Σαρωτικές αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

Τριπλάσια πρόστιμα για παραβάσεις από έχοντες προβλέπει ο νέος κώδικας κυκλοφορίας, το νομοσχέδιο του οποίου κατατίθεται προς ψήφιση στην Βουλή. Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, τα πρόστιμα στους οδηγούς παραβάτες θα πρέπει να έχουν παιδευτικό περιεχόμενο και όχι εισπρακτικό χαρακτήρα.

Μεταξύ άλλων προβλέπεται μείωση έως και 40% των προστίμων, αυστηροποίηση των ποινών σε ορισμένες κατηγορίες παραβάσεων, αλλά και αύξηση του ορίου ταχύτητας στους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμου.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Το προς συζήτηση στη Βουλή νομοσχέδιο προβλέπει:

Απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 60 ημέρες στις περιπτώσεις:

• Χρήσης κινητού τηλεφώνου χωρίς την χρήση ακουστικών ή χωρίς την τοποθέτηση κινητού σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση.

• Παρεμπόδισης ραμπών διάβασης Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) ή στάθμευσης σε αποκλειστικές ή γενικές θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ.

• Χρήσης της λωρίδας εκτάκτου ανάγκης (Λ.Ε.Α.)

• που παραβιάζουν τις διατάξεις για τη χρήση ζώνης ασφαλείας ή προστατευτικού κράνους.

• που παραβιάζουν τις διατάξεις για τη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών.

• ρίψης αντικειμένων ή ουσιών που μπορούν να προκαλέσουν πυρκαγιά, όπως το τσιγάρο.

–Απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 30 ημέρες σε οδηγούς βαρέων οχημάτων οι οποίοι κινούνται συνεχώς στην αριστερή λωρίδα ή την χρησιμοποιούν για προσπέραση.

Σε περίπτωση υποτροπής το δίπλωμα αφαιρείται για διπλάσιο χρονικό διάστημα και ο παραβάτης υποχρεούται σε επανεξέταση για την επανέκδοση αυτού.

Οι αφαιρούμενες πινακίδες θα καταχωρούνται σε μηχανογραφικό σύστημα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Η διαβάθμιση των παραβάσεων

Εν γένει οι παραβάσεις διαβαθμίζονται ανάλογα την επικινδυνότητά τους σε:

1. Χαμηλής επικινδυνότητας (Ε1)

2. Μεσαίας επικινδυνότητας (Ε2)

3. Υψηλής επικινδυνότητας (Ε3)

Περαιτέρω και ανεξάρτητα της κατηγορίας επικινδυνότητας, οι ανωτέρω παραβάσεις δύνανται να κατατάσσονται και στις κάτωθι κατηγορίες :

1. Πολύ υψηλής συχνότητας πρόκλησης ατυχημάτων (Σ1).

2. Αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς (Σ2).

Στα 150 χιλ. το όριο ταχύτητας

Στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου, ο νέος νόμος δίνει την δυνατότητα αύξησης του ορίου ταχύτητας από τα 130 χιλιόμετρα στα 150 χιλιόμετρα. Απαγορεύσεις τίθενται για τις τετράτροχες μοτοσυκλέτες (γουρούνες) όπου απαγορεύεται η χρήση τους στο οδικό δίκτυο της χώρας.

Τι αλλάζει για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα

Για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα, θεσπίζονται μηχανισμοί ελέγχου, με στόχο την καταπολέμηση των παράνομων κυκλωμάτων με συγκεκριμένες βεβαιώσεις που πλέον θα παρέχονται με ηλεκτρονικό τρόπο.

Τέτοιες βεβαιώσεις είναι η έγκριση τύπου με την οποία ταξινομήθηκε ένα αυτοκίνητο, ημερομηνία ταξινόμησης, βεβαίωση από επίσημους αντιπροσώπους σχετικά με ποιες ανακλήσεις έχουν γίνει, βεβαίωση του ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσης κ.ά. Θα χρειάζεται ακόμη και υπεύθυνη δήλωση του αγοραστή πως έχει λάβει υπόψη τα προαναφερθέντα στοιχεία.

Σύμφωνα με τον υπουργό υπάρχουν πολίτες που έχουν αγοράσει πολύ ακριβά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που στη συνέχεια διαπιστώνεται πως δεν αντιστοιχούν τα χαρακτηριστικά τους, σε αυτά για τα οποία πλήρωσαν.

Στο νέο νόμο που περιλαμβάνεται μαζί με τα ταξί στο νομοσχέδιο για τις Μεταφορές, ο εισαγωγέας θα αποζημιώνει πλήρως τον αγοραστή αν διαπιστωθεί πως η άδεια κυκλοφορίας δεν αντιστοιχεί στα πραγματικά στοιχεία του αυτοκινήτου.

Ψηφιακό Μητρώο

Στο υπουργείο Υποδομών θα δημιουργηθεί το ψηφιακό μητρώο οδικών μεταφορών όπου θα καταγράφονται ψηφιακά ανά επιχείρηση, τα οχήματα, οι οδηγοί, οι σχέσεις εργασίας, κ.λπ.

ΚΤΕΟ

Στις νέες ρυθμίσεις θα περιληφθούν και διατάξεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ. «Υπάρχουν διατάξεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ που έχουν συγκεκριμένη ελάχιστη αμοιβή σε αντίθεση με τα ιδιωτικά, με αποτέλεσμα να βρεθούν εκτός ανταγωνισμού. Οι προβλέψεις έγιναν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις με συγκεκριμένη στοχοθεσία και κατεύθυνση».

Πλέον με απόφαση της Περιφέρειας που ανήκουν, τα ΚΤΕΟ θα μπορούν να αναπροσαρμόζουν τις τιμές σύμφωνα με τον ανταγωνισμό στην περιοχή που δραστηριοποιούνται. Επίσης θα μπορούν να λειτουργούν με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας.

Επανέρχονται τα ασυμβίβαστα σε σχέση με τους ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ όπως πρώην γενικοί διευθυντές ή συγγενικά τους πρόσωπα.

Ρυθμίσεις στην κυκλοφορία ποδηλάτου

Ρυθμίσεις προβλέπονται και στην οδική συμπεριφορά των οδηγών ποδηλάτων, για τη σήμανση των οδών, τη φωτεινή σηματοδότηση για τους ποδηλάτες, κ.ά.

Επιπλέον, γίνονται πιο αυστηρά τα κριτήρια για τους οδηγούς που μεταφέρουν μαθητές.

Στο εξής μπαίνουν όρια ηλικίας τα 55 έτη για οδηγούς λεωφορείων που μπορεί να παραταθεί μέχρι τα 65, εφόσον κατά πενταετία υπάρχουν εξετάσεις για οδική συμπεριφορά και υγεία.

Οδηγοί που έχουν συμπληρώσει τα 75 έτη θα υποχρεώνονται, ανά πενταετία, σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς και δεν θα έχουμε μόνο τις ιατρικές βεβαιώσεις όπως σήμερα.

Τηλεφωνικό κέντρο στο υπουργείο

Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δημιουργείται κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα, τηλεφωνικό κέντρο και υπηρεσία σύντομων γραπτών μηνυμάτων παραπόνων και καταγγελιών των επιβατών για παραβάσεις του Κανονισμού Λειτουργίας των Ε.Δ.Χ. Αυτοκινήτων.

Πινακίδες

Κάθε πινακίδα οχήματος που αφαιρείται καταχωρείται μηχανογραφικά στο αρχείο, στο οποίο τηρούνται τα στοιχεία όλων των οχημάτων της οικείας οργανικής μονάδας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Σε ό,τι αφορά τα οχήματα που είναι σε ακινησία μετά την πάροδο 2 ετών, η αρμόδια ΔΟΥ προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας.

Σε περίπτωση αφαίρεσης των κρατικών πινακίδων οχήματος, η αρμόδια υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος, με την πάροδο 2 ετών από την λήξη του διοικητικού μέτρου της αφαίρεσης.

Οι αρμόδιες κατά περίπτωση υπηρεσίες χορηγούν βεβαίωση καταστροφής πινακίδων κυκλοφορίας, κατόπιν αίτησης εκ μέρους του ιδιοκτήτη – κατόχου του οχήματος.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα