσε εκ του μακρόθεν να ενημερωθεί. Ολιγώρησε, δεν αντέδρασε και ήταν το αρμόδιο υπουργείο”, τόνισε ο πρώην πρύτανης. «Πρέπει να καθαριστούν οι ακτές και αυτό θα πάρει χρόνο, μην καλλιεργούμε προσδοκίες. Οι χειμερινοί κολυμβητές θα έχουν πρόβλημα, για τους θερινούς θα δούμε», είπε χαρακτηριστικά.

Καυστική ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού

Για τεράστια και αναπάντητα ερωτήματα γίνεται λόγος στην ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), ενώ καταλογίζονται σημαντικές ευθύνες στην κυβέρνηση και στο υπουργείο. Η ΠΕΝΕΝ αναφέρει πως το πλοίο ήταν 45 ετών και με πολλά μπαλώματα και τονίζει ότι απουσίαζαν τα εννιά από τα 11 μέλη του πληρώματος.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης:

«Τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ” της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά.

Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11…..

Οι δύο Ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες.

Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!

Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!

Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!!

Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.

Σε ότι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά.

Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, την Φρεαττύδα κ.λπ.

Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή!

Ενδιαφέρον έχει και πρέπει να σημειωθεί ότι τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και έως την Τετάρτη ο υπουργός Ε.Ν παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ότι «το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα» ενώ μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή 4 μέρες μετά το τραγικό συμβάν.

Τα συμπεράσματα οφείλουν να τα βγάλουν ο λαός και οι κάτοικοι της Σαλαμίνας και του Πειραιά που ένα τριήμερο βιώνουν την δυσοσμία και την καταστροφή των ακτών τους!

Η ΠΕΝΕΝ απαιτεί να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή».

Το θέμα στην Βουλή

Στο μεταξύ, στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής έφερε την υπόθεση της ρύπανσης από το ναυάγιο του δεξαμενοπλοίου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ II», ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, με αίτημα που ήδη υπέβαλε το ΥΝΑ.

Η συνεδρίαση θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα. Όταν ολοκληρωθούν οι επιχειρήσεις καθαρισμού των ακτών και της θάλασσας, το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών θα κάνει τις προβλεπόμενες δειγματοληψίες και αν τα αποτελέσματα είναι θετικά, τότε θα συνυπογραφεί πρακτικό καλής παράδοσης των ακτών μεταξύ των ΟΤΑ, του Λιμεναρχείου Πειραιά και της εταιρείας που έχει αναλάβει την όλη επιχείρηση.

Διαβάστε επίσης