Aυτό είναι το σχέδιο για τις ιδιωτικοποιήσεις

Έτοιμο είναι το σχέδιο για τις πρώτες άμεσες ιδιωτικοποιήσεις όπως προβλέπει το σχέδιο αξιοποίησης «Asset Development Plan». με ημερομηνία 30 Ιουλίου, που ψηφίστηκε μαζί με το νέο μνημόνιο από την Βουλή. Η αρχή θα γίνει από τον Οκτώβριο εφόσον κυβέρνηση και δανειστές ολοκληρώσουν ομαλά όλες τις προβλεπόμενες κοινοβουλευτικές και άλλες διαδικασίες αλλά και εφόσον δεν υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις από ενδεχόμενες πρόωρες εκλογές στη χώρα μας.

Συνοπτικά από τις πράξεις που προβλέπονται στο τελικό κείμενο, ξεχωρίζουν οι κινήσεις (αναζήτηση «στρατηγικού επενδυτή» ή η πώληση ποσοστού μετοχών μέσω βιβλίου προσφορών) που σχεδιάζεται να κάνει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) στα Ελληνικά Πετρέλαια μέχρι το Νοέμβριο, η απόφαση για το εναπομείναν ποσοστό του ΟΤΕ που σχεδιάζεται να περάσει από το δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ έως τον Οκτώβριο, η πώληση του 23% της ΕΥΑΘ και του 11% της ΕΥΔΑΠ, και η – όπως περιγράφεται – «πιθανή πώληση» του 16% της ΔΕΗ εντός του 2016.

Το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη εγκρίνει από τις 30 Ιουλίου το εν λόγω σχέδιο ενώ σύμφωνα με το νέο μνημόνιο η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει όλο το σχέδιο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων που είχε στην κατοχή του το ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του 2014 και να προβεί σε όλες τις ενέργειες για να προχωρήσουν οι τρέχοντες και οι νέοι διαγωνισμοί και να ολοκληρωθούν οι συναλλαγές σε όσους έχουν κατοχυρωθεί προτιμητέοι επενδυτές.

Στο Asset Development Plan περιγράφονται αναλυτικά ενέργειες και εκκρεμότητες και μάλιστα με χρονολογική σειρά: έτσι το σχέδιο των αποκρατικοποιήσεων “τρέχει” αρχής γενομένης από τα Περιφερειακά Αεροδρόμια και μετά σειρά παίρνουν Ελληνικό, Αστέρας Βουλιαγμένης, Αφάντου στη Ρόδο, ΔΕΣΦΑ, ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco, Αερολιμήν Αθηνών, Ποσείδι Χαλκιδικής, Κέντρο Ιππασίας Μαρκόπουλου, ηλεκτρονικές δημοπρασίες ακινήτων (σειρές ΙΙ, ΙΙΙ και ΙV) μαρίνες, Εγνατία Οδός, ΕΛΠΕ, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ, άλλα ακίνητα και το σχέδιο τιτλοποίησης ή ανάλογης εκμετάλλευσης χαρτοφυλακίου ακινήτων.

Την ίδια ώρα, όπως περιγράφεται στο αναλυτικό ρεπορτάζ της εφημερίδας “Καθημερινή” μπαίνει «πάγος» στο σχέδιο πώλησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων, τουλάχιστον μέχρις ότου αυτά να επιστρέψουν σε κερδοφορία και να υπολογιστούν οι κεφαλαιακές ανάγκες αναδιάρθρωσης.

Στο αναλυτικό σχέδιο αξιοποίησης (Asset Development Plan) που συμφωνήθηκε με τους δανειστές και έχει στη διάθεσή του το site Euro2day.gr, περιλαμβάνεται σε ένα κείμενο 27 σελίδων το σχέδιο και ενίοτε το χρονοδιάγραμμα αξιοποίησης 21 περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ, τα περισσότερα από τα οποία θα περάσουν στο νέο ταμείο που συμφωνήθηκε προ ημερών με τους δανειστές, καθώς και της ακίνητης περιουσίας. Σε κάθε περίπτωση το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ είναι πλέον εγκεκριμένο τόσο από το αρμόδιο συμβούλιο υπουργών, αλλά και τη Βουλή, όπως απαιτούσαν οι δανειστές. Μάλιστα προβλέπεται πως η ελληνική πλευρά δεσμεύεται για την ταχύτατη υλοποίηση της συμφωνίας με συνεχή επανάληψη του όρου «όσο το δυνατόν ταχύτερο» (ASAP).

Έτσι, ειδικά για τους νέους διαγωνισμούς προβλέπεται πως η διαδικασία πώλησης του 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην «Αερολιμήν Αθηνών» που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα ξεκινήσει το Δεκέμβριο, με παράλληλη επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, ενώ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού προβλέπεται η πρόσληψη νέων συμβούλων τον Σεπτέμβριο.

Για το θέμα της τιτλοποίησης ακινήτων, αναφέρεται πως εκκρεμεί η οριστικοποίηση της συζήτησης με την ΕΛΣΤΑΤ για το πώς δεν θα υπολογίζεται στο χρέος το προϊόν της τιτλοποίησης, αλλά και ο προσδιορισμός του μίγματος ακινήτων που θα μπουν στο «πακέτο». Εκτιμάται πως μια πιλοτική προσπάθεια μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσα στο πρώτο ή δεύτερο τρίμηνο του 2016.

Οσον αφορά τους εν εξελίξει διαγωνισμούς, στο Asset Development Plan αναφέρεται ο μακρύς κατάλογος εκκρεμοτήτων για το Ελληνικό (όπως η μετακόμιση υπηρεσιών που στεγάζονται, η απόφαση για το τι θα γίνει με την άδεια καζίνο, η σύσταση ειδικής υπηρεσίας που θα αναλάβει να προχωρήσει την κατασκευή των δημοσίων δικτύων, κλπ).

Για τον Αστέρα παραλείπεται κάθε αναφορά στην αλλαγή στάσης του επενδυτή που είχε προσφέρει αρχικά 400 εκατ. ευρώ. Υποστηρίζεται, όμως, πως οι διαδικασίες θα ολοκληρωθούν τον Ιούνιο του 2016, δείγμα των δυσκολιών που έχουν προκύψει μετά την απόρριψη του ειδικού χωροταξικού σχεδίου από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).

Κατά πληροφορίες, έχει συμφωνηθεί με τους επενδυτές η χωροθέτηση των 8 από τις 13 βίλες που θέλουν να κτίσουν (σε σχέση με τις περίπου 100 που προέβλεπε το ειδικό χωροταξικό σχέδιο που απερρίφθη από το Συμβούλιο της Επικρατείας) και τώρα παζαρεύουν “ατύπως” με τις αρμόδιες αρχές που θα κατασκευαστούν οι υπόλοιπες πέντε!

Για το ακίνητο Αφάντου στη Ρόδο εξηγείται πως για να ολοκληρωθεί η συναλλαγή (στο διαγωνισμό για τα δύο τμήματα του οικοπέδου είχαν επικρατήσει δύο επενδυτές) απαιτείται η έγκριση του Ειδικού Χωροταξικού Σχεδίου (ΕΣΧΑΔΑ), με πιθανή ημερομηνία ολοκλήρωσης της συναλλαγής τις 31 Δεκεμβρίου 2015.

Για τον ΔΕΣΦΑ αναμένεται η διαβούλευση με την Κομισιόν και την Socar για την διευθέτηση της υπόθεσης. Η εταιρεία από το Αζερμπαϊτζάν μπορεί πλέον να αποκτήσει το 49% των μετοχών και όχι το 66% που προέβλεπε ο διαγωνισμός στον οποίο επικράτησε. Στο κείμενο αναφέρεται πως οι Αζέροι μπορούν να μεταβιβάσουν το υπόλοιπο 17% είτε στο ελληνικό δημόσιο, είτε σε τρίτο επενδυτή. Εκκρεμεί, όμως, η απάντησή τους όπως και η διαπραγμάτευση με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε.

Για τη ΔΕΗ αναφέρεται ως ενδεχόμενη η πώληση του 17% εντός του 2016 και αποφάσεις για την ευρύτερη στρατηγική έως τα τέλη του 2016.

Για ΟΛΠ και ΟΛΘ επισημαίνονται οι εκκρεμότητες με τις κεντρικές συμβάσεις παραχώρησης που πρέπει να υπογράψουν οι δύο οργανισμοί με το ελληνικό δημόσιο προ της πώλησης. Ειδικά για τον ΟΛΘ εκκρεμεί και το σχέδιο ανάπτυξης του λιμανιού (Port Master Plan). Προϋπόθεση για να προχωρήσουν και οι δύο διαγωνισμοί είναι το προεδρικό διάταγμα για τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων.

Προβλέπεται επίσης πώληση του 23% της ΕΥΑΘ και του 11% της ΕΥΔΑΠ σε χρόνο πάντως που δεν προσδιορίζεται ρητά.

Ακόμα προβλέπεται νέα διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ με επανεξέταση των εναλλακτικών επιλογών, επίσης χωρίς συγκεκριμένη χρονική προθεσμία, και αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ μετά από την εξέταση του στρατηγικού πλάνου που θα παρουσιάσει ο σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ.

Πρέπει να σημειωθεί πως στο νέο μνημόνιο προβλέπεται μεν η ίδρυση του λεγόμενου “νέου Ταμείου των 50 δις” πλην όμως προβλέπεται και η υλοποίηση του συνόλου του προγράμματος αξιοποίησης του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ όπως αυτό αποφασίστηκε και περιγράφεται στο Asset Development Plan.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα