Ανάπτυξη στην πράξη, μία επιτυχημένη εκδήλωση του Ινστιτούτου του Ποταμιού

Ανάπτυξη στην Πράξη, με παραδείγματα επιτυχημένων επιχειρηματιών στην Ελλάδα της κρίσης, αλλά και ουσιαστικές προτάσεις για τη βελτίωση του αναπτυξιακού πλαισίου στη χώρα ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά της πρώτης εκδήλωσης του νεοσύστατου Ινστιτούτου του Ποταμιού, Π², που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τρίτης στις εγκαταστάσεις του παλαιού εργοστασίου «Παπαστράτος» στον Πειραιά. Στην πολύωρη και ιδιαίτερα ζωντανή εκδήλωση –συζήτηση, συνομίλησαν διακεκριμένοι επιχειρηματίες και θεσμικοί παράγοντες του τόπου για τα διαχρονικά προβλήματα που εμποδίζουν την ανάπτυξη, την πραγματοποίηση επενδύσεων και την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα.

O Γιάννης Κωνσταντινίδης (διευθυντής του Ινστιτούτου) στην εναρκτήρια ομιλία της εκδήλωσης, παρουσίασε το Ινστιτούτο του Ποταμιού, λέγοντας ότι προέκυψε από την ανάγκη ύπαρξης «μιας δομής παραγωγής πολιτικής σκέψης, με επίκεντρο τη διαμόρφωση δημόσιων πολιτικών με προοδευτικό πρόσημο για την παραγωγή, το περιβάλλον, την παιδεία, τον πολιτισμό, την πρόνοια». Ο Διευθυντής του Π², επεσήμανε ότι η ανάπτυξη επιλέχθηκε ως η θεματική της εναρκτήριας εκδήλωσης του Ινστιτούτου καθώς είναι «η πλέον κακοποιημένη λέξη του πολιτικού λεξιλογίου» και γιατί «πρέπει, πρώτα από όλα, να υπογραμμιστούν στον δημόσιο λόγο δύο πράγματα». Ο Γιάννης Κωνσταντινίδης παρουσίασε έρευνα που διενήργησε το Ινστιτούτο σε συνεργασία με την Prorata, επεσημαίνοντας ότι από τα ευρήματα προκύπτει «μια απρόσμενη δεκτικότητα του κοινού σε πρακτικές μεταρρυθμίσεις που θα βελτίωναν τους όρους της ανάπτυξης». Τέλος υπογράμμισε ότι: «η ανάπτυξη δεν έρχεται με έναν αναπτυξιακό νόμο, ούτε με τα κοινοτικά κονδύλια. Έρχεται όταν οι ιδέες βρίσκουν περιβάλλον να ανθίσουν. Και το περιβάλλον στην Ελλάδα δεν είναι ανθηρό. Ο δρόμος της ανάπτυξης χρειάζεται, “ξεχορτάριασμα”».

Ο Βαλεντίνος Τζέκας, ο φοιτητής που δημιούργησε το FightHoax, μια εφαρμογή που εντοπίζει τις ψευδείς ειδήσεις (fake news) στο διαδίκτυο παρουσίασε την ιδέα του και τόνισε πως «η καινοτομία, οι φρέσκιες ιδέες και οι νέοι άνθρωποι μπορούν να πάνε τη χώρα μπροστά», ώστε να πάψει το 50% των νέων επιχειρήσεων να είναι στην πλειοψηφία τους καφετέριες.

Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε ο Νίκος Δρανδάκης, επικεφαλής της εταιρείας Taxibeat και ένας εκ των ιδρυτών της, ο οποίος παρουσίασε τη διαδρομή που ακολούθησε, τονίζοντας ότι: «μπορεί η ιδέα του Taxibeat να σας ακούγεται σαν τυχαίο γεγονός, αλλά δεν είναι. Κατάφερα να τη φτάσω ως εδώ, κυρίως γιατί μελετούσα τις ωραίες και σημαντικές ιδέες της εποχής μας, το πώς η τεχνολογία αλλάζει τις ζωές μας αλλά και τον τρόπο που κάποιες εταιρείες κατάφεραν να αλλάξουν τον εκάστοτε κλάδο στον οποίο δρουν. Παρακολουθούσα δηλαδή πώς η κοινωνία μετασχηματίζεται μέσα από τον μετασχηματισμό των αγορών».

Ο Νίκος Βασιλείου, αντιπρόεδρος της εταιρείας BRIGHT AE και πρόεδρος του εμπορικού τμήματος του ΕΒΕΑ επικεντρώθηκε στο κομμάτι της δημιουργίας και στην ανάγκη να γίνει γνωστό στο εξωτερικό ότι η Ελλάδα παράγει. «Αν δημιουργείς, σχεδιάζεις και παράγεις, σίγουρα κάπου στον κόσμο θα υπάρχουν αγοραστές που θα ενδιαφερθούν. Το μοντέλο “κάνω τον έμπορο, εισάγω από την Κίνα, μετονομάζω τα προϊόντα ως ευρωπαϊκά και τα ξαναπουλάω” δεν έχει μακριά πόδια» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο Κώστας Στεργιόπουλος, επιχειρησιακός διευθυντής του Mediterraneo Hospital, αναφερόμενος στο θέμα του Ιατρικού Τουρισμού, τόνισε ότι στην πραγματικότητα δεν υφίσταται στη χώρας μας, παρά το γεγονός ότι μπορούμε να προσφέρουμε υψηλότερες υπηρεσίες με χαμηλότερες τιμές, καθώς τσακώνονται – όπως ανέφερε – μεταξύ τους τα αρμόδια υπουργεία Υγείας και Τουρισμού για το ποιο έχει την αρμοδιότητα, ενώ είναι δύσκολη η έκδοση βίζας για επισκέπτες από τρίτες χώρες. Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα το γεγονός ότι, αν και στο συγκεκριμένο νοσοκομείο υπάρχει ένα από τα τέσσερα μηχανήματα παγκοσμίως για τη διόρθωση της ωχράς κηλίδας, μόλις πρόσφατα ήρθε στη χώρα μας ο πρώτος Αυστραλός ασθενής.

Η Αγγελική Καραγκούνη, στέλεχος του ΣΕΤΕ, ανέλυσε δύο παράλληλες δράσεις του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, που ουσιαστικά λειτουργούν ως bypass αποφεύγοντας τις αγκυλώσεις του κράτους. Η πρώτη δραστηριότητα, το Marketing Greece, έχει ως πρωταρχικό στόχο την αποτελεσματική προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Μία τέτοια ενέργεια ήταν η προβολή της πόλης των Αθηνών σε συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα, την Aegean και τον Δήμο Αθηναίων. Η δεύτερη πρωτοβουλία είναι το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ, που βοηθάει τους επαγγελματίες του χώρου, βελτιώνοντας την τουριστική προσφορά και την εμπειρία. Ως αποτέλεσμα των ενεργειών του ΣΕΤΕ, έφερε το παράδειγμα του περιοδικού Economist και το δημοσίευμα με το τίτλο “kalo taxidi”, που αποτέλεσε την καλύτερη διαφήμιση για τη χώρα.

Ο Φέσσας

Ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Θεόδωρος Φέσσας σημείωσε ότι η πιο βασική και απαραίτητη αλλαγή για να επιστρέψουν οι επενδύσεις στη χώρα είναι «να προωθηθούν με μια ιδιαίτερη ταχύτητα ορισμένες εμβληματικές επενδύσεις που θα φέρουν ένα ουσιαστικό πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα». Συγκεκριμένα επεσήμανε ότι: «οποιαδήποτε αξιόλογη επένδυση έρχεται στην Ελλάδα θα πρέπει να την διευκολύνει ο υπουργός Ανάπτυξης προκειμένου να πραγματοποιηθεί». Και όπως είπε αυτή είναι «η πεμπτουσία για να προχωρήσει μπροστά η χώρα» δεδομένου ότι μέχρι να «φτιαχτεί το δημόσιο και να ξεπεραστούν οι αγκυλώσεις θα περάσουν χρόνια» . Κατά την παρέμβασή του ο Θανάσης Σαββάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος εξέφρασε τη διαφωνία του με τη γενικότερη εικόνα που έχει σχηματιστεί ότι οι επιχειρήσεις της βόρειας Ελλάδας έχουν μεταναστεύσει σε γειτονικές χώρες μιλώντας για ιδιαίτερα εξωστρεφείς εταιρείες που συνεχίζουν να λειτουργούν στην χώρα μας. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι «η κουβέντα περί μετανάστευσης επιχειρήσεων ουσιαστικά αναχαιτίζει το παγκόσμιο ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα» ενώ χαρακτήρισε την αβεβαιότητα ως το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα. «Η αβεβαιότητα δεν έχει τοπικό χαρακτήρα. Είναι ίδια παντού και στη βόρεια Ελλάδα και στην Κρήτη και στη Μυτιλήνη. Αν θέλουμε να κάνουμε μια πιο στοιχειοθετημένη συζήτηση για τον τρόπο που θα δημιουργηθεί μια αναπτυξιακή δυναμική έχει να κάνει αποκλειστικά και μόνο με την αλλαγή νοοτροπίας. Ίσως πρέπει να κάνουμε και εμείς όπως ο Οδυσσέας με τις σειρήνες. Να κλείνουμε τα αυτιά μας και να προσηλωνόμαστε στον στόχο» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο πρόεδρος του ΙΟΒΕ και καθηγητής οικονομικών, Νίκος Βέττας, εξέφρασε αρχικά την εκτίμησή του για τους ανθρώπους που παράγουν στην Ελλάδα υπό πολύ δύσκολες συνθήκες. Τόνισε όμως, ότι είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικός για την επόμενη μέρα καθώς «όσο περνάει ο καιρός αναρωτιέται κανείς αν αυτό που ζούμε είναι κρίση ή αν αυτό είναι που μας ταιριάζει τόσοι όσοι είμαστε και έτσι όπως είμαστε». «Έχω την εντύπωση» συνέχισε «ότι με τα χαρακτηριστικά που έχουμε και αν δεν ανοιχτούμε σε κάτι έξω από εμάς δεν υπάρχει περίπτωση να δούμε περισσότερα χρήματα στην τσέπη μας. Αυτή τη στιγμή έχουμε χάσει από το 2008 μέχρι το 2016 όσα βγάλαμε την περίοδο 2000 -2008».

