
ΑΑΔΕ: Νέο σύστημα εισροών-εκροών στα βενζινάδικα
Από τις 12 Ιουνίου η ΑΑΔΕ δοκιμάζει να ελέγξει πλήρως τη διακίνηση υγρών καυσίμων με νέες προδιαγραφές και βελτιώσεις ασφαλείας σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα
Δεύτερη ευκαιρία θα έχει από τις 12 Ιουνίου η ΑΑΔΕ να ελέγξει πλήρως τη διακίνηση υγρών καυσίμων, όχι μόνο στα πρατήρια από τα οποία ξεκινά άμεσα η προσαρμογή του συστήματος εισροών-εκροών με νέες προδιαγραφές. Το υπάρχον σύστημα εισροών-εκροών από το 2009 για το πετρέλαιο θέρμανσης επεκτάθηκε σε όλα τα πρατήρια καυσίμων τη διετία 2012-2014, αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ ως προς το σκέλος των φορολογικών αποθηκών και κάποια τμήματα της εφοδιαστικής καυσίμων.
Οι μνημονιακές βελτιώσεις του 2012 προέβλεπαν 14 εφαρμοστικές υπουργικές αποφάσεις (μερικές ακόμη… αγνοούνται), ενώ βελτιώσεις το 2019 πρόσθεσαν άλλες 18 εφαρμοστικές και καταληκτική ημερομηνία για την πλήρη λειτουργία του σε πρατήρια και φορολογικές αποθήκες μέχρι το τέλος του 2021.
Όπως έχει επισημάνει και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πετρελαιοειδών, εκκρεμούσε η έκδοση επικαιροποιημένης απόφασης (βλ. ΚΥΑ Φ2-1617/2010) για τη διαδικασία ελέγχου καταλληλότητας λογισμικών και ελέγχου των εγκαταστατών των συστημάτων εισροών-εκροών, η ολοκλήρωση ενημέρωσης του μητρώου δεξαμενών, η έκδοση ΚΥΑ για δοκιμαστική λειτουργία μετάδοσης δεδομένων εισροών-εκροών στις φορολογικές αποθήκες (αναμενόταν τον Ιανουάριο του 2023), οι αποφάσεις για επέκταση της εγκατάστασης των συστημάτων εισροών-εκροών σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και στα ιδιωτικά πρατήρια (βλ. ν. 3784/2009 και ν. 4608/2019) και η τροποποίηση της αρχικής ΚΥΑ (48941/3564/1611-2012) προκειμένου να επιλυθούν προβλήματα που προέκυψαν από τη δοκιμαστική μετάδοση στοιχείων από τα GPS που έχουν εγκαταστήσει οι εταιρείες στα βυτιοφόρα τους.
Το ισοζύγιο
Λίγες εβδομάδες πριν από την καταληκτική προθεσμία (31/12/2021) για εφαρμογή σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων (εκτός των πρατηρίων που το είχαν υλοποιήσει ήδη από το 2014) προέκυψε ανάγκη αναβάθμισης. Και χθες η ΑΑΔΕ ανακοίνωσε ότι από τις 12 Ιουνίου 2025 θα ξεκινήσει το νέο σύστημα εισροών-εκροών με εγκατάσταση από πιστοποιημένες εταιρείες και πιστοποιημένους για την τεχνική τους επάρκεια εγκαταστάτες.
Μόνο που οι πρατηριούχοι επισημαίνουν ότι… δεν υπάρχει σχετικός φορέας πιστοποίησης και απλώς καλούνται να πληρώσουν άμεσα περί τα 30 εκατ. ευρώ για να προσαρμοστούν.
Πλέον θα υπάρχει αυτόματη και ακριβής καταμέτρηση της ποσότητας και της θερμοκρασίας του καυσίμου σε κάθε δεξαμενή και οι δεξαμενές θα έχουν νέους ογκομετρικούς πίνακες.
Επίσης θεσπίζεται συγκεντρωτικό ισοζύγιο για περισσότερες ημέρες, το οποίο επιτρέπει τον άμεσο εντοπισμό τυχόν «μη φυσιολογικής συμπεριφοράς» για την πραγματοποίηση στοχευμένων ελέγχων και όλα τα προειδοποιητικά σήματα από κρίσιμες λειτουργίες του συστήματος θα διαβιβάζονται σε πραγματικό χρόνο στο Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ, επιτρέποντας την άμεση αντίδραση (με ενδιαφέρον θα θέλαμε να μάθουμε εάν η επεξεργασία των σημάτων γίνεται αυτόματα ή με άλλη μέθοδο).
Προφανώς το νέο σύστημα έχει βελτιώσεις ασφαλείας, τις οποίες περιμένουμε να δούμε στην πράξη σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμου. Ελπίζω μόνο να μην περιμένουμε όπως για τα 220 πρατήρια που ανακοινώθηκε ότι κλέβουν καύσιμα από τις αντλίες και ακόμη να μάθουμε τις επωνυμίες.