Σοβαρές οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις των λιμανιών στις πόλεις

Ο επηρεασμός της πόλης από τη λειτουργία του λιμανιού και τις επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής των κατοίκων της ήταν το θέμα εσπερίδας που διοργάνωσε το ECOCITY στη Θεσσαλονίκη, την περασμένη Πέμπτη (19/3).

Μεταξύ των σημαντικών ομιλητών και συμμετεχόντων στην εκδήλωση ήταν και ο Γιώργος Δημαρέλος, δημοτικός σύμβουλος Δήμου Θεσσαλονίκης, πολιτικός μηχανικός και συγκοινωνιολόγος, ο οποίος μιλώντας πρώτος αναφέρθηκε στο «πράσινο» λιμάνι και τη κοινωνική δικαιοσύνη που επικεντρώνεται στην ανάπτυξη της πόλης και πρέπει να είναι συνυφασμένη με την ανάπτυξη του λιμανιού. Τόνισε την ανάγκη να υπάρξουν συνέργειες με άλλους φορείς, λαμβάνοντας υπόψη και τη χωροθέτηση του ΟΛΘ που είναι σχεδόν ενταγμένη στον αστικό ιστό της πόλης

Ακολούθως, ο καθηγητής Κ. Μουτζούρης, πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων και πρώην πρύτανης του ΕΜΠ, αναφέρθηκε στην κίνηση του λιμένα, στις προοπτικές που έχει η Θεσσαλονίκη να γίνει ένα διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο, εκτιμώντας ότι η ανάπτυξη και αξιοποίηση του λιμανιού μπορεί να συνεισφέρει μακροπρόθεσμα έως και 10% στο ΑΕΠ της περιοχής, ενώ τόνισε ότι η καθυστέρηση υλοποίησης αναπτυξιακών κινήσεων είναι επιβαρυντική, αφού οι επενδύσεις του ανταγωνισμού απαξιώνουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης.

Στη συνέχεια, ο Δημήτρης Θεολογίτης, Head of Unit «Ports & Inland Navigation» European Commission, μίλησε για τα οφέλη που προσφέρει σε μια πόλη το λιμάνι μέσα από την απασχόληση, τον πλούτο και την εμπορική ανάπτυξη, αλλά και για τα προβλήματα που προκαλούν οι ρύποι ο θόρυβος, ο κυκλοφοριακός φόρτος και η ρύπανση της ακτογραμμής. Αναφέρθηκε στο παρατηρητήριο του λιμενικού συστήματος που είναι διαθέσιμο στον www.porporia.eu και παρουσίασε το νέο διευρωπαϊκό δίκτυο, με τα λιμάνια ως σημεία εισόδου που συνδέονται με μεγάλα κέντρα παραγωγής, τονίζοντας πως τα νέα έργα θα πρέπει να εντάσσονται στο Δίκτυο, που περιλαμβάνει πλέον 100 κεντρικά λιμάνια και 200 περιφερειακά.

Αμέσως μετά ο Σωτήρης Ράπτης Policy Officer, του Δικτύου ΜΚΟ Transport & Environment έκανε μία σύντομη περιγραφή του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας για την ατμοσφαιρική ρύπανση και την κλιματική αλλαγή, αναφορικά με τον κλάδο της ναυτιλίας, καθώς και τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον.

Έκανε αναφορά στις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με την μέθοδο καταγραφής των ρύπων της ναυτιλίας (EU-IMO MRV System) και στο ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ενώ ανέφερε παραδείγματα ιδιωτικών πρωτοβουλιών που καταγράφουν τους ρύπους των πλοίων, αλλά και λιμένες που προσφέρουν εκπτώσεις στα τέλη σύμφωνα με την περιβαλλοντική επίδοση των πλοίων.

Ο καθηγητής Ελευθέριος Θ. Ιακώβου, πρόεδρος στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ και Πρόεδρος, Ελληνική Εταιρεία Logistics Βορείου Ελλάδος τόνισε την ευθύνη της ναυτιλίας στο 3-4% των παγκόσμιων εκπομπών CO2, στις εκπομπές οξειδίων του θείου και του αζώτου, με ιδιαίτερη επιβάρυνση στην ποιότητα του αέρα και την ανθρώπινη υγεία και μίλησε για τη διαφθορά, τη πειρατεία και τα παράνομα φορτία. Παρουσίασε την ανάπτυξη που μπορεί να έλθει από τη γεωγραφικά κομβική θέση της Θεσσαλονίκης, προσφέροντας υπηρεσίες Logistics και Διαμετακόμισης στη σύνδεση με την Κεντρική Ευρώπη μέσω των χωρών της πρώην Γιουγκοσλαβίας, και σε μια σιδηροδρομική Εγνατία από και προς την Τουρκία.

Ο Νίκος Παπαμίχος, πολεοδόμος-χωροτάκτης, τόνισε πως τα τελευταία 30 χρόνια η Θεσσαλονίκη αναζητά μια πιο λειτουργική σχέση με το ιστορικό της λιμάνι, που θα επιτρέπει τη λειτουργική ενσωμάτωση μέρους του λιμενικού χώρου και του κτιριακού αποθέματος στον αστικό ιστό, κάτι που είναι βέβαιο ότι θα ωφελήσει τη πόλη.

Αμέσως μετά τις ομιλίες ακολούθησε διάλογος με τους συμμετέχοντες, όπου τέθηκαν ερωτήσεις και εκφράσθηκαν απόψεις.
Η εκδήλωση έκλεισε με την τοποθέτηση του πρόεδρου του Δ.Σ. του ECOCITY, Θάνου Ζαφειρόπουλου, ο οποίος κατέθεσε τον προβληματισμό του αφού στην εκδήλωση απουσίασε η προσέγγιση και στοιχεία για τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής και θαλάσσιας ρύπανσης στην Θεσσαλονίκη ενώ, αντίθετα, υπήρξε πλούσια αναφορά στην οικονομική ανάπτυξη του λιμανιού.

Τόνισε την έλλειψη στοιχείων για την επιβάρυνση του αέρα της πόλης από τα πλοία, της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης από τα φορτηγά καθώς και τις επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων από τα μικροσωματίδια και ζήτησε τη συνέχιση του διαλόγου με εξέταση των στοιχείων που θα κατατεθούν για τις επιπτώσεις του λιμανιού στην ποιότητα ζωής στην Θεσσαλονίκη.
Η εσπερίδα διοργανώθηκε από το ECOCITY και συνεργάσθηκαν το ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Εργαστήριο Μετάδοσης Θερμότητας και Περιβαλλοντικής Μηχανικής, το ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ – Σχολή Αγρονόμων & Τοπογράφων Μηχανικών Εργαστήριο Γεωγραφίας και Ανάλυσης Χώρου και Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας, το ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ, ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΩΝ, ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ, η ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ και η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ LOGISTICS ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα