Αύρα Σιδηροπούλου – Η Θεσσαλονικιά που “διδάσκει” θέατρο στην Κύπρο…

Σε μια εποχή που το ποσοστό ανεργίας των ηθοποιών φτάνει το 99%, η σπουδή της δραματικής τέχνης και του θεάτρου βρίσκεται στην άνθησή της τόσο στην Ελλάδα, τη χώρα που γέννησε το θέατρο, όσο και στην Κύπρο. Η Επίκουρη Καθηγήτρια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Θεατρικές Σπουδές» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, Αύρα Σιδηροπούλου, μίλησε στην «Α» για το συγκεκριμένο πρόγραμμα αλλά και για το πόσο σπουδαία είναι η τέχνη της υποκριτικής και της σκηνοθεσίας και πόσο αναγκαίο είναι να μην αποθαρρύνονται οι νέοι από τις υπάρχουσες συνθήκες αλλά να είναι ανοικτοί σε κάθε καλλιτεχνικό ερέθισμα.  

 

Συνέντευξη στην Έφη Εγγλεζάκη

 

Κα Σιδηροπούλου, διδάσκετε θέατρο, υποκριτική και σκηνοθεσία στο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών του ΑΠΚΥ; Πείτε μας γι’ αυτό.

Είμαι επίκουρη καθηγήτρια στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Θεατρικές Σπουδές» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, το οποίο διανύει τον έβδομο χρόνο λειτουργίας του με μεγάλη επιτυχία. Πρόκειται για το μοναδικό εξ αποστάσεως μεταπτυχιακό πρόγραμμα, στην Ελλάδα και στην Κύπρο, με τρεις τομείς ειδίκευσης: (α) Επιβίωση του Αρχαίου Δράματος, (β) Θεατρική Αγωγή, (γ) Υποκριτική και Σκηνοθεσία. Γίνονται δεκτοί υποψήφιοι με πτυχίο αναγνωρισμένου ιδρύματος ανώτατης εκπαίδευσης, ανεξαρτήτως ειδικότητας. Οι φοιτητές μας είναι κυρίως από την Ελλάδα και την Κύπρο, αλλά χάρη στην εξ αποστάσεως φύση του, το πρόγραμμά μας παρακολουθούν και πολλοί ελληνόφωνοι φοιτητές που διαμένουν σε διάφορες χώρες του εξωτερικού.

 

Πώς γίνεται να διδαχθεί κάποιος υποκριτική και σκηνοθεσία εξ αποστάσεως;   

Είναι ένα στοίχημα που όπως δείχνουν τα πράγματα, έχει κερδηθεί. Οι φοιτητές που επιλέγουν την κατεύθυνση «Υποκριτική και Σκηνοθεσία» έρχονται σε επαφή με βασικούς άξονες της θεατρικής πρακτικής, έτσι ώστε να εξοικειωθούν με τις κύριες συνιστώσες της παράστασης. Εισάγοντας τους φοιτητές σε έννοιες που κατεξοχήν διέπουν τη σύγχρονη παραστατική δημιουργία, οι σπουδές αυτές προχωρούν πέρα από την περιγραφή του ιστορικού και αισθητικού πλαισίου, σε προτάσεις πρακτικής εφαρμογής όσων παραγόντων επηρεάζουν άμεσα τη δουλειά του σκηνοθέτη και του ηθοποιού πάνω στη σκηνή. Εξετάζονται ζητήματα της σκηνοθετικής και υποκριτικής τέχνης, ενώ οι φοιτητές μας εξοικειώνονται με τεχνικές ερμηνείας και σύλληψης του σκηνικού κόσμου,  δραματουργικής ανάλυσης, καθοδήγησης του ηθοποιού και στήσιμο μιας παράστασης στο σύνολό της. Κυρίως όμως, οι φοιτητές μας, δουλεύοντας ενίοτε σε συνθήκες παράστασης, εκπονούν εργασίες που δοκιμάζουν στην πράξη μεθοδολογικούς άξονες της σκηνοθεσίας. Μέσα από τις δυνατότητες της σύχρονης τεχνολογίας, η δουλειά τους προβάλλεται στη διαδικτυακή Πλατφόρμα του Ανοικτού Πανεπιστημίου, ενθαρρύνοντας έτσι την άμεση και διαρκή ανατροφοδότηση από διδάσκοντες και συμφοιτητές.

 

Ποιο πιστεύετε ότι είναι το επίπεδο των θεατρικών σπουδών στην Ελλάδα;    

Σίγουρα, το γεγονός και μόνο ότι αυτή τη στιγμή λειτουργούν τέσσερα αμιγώς θεατρολογικά πανεπιστημιακά τμήματα στην Ελλάδα είναι ενδεικτικό του ενδιαφέροντος και της επένδυσης των Ελλήνων στη θεατρική εκπαίδευση. Θεωρώ ότι σε προπτυχιακό επίπεδο, οι σπουδές θεατρολογίας στη χώρα μας είναι σοβαρές και στέρεες, και καλύπτουν ένα μεγάλο φάσμα της μελέτης της θεατρικής επιστήμης, σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο. Είμαι όμως ιδιαίτερα περήφανη για το μεταπτυχιακό μας πρόγραμμα στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, που έχει δομηθεί με οικονομία αλλά και γνώση των πλέον σύγχρονων σκηνικών ρευμάτων και αντιλήψεων διεθνώς, ξεπερνώντας ερευνητικά τα στενά γεωγραφικά όρια της ελλαδικής επικράτειας.

 

Πώς είναι τα θεατρικά δρώμενα στην Κύπρο;   

Καθώς πολλοί νέοι Κύπριοι καλλιτέχνες έρχονται σε επαφή με την ευρωπαϊκή θεατρική πρωτοπορία μέσα από τις σπουδές τους στο εξωτερικό, το Κυπριακό θέατρο σήμερα αλλάζει ταυτότητα και εξορκίζει με επιτυχία το φάντασμα του παρωχημένου. Καταρχήν, η δραματουργική παραγωγή μεγαλώνει και απελευθερώνεται, ενώ οι ίδιες οι κυπριακές παραστάσεις, είτε από τη βασική κρατική σκηνή (ΘΟΚ) είτε από λιγότερο καθιερωμένα θεατρικά σχήματα, ξεφεύγουν πλέον από την απόλυτη εξιδανίκευση του κειμένου, ενθαρρύνοντας νέες υβριδικές μορφές, όπως το θέατρο της επινόησης, το site-specific θέατρο, το μουσικό θέατρο, το θέατρο ντοκουμέντο, κ.ά.

 

Όταν κάποιος είναι ηθοποιός και σκηνοθέτης θεωρείτε ότι πρέπει να είναι καταρτισμένος και με θεωρητικές σπουδές;  

Σαφώς. Η σκηνοθεσία είναι, άλλωστε, η σύνθεση του δημιουργικού ενστίκτου με την καλλιέργεια και τη διαρκή επιθυμία για γνώση, για έρευνα, για τη διεύρυνση της ανθρώπινης αντίληψης. Κατεξοχήν ανθρωπιστικά προτάγματα που προβάλλονται μέσα από τη θεωρητική παιδεία, όπως, για παράδειγμα, η κριτική σκέψη, η αντικειμενική ανάλυση, η αξιολόγηση/επανασύνθεση ιστορικών δεδομένων και η ανάπτυξη εννοιολογικών μηχανισμών, αποτελούν βασικά εργαλεία της σκηνοθετικής λειτουργίας και μεθοδολογίας.

 

Πώς θα χαρακτηρίζατε το θεατρικό κοινό στην Ελλάδα του σήμερα; Καταρχήν, πηγαίνει ο κόσμος στο θέατρο;  

Οι θεατές στην Ελλάδα είναι ευαίσθητοι και ανήσυχοι – αναζητούν το καινούριο, το οποίο δεν φοβούνται να αγκαλιάσουν. Υπάρχει μία σημαντική μερίδα ανθρώπων που αγαπούν και εκτιμούν το ποιοτικό θέατρο και είναι πρόθυμοι να αποδεχτούν  καινούριες φόρμες και πειραματικά σχήματα. Ωστόσο, λόγω της (συχνά υπερβολικής) πληθώρας των θεαμάτων, το κοινό διασπάται, μπερδεύεται, κλονίζεται, ενώ κάποιες φορές ταυτίζει το κραυγαλέο με το καινοτόμο. Εδώ ακριβώς έγκειται η σπουδαιότητα ενός σοβαρού θεατρολογικού προγράμματος σπουδών: είναι υποχρέωση των πανεπιστημιακών σπουδών να διαμορφώσουν ένα ποιοτικό κριτήριο και μία βαθιά κριτική ματιά ως προς την πρόσληψη της σύγχρονης παράστασης.

 

Τι θα συμβουλεύατε τους νέους που θέλουν να ασχοληθούν με το θέατρο και τη σκηνοθεσία;

Να δοκιμάζουν, να τολμούν και να εκτίθενται. Να είναι ανοιχτοί σε κάθε καλλιτεχνικό ερέθισμα. Να μη φοβούνται να «αποτύχουν». Να μην απογοητεύονται όταν το σύστημα τους περιθωριοποιεί. Να γνωρίζουν, εντέλει, ότι για να μπορέσεις να εμπνεύσεις πρέπει να εμπνέεσαι ο ίδιος.

 

* * *

Βιογραφικό Αύρας Σιδηροπούλου

H Aύρα Σιδηροπούλου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Θεατρικές Σπουδές» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου. H έρευνά της επικεντρώνεται στη θεωρία της σύγχρονης θεατρικής πράξης, με έμφαση στη σκηνοθεσία. Άρθρα και επιστημονικές της μελέτες έχουν δημοσιευτεί σε έγκριτα διεθνή επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους, ενώ η μονογραφία της, Authoring Performance. The Director in Contemporary Theatre κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο Palgrave Macmillan (2011). Σκηνοθέτης η ίδια, έχει παρουσιάσει δουλειά της και έχει διοργανώσει θεατρικά εργαστήρια και ομιλίες σε Κύπρο, Ελλάδα, Η.Π.Α., Τουρκία, Ιράν, Εστονία, Μ. Βρετανία, Ιαπωνία και Ισραήλ. Έχει υπάρξει επισκέπτρια ερευνήτρια στα πανεπιστήμια ΜΙΤ—Massachusetts Institute of Technology  και CUNY –Martin E. Segal Theatre Center (ΗΠΑ), University of Surrey και University of Leeds (Μεγάλη Βρετανία), και Πανεπιστήμιο του Τόκυο (Ιαπωνία) με υποτροφία της Japan Foundation.

 

Περισσότερες λεπτομέρειες για το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Θεατρικές Σπουδές» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου μπορείτε να βρείτε στον σύνδεσμο: http://www.ouc.ac.cy/web/guest/s1/programme/theasp/description.

Αιτήσεις συμμετοχής έως 28/04/2017.

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα