Φόρεσε ιταλικό… κοστούμι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Από προχθές Πέμπτη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πέρασε κι επίσημα υπό την ιδιοκτησία της ιταλικής κρατικής σιδηροδρομικής εταιρείας Ferrovie dello Stato Italiane

 Της Ευαγγελίας Τζαβάρα

 Η συμφωνία υπογράφηκε με πανηγυρικό τρόπο υπό τα χαρούμενα βλέμματα των δύο πρωθυπουργών, Αλέξη Τσίπρα και Πάολο Τζεντιλόνι, με την ελληνική κυβέρνηση να ελπίζει ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αποτελέσει το όχημα για νέες ιταλικές επενδύσεις στην Ελλάδα. Κάτι που συζητήθηκε στο πρώτο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας-Ιταλία, στην Κέρκυρα, εκεί δηλαδή που έπεσαν και οι υπογραφές για την μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Τώρα πλέον όλοι αναμένουν τις αλλαγές που θα επιφέρουν οι Ιταλοί ιδιοκτήτες στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι εργαζόμενοι στην εταιρεία θα λάβουν από 1.000 ευρώ εφάπαξ μπόνους για την μεταβίβαση στην Ferrovie, σύμφωνα με απόφαση της γενικής συνέλευσης στις 4 Αυγούστου του 2016. Η συγκεκριμένη κίνηση έχει συμβάλει, σε μεγάλο βαθμό, στην εξασφάλιση της εργασιακής ειρήνης ως προς την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Σχεδόν βέβαιο θεωρείται ότι θα υπάρξουν αλλαγές στην διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και όλα δείχνουν πως οι Παναγιώτης Θεοχάρης (πρόεδρος) και Φίλιππος Τσαλίδης (διευθύνων σύμβουλος) θα αντικατασταθούν στο επόμενο διάστημα. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι πριν από εννέα μήνες, κατά τον αποκλεισμό 300 επιβατών για 17 ώρες στο δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα, σε βαγόνια χωρίς θέρμανση, νερό και τροφή, ο Σύνδεσμος Σιδηροδρομικών Βόρειας Ελλάδας ζητούσε την παραίτησή τους, υπογραμμίζοντας πως φέρουν ευθύνη.

 Τα πρώτα σχέδια

Για την Ferrovie η εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιτρέπει την περαιτέρω διεθνοποίηση της δραστηριότητάς της, με την ιταλική εταιρεία να περιλαμβάνει το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη στις πιο ελκυστικές ευρωπαϊκές διαδρομές, μεταξύ των οποίων Παρίσι – Βρυξέλλες, Παρίσι – Μπορντώ, Αμβούργο – Κολωνία, Μιλάνο – Ζυρίχη – Φρανκφούρτη.

Σε επίπεδο υποδομών, η πλήρης ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης του προαστιακού σιδηροδρόμου από τον Ιανουάριο του 2018, που θα αυξήσει την συχνότητα των δρομολογίων από το αεροδρόμιο προς την Αθήνα και θα επιτρέψει την απευθείας σύνδεση του Πειραιά με το αεροδρόμιο, εκτιμάται ότι θα ενισχύσει τις χρηματοροές (του Προαστιακού) για τους Ιταλούς.

Επίσης, σύμφωνα με όσα ανέφερε πρόσφατα ο κ. Τσαλίδης, η παράδοση του νέου τμήματος της γραμμής, ανάμεσα σε Τιθορέα και Λιανοκλάδι που τοποθετείται για τα μέσα Νοεμβρίου, θα οδηγήσει στην μείωση της διαδρομής Αθήνα – Θεσσαλονίκη κατά μία ώρα, με τον συνολικό χρόνο να υπολογίζεται σε τεσσεράμισι ώρες.

Την άνοιξη του 2018, σύμφωνα με όσα πρόσφατα είπε ο κ. Θεοχάρης, αναμένεται να ολοκληρωθεί το έργο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Πολύκαστρο – Ειδομένη.

Επίσης, η αποκατάσταση της καθίζησης της σιδηροδρομικής γέφυρας στον Γαλλικό Ποταμό θα οδηγήσει στην αύξηση της εμπορευματικής κίνησης από την Θεσσαλονίκη προς την πΓΔΜ.

Ακόμη, από σήμερα τα δρομολόγια των εμπορικών τρένων δεν θα διέρχονται από τον αστικό ιστό της Αθήνας –θα έχουν αφετηρία και τερματικό σταθμό απευθείας το Θριάσιο–, γεγονός που επιτρέπει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ να ξεκινήσει τα δρομολόγια του Προαστιακού Αθήνας έως τον σταθμό Άνω Λιοσίων.

Συνολικά, η θυγατρική του ομίλου Trenitalia θα επενδύσει, μέσα στα επόμενα χρόνια, περίπου 500 εκατ. ευρώ, για την υλοποίηση των απαιτούμενων έργων εκσυγχρονισμού. Σημειώνεται ότι το τίμημα εξαγοράς διαμορφώνεται σε 45 εκατ. ευρώ.

ΟΣΕ: Σχεδιάζουν απίθανα έργα και είναι χαλαροί στα απαραίτητα

 Υπάρχει ένα γνωμικό που λέει πως «όταν ο άνθρωπος σκέφτεται ο Θεός γελάει, και όταν ο άνθρωπος κάνει σχέδια ο Θεός ξεκαρδίζεται».  Αυτό το γνωμικό φαίνεται ότι δεν το γνωρίζουν στον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ. Διότι δεν είναι δυνατόν να διαρρέουν ότι σχεδιάζουν φαραωνικά έργα που είναι τεχνικά δύσκολα, ενώ δεν έχουν κι εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, και να μην προχωρούν τα βασικά.

Αναμφίβολα προκαλεί εντύπωση για το πώς θα γίνει η διασύνδεση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο με την Σφίγγα στην Θήβα (ένα έργο που σχεδιάζεται επί 40 χρόνια), ενώ δεν δείχνουν το ίδιο ενδιαφέρον για να δημοπρατηθούν έργα για την ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού άξονα. Ήδη οι μελέτες έχουν καθυστερήσει και φυσικά αγνοείται το πότε θα δημοπρατηθούν.

Το μεγαλύτερο από αυτά είναι η κατασκευή του τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθηνών – Τρεις Γέφυρες, με υπογειοποίηση του δικτύου στην περιοχή Σεπολίων, προϋπολογισμού 125 εκατ. ευρώ. Υποτίθεται ότι θα είχε δημοπρατηθεί εδώ και μήνες, αλλά κάθε μήνα πάει για τον επόμενο, όπως τις δίαιτες που τις ξεκινάμε από την επόμενη Δευτέρα. Τώρα ψιθυρίζεται ότι θα δημοπρατηθεί τον Οκτώβριο.

Ένα άλλο σημαντικό έργο (ύψους 95 εκατ. ευρώ) είναι η κατασκευή σταθμών, της σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος, όπως και ο διαγωνισμός για την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη. Εκκρεμούν, επίσης, διαγωνισμοί  όπως για την ολοκλήρωση του τμήματος Ψαθόπυργος – Μποζαΐτικα, για την ηλεκτροκίνηση, στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα (προϋπολογισμού 43 εκατ. ευρώ).

Και βέβαια τις καθυστερήσεις θα τις πληρώσουμε εις διπλούν, καθώς οι χαλαρές διαδικασίες του δημοσίου με τις απαλλοτριώσεις έχουν οδηγήσει τους εργολάβους στα δικαστήρια, διεκδικώντας 16 εκατομμύρια ευρώ για τις καθυστερήσεις. Και όπως λένε νομικοί κύκλοι, η δικαίωση των εργολάβων είναι προ των θυρών.

Κι όμως οι διοικούντες τον ΟΣΕ, αντί να «τρέξουν» τις χαλαρές διαδικασίες και να προχωρήσουν τις δημοπρατήσεις των αναγκαίων έργων για το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, προωθούν σχέδια που είναι τεραστίου κόστους, λόγω των τεράστιων αποκλίσεων.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα