Εννεάμηνο με κέρδη €575 εκατ. για τα ΕΛ.ΠΕ.

ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΥΨΗΛΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ «ΕΓΡΑΨΕ» Ο ΟΜΙΛΟΣ

Τα αποτελέσματά του για το γ’ τρίμηνο 2015 δημοσίευσε σήμερα Πέμπτη ο Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, και στην οδό Χειμάρας στο Μαρούσι (όπου εδρεύει το «αρχηγείο» των ΕΛ.ΠΕ.) έχουν κάθε λόγο να χαμογελούν καθώς ο Όμιλος πέτυχε ιστορικά υψηλά λειτουργικά αποτελέσματα και αύξηση των εξαγωγών.

Πιο συγκεκριμένα, τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA του Ομίλου ΕΛ.ΠΕ. ανήλθαν στην εξεταζόμενη περίοδο στα 240 εκατ. ευρώ (από 146 εκατ. ευρώ που ήταν το γ’ τρίμηνο του 2014) και τα αντίστοιχα κέρδη του εννεάμηνου στα €575 εκατ. παρουσιάζοντας βελτιωμένες επιδόσεις σε όλες τις επιχειρηματικές δραστηριότητές του.

Όπως σημειώνεται στη αρχική ανακοίνωση των ΕΛΠΕ, τα αποτελέσματα αυτά αντιστοιχούν στην υψηλότερη τριμηνιαία λειτουργική επίδοση ιστορικά, καθώς η πλήρης λειτουργία των διυλιστηρίων επέτρεψε την εκμετάλλευση των υψηλών διεθνών περιθωρίων διύλισης και της ισοτιμίας ευρώ/δολαρίου, καθώς και την περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών.

Σύμφωνα, πάντα, με τα ΕΛ.ΠΕ. η αποτελεσματική διαχείριση κατά τη διάρκεια της τραπεζικής αργίας και της επιβολής ελέγχων στις ροές κεφαλαίων (capital controls), μείωσε τις επιπτώσεις στα οικονομικά αποτελέσματα και τη χρηματοοικονομική θέση του Ομίλου. Τα αυξημένα ταμειακά διαθέσιμα επέτρεψαν την ομαλή τροφοδοσία και λειτουργία των διυλιστηρίων εξασφαλίζοντας το συνεχή εφοδιασμό καυσίμων στην εγχώρια αγορά σε μια περίοδο με αυξημένη τουριστική κίνηση.

Θετικό διεθνές περιβάλλον: Διατήρηση υψηλών ευρωπαϊκών περιθωρίων διύλισης
Λόγω της συνεχιζόμενης αυξημένης διαθεσιμότητας αργού και των παγκόσμιων μακροοικονομικών εξελίξεων, οι διεθνείς τιμές αργού πετρελαίου σημείωσαν νέα πτώση, με το αργό τύπου Brent, να καταγράφει πολυετές ιστορικό χαμηλό στα $51/βαρέλι κατά μέσο όρο. Το περιβάλλον χαμηλών τιμών για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο, ευνόησε την αύξηση της διεθνούς ζήτησης για προϊόντα πετρελαίου, κυρίως βενζινών, διατηρώντας τα διεθνή περιθώρια για όλα τα βασικά προϊόντα σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Σαν αποτέλεσμα, τα ενδεικτικά περιθώρια διύλισης Μεσογείου FCC ανήλθαν στα $7,3/βαρέλι και τα περιθώρια Ηydrocracking στα $6,2/βαρέλι, σημαντικά αυξημένα σε σχέση με πέρυσι.
Η ισοτιμία του ευρώ, έναντι του δολαρίου διατηρήθηκε σταθερή, στα 1,1 δολάρια/ευρώ κατά μέσο όρο για το γ’ τρίμηνο.

Ελληνική αγορά: Μείωση ζήτησης καυσίμων στο Γ’ τρίμηνο
Όπως αναμενόταν, παρά την αυξημένη τουριστική κίνηση, η κατανάλωση καυσίμων στην εσωτερική αγορά σημείωσε πτώση 7% κατά το Γ’ Τρίμηνο 2015 και κυμάνθηκε στα 1,5 εκατ. τόνους (-7%). Κύριοι λόγοι ήταν η οικονομική συγκυρία αλλά και οι περιορισμοί κίνησης κεφαλαίων, που συνεχίζουν να επηρεάζουν τη ζήτηση. Με βάση τα επίσημα στοιχεία της αγοράς, η πτώση στα καύσιμα κίνησης καταγράφεται στο 6%, τόσο για τη βενζίνη, όσο και για το ντίζελ.

Οικονομικά αποτελέσματα και κύριες επιχειρηματικές εξελίξεις
Η σημαντική αύξηση της συνεισφοράς του κλάδου Διύλισης, Εφοδιασμού και Εμπορίας διαμόρφωσε τα αποτελέσματα του Γ’ Τρίμηνου, με τα Συγκρίσιμα Καθαρά Κέρδη να ανέρχονται στα €111 εκατ., έναντι €24 εκατ. πέρυσι, και όλες τις δραστηριότητες να επιτυγχάνουν αύξηση λειτουργικής κερδοφορίας.

Παρά τη σημαντική αρνητική επίπτωση της πτώσης των διεθνών τιμών αργού, κατά 15 $/βαρέλι περίπου, στην αποτίμηση αποθεμάτων (απώλειες ύψους €125 εκατ.), θετικά ήταν και τα δημοσιευμένα αποτελέσματα για το Γ’ τρίμηνο, σύμφωνα με τα ΔΠΧΠ. Οι μειωμένες δαπάνες αποσβέσεων και τόκων, καθώς και η θετική επίπτωση στον αναβαλλόμενο φόρο, ύψους €16 εκατ., από την αλλαγή στο συντελεστή φόρου για τις επιχειρήσεις, διαμόρφωσαν τα Καθαρά Κέρδη για το Γ’ Τρίμηνο στα €38 εκατ., ενώ τα Κέρδη EBITDA ανήλθαν στα €115 εκατ.

Στο πλαίσιο αντιμετώπισης της κρίσης, μετά την επιβολή ελέγχων στις ροές κεφαλαίων (capital controls), ο Όμιλος εφάρμοσε με επιτυχία σχέδιο διαχείρισης και περιορισμού των επιπτώσεών της, εξασφαλίζοντας την απρόσκοπτη διεξαγωγή όλων των δραστηριοτήτων παραγωγής και εφοδιασμού.

Αναφορικά με το κεφάλαιο κίνησης, ουσιαστικό ήταν το αρνητικό αντίκτυπο των capital controls στις ανάγκες χρηματοδότησης του, καθώς μειώθηκαν σημαντικά οι πιστώσεις (open credit) από προμηθευτές για αγορά πρώτων υλών. Σαν αποτέλεσμα, οι ανάγκες καλύφθηκαν με διαθέσιμα μετρητά του Ομίλου, επηρεάζοντας τις ταμειακές ροές και οδηγώντας στην αύξηση του Καθαρού Δανεισμού, που ανήλθε στα €2,4 δισ.

Αναφορικά με την πώληση του 66% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΕΣΦΑ στην εταιρεία SOCAR, η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού παραμένει ως προϋπόθεση για την ολοκλήρωση των ρυθμιστικών διαδικασιών, με όλα τα μέρη να καταβάλουν προσπάθειες για την ευθυγράμμιση της δομής της συναλλαγής, κατά τρόπο που να ικανοποιεί τις ρυθμιστικές αρχές.

Στις 26 Οκτωβρίου 2015, τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές για τις περιοχές Άρτας-Πρεβέζης και ΒΔ Πελοποννήσου, ενώ στις επόμενες εβδομάδες και σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα ξεκινήσουν οι σεισμικές έρευνες στη θαλάσσια περιοχή του Δ. Πατραϊκού.

Κύρια σημεία των αποτελεσμάτων Γ’ Τριμ. 2015 για τις επιμέρους επιχειρηματικές δραστηριότητες:

ΔΙΥΛΙΣΗ, ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΣ & ΕΜΠΟΡΙΑ
# Τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA του κλάδου Εγχώριας Διύλισης, Εφοδιασμού και Εμπορίας ανήλθαν στα €163 εκατ. το Γ’ Τρίμηνο
# Η παραγωγή των διυλιστηρίων του Ομίλου, ανήλθε στα 3,4 εκατ. τόνους, αυξημένη κατά 3% σε σχέση με πέρυσι.
# Η αύξηση των εξαγωγών και των πωλήσεων αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων αντιστάθμισε την επίπτωση της κρίσης στην εγχώρια αγορά, οδηγώντας το συνολικό όγκο πωλήσεων στα 3,6 εκατ. τόνους.

ΠΕΤΡΟΧΗΜΙΚΑ
Η διατήρηση των ισχυρών διεθνών περιθωρίων πολυπροπυλενίου και η αυξημένη παραγωγή, οδήγησαν τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA στα €26 εκατ.

ΕΓΧΩΡΙΑ ΕΜΠΟΡΙΑ
# Παρά το δυσμενές περιβάλλον, τα Συγκρίσιμα EBITDA της Εγχώριας Εμπορίας ανήλθαν στα €27 εκατ., σημειώνοντας βελτίωση σε σχέση με πέρυσι, λόγω αύξησης μεριδίων αγοράς στη λιανική, μέσω πρατηρίων και αυξημένης τουριστικής κίνησης.
# Οι όγκοι ανήλθαν σε 1 εκατ. τόνους (+5%), λόγω αύξησης πωλήσεων ναυτιλιακών καυσίμων.

ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
# Οι όγκοι πωλήσεων ανήλθαν σε ιστορικά υψηλά στο Γ’ Τρίμηνο 2015 (344 χιλ. τόνοι), λόγω αυξημένης ζήτησης, που ευνοήθηκε από το περιβάλλον χαμηλών διεθνών τιμών και υψηλού βαθμού καθετοποίησης με το διυλιστήριο Θεσσαλονίκης.
# Τα Συγκρίσιμα EBITDA ανήλθαν στα €20 εκατ.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ
# Η συνεισφορά του Ομίλου ΔΕΠΑ στα ενοποιημένα Καθαρά Κέρδη ανήλθε στα €5 εκατ., λόγω αύξησης ζήτησης από παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας.
# Η περαιτέρω καθυστέρηση στη μετάβαση στο νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τους ανεξάρτητους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας, συνέχισε να επηρεάζει αρνητικά τη κερδοφορία της Elpedison, καθώς δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί η αμοιβή για διαθεσιμότητα ισχύος.

Ομιλία Τσοτσορού στο ενεργειακό συνέδριο του ΙΕΝΕ

Τον στρατηγικό σχεδιασμό των ΕΛΠΕ παρουσίασε, εξάλλου, ο Στάθης Τσοτσορός, μιλώντας στο συνέδριο του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Αφού ο πρόεδρος των ΕΛΠΕ υπογράμμισε ότι η εταιρεία επιστρέφει φέτος στην κερδοφορία, επεσήμανε ότι η διασφάλιση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των διυλιστηρίων του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων και η επέκταση του επενδυτικού προγράμματος σε νέους τομείς περιλαμβάνονται στο στρατηγικό σχεδιασμό της διοίκησης.

«Η διατήρηση των δεικτών ανταγωνιστικότητας των ΕΛΠΕ στο 25% των πλέον ανταγωνιστικών διυλιστηρίων, αποτελεί για την εταιρεία πρωταρχικό στόχο και βασική υποχρέωση προς τους μετόχους της», τόνισε συγκεκριμένα ο πρόεδρος των ΕΛΠΕ.

Ο κ. Τσοτσορός μίλησε ακόμη για ενίσχυση των επενδυτικών σχεδίων και εντατικοποίηση των δράσεων στον τομέα της έρευνας και εξόρυξης υδρογονανθράκων (upstream), στην εκμετάλλευση και ανάπτυξη παραγωγικών μονάδων και δικτύων φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού καθώς και στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την εξοικονόμηση και τα δίκτυα.

Ο κ. Τσοτσορός επεσήμανε ακόμη ότι υπό την πίεση των συνεπειών της κρίσης που είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της εγχώριας κατανάλωσης πετρελαιοειδών σχεδόν κατά 40%, ο όμιλος των ΕΛΠΕ διπλασίασε τον όγκο των εξαγωγών του μεταξύ 2008 και 2015.

Προειδοποίησε ωστόσο ότι ο εντεινόμενος ανταγωνισμός στη Μεσόγειο, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα εκτός ΕΕ διυλιστήρια δεν επιβαρύνονται με το κόστος συμμόρφωσης με τις ποιοτικές προδιαγραφές των προϊόντων και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις , θέτει τα ευρωπαϊκά και τα ελληνικά διυλιστήρια σε μειονεκτική ανταγωνιστική θέση, με τη δυσμενή προοπτική η θέση αυτή να χειροτερεύσει στο άμεσο μέλλον.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα