Το Κρεμλίνο “έκοψε” την παράσταση των Μπολσόι αφιερωμένη στο Νουρέγιεφ

Προφανώς με άνωθεν εντολή από το Κρεμλίνο το ιστορικό θέατρο Μπολσόι της Μόσχας ανακοίνωσε την ακύρωση της παράστασης “Νουρέγιεφ” με θέμα της ζωή του μεγαλύτερου ίσως χορευτή, του ταταρικής καταγωγής ΤΡούντολφ Νουρέγιεφ.

Ο Κυρίλ Σερεμπρένικοφ, διευθυντής του κέντρου Γκόγκολ στη Μόσχα, σκηνοθέτησε το μπαλέτο «Νουρέγιεφ» για το διάσημο θέατρο Μπολσόι. Το έργο έχει μεταξύ άλλων αναφορές στις ομοφυλόφιλες σχέσεις του Ρούντολφ Νουρέγιεφ. Επιτρέπεται όμως να ανεβαίνει ένα έργο με αυτή τη θεματική στη σημαντικότερη κρατική σκηνή της Ρωσίας; Μόλις τρεις μέρες πριν από την πρεμιέρα ακυρώθηκε η παράσταση, τα εισιτήρια της οποίας είχαν εξαντληθεί προ πολλού.

Την Δευτέρα η διεύθυνση του θεάτρου παραχώρησε συνέντευξη τύπου κατά την οποία ισχυρίστηκε ότι το έργο απλά δεν ήταν έτοιμο. Επιπλέον, ο διευθυντής του Μπολσόι, Βλάντιμιρ Γιούριν επισήμανε ότι το έργο δεν ακυρώνεται, απλά μετατίθεται για τον Μάιο του 2018.  «Δεν φταίει το έργο αλλά η εκτέλεση. Με θλίψη παρακολουθήσαμε την πρόβα» δήλωσε χαρακτηριστικά ο διευθυντής.

Παρέμβαση

Ο διευθυντής του Μπολσόι αρνείται ότι η ακύρωση της παράστασης σχετίζεται με τις σεξουαλικές προτιμήσεις του Νουρέγιεφ που αποτελούν μέρος του έργου και δηλώνει κατηγορηματικά: «Όχι πολιτικές συζητήσεις!».

Πηγές ωστόσο αναφέρουν ότι ακριβώς αυτός είναι ο λόγος που η παράσταση αναβλήθηκε τελευταία στιγμή και μάλιστα με ευθύνη του ρώσου υπουργού Πολιτισμού, Βλάντιμιρ Μεντίνσκι. Στη Ρωσία υπάρχει από το 2013 νόμος που στρέφεται κατά «όσων προπαγανδίζουν μη παραδοσιακές σεξουαλικές αξίες».

Ο σκηνοθέτης του έργου Κυρίλ Σερεμπρένικοφ είναι γνωστός για τις προκλητικές του παραστάσεις.  Ο ίδιος είναι και ιδρυτής του Κέντρου Γκόγκολ, το οποίο θεωρείται πρωτοποριακό για τα δεδομένα της Ρωσίας. Τη στιγμή που στα περισσότερα ρωσικά θέατρα ανεβαίνουν κλασικές παραστάσεις, στο Γκόγκολ οι ηθοποιοί εμφανίζονται ακόμη και γυμνοί στη σκηνή.

Αντί της παράστασης «Νουρέγιεφ» το Μπολσόι παρουσιάζει τώρα στη Ρωσία τον «Δον Κιχώτη», ενώ οι θεατές που είχαν πληρώσει ήδη για τα εισιτήρια της sold out παράστασης θα πάρουν πίσω τα χρήματά τους και όχι εισιτήρια για την πρεμιέρα του Μαΐου με ό,τι συνεπάγεται αυτό.

Ποιος ήταν

Ο Ρούντολφ Νουρέγιεφ ίσως ήταν ο εμβληματικότερος χορευτής κλασικού μπαλέτου του προηγούμενου αιώνα. Γεννήθηκε σ’ ένα βαγόνι της Υπερσιβηρικής αμαξοστοιχίας κοντά στην πόλη Ιρκούτσκ, κι ενώ η μητέρα του βρισκόταν καθ’ οδόν προς το Βλαδιβοστόκ, όπου υπηρετούσε ο πατέρας του στον Κόκκινο στρατό. Μεγάλωσε κοντά στην πόλη Ούφα. Ξεκίνησε την καριέρα του από τα διάσημα μπαλέτα Κίροφ το 1958, αφού πρώτα σπούδασε στην Ακαδημία Βαγκάνοβα της Αγίας Πετρούπολης έχοντας γίνει δεκτός το 1955, σε ηλικία 17 ετών. Σύντομα αναδύθηκε η τεχνική, η αρμονία και το ταλέντο του, κάτι που συνέτεινε ώστε να γίνει πρωταγωνιστής στους περισσότερους βασικούς ρόλους του κλασικού ρεπερτορίου.

Ο πατέρας του είχε αντίρρηση στο να γίνει χορευτής. Ο ίδιος περιέγραψε τη ζωή του στο φτωχικό σπίτι των νεανικών του χρόνων, όπου υπήρχε μόνο ένα δωμάτιο για μια εξαμελή οικογένεια.
Το 1961 στο Παρίσι, σε μία περιοδεία των μπαλέτων Κίροφ, ο 23χρονος τότε Ρούντολφ Νουρέγιεφ, που ήταν πρώτος χορευτής των μπαλέτων, ζήτησε πολιτικό άσυλο στη Γαλλία, ενώ ετοιμαζόταν να αναχωρήσει με τον θίασο για την Βρετανία. Η ιστορία, με γαργαλιστικές λεπτομέρειες που αφορούσαν την ερωτική ζωή του Νουρέγιεφ, απασχόλησε επί μακρόν τον Τύπο της εποχής. Την απόφαση, πάντως, την πήρε ο Ρώσος χορευτής στο αεροδρόμιο Λε Μπουρζέ όταν τον πλησίασαν δύο πράκτορες της υπηρεσίας πληροφοριών KGB, της οποίας στο μεταξύ είχε γίνει στόχος, και του ζήτησαν να επιστρέψει στη Μόσχα. Εκείνος κάλεσε σε βοήθεια τους Γάλλους αστυνομικούς και οδηγήθηκε στο γαλλικό υπουργείο Εσωτερικών. Έκτοτε έγινε ανεπιθύμητος στην ΕΣΣΔ και του απαγορεύθηκε η είσοδος στη χώρα. Κάτι που άρθηκε 28 χρόνια αργότερα, το 1989, όταν με προσωπική παρέμβαση του Μιχάλη Γκορμπατσόφ του επετράπη η είσοδος προκειμένου να παρευρεθεί στην κηδεία της μητέρας του.

Στο Παρίσι αρχικά συνεργάστηκε με το Μεγάλο Μπαλέτο του Μαρκήσιου de Cuevas, σύντομα όμως, το 1962 πήγε στο Λονδίνο, όπου απέκτησε τη βρετανική υπηκοότητα κι εκεί συνεργάστηκε με τα Βασιλικά Μπαλέτα του Λονδίνου, γνωρίζοντας την επιτυχία ως παρτενέρ της κατά 19 χρόνια μεγαλύτερής του χορεύτριας, Μαργκότ Φοντέιν. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, κι ενώ παρέμεινε στο χορό ακόμη και όταν πέρασε τα 50 χρόνια του, συνεργάστηκε ακόμη με τα Βασιλικά Μπαλέτα της Σουηδίας, το Μπαλέτο της Σκάλας του Μιλάνου, το Μπαλέτο του Βερολίνου, ενώ διετέλεσε διευθυντής του Μπαλέτου της Όπερας του Παρισιού το διάστημα1983-1989.

Στην δεκαετία του 70 ασχολήθηκε με την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, πρωταγωνιστώντας μεταξύ άλλων στην κινηματογραφική εκδοχή του Δον Κιχώτη, ενώ αργότερα ερμήνευσε τον Ροδόλφο Βαλεντίνο στην ομότιτλη ταινία. Το 1982 απέκτησε και την αυστριακή υπηκοότητα.

Ο Νουρέγιεφ ήταν ομοφυλόφιλος και ουδέποτε έκρυψε τις σεξουαλικές του προτιμήσεις. Η ζωή του πέρα από τη λάμψη συνοδεύτηκε και με ιστορίες γεμάτες έρωτα, σεξ και σκάνδαλα. Συνδέθηκε ερωτικά με τον Δανό χορευτή Έρικ Μπρουν, ο οποίος υπήρξε ο μεγαλύτερος έρωτας της ζωής του. Προσβλήθηκε από τον ιό του έιτζ και πέθανε σε ηλικία 55 ετών.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα