bpbg
bpbg

Αμερικανο-κινεζική «ναυμαχία» για τα ελληνικά ναυπηγεία

Το παρασκήνιο πίσω από την πρόθεση δημιουργίας ναυπηγείου στο Πέραμα και την αξιολόγηση των πολύπαθων ναυπηγείων

Στον απόηχο της επίσκεψης του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ στην Αθήνα και με υπογεγραμμένα ήδη μνημόνια συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών, οι συμφωνίες που δεν επετεύχθησαν (ακόμα) φαίνεται να έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον, με κυριότερη αυτή που αφορά την έντονη κινεζική πρόθεση για δημιουργία ναυπηγείου στο Πέραμα και την αξιοποίηση των πολύπαθων Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ).

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Με ήδη επιτυχημένο το «πείραμα» της αναβίωσης των Ναυπηγείων του Νεωρίου της Σύρου, αλλά με τον αμερικανικό «απινιδωτή» της ΟΝΕΧ που δίνει… παλμό και για την Ελευσίνα, το κινεζικό ενδιαφέρον για ναυπηγοεπισκευαστικές μπίζνες εστιάζει στην πειραϊκή «ριβιέρα» και το παιχνίδι μεταξύ αστερόεσσας και κίτρινου δράκου σε ελληνικό έδαφος αναμένεται σκληρό.

Δεν απέχουμε πολύ από την προ εβδομάδων εκδήλωση του Eλληνοαμερικανικού Eπιμελητηρίου, σε συνεργασία με την αμερικανική πρεσβεία και το Γενικό Προξενείο στη Θεσσαλονίκη για την αναγέννηση της Nαυπηγοεπισκευής στην Eλλάδα, όπου στην ομιλία του ο πρέσβης των HΠA, Tζέφρι Πάιατ, χαρακτήρισε τα ναυπηγεία Nεωρίου «το θαύμα της Σύρου». Ήταν ουσιαστικά η παραλαβή της σκυτάλης από μία προγενέστερη δήλωση του επικεφαλής των οικονομικών υπηρεσιών της αμερικανικής πρεσβείας στην Aθήνα, William Laitinen, που είχε τονίσει ότι «…ελπίζουμε το Nεώριο να είναι η πρώτη από πολλές άλλες επενδύσεις των HΠA στον ελληνικό ναυτιλιακό κλάδο, ο οποίος είναι κλάδος προτεραιότητας μέσω του οποίου συνδέεται γεωγραφικά η Eλλάδα με τα Bαλκάνια, την Tουρκία, τη Mέση Aνατολή τη Bόρεια Aφρική και τη Δυτική Eυρώπη… Tώρα που το Nεώριο είναι λειτουργικό, ελπίζουμε ότι θα το χρησιμοποιήσει και το Πολεμικό Nαυτικό των HΠA».

Εύκολα λοιπόν αντιλαμβάνεται κανείς ότι το ενδιαφέρον δεν είναι απλά επιχειρηματικό, αλλά γεωστρατηγικό, καθώς μέσα στην ενεργειακή διελκυστίνδα της Ανατολικής Μεσογείου, η χώρα μας κατέχει κομβική θέση μεταξύ Ευρώπης, Αφρικής και Ασίας, ενώ το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναπτύσσει περαιτέρω τις βόρειες προοπτικές.

Η νάρκη του ευρω-προστίμου

Λίγες μόνο εβδομάδες μετά την επίσκεψη Πομπέο για την προώθηση του στρατηγικού διαλόγου Ελλάδας – ΗΠΑ και την υπογραφή της νέας συμφωνίας αμυντικής συνεργασίας ανάμεσα στις δύο χώρες, η επίσκεψη του Κινέζου Προέδρου στα γραφεία της COSCO ήρθε να επισφραγίσει το Μνημόνιο Κατανόησης (MOU) για την επιτυχή υλοποίηση του Master Plan της COSCO στον Πειραιά. Σε αυτήν τη συμφωνία οι δύο πλευρές δεσμεύθηκαν να ξεπεραστούν οι παράμετροι που εμποδίζουν την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, προϋπολογισμού €600.000.000, χωρίς ωστόσο να ξεκαθαρίζονται οι κινεζικές προθέσεις για την κατασκευή ναυπηγείου στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, καθώς αντιδρούν σθεναρά σε αυτό το σχέδιο οι Έλληνες επιχειρηματίες της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης.

Υποστηρίζοντας ότι η κατασκευή ναυπηγείου της Cosco στη ζώνη θα εξαφανίσει τις 460 επιχειρήσεις του κλάδου, που έχουν στο πλευρό τους την Επιτροπή Ενδικοφανών Προσφυγών του υπουργείου Οικονομίας που λίγους μήνες πριν απέρριψε το αίτημα της διοίκησης του ΟΛΠ για αδειοδότηση εγκατάστασης ναυπηγείων στο Πέραμα, ενώ εκκρεμεί η έκδοση απόφασης από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Την ίδια ώρα, στον Σκαραμαγκά η κατάσταση είναι νεφελώδης: η προηγούμενη κυβέρνηση απέτυχε να μειωθεί το πρόστιμο που έχει επιβληθεί στην Ελλάδα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τη μη ανάκτηση των κρατικών ενισχύσεων από την Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε., ύψους 7,2 εκατ. ευρώ για κάθε εξάμηνο μη συμμόρφωσης της χώρας στην απόφαση, με αποτέλεσμα να οφείλονται μέχρι σήμερα περίπου 100 εκατ. ευρώ. Έτσι, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να τεθούν τα Nαυπηγεία υπό καθεστώς ειδικής διαχείρισης ώστε να περιοριστεί το πρόστιμο όχι μόνο απέτυχε, αλλά επέφερε και περαιτέρω απώλειες, καθώς εκποιήθηκαν ήδη επί μέρους περιουσιακά στοιχεία των ναυπηγείων.

Έτσι, η σημερινή κυβέρνηση καλείται να αντιμετωπίσει και μάλιστα άμεσα τόσο την έναρξη του διαγωνισμού της πώλησης των ναυπηγείων σε πρόσωπο απολύτως ανεξάρτητο από τους προηγούμενους ιδιοκτήτες Privinvest και Thyssen κατ’ επιταγήν της Kομισιόν, ενώ οφείλει να διαπραγματευτεί περαιτέρω το θέμα του προστίμου, που δρα ανασταλτικά στους υποψήφιους επενδυτές. Στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής αυτής εμπλοκής, αλλά κυρίως λόγω του στρατιωτικού χαρακτήρα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, καθίσταται σαφές ότι προβάδισμα δεν μπορεί να έχει η COSCO αλλά δυτικός επενδυτής, χωρίς ωστόσο να μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να εκδηλώσει επίσημο ενδιαφέρον, αν τελικά απορριφθούν τα σχέδιά της στη ζώνη του ΟΛΠ.

Το Νεώριο και η Ελευσίνα

Την ίδια ώρα ο πρόεδρος του αμερικανικών συμφερόντων ONEX Group, Πάνος Ξενόκωστας, σηματοδοτεί το επόμενο βήμα δίνοντας τις επιτυχείς στατιστικές του Νεωρίου: 106 επισκευές πλοίων το 2018, ήδη 67 το πρώτο εξάμηνο του 2019, με 150 πλοία στόχο το 2020. Με 658 ενεργές θέσεις εργασίας, αλλά σε εκκρεμότητα την οριστική μεταβίβαση των ναυπηγείων μέχρι να διαγραφεί απαίτηση της AAΔE ύψους 1,2 εκατ. ευρώ, ευελπιστεί σε ευόδωση της αρχικής συμφωνίας με τον προηγούμενο ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

Έχοντας ήδη τη σύμφωνη γνώμη της Κυβερνητικής Επιτροπής Ανάπτυξης και Επενδύσεων της προηγούμενης κυβέρνησης, η συμφωνία που υπεγράφη με τον Όμιλο Ταβουλάρη προέβλεπε επενδύσεις περί τα 400 εκατ. ευρώ για τα επόμενα 20 με 25 έτη, ωστόσο η κυβέρνηση Μητσοτάκη ζήτησε επιπρόσθετες αποδείξεις για τη διαθεσιμότητα των κεφαλαίων προς επένδυση, με συνέπεια να συνεχίζονται ακόμα οι συζητήσεις.

Διαβάστε επίσης