Κ. ΜΙΧΑΛΟΣ: «Να μην επαναληφθεί το λάθος»

Το τρίτο Μνημόνιο, το οποίο συμφώνησε η Ελλάδα με τους δανειστές της, χαρακτηρίζεται από ένα αντιαναπτυξιακό και κοινωνικά άδικο μείγμα πολιτικής. Το μείγμα μέτρων που έχει επιλεγεί ακολουθεί τη συνταγή των προηγούμενων, δίνοντας έμφαση στην αύξηση των εσόδων διά της φορολογίας, αντί στην περιστολή των δαπανών. Πρόκειται για μια συνταγή αποδεδειγμένα λανθασμένη, η οποία οδήγησε την ελληνική οικονομία σε έναν φαύλο κύκλο ύφεσης. Είναι σημαντικό να αποτραπεί η επανάληψη του λάθους.

Κανείς δεν αμφισβητεί ότι, για να επιστρέψει η χώρα στις αγορές και να ανακτήσει την εθνική της κυριαρχία, οφείλει να πετύχει στο ακέραιο τους στόχους που προβλέπει η συμφωνία με τους εταίρους. Ωστόσο, είναι απαραίτητο να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια αλλαγών και να αναζητηθούν εναλλακτικά μέτρα, με ισοδύναμα δημοσιονομικά αποτελέσματα, ώστε να περιοριστούν οι υφεσιακές επιπτώσεις του Μνημονίου.

Με σκοπό να συμβάλει προς αυτή την κατεύθυνση, το ΕΒΕΑ προχώρησε στην εκπόνηση μελέτης, στην οποία περιλαμβάνονται κοστολογημένες εναλλακτικές προτάσεις.
Συγκεκριμένα, με βάση τη μελέτη, προτείνεται να αποσυρθούν τα μέτρα αύξησης των συντελεστών του ΦΠΑ και του φόρου νομικών προσώπων, καθώς και η προκαταβολή φόρου, και να καταργήσει πλήρως τον συμπληρωματικό φόρο ΕΝΦΙΑ, την εισφορά αλληλεγγύης και τον φόρο πολυτελείας. Το σύνολο των μέτρων προς κατάργηση αντιστοιχεί σε 4,6 δισ. ευρώ. Στη θέση τους προτείνεται ένα σύνολο υποκατάστατων μέτρων ύψους 4,6 δισ. ευρώ, καθώς και ρήτρες θετικής βελτίωσης, που θα προκύψουν από προτεινόμενα μέτρα αύξησης των εσόδων, ύψους άνω των 1,7 δισ. €.

Οι προτάσεις αφορούν, μεταξύ άλλων, τη διερεύνηση της σκοπιμότητας και της αποτελεσματικότητας των φορέων του Δημοσίου, τη ριζική αναδιάρθρωση του πλαισίου λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης, την αναδιάρθρωση του συστήματος χρηματοδότησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, την αναθεώρηση της πρακτικής των δεσμευμένων πόρων υπέρ τρίτων, την αναβάθμιση του ασφαλιστικού συστήματος, την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης της φορολογίας εισοδήματος με εξορθολογισμό των φορολογικών συντελεστών, τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και τη βελτίωση της εισπραξιμότητας των φόρων.

Στις παραπάνω άμεσα υλοποιήσιμες παρεμβάσεις δεν συμπεριλαμβάνονται ρήτρες θετικής βελτίωσης που θα προκύψουν από έσοδα (άνω των 1.700 εκατ.) από:

• την οργανωμένη αντιμετώπιση του παραεμπορίου (σύμφωνα με την εμπεριστατωμένη πρόταση που από καιρού έχει κατατεθεί από το ΕΒΕΑ) – (ετήσιος ελάχιστος στόχος 250 εκατ.)
• την οργανωμένη αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου οινοπνευματωδών, καπνικών και καυσίμων – (ετήσιος ελάχιστος στόχος 250 εκατ.)
• αποκρατικοποιήσεις και αξιοποίηση δημοσίων περιουσιακών στοιχείων – (ετήσιος στόχος άνω των 700 εκατ.)
• διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και τις παρεμβάσεις που περιγράφονται στη μελέτη. Για την ποσοτικοποίηση και τη στοχοθεσία τους χρειάζονται ειδικές μελέτες εξειδίκευσης (λ.χ. νέα μισθολόγια, επαγγελματικά ταμεία, πόροι υπέρ τρίτων, χρηματοδότηση ΟΤΑ κ.ο.κ.) – (ετήσιος στόχος άνω των 500 εκατ.)
• «αλληλεπιδράσεις» που θα προκύψουν από την εξυγίανση και την επιστροφή στην κανονικότητα του χρηματοπιστωτικού τομέα, μετά την ανακεφαλαιοποίησή του, την ενίσχυση του ανταγωνισμού για τη δημιουργία νέων εισοδημάτων, καθώς και την άρση των πάσης φύσεως εμποδίων για την επιχειρηματικότητα (με την υιοθέτηση μέτρων λ.χ. τύπου εργαλειοθήκης ΟΟΣΑ), με στόχο την οικονομική μεγέθυνση και τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της οικονομικής δραστηριότητας και της αγοράς».

Η επίτευξη των ετήσιων δημοσιονομικών στόχων είναι μονόδρομος για την Ελλάδα. Δεν είναι όμως μονόδρομος η επανάληψη ενός λανθασμένου μείγματος πολιτικής. Εναλλακτικές προτάσεις υπάρχουν και η νέα κυβέρνηση οφείλει να τις ακούσει και να τις επεξεργαστεί.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα