«Μπουρλότο» Λαφαζάνη στις αποκρατικοποιήσεις

Από το βήμα της Βουλής και με τον πιο επίσημο τρόπο επέλεξε ο Παναγιώτης Λαφαζάνης να βάλει… μπουρλότο στις ιδιωτικοποιήσεις που είτε έχουν σχεδιαστεί ήδη από την προηγούμενη κυβέρνηση είτε έχουν ήδη «τρέξει». Συγκεκριμένα, ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρουσίασε τις προγραμματικές κυβερνητικές εξαγγελίες που αφορούν το χαρτοφυλάκιό του και μεταξύ άλλων προανήγγειλε:

  • Την επανεξέταση της πώλησης του Ελληνικού (εγκαταστάσεις πρώην αεροδρομίου).
  • Την επανεξέταση της παραχώρησης των μεταλλείων Χρυσού στις Σκουριές.
  • Την ακύρωση της περαιτέρω ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ (τεμαχισμός σε “μικρή” και “μεγάλη”), όπως και της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ).
  • Την αναμονή της τελικής απόφασης της ευρωπαϊκής επιτροπής ανταγωνισμού για την ΔΕΣΦΑ (σ.σ. έχει ήδη παραχωρηθεί στην αζέρικη Socar) προκειμένου μετέπειτα να ληφθούν και οι οριστικές κυβερνητικές αποφάσεις.
  • Την επανεξέταση της πώλησης της Αγροτικής Τράπεζας και του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου.

Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΗ, ο υπουργός Ενέργειας χαρακτήρισε καταστροφική την πολιτική που ακολουθήθηκε μέχρι σήμερα στη δημόσια επιχείρηση. «Η περίφημη απελευθέρωση στο χώρο της ηλεκτρικής ενέργειας» είπε συγκεκριμένα ο κ. Λαφαζάνης «μπορεί να ευνόησε τα μεγάλα συμφέροντα αλλά αποδιοργάνωσε την αγορά» , ενώ συμπλήρωσε ότι ο ενεργειακός σχεδιασμός υπήρξε αποτυχημένος και ανύπαρκτος.

Σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας, ο όμιλος της ΔΕΗ μπορεί να αποτελέσει μια μεγάλη ατμομηχανή για μια νέα βιομηχανική αναζωογόνηση και απογείωση της χώρας. Ο κ. Λαφαζάνης εκτίμησε εξάλλου ότι η δημόσια επιχείρηση «χρειάζεται πρόσληψη νέου προσωπικού και πλήρη ανασυγκρότηση από τα ενεργειακά συμφέροντα» και επεσήμανε ‘οτι «μέσα από την ανασυγκρότηση η ΔΕΗ μπορεί να μειώσει από 20-40% το κόστος παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, πράγμα που θα επιφέρει μείωση στα τιμολόγια για τον οικιακό καταναλωτή και τις επιχειρήσεις».

Ανεξαρτήτως του «πολεμικού ανακοινωθέντος» του Π. Λαφαζάνη –που ειρήσθω εν παρόδω είχε πολλά μηνύματα και για τους δανειστές αλλά και για τον υπουργό Οικονομικών Γ. Βαρουφάκη–, το μέγα ζητούμενο είναι το πώς θα υλοποιηθούν σε πρακτικό επίπεδο οι παραπάνω εξαγγελίες. Το λέμε αυτό γιατί οι συμβάσεις που έχουν ήδη υπογραφεί δεν είναι τόσο απλό να καταπέσουν. Άλλωστε, ο ίδιος ο υπουργός το παραδέχτηκε στη σημερινή ομιλία του ότι εκ μέρους της κυβέρνησης αναζητούνται καταρχήν τα νομικά επιχειρήματα πάνω στα οποία θα στηριχτεί η επανεξέταση-ακύρωση της όποιας αποκρατικοποίησης, γεγονόε που δεν προεξοφλεί ότι θα βρεθεί κι όλας αυτό το νομικό έρισμα.

Από την άλλη υπάρχουν και «ασημικά» του Δημοσίου που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες έναντι δελεαστικών οικονομικών τιμημάτων. Θα υπάρξει, άραγε, και γι‘ αυτά αναθεώρηση των συμφωνηθέντων; Τρανό παράδειγμα μίας τέτοιας περίπτωσης είναι λόγου χάριν η παραχώρηση σε ιδιώτες της αξιοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, όπου το πλειοψηφόν επενδυτικό σχήμα έριξε στο τραπέζι και σε βάθος χρόνου περί τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ! Τι γίνεται, λοιπόν, σε μία τέτοια αποκρατικοποίηση, που για να είμαστε ακριβείς δεν αναφέρθηκε καν από τον υπουργό; Θα πάνε στο βρόντο 10 δισεκατομμύρια με τον κίνδυνο να μην βρεθεί καλύτερη προσφορά; Ή θα μείνουν… αμανάτι στην νεά κυβέρνηση με τον ισχυρισμό ότι τα αεροδρόμια έτσι όπως είναι σήμερα είναι προσοδοφόρο περιουσιακό στοιχείο. Λίγη υπομονή και όλα θα αποδειχτούν στην πράξη…

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα