Αναβάθμιση F-16: Πόσα θα δώσουμε, τι θα πάρουμε

Θολά σημεία περιλαμβάνει η συμφωνία για τον εκσυγχρονισμό των μαχητικών αεροσκαφών F-16, που ανακοίνωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, στις κοινές δηλώσεις που έκανε με τον Αλέξη Τσίπρα στον Λευκό Οίκο. Μία συμφωνία που δεν ήταν άγνωστη, αλλά ο τρόπος που ανακοινώθηκε ξάφνιασε πολλούς –εντός και εκτός συνόρων-.

Ρεπορτάζ: Κώστας Παπαδόπουλος

Το πρώτο μήνυμα ήρθε από τις Βρυξέλλες, με τον εκπρόσωπο Τύπου της Κομισιόν να… υπενθυμίζει διακριτικά στην κυβέρνηση ότι η Ελλάδα τελεί υπό επιτροπεία και κάθε ευρώ που βγαίνει από τον κρατικό προϋπολογισμό πρέπει να έχει το «πράσινο φως» των δανειστών. «Αναμένουμε ότι όλες οι πρωτοβουλίες των ελληνικών αρχών θα είναι συμβατές με τους στόχους του προγράμματος στήριξης της σταθερότητας και θα τηρούν τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί στο πλαίσιο του Μνημονίου Συμφωνίας, συμπεριλαμβανομένης της μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής», τόνισε στους δημοσιογράφους ο Ευρωπαίος αξιωματούχος όταν ρωτήθηκε για τη συμφωνία εκσυγχρονισμό των ελληνικών F-16.

Αντιδράσεις, υπήρξαν τόσο από βουλευτές και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που ακόμη δεν έχουν συνέλθει από το… βέρτιγκο που προκάλεσε η παρουσία του Αλέξη Τσίπρα στην Ουάσιγκτον, το «θερμό» κλίμα με τον Ντόναλντ Τραμπ και η μεταστροφή για τους «φονιάδες των λαών» που έγιναν «στρατηγικοί εταίροι».

Την ίδια ώρα, κατά την προσφιλή του συνήθεια, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος, έσπευσε να σχολιάσει στο Twitter ένα τόσο σημαντικό ζήτημα, περιπλέκοντας ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Τι είπε; Ότι η συμφωνία δεν είναι 2,4 δισ. ευρώ, αλλά 1,1 δισ. ευρώ και τα υπόλοιπα χρήματα είναι αντισταθμιστικά ωφελήματα και πρόγραμμα βοήθειας. Είναι προφανές ότι με αυτή την τοποθέτηση ο πρόεδρος των ΑΝΕΛ επιχειρήσει να απορροφήσει τους κραδασμούς που προκλήθηκαν από τις ανακοινώσεις Τραμπ – Τσίπρα.

Τι ισχύει και τι όχι

Ας βάλουμε, λοιπόν, τα πράγματα σε μία σειρά. Διαβάζοντας κανείς το έγγραφο των Αμερικανών εύλογα αντιλαμβάνεται πως το ποσό των 2,4 δισ. ευρώ είναι το μάξιμουμ που θα απαιτηθεί σε περίπτωση που η Ελλάδα αποφασίσει να εκσυγχρονίσει το σύνολο του στόλου των F-16, δηλαδή ακόμη και τα γηρασμένα Block30 της περιβόητης «αγοράς του αιώνα». Οι Αμερικάνοι συνέταξαν το συγκεκριμένο έγγραφο προκειμένου να λάβει έγκριση από τις αρμόδιες αρχές, το State Department και το Κογκρέσο δηλαδή, ώστε να ξεμπερδέψει από το τυπικό σκέλος της συμφωνίας και να μην χαθεί χρόνος. Τα χρήματα που θα βγουν από τον κρατικό κορβανά είναι σαφώς λιγότερα, πράγματι περί το 1,1 δισ. ευρώ που ανέφερε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, καθώς για λόγους κόστους –και όχι μόνο- ο εκσυγχρονισμός στο επίπεδο «Viper» θα αφορά τα F-16 Block 52+, Block 52+ Advanved, ενδεχομένως και τα αεροσκάφη του Block 50.

Τα πλέον προηγμένα F-16 Block 52+ Advanced χρειάζονται λιγότερες αλλαγές για να φτάσουν στο επίπεδο «Viper», ενώ συστήματα που θα αφαιρεθούν από τα αεροσκάφη που θα αναβαθμίζονται, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αναβάθμιση F-16 που βρίσκονται σε κατώτερο επίπεδο, όπως τα F-16 Block 30, αλλά πολύ καλύτερο από αυτό που είναι σήμερα! Για τα τελευταία, βέβαια, υπάρχει και το ενδεχόμενο της πώλησης τους σε άλλη χώρα και συγκεκριμένα στην Κροατία, που αναζητεί μεταχειρισμένα μαχητικά α/φ, αξιόπιστα και σε καλή τιμή. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει γίνει σχετική συζήτηση ανάμεσα στις κυβερνήσεις των δύο κρατών, ωστόσο, ακόμα δεν έχει φτάσει το θέμα στην τιμή με την οποία θα μπορούσε να προχωρήσει ένα τέτοιο deal.

Γιατί «τσινάνε» οι Ευρωπαίοι και τι προτείνει η Ρωσία

Από την πρώτη στιγμή των ανακοινώσεων για τον εκσυγχρονισμό των F-16, σε Βρυξέλλες, Βερολίνο και Παρίσι υπήρξε αντίδραση. Μπορεί, επισήμως, η αφορμή να είναι ότι η Ελλάδα πρέπει να δίνει ραπόρτο για κάθε ευρώ που εκταμιεύεται από τον κρατικό κορβανά, ωστόσο, τα αίτια είναι βαθύτερα.

Ο Αλέξης Τσίπρας, στις κατ’ ιδίαν επαφές που είχε με Άνγκελα Μέρκελ και Εμανουέλ Μακρόν, είχε μιλήσει και για εξοπλιστικά προγράμματα ως «ανταπόδοση» στη στήριξη που έδειξαν οι δύο ηγέτες στην οικονομική – μεταρρυθμιστική προσπάθεια της χώρας μας. Τότε είχε αφήσει ανοιχτό παράθυρο αγοράς μαχητικών αεροσκαφών τέταρτης γενιάς, ως «απάντηση» στην απόκτηση του F-35JSF από την Τουρκία. Αυτά είναι το γαλλικό Rafale και το Eurofighter (ευρωπαϊκή σύμπραξη με επικεφαλής της Γερμανία), με το τελευταίο να είχε επιλεγεί παλαιότερα από το ΚΥΣΕΑ ως η επόμενη «αγορά του αιώνα».

Η επικείμενη αναβάθμιση, όμως, των F-16 (ιδίως εάν τελικά επιλεγεί η ακριβή λύση των 2,4 δισ. ευρώ) δεν αφήνει περιθώριο άλλης επιλογής στο άμεσο μέλλον. Τέλος, ενδιαφέρον για την πώληση μαχητικών αεροσκαφών στην Ελλάδα έχει δείξει και η Ρωσία, προτείνοντας το σαφώς φθηνότερο, ικανότερο, αλλά όχι συμβατό με τα νατοϊκά συστήματα (άρα επιπλέον κόστος για την ένταξη του) Su-35!

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα