Αφήνει το αποτύπωμά της η Λίνα – Σε «οργασμό» δράσης η νέα ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, που σε χρόνο ρεκόρ ταράζει τα λιμνάζοντα νερά

Πώς η κα Μενδώνη κινείται με αποφασιστικότητα, προκειμένου να επιλύσει χρόνια ζητήματα, τα οποία γνωρίζει πολύ καλά  

Της Βίκυς Καλοφωτιά

 

Λένε ότι ο καθένας μας είναι οι επιλογές του και ο τρόπος που διαχειρίζεται αυτά που του συμβαίνουν. Πολλοί ικανοί είναι αναποφάσιστοι και έτσι δεν καταφέρνουν ποτέ να ξεδιπλώσουν τις δυνατότητές τους. Υπάρχουν όμως και εκείνοι, οι άλλοι, οι γνήσιοι, οι οποίοι αξιοποιούν την κάθε ευκαιρία που παρουσιάζεται στον δρόμο τους και οδεύουν μπροστά προκειμένου να αλλάξουν τον κόσμο προς το καλύτερο.

Οι  πρώτες ενέργειές της, αμέσως μόλις ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, της έδειξε την αμέριστη εμπιστοσύνη του τοποθετώντας τη στο «τιμόνι» του υπουργείου Πολιτισμού, δείχνουν αν μη τι άλλο ότι η νέα υπουργός, Λίνα Μενδώνη, είναι σίγουρα ένα από τα πρόσωπα που συγκεντρώνουν τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Φαίνεται ότι η αρχαιολόγος ερευνήτρια –και αλλοτινή στενή συνεργάτης του Ευάγγελου Βενιζέλου επί υπουργίας του στο υπουργείο Πολιτισμού, όπως και γενική γραμματέας επί δέκα ολόκληρα χρόνια στο εν λόγω υπουργείο– φέρει τον πολιτισμό στο αίμα της και είναι αποφασισμένη να αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα της, ως υπουργός.

 

Το Ταμείο Αλληλοβοηθείας

Ξεκινώντας αμέσως μετά τον διορισμό της στο υπουργείο Πολιτισμού να κινεί διαδικασίες για την επίλυση του θέματος του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, η Λίνα Μενδώνη αισιοδοξεί με πράξεις να αλλάξει το τοπίο που επικρατούσε μέχρι σήμερα. Έτσι, κατέθεσε ειδική νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να μπει σε καθεστώς εκκαθάρισης το περιβόητο Ταμείο Αλληλοβοηθείας, μετά και από αίτημα της Πανελλήνιας Ένωσης Εργαζομένων. Ας μην ξεχνάμε ότι πριν από λίγο διάστημα η υπουργός είχε αναφέρει ότι «απαιτείται λογοδοσία και διαφάνεια παντού. Με τη ρύθμιση που προτείνεται, διασφαλίζεται η διαφάνεια και θεσπίζονται καθαρές διαδικασίες, ώστε να μην υπάρχουν πουθενά σκιές».

 

Για την Αμφίπολη

Φυσικά και δεν θα μπορούσε να μην αποτελεί μια από τις άμεσες προτεραιότητες της υπουργού και το φλέγον θέμα της Αμφίπολης. Γι’ αυτό, άλλωστε, συγκάλεσε προ ημερών σύσκεψη με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για τον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο της Αμφίπολης, παρουσία του γενικού γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλα Γιατρομανωλάκη.

Η υπουργός ζήτησε να επισπευσθούν οι εργασίες, που αφορούν τόσο στο μνημειακό σύνολο στον Τύμβο Καστά, οι οποίες χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, όσο και οι εργασίες χάραξης διαδρομών και διαμορφώσεων, εντός του αρχαιολογικού χώρου και στην περιοχή του Μουσείου της Αμφίπολης. Κι όλα αυτά, επειδή οι προκάτοχοί της των κυβερνήσεων Τσίπρα αμέλησαν τις ανακαλύψεις της Αμφίπολης, διότι έγιναν επί ημερών Σαμαρά

 

 

 

Η αξιοποίηση στο Τατόι

Εν μέσω συσκέψεων, συχνά με τη διαδικασία του επείγοντος για την επίλυση σημαντικών ζητημάτων, η κα Μενδώνη φαίνεται πως ταυτόχρονα προχωρά χωρίς χρονοτριβές και το ζήτημα για την ανάπτυξη του πρώην βασιλικού κτήματος στο Τατόι, καθώς έχει ήδη δρομολογήσει μια σειρά σημαντικών παρεμβάσεων.

Ήδη μετά τον Δεκαπενταύγουστο έχει κορυφωθεί η διαδικασία συγκέντρωσης στοιχείων και εγγράφων από κάθε δυνατό φορέα, ενώ η ίδια βρίσκεται σε επαφή και με προσωπικότητες που γνωρίζουν άριστα την υπόθεση του Τατοΐου και πιέζουν διαχρονικά για την αναβάθμιση και αξιοποίησή του.

