«Αγνώριστη» η Αθήνα το 2030

Ο προγραμματισμός είναι για πέντε μεγάλες συγκοινωνιακές παρεμβάσεις, αλλά πάντα υπάρχει το εάν όταν μιλάμε για την Ελλάδα

Αν υλοποιηθεί ο σχεδιασμός του υπουργείου Μεταφορών με βάση τα χρονοδιαγράμματα, τότε σε οκτώ χρόνια από σήμερα, το 2030 θα μιλάμε για μία άλλη Αθήνα. Κι αυτό διότι έχουν προγραμματιστεί πέντε μεγάλα συγκοινωνιακά έργα, τα οποία θα ανακουφίσουν κυκλοφοριακά την πρωτεύουσα.

Του Νεκτάριου Χρήστου

Στην μετά κορωνοϊό εποχή έχει παρατηρηθεί μία μεγάλη αύξηση της κίνησης στην Αθήνα, καθώς οι Αθηναίοι παρά το γεγονός ότι τα καύσιμα έχουν πάρει την ανηφόρα προτιμούν τα αυτοκίνητα τους, από τον φόβο να νοσήσουν από τον ιό εάν κινηθούν είτε με το μετρό, είτε με τα λεωφορεία, ή τα τρόλεϊ. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και τον Ιούλιο, όπου οι πολλοί αδειούχοι έφυγαν από το κλεινόν άστυ εν τούτοις οι δρόμοι δεν άδειασαν.

Οπότε οι πέντε μεγάλες παρεμβάσεις που έχουν προγραμματιστεί είναι βέβαιο ότι θα προσφέρουν ανακούφιση στους δρόμους, αλλά και θα αλλάξουν την μορφή της πόλης, καθώς οι παρεμβάσεις είναι προς όλα τα σημεία του ορίζοντα. Βέβαια θα πρέπει να σημειωθεί ότι όλα τα έργα είναι μακροχρόνια και είναι βέβαιο ότι λόγω των παρεμβάσεων που θα απαιτηθούν θα κάνει ακόμη δυσκολότερη τη ζωή των οδηγών. Επίσης θα πρέπει να αναφερθούν και οι ανησυχίες για τις καθυστερήσεις, καθώς βρισκόμαστε στην Ελλάδα κι έχουν δει πολλά τα μάτια μας, οπότε καλό είναι να μην δένουμε ότι όντως όλα θα είναι έτοιμα το 2030.

Γραμμή 4 του Μετρό

Αναμφίβολα το συγκεκριμένο έργο, δηλαδή η γραμμή 4 του μετρό είναι ίσως το πιο εμβληματικό, καθώς ανάλογο του έχει να πραγματοποιηθεί από την εποχή των Ολυμπιακών έργων. Το αρχικό κόστος αγγίζει τα 1,8 δισ. ευρώ και αποτελεί κατά τους συγκοινωνιολόγους το μεγάλο στοίχημα για να αποφορτιστούν οι κεντρικές αρτηρίες. Αποτελεί τη μεγαλύτερη συγκοινωνιακή παρέμβαση της τρέχουσας δεκαετίας και θα ανακουφίσει το κέντρο της πόλης, τα ανατολικά και μέρος των βορείων προαστίων. Η νέα «πορτοκαλί» γραμμή, περιλαμβάνει περίπου 13 χιλιόμετρα  υπόγειας γραμμής και 15 νέους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη , Δικαστήρια, Λεωφόρο Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή. Στην Ακαδημία η γραμμή 4 θα συναντιέται με την γραμμή 2 και στον Ευαγγελισμό με τη γραμμή 3.

Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι πέραν της συγκοινωνιακής ανάσας που θα προσφέρει η νέα γραμμή του μετρό θα υπάρξουν τεράστιες αναπτυξιακές προοπτικές τόσο στο real estate όσο και στην γενικότερη οικονομία των παραπάνω περιοχών. Από τις 22 Ιουνίου έπεσαν οι υπογραφές και με βάση το χρονοδιάγραμμα , η λειτουργία της νέας γραμμής προγραμματίζεται για το 2029.

Σήραγγα Ηλιούπολης

Η αστική σήραγγα Ηλιούπολης θα ξεκινά περίπου από τα στρατόπεδα Σακκέτα και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης, περίπου στο ύψος του Metro Mall στα σύνορα Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης. Στη συνέχεια το έργο περιλαμβάνει ανισοπεδοποίηση όλων των κόμβων μέχρι το ύψος της Γλυφάδας. Η σήραγγα θα έχει μήκος περίπου 3 χιλιόμετρα και θα αποτελείται από δύο διακριτούς κλάδους, έναν για το κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Θα διαθέτει τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε θέματα οδικής ασφάλειας.

Η Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης δεν θα λειτουργήσει ανακουφιστικά μόνο για τα νότια προάστια αλλά θα συμβάλλει αποφασιστικά στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της πρωτεύουσας. Ουσιαστικά θα γίνει μέρος ενός οδικού δακτυλίου με ελεύθερων λεωφόρων (ή αστικών αυτοκινητόδρομων αν θέλετε) που θα βελτιώσει τους απαιτούμενους χρόνους οδήγησης.

Θα λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους δύο μεγάλους κυκλοφοριακούς δακτύλιους του Λεκανοπεδίου, της Αττικής οδού και της Βουλιαγμένης και ουσιαστικά θα ολοκληρώσει ένα ελεύθερο δακτύλιο που ξεκινά από τον Ανισόπεδο Κόμβο Φαλήρου, φτάνει στη Μεταμόρφωση, συνεχίζει με την Αττική Οδό μέχρι την Κατεχάκη και συνεχίζει με την Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης και φτάνει χωρίς φανάρια μέχρι το Ελληνικό.

Επέκταση Γραμμής 2

Κι αυτή είναι μια μεγάλη συγκοινωνιακή παρέμβαση στα δυτικά της πόλης. Η επέκταση της γραμμής 2 από την Ανθούπολη στο Ίλιον περιλαμβάνει 4 χιλιόμετρα υπόγειας γραμμής με 3 νέους σταθμούς. Την Παλατιανή, το Ίλιον και τον Άγιο Νικόλαο. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 350-400 εκατ. ευρώ και θα καλυφθεί σε πρώτη φάση από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Είναι η πρώτη επέκταση στα δυτικά προάστια μετά το 2013 όταν το Μετρό είχε φτάσει σε Αγία Μαρίνα και την Ανθούπολη. Με την νέα επέκταση το Μετρό θα καλύψει πυκνοκατοικημένες περιοχές όπως το Ίλιον, η Πετρούπολη, οι Άγιοι Ανάργυροι και το Καματερό.

Υπολογίζεται πως για την κατασκευή της επέκτασης της γραμμής θα απαιτηθούν περίπου 5 χρόνια. Αυτή η επέκταση θα δώσει πρόσβαση στο δίκτυο Μετρό στις παραπάνω περιοχές οι οποίες θα μπορούν να φτάνουν σε όλα τα σημεία που υπάρχουν σταθμοί Μετρό σε σημαντικά μειωμένους χρόνους. Σήμερα για να φτάσουν στο κέντρο της πόλης χρειάζονται σχεδόν 50 λεπτά.

Επέκταση Λεωφόρου Κύμης στη Λυκόβρυση

Αυτό το έργο αποτελεί τη μεγαλύτερη συγκοινωνιακή παρέμβαση στα βόρεια προάστια μετά από 20 χρόνια. Η Λεωφόρος Κύμης, τμήμα της Αττικής Οδού, θα φτάσει μέχρι τη Λυκόβρυση στον ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη στη Λυκόβρυση. Στόχος είναι να λειτουργήσει ως ένα οδικό bypass του κόμβου Μεταμόρφωσης που έχει κορεστεί κυκλοφοριακά και θα δώσει νέες διεξόδους στον άξονα της Λ. Κηφισού. Θα είναι ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος συνολικού μήκους περίπου 3,8 χιλιομέτρων. Στο έργο που είναι υπό δημοπράτηση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχει μειοδοτήσει το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Οι υπογραφές που θα σημάνουν την έναρξη των έργων τοποθετούνται το Φθινόπωρο. Η διάρκεια των έργων έχει οριστεί σε 48 μήνες οπότε αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις η επέκταση αυτή θα είναι έτοιμη προς λειτουργία στα τέλη του 2026.

Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά

Αυτό το έργο αποτελεί μια μεγάλη συγκοινωνιακή παρέμβαση για τον Πειραιά και τα δυτικά προάστια μέχρι την Εθνική Οδό στον Ασπρόπυργο. Θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση των Λεωφόρων Σχιστού και Αθηνών που σήμερα παρουσιάζουν σημαντική κυκλοφοριακή ανάσχεση.

Πρόκειται για έργο-ανάσα για τη Δυτική Αττική. Με την κατασκευή του τριπλού κόμβου θα υπάρχει απευθείας σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λ. Σχιστού, θα συνδεθεί η ημιδιανοιγμένη στο νότιο άκρο της, Περιφερειακή Αιγάλεω, ενώ θα ολοκληρωθούν και θα λειτουργήσουν και ο διανοιγμένες σήραγγες-φαντάσματα που είναι στη στροφή προς Σκαραμαγκά και πριν την Λίμνη Κουμουνδούρου. Ο διαγωνισμός προετοιμάζεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και εκτιμάται ότι μπορεί να βγει μέχρι το τέλος του 2022.

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα