Aegean: Στον αγώνα (της διάσωσης) ενωμένοι και στα κέρδη χωριστά

O Ευτύχης Βασιλάκης ξορκίζει τον κρατικό έλεγχο ως αντάλλαγμα στο κυβερνητικό πακέτο στήριξης των αερομεταφορών

Στις απανωτές εκπλήξεις –ευχάριστες είναι η αλήθεια– για την επιλογή της ηγεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προταχθεί η προστασία της κοινωνίας και της εργασίας από τις συνέπειες της πανδημίας, και όχι να επιδιωχθεί η στυγνή ευρωστία των δημοσιονομικών δεικτών, προστέθηκε προ ημερών και μία εθνική απόφαση της συντηρητικής κυβέρνησης της Γερμανίας που μοιάζει βγαλμένη από τα πιο προχωρημένα σοσιαλιστικά εγχειρίδια.

Ο λόγος για τη διάσωση του γερμανικού αερομεταφορέα της Λουφτχάνσα που στοίχισε στην Άνγκελα Μέρκελ και τους συμπατριώτες της ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά 9 δισεκατομμύρια ευρώ. Το… σοσιαλιστικό colpo grosso, όμως, της καγκελαρίου στους μετόχους του αεροπορικού κολοσσού της χώρας της το φύλαγε για το τέλος.

Διότι αυτή η διάσωση δεν ήλθε… βερεσέ. Αντιθέτως, η κρατική στήριξη ήλθε με αντάλλαγμα την απόκτηση μετοχικού ποσοστού του γερμανικού δημοσίου στη Λουφτχάνσα. Πώς έγινε η αντίστοιχη διάσωση της «δικής» μας Aegean; Ε, ακριβώς το αντίθετο!!!

Για να βάλουμε τα πράγματα στη… ζυγαριά, όταν πρωτακούστηκε η είδηση για το deal της γερμανικής καγκελαρίας με τη Λουφτχάνσα, στην έδρα της Αεροπορίας Αιγαίου στην Κηφισιά έσπευσαν να καταστήσουν σαφές ότι θα απέρριπταν οποιονδήποτε είδους κρατικό έλεγχο ή συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο ως «αντίτιμο» στο πακέτο διάσωσης.

Λίγες ημέρες μετά, και συγκεκριμένα την περασμένη Παρασκευή, η διοίκηση της Aegean επανέκαμψε λέγοντας ότι τα 115 εκατ. ευρώ που παρέχει η κυβέρνηση για την υποστήριξη του κλάδου των αερομεταφορών από τις συνέπειες της πανδημίας είναι ένα χρηματοδοτικό πακέτο με θετικό πρόσημο, αλλά το χαρακτήρισε και πολύ λίγο σε σχέση με τα αντίστοιχα άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Μάλιστα, η διοίκηση Ευτύχη Βασιλάκη έστειλε έμμεσο μήνυμα στο Μέγαρο Μαξίμου και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ότι θα «παλέψει κυρίως με τις δικές της δυνάμεις, τα δικά της αποθεματικά, τους δικούς της ανθρώπους».

Απολύτως θεμιτή και δυνητικά αξιέπαινη είναι η παραπάνω πρακτική που προαναγγέλλει η Aegean. Έχει ωστόσο δύο «αγνώστους Χ». Ο πρώτος που πρέπει να γίνει γνωστός είναι το τι σημαίνει η αποστροφή «με τους δικούς της ανθρώπους», διότι στις αρχές Μαΐου ο κ. Βασιλάκης δήλωνε ότι ο κλάδος των αερομεταφορών θα επιστρέψει στην προ κορωνοϊού κανονικότητα μετά την πάροδο 2-3 ετών,  οπότε «δυστυχώς είναι μονόδρομος η μείωση του κόσμου που απασχολούμε».  Προφανώς, μήνυμα απειλής προς την κυβέρνηση.

Ο δεύτερος άγνωστος είναι η αντίστοιχη αποστροφή για «τα δικά της αποθεματικά». Οπότε κι εδώ θα πρέπει να διευκρινιστεί το πώς θα συμβεί αυτό, αφού στην ίδια δήλωσή του στις αρχές Μαΐου ο κ. Βασιλάκης ομολογούσε ότι είχε «την λανθασμένη εντύπωση ότι τα ταμειακά μας αποθέματα είναι τόσα πολλά που δεν θα μπορέσουμε να έχουμε οικονομικό πρόβλημα στο χρονικό διάστημα που το είχαμε προσδιορίσει».

Ίσως για αυτό στην Aegean δεν προτρέχουν να απαρνηθούν πλήρως το χρηματοδοτικό εργαλείο της κυβέρνησης. Απλώς το θέλουν με μία μοιρασιά του τύπου «τα δικά μας δικά μας και τα δικά σας (πάλι) δικά μας». Ή, για να είμαστε ακριβέστεροι, με όρους «στον αγώνα –της διάσωσης– ενωμένοι και στα κέρδη χωριστά». Και για να κλείσουμε με την ταμπακιέρα:

>>Ερώτημα 1ον: Τι εμποδίζει την Aegean να πάρει τα λεφτά, να δώσει μετοχές στο κράτος, και αργότερα όταν θα ορθοποδήσουν οι αερομεταφορές να εξαγοράσει εκ νέου το δοθέν πακέτο από στο Δημόσιο;

>>Ερώτημα 2ον: Επειδή η Aegean ουσιαστικά αποτελεί μονοπώλιο στη χώρα μας για τις αερομεταφορές, μήπως το κράτος –που εν προκειμένω ουσιαστικά «εκβιάζεται» με απολύσεις– πρέπει να επανεξετάσει την περίπτωση αυτή, μέσω της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αφού μετά την απορρόφηση της Ολυμπιακής, και τα δρομολόγια μειώθηκαν, και τα εισιτήρια ακρίβυναν;

Έτσι, δεν θα φωνάζει και ο Κώστας Βαξεβάνης