Το απόλυτο αλαλούμ με το… απίθανο σχέδιο για τις πανελλήνιες εξετάσεις

«Τελικά τι ισχύει; Δευτέρα – Τετάρτη – Παρασκευή το Υπουργείο Παιδείας (αλλά και ο κ. Τσίπρας) μιλάνε για κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων, και Τρίτη – Πέμπτη – Σάββατο τις επαναφέρει και μάλιστα διπλές».

Της Ευαγγελίας Τζαβάρα

Αυτό το ερώτημα που απηύθυνε το Ποτάμι αναδεικνύει την κυβερνητική προχειρότητα σε ό,τι αφορά τις πανελλήνιες εξετάσεις. Έτσι ενώ καταργήθηκαν, εν συνεχεία επανήλθαν, και τώρα οδεύουμε προς διπλές εξετάσεις. Εκτός και εάν το ξεκίνημα της 3ης αξιολόγησης και οι απαιτήσεις των δανειστών αναγκάσουν την κυβέρνηση να κάνει άλλη μία κωλοτούμπα, προκειμένου να «παίξει» επικοινωνιακά με τους μαθητές και τις οικογένειές τους. Το βέβαιο είναι ότι προς το παρόν το υπουργείο Παιδείας, αλλά και συνολικά η κυβέρνηση δεν επιδεικνύουν καμία σοβαρότητα. Και φυσικά με βάση το νέο σχέδιο για διπλές εξετάσεις οδηγούν σε απόγνωση τους γονείς, οι οποίοι για να αντεπεξέλθει το παιδί τους πρέπει να του κάνουν περισσότερες ώρες φροντιστήριο. Έτσι, με το νέο σχέδιο τρίβουν τα χέρια τους όσοι ζουν από την παραπαιδεία, αφού οι δουλειές τους αναμένεται να αυξηθεί με ραγδαίους ρυθμούς.

Με βάση το σχέδιο που συζητήθηκε στο τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο, οι μαθητές στην προσπάθειά τους να εισαχθούν στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα θα δώσουν δύο φορές εξετάσεις. Μία τον Φεβρουάριο και μία τον Ιούνιο. Και από το «καθόλου εξετάσεις» επανερχόμαστε σε ένα σύστημα που είχε καταργηθεί περισσότερα από 40 χρόνια. Την ίδια ώρα ο αρμόδιος υπουργός, ο οποίος ουκ ολίγες φορές –καίτοι καθηγητής– αποδείχθηκε στην πράξη αναρμόδιος.

Από τον περασμένο Νοέμβριο, όταν και ανέλαβε ο κ. Γαβρόγλου, αμέτρητες φορές έγινε λόγος από το υπουργείο για κατάργηση των Πανελληνίων. Ωστόσο, όλος αυτός ο επί μήνες σχεδιασμός κατέληξε σε… διπλασιασμό των εξετάσεων. Έτσι, τώρα, ο κ. Γαβρόγλου, μιλώντας σε φιλοκυβερνητική εφημερίδα προσπαθώντας να συμμαζέψει τα ασυμμάζευτα, είπε ότι δεν μίλησε ποτέ για κατάργηση των Πανελλαδικών, αλλά για κατάργηση των εξετάσεων έτσι όπως αυτές έχουν καταγραφεί στην συνείδηση των πολιτών. Υποστηρίζει τώρα, μάλιστα, ότι «δεν μπορεί να άλλωστε να υπάρξει εκπαιδευτικό σύστημα χωρίς εξετάσεις».

Απαντώντας, ωστόσο, στο εύλογο ερώτημα για το αν υπάρχει κίνδυνος η θέσπιση των διπλών εξετάσεων να ενισχύσει περαιτέρω την παραπαιδεία, ο κ. Γαβρόγλου απάντησε, χωρίς ουσιαστικά να απαντήσει, ότι «η απομάκρυνση από την παραπαιδεία είναι ζήτημα που αφορά την ίδια την κοινωνία. Θέλουμε να εμπιστευτούμε το δημόσιο σχολείο ή να το πετάξουμε στον Καιάδα;», αναρωτήθηκε. Ο Κώστας Γαβρόγλου υπονόησε ακόμη ότι με τι διπλές πανελλήνιες θα μειωθεί το άγχος των μαθητών. «Παιδιά δεκαέξι και δεκαεφτά ετών ξυπνάνε μέσα στο άγχος, σέρνονται στο σχολείο, ύστερα τρέχουν στα φροντιστήρια, δεν έχουν χρόνο να κάνουν τίποτε και ακόμη και τα Σαββατοκύριακά τους είναι κλεισμένα με μαθήματα και δραστηριότητες. Δεν είναι σωστό να τους επιβάλουμε έναν τέτοιο τρόπο ζωής», εξήγησε και προσέθεσε:

«Το διαγώνισμα του 1ου τετραμήνου, τον Ιανουάριο, έχει ως βασικό στόχο να αποδραματοποιήσει τις τελικές εξετάσεις του Ιουνίου και να μειώσει το άγχος που προκαλεί η ιδέα ότι τα πάντα κρίνονται από μια τρίωρη εξέταση». Και μετά οι επιστήμονες σήκωσαν τα χέρια ψηλά…

Το σχέδιο
Ανάμεσα στις βασικές προτάσεις περιλαμβάνονται η σταδιακή επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ο μετασχηματισμός της Γ΄ Λυκείου σε προπαρασκευαστική τάξη με λιγότερα μαθήματα αλλά περισσότερες ώρες ανά μάθημα και η σύνδεση των γενικών με τα επαγγελματικά λύκεια με «αλληλοδανεισμό» μαθημάτων. Σε ό,τι αφορά τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αυτός θα γίνεται με εξετάσεις που θα πραγματοποιούνται κεντρικά δύο φορές τον χρόνο: στα τέλη του Ιανουαρίου (διαγωνίσματα τετραμήνου) και τον Ιούνιο. Τα διαγωνίσματα του Ιανουαρίου θα συμμετέχουν στον βαθμό πρόσβασης με ένα ποσοστό μόνο αν βελτιώνουν τον βαθμό του Ιουνίου, ενώ σε διαφορετική περίπτωση δεν θα συνυπολογίζονται. Ο στόχος της προτεινόμενης μεταρρύθμισης είναι διπλός: αφενός να δίδεται ένα «μπόνους» στους μαθητές και αφετέρου να «αποδραματοποιούνται» οι τελικές εξετάσεις.

Ο βαθμός πρόσβασης τώρα προκύπτει από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και από τον βαθμό του απολυτηρίου. Την πρώτη χρονιά εφαρμογής η συμμετοχή του απολυτηρίου στον βαθμό πρόσβασης θα είναι περιορισμένη (μέγιστο 20%) και σταδιακά θα αυξάνεται. Οι εξετάσεις του Ιουνίου αφορούν τρία μαθήματα. Πλην της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, που είναι μάθημα κοινό για όλους, τα υπόλοιπα δύο είναι μαθήματα εμβάθυνσης που επιλέγει κάθε μαθητής. Εφόσον επιδιώκει την εισαγωγή του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιλέγει ζεύγος μαθημάτων που δίνει πρόσβαση σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο. Ο βαθμός του απολυτηρίου προκύπτει σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς των δύο τετραμήνων (οι οποίοι με την σειρά τους διαμορφώνονται από την συνολική συμμετοχή στην τάξη, το διαγώνισμα του 1ου τετραμήνου και μια εκτενή εργασία), και σε έναν βαθμό από τους βαθμούς κεντρικά οργανωμένων εξετάσεων.

EUROSTAT: Η Ελλάδα ουραγός στις δαπάνες για την Παιδεία
Ουραγός στις δαπάνες για την παιδεία είναι η Ελλάδα μεταξύ των 28 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Eurostat, η Ελλάδα συμπεριλαμβάνεται στην τελευταία δεκάδα αναφορικά με τις δαπάνες για την εκπαίδευση. Στα χαμηλότερα επίπεδα, όπως αποτυπώνεται και στο σχετικό γράφημα της Eurostat, είναι: Ρουμανία (3,1%), Ιρλανδία (3,7%), Βουλγαρία και Ιταλία (4,0%), Ισπανία (4,1%), Γερμανία και Σλοβακία (4,2%) κι Ελλάδα (4,3%). Το υψηλότερο ποσοστό σε σχέση με το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν διέθεσαν οι εξής χώρες: Δανία (7,0%), Σουηδία (6,5%), Βέλγιο (6,4%), Φινλανδία (6,2%) Εσθονία (6,1%), Λετονία και την Πορτογαλία (6%) και Κύπρος (5,9%).

Διαβάστε επίσης