 

Η νέα «φρουρά» σε Εθνικό και Φεστιβάλ Αθηνών

Ο Πολιτισμός είναι το στοιχείο της, ο φυσικός της χώρος, οπότε δεν θα μπορούσε παρά να θέλει να το υπηρετούν οι καλύτεροι. Η τοποθέτηση του Δημήτρη Λιγνάδη και της Κατερίνας Ευαγγελάτου στην Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου και του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, αντίστοιχα, έγινε στο πλαίσιο της πρόσφατης τελετής παράδοσης και παραλαβής, που είχε τη μορφή μιας ξεχωριστής γιορτής, όπου η παλιά «φρουρά» υποδέχτηκε με θέρμη τη νέα.

Και οι δυο τους είναι άνθρωποι βαθιά σκεπτόμενοι, με σημαντικές σπουδές στη «φαρέτρα» τους και προσωπικότητες που ακτινοβολούν όρεξη για δράση και δημιουργία. Την ίδια στιγμή, συμπίπτει να είναι και γόνοι σπουδαίων οικογενειών, που άφησαν έντονο το χνάρι τους στον χώρο του Πολιτισμού.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου, κόρη του Σπύρου Ευαγγελάτου –του ανθρώπου που διαμόρφωσε το ελληνικό θέατρο τις τελευταίες δεκαετίες– και της σπουδαίας τραγωδού, Λήδας Τασοπούλου, εγγονή του Έλληνα μουσουργού και αρχιμουσικού Αντίοχου Ευαγγελάτου, ανιψιά της μέτζο Δάφνης Ευαγγελάτου.

Ο Δημήτρης Λιγνάδης, γιος του Τάσου Λιγνάδη, φιλολόγου, μεταφραστή και κριτικού, ο οποίος, όπως φαίνεται, εμφύσησε στον γνωστό ηθοποιό την αγάπη για την Τέχνη σε όλο της το μεγαλείο.

Ο τρίτος εξίσου σημαντικός της καλλιτεχνικής αυτής παρέας, ο γενικός γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης, γιος του καθηγητή και συγγραφέα, Γιώργη Γιατρομανωλάκη, που ανέλαβε μια θέση κομμένη και ραμμένη στα μέτρα του, γιατί η αγάπη του για την Τέχνη δεν έχει τέλος, όπως άλλωστε συμβαίνει και με τους τρεις τους. Πρόσωπα που φέρουν τον Πολιτισμό στο «DNA» τους και συνάμα εργασιομανείς και ταγμένοι σε αυτόν ανεξαρτήτως της οικογενειακού τους ονόματος.

 

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Ως επίλογο κρατήσαμε το πιο πρόσφατο γεγονός, όπου η υπουργός Πολιτισμού έδειξε ότι πρόκειται όντως για μια γυναίκα που είναι αποφασισμένη, όταν χρειάζεται, να «βάλει το μαχαίρι στο κόκαλο».

Μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό μετά την πολιτική «θύελλα» που προκάλεσε το αίτημα του Έλληνα πρωθυπουργού προς την κυβέρνηση της Μεγάλης Βρετανίας για να επιστραφούν στην Αθήνα με δανεισμό το 2021 τα Γλυπτά του Παρθενώνα, με αντάλλαγμα σπάνια κειμήλια που βγαίνουν για πρώτη φορά εκτός της χώρας μας, μεταξύ άλλων, δήλωσε: «Από τη στιγμή που έχουμε κλοπή, δεν δημιουργείται κανένα απολύτως δικαίωμα. Η πάγια θέση είναι ότι η Ελλάδα όχι απλώς δεν αναγνωρίζει την ιδιοκτησία των Γλυπτών αλλά ούτε τη νομή και την κατοχή». Κι έκανε απολύτως σαφή την ελληνική θέση:  «Δεν τίθεται θέμα κυριότητας των Γλυπτών. Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε την κλοπή».

Όμως η κα Μενδώνη δείχνει ότι μπορεί να αντιπαρατεθεί και με πολιτικούς όρους. Έτσι, όταν τόλμησε η προκάτοχός της και πρώην σύντροφός της στο ΠΑΣΟΚ, Μυρσίνη Ζορμπά (ευρωβουλευτής με απόφαση Σημίτη από το 1999-2004), να ψελλίσει ότι δεν μπορεί ο πολιτισμός να αντιμετωπίζεται με κυνισμό έλαβε την κατάλληλη απάντηση: «O ΣΥΡΙΖΑ και η τέως υπουργός αγνοούν την ουσιαστική σημασία της λέξης κυνισμός. Κυνισμός σημαίνει να μεταβιβάζει ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση χιλιάδες αρχαιολογικούς χώρους στο Υπερταμείο, να υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρήματα “φυλακισμένα” στις αποθήκες των μουσείων, να εγκαταλείπονται στην τύχη τους μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι λόγω ιδεοληψιών και αδιαφορίας».

Διαβάστε επίσης