Ο Κύρκος

Ο ευρωβουλευτής του Ποταμιού Μίλτος Κύρκος επεσήμανε την ανάγκη δημιουργίας ενός κοινού ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου που να προστατεύει και τον καταναλωτή. Χρησιμοποιώντας το παράδειγμα του AirBnB ανέφερε ότι: «Η οικονομία διαμοιρασμού θεωρείται πως προσφέρει πιο οικονομικές αλλά και εναλλακτικού τύπου υπηρεσίες όμως μπορεί να δημιουργήσει αθέμιτο ανταγωνισμό, να συντελέσει στην ανασφάλεια της εργασίας και να μην υπόκειται σε προδιαγραφές υγείας και ασφάλειας». Την εκδήλωση έκλεισε ο Παναγιώτης Καρκατσούλης (πρόεδρος του Ινστιτούτου), ο οποίος αναφέρθηκε στο γεγονός ότι διαχρονικά, «η παρέμβαση της Πολιτείας σε σχέση με την ανάπτυξη περιορίστηκε σε κάποιους «αναπτυξιακούς νόμους» που πριμοτοδοτούσαν είτε περιοχές είτε συγκεκριμένες επενδύσεις», ενώ σημείωσε ότι: «ο κυβερνητικός λόγος για την ανάπτυξη περιορίζεται σ’ έναν ακόμη αναπτυξιακό νόμο ο οποίος μη έχοντας πόρους να μοιράσει, περιορίζεται σε κάποιες φορο-ελαφρύνσεις για όσους αποφασίσουν να επενδύσουν στην Ελλάδα πάνω από 20.000.000 ευρώ!».  Ο Πρόεδρος του Π² χαρακτήρισε ως υπεύθυνο για την δυστοκία της χώρας να αναπτυχθεί, το πελατειακό κράτος και αναφέρθηκε στην πολυνομία και την κακονομία, την γραφειοκρατία, την απουσία χρήσεων γης, την αστάθεια του φορολογικού συστήματος και την αργή απονομή της δικαιοσύνης.

Οι πρώην υπουργοί

Σύντομες παρεμβάσεις έκαναν και οι πρώην υπουργοί Γιώργος Φλωρίδης και Γιώργος Παπακωνσταντίνου που παρακολούθησαν την εκδήλωση. Από την πλευρά του ο κ. Φλωρίδης, όταν ρωτήθηκε από τον συντονιστή της εκδήλωσης Κωνσταντίνο Ζούλα τι χρειάζεται από ένα υπουργό για να υπογράψει μια επένδυση υπογράμμισε ότι: «δεν υπάρχει κάτι μυθικό στις υπουργικές υπογραφές. Είναι μια συλλογική δουλειά. Η Ελλάδα είναι χώρα των συναρμοδιοτήτων. Αυτό σημαίνει ότι η δουλειά του Πρωθυπουργού είναι να συντονίσει τους υπουργούς του σε καίρια ζητήματα συναρμοδιοτήτων. Όσο αυτό δε γίνεται, είναι προφανές ότι τα πράγματα καθυστερούν». Ο κ. Παπακωνσταντίνου απαντώντας στην ίδια ερώτηση υπήρξε πιο λακωνικός και επεσήμανε ότι αυτό που χρειάζεται είναι άγνοια κινδύνου.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα