Ευχάριστη έκπληξη η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης

ΠΟΙΟΙ ΛΟΓΟΙ ΕΜΠΟΔΙΖΟΥΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΛΙΑΝΙΚΗΣ ΤΙΜΗΣ ΤΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

Τον επόμενο μήνα, οπότε θα ξεκινήσουν και επίσημα οι διανομές πετρελαίου θέρμανσης, μια ευχάριστη έκπληξη, ίσως η πρώτη τέτοιου μεγέθους τα τελευταία 6 χρόνια της κρίσης, περιμένει τους καταναλωτές.

Με την τιμή του μπρεντ να κυμαίνεται ανάμεσα σε 42 με 50 δολάρια το βαρέλι και την τιμή της αμόλυβδης στα επίπεδα του 2009, το σίγουρο είναι ότι χιλιάδες νοικοκυριά που πέρυσι δεν είχαν τα αναγκαία χρήματα να ζεσταθούν με πετρέλαιο θέρμανσης τώρα θα μπορέσουν. Πέρυσι το πετρέλαιο θέρμανσης ξεκίνησε να πωλείται στα 1,25 ευρώ/λίτρο και φέτος αναμένεται στη μισή τιμή, 0,65 ευρώ/λίτρο!

Η θετική αυτή εξέλιξη είναι αποτέλεσμα της νέας αποκλιμάκωσης της τιμής του αργού στις διεθνείς αγορές, που έχει ξεκινήσει από τον Ιούνιο και συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό.

Η Κίνα και η παράλληλη συνεχής ενίσχυση της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου θα συνεχίσουν να κρατούν τις τιμές στην εγχώρια αγορά σε χαμηλά επίπεδα τουλάχιστον μέχρι το τέλος της χρονιάς, εκτιμούν οι παράγοντες της αγοράς ενεργείας. Εκτιμούν επίσης ότι η τιμή του πετρελαίου στη διεθνή αγορά θα κυμανθεί στα χαμηλά επίπεδα των 46 δολαρίων για το αργό και των 49 με 50 δολαρίων για το Μπρεντ, εκτός και αν μεσολαβήσει κάποιο απρόβλεπτο γεγονός.

Στην περίπτωση δε που προχωρήσει η κατάργηση της εξομοίωσης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης, όπως η απερχόμενη κυβέρνηση είχε δεσμευθεί, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης αναμένεται με την έναρξη της περιόδου στις 15 Οκτωβρίου να διαμορφωθεί ακόμα και κάτω από τα 65 λεπτά το λίτρο.

 

«Δυσκίνητη» η πτώση στη βενζίνη

Περίπου το 20%, για να είμαστε ακριβείς, έχει εξανεμιστεί από τους φόρους που αντιπροσωπεύουν το 64% της λιανικής τιμής της βενζίνης και το οποίο δεν επηρεάζεται καθόλου από τις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών. Είναι ενδεικτικό ότι οι τιμές της βενζίνης στην αντλία υποχώρησαν μόνο κατά 9% περίπου, ενώ οι διεθνείς τιμές του μπρεντ κατά 30% και του αμερικανικού αργού κατά 18% από τον Ιούνιο.

Κύκλοι των ΕΛ.ΠΕ. εξηγούν στην «Α+» ότι και λόγω της διαφοράς ισοτιμίας ευρώ δολαρίου οι διυλιστηριακές τιμές των καυσίμων έχουν μειωθεί επιπλέον 2% από τις μέσες χρηματιστηριακές τιμές.

Στην ελληνική οικονομική πραγματικότητα, όμως, των capital controls προστίθεται και ένα ποσοστό τουλάχιστον 2% (ή και παραπάνω…) στη μη μείωση της τιμής των καυσίμων. Είναι η προμήθεια που χρεώνουν οι τράπεζες στις συναλλαγές με τις πιστωτικές κάρτες που αυξήθηκαν κατακόρυφα μετά την επιβολή των τραπεζικών περιορισμών και μετακυλήστηκε στον καταναλωτή, ενώ το «καπέλο» συμπεριέλαβε και το κόστος της κεφαλαιακής στενότητας των πρατηριούχων, το οποίο προέκυψε από την παύση των πιστώσεων από τις εταιρείες εμπορίας, λόγω των capital controls και τους πολύ μακρινούς χρόνους που χρειάζονται ακόμη και σήμερα για να εκκαθαριστούν οι λογαριασμοί τους.

Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζονται οι πρατηριούχοι για τη μη μείωση της τιμής των καυσίμων στη λιανική το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου. Ο διάστημα από 3 Ιουλίου έως και 28 Αυγούστου, η τιμή διυλιστηρίου των ΕΛ.ΠΕ., που αποτελεί την τιμή βάσης για τη διαμόρφωση της τιμής στην αντλία, μειώθηκε σε ποσοστό 13% και διαμορφώθηκε, προ ΦΠΑ, από 1,186 ευρώ το λίτρο σε 1,034 ευρώ το λίτρο.

Το ίδιο διάστημα, η μείωση της τιμής στην αντλία στην Αττική μειώθηκε κατά 9%, παρουσιάζοντας απόκλιση 4% από την τιμή διυλιστηρίου.

Οι χαμηλές τιμές αναμένεται, πάντως, να ενισχύσουν περαιτέρω τη ζήτηση στην αγορά καυσίμων.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα