Ελληνικές οι πρώτες καταδίκες για το diesel-gate

Δύο κάτοχοι αυτοκινήτων Volkswagen δικαιώθηκαν από το Ειρηνοδικείο Αθηνών, στις πρώτες καταδικαστικές αποφάσεις –μετά από αυτές της Γερμανίας– που εκδόθηκαν επί ευρωπαϊκού εδάφους

Μια σπουδαία νομική επιτυχία κατά του γερμανικού κολοσσού Volkswagen κατεγράφη λίγες ημέρες πριν στα ελληνικά δικαστήρια, τα οποία δικαίωσαν δύο κατόχους αυτοκινήτων Volkswagen, αναγνωρίζοντας στην πρώτη περίπτωση (απόφαση Ειρηνοδικείου Αθηνών 5285/2017) το δικαίωμα υπαναχώρησης από τη σύμβαση αγοράς του αυτοκινήτου και επιστροφής του ποσού των €11.005 πλέον των δικαστικών εξόδων ενώ στη δεύτερη περίπτωση (απόφαση Ειρηνοδικείου 5286/2017) αναγνωρίστηκε ότι η κάτοχος του αυτοκινήτου εξαπατήθηκε από την εταιρεία Volkswagen, η οποία καταδικάστηκε να της καταβάλει το ποσό των €5.200 ως αποζημίωση πλέον των δικαστικών δαπανών.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

«Είναι οι πρώτες καταδικαστικές αποφάσεις της Volkswagen επί ευρωπαικού εδάφους, μετά από αυτές της Γερμανίας» δήλωσε στην «Α» ο δικηγόρος Ιάκωβος Βενιέρης, που η δικηγορική του εταιρεία «Βενιέρης – Αλεξανδροπούλου και Συνεργάτες» χειρίστηκε τις υποθέσεις:

«Σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι κάτοχοι αυτοκινήτων αποζημιώθηκαν συμβιβαστικά με την μεσολάβηση Ανεξάρτητων Αρχών, ωστόσο εμείς αναγκαστήκαμε να δράσουμε δικαστικά. Στις υποθέσεις μας οι κάτοχοι των οχημάτων αποζημιώθηκαν διότι απέκτησαν αυτοκίνητα τα οποία δεν πληρούν τους όρους που θέτει τόσο η ευρωπαϊκή όσο και η ελληνική έννομη τάξη, τα οποία δεν συμμορφώνονται με το πρότυπο “euro 5” και δεν θα έπρεπε να έχουν λάβει έγκριση Τύπου από τις εγχώριες αρχές για να κυκλοφορούν ως καινούργια.

»Και όλα αυτά ήταν όχι απλά εν γνώσει της κατασκευάστριας εταιρείας, αλλά η ίδια κατασκεύασε και εγκατέστησε λογισμικό στην μονάδα ηλεκτρονικού ελέγχου των εν λόγω οχημάτων, η οποία αισθάνεται πότε το όχημα υποβάλλεται σε δοκιμές ελέγχου για συμμόρφωση με τα πρότυπα εκπομπών βάσει διαφόρων δεδομένων που λαμβάνει, συμπεριλαμβανομένης της θέσης του τιμονιού, της ταχύτητας του οχήματος, της διάρκειας λειτουργίας του κινητήρα και της βαρομετρικής πίεσης και παράγει αποτελέσματα συμμόρφωσης σύμφωνα με τα επιτρεπόμενα όρια εκπομπών ρύπων, ενώ σε κάθε άλλη στιγμή κατά τη συνήθη λειτουργία του οχήματος το λογισμικό αυτό τρέχει μία διαφορετική “οδική βαθμονόμηση” και συνεπεία τούτου οι εκπομπές ΝΟχ αυξάνονται κατά μία συνιστώσα 10 έως 40 φορές πάνω από τα επίπεδα συμμόρφωσης της Υπηρεσίας αυτής. Άρα οι καταναλωτές εξαπατήθηκαν».

 

Άλλο στη «βιτρίνα»
άλλο στο δρόμο 

Το σκάνδαλο εκπομπών ρύπων της Volkswagen (γνωστό επίσης ως «emission-gate» ή «diesel-gate») ξεκίνησε στις 18 Σεπτεμβρίου 2015, όταν η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος (EPA) των ΗΠΑ διαπίστωσε ότι η Volkswagen είχε προγραμματίσει μηχανισμούς πετρελαιοκινητήρων άμεσης έγχυσης (TDI) με υπερσυμπιεστή (TDI) για την ενεργοποίηση ορισμένων ελέγχων εκπομπών μόνο κατά τη διάρκεια των εργαστηριακών δοκιμών εκπομπών.

Ο προγραμματισμός προκάλεσε την παραγωγή NO x των οχημάτων για να ανταποκρίνεται στα πρότυπα των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια των κανονιστικών δοκιμών, αλλά εκπέμπει μέχρι και 40 φορές περισσότερα NO x στην οδήγηση σε πραγματικές συνθήκες. Η υπόθεση αφορούσε περίπου 11.000.000 αυτοκίνητα παγκοσμίως και 500.000 στις Ηνωμένες Πολιτείες, κατά τα έτη 2009 έως 2015.

 

Συμφωνία συμβιβασμού

Η Volkswagen έγινε ο στόχος ερευνών σε πολλές χώρες, η αξία των μετοχών της έχασε το ένα τρίτο της αξίας της άμεσα, παραιτήθηκαν τα υψηλόβαθμα στελέχη της και ανακοίνωσε ότι προτίθεται να ξοδέψει 7,3 δισ. δολάρια ΗΠΑ (που αργότερα αυξήθηκε σε 16,2 δισεκατομμύρια ευρώ, 18,32 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ για την αποκατάσταση των εκπομπών και να ανακαλέσει τα οχήματα που επηρεάστηκαν.

Τον Ιανουάριο του 2017, η Volkswagen συμφώνησε να συμβιβαστεί, δηλώνοντας πώς οι μηχανικοί της κατασκεύασαν ένα αγνοία της τις συσκευές αυτές, επειδή τα μοντέλα diesel δεν μπορούσαν να περάσουν τις δοκιμές εκπομπών των ΗΠΑ, ωστόσο στις 21 Απριλίου 2017, αμερικανικό ομοσπονδιακό δικαστήριο την καταδίκασε να καταβάλει πρόστιμο ύψους 2,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ως γνωστόν τα απόνερα του αμερικανικού σκανδάλου επηρέασαν την παγκόσμια αγορά, καθώς συστήθηκαν παγκοσμίως κυβερνητικές επιτροπές για να ερευνήσουν το ζήτημα και ελέγξουν τους κανόνες ασφαλούς εκπομπής ρύπων των συγκεκριμένων μοντέλων. Η Volkswagen Βραζιλίας επιβεβαίωσε ότι 17.057 οχήματα που κατασκευάστηκαν μεταξύ 2011 και 2012 και πωλούνται στην Βραζιλία είναι εξοπλισμένα με τις εκπομπές λογισμικό εξαπάτησης, αντιμετωπίζοντας πρόστιμα έως $50.000.000, για αυτό λίγες εβδομάδες πριν, στις 19 Σεπτεμβρίου 2017 καταδικάστηκε να πληρώσει ένα δισεκατομμύριο δολάρια σε 17.000 ιδιοκτήτες! Επιπλέον, ο δικαστής διέταξε την αυτοκινητοβιομηχανία να καταβάλει $1.000.000 στο Εθνικό Ταμείο Προστασίας των Καταναλωτών, προκειμένου «να αντισταθμίσει στην κοινωνία της Βραζιλίας την συλλογική ηθική βλάβη που υπέστη, λόγω της συλλογικής απάτης».

 

Είχε  προειδοποιηθεί η Κομισιόν
από το 2010

Το 2015 το Ευρωκοινοβούλιο εξέδωσε ψήφισμα «προτρέποντας» την Ένωση να δημιουργήσει μέχρι το 2017 μια ομοσπονδιακή αρχή για την εποπτεία των εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων ωστόσο στη συνέχεια έδωσε παράταση στο σχέδιο αυτό, καθιστώντας την παράταση αυτή, νίκη για την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Τον Ιούνιο 2016 διέρρευσαν στον Τύπο έγγραφα κατά τα οποία οι υπάλληλοι της Κομισιόν είχε προειδοποιηθεί το 2010 από επιστημονική της ομάδα ότι τουλάχιστον ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ενδεχομένως χρησιμοποιούσε μια συσκευή παράκαμψης εκπομπών ρύπων και η απάντηση του προέδρου της εξεταστικής επιτροπής του σκανδάλου στην ΕΕ ήταν «υπήρξε μια εκπληκτική συλλογική τύφλωση στο θέμα αυτό».

Τον Ιούνιο 2016 η Volkswagen συμβιβάστηκε με την αμερικανική Κυβέρνηση να καταβάλει 15,3 δισ $, το μεγαλύτερο ποσό συμβιβασμού στην Ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, επιπλέον 2,7 δισ $ για την περιβαλλοντική πολιτική μετριασμού ρύπων, 2 δις $ για την προώθηση των οχημάτων μηδενικών εκπομπών και 603.000.000 $ για αξιώσεις από 44 κράτη.

Και στην Ελλάδα μόλις άρχισαν τα όργανα.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα