Αμερικανών… έλευσις στα ναυπηγεία Ελευσίνας

Με ιδιαίτερο ενθουσιασμό χαιρετίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα από την κυβέρνηση η ανακοίνωση της συμφωνίας μεταξύ του Ομίλου Ταβουλάρη και της ONEX ELEFSIS SHIPYARDS LLC για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Προς τι ο ενθουσιασμός; Μα τα «ζεστά» 150 εκατ. ευρώ άμεσων επενδύσεων και τα συνολικά €400.000.000 που θα αγγίξει σε ορίζοντα 25ετίας η… έλευσις της εν λόγω αμερικανικής επένδυσης. Το ότι το 2013 ο ΣΥΡΙΖΑ της αντιπολίτευσης είχε δυναμιτίσει την επανεκκίνηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας είναι αλλουνού… Τσίπρα ευαγγέλιο.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Έχοντας αποτύχει να βρεθεί επενδυτής από την Alpha Bank και την KPMG, το διευρυμένο υπουργικό όργανο που αποτελείτο από το υπουργείο Εργασίας, Εθνικής Άμυνας, Ανάπτυξης-Οικονομίας και Επικρατείας ανακήρυξαν την ONEX ELEFSIS SHIPYARDS LLC ως προτιμητέο στρατηγικό επενδυτή, «κλείνοντας» ένα προξενιό που μετρά ήδη αρκετούς μήνες και μοιάζει αρκετά δελεαστικό, αν σκεφτεί κάποιος ότι μιλάμε για μια βιομηχανία που οι ζημιές της το 2017 ξεπέρασαν τα 33,8 εκατ. ευρώ και τα έσοδά της ήταν μικρότερα των 30 εκατ. ευρώ, ενώ οι υποχρεώσεις της έφτασαν τα 256 εκατ. ευρώ, με αρνητικά ίδια κεφάλαια περίπου 150 εκατ. ευρώ.

Η πρόταση εξαγοράς των ναυπηγείων Ελευσίνας και των ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) δημοσιοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2018 από τον επικεφαλής της ΟΝΕΧ Πάνο Ξενοκώστα στην ΔΕΘ ενώπιον του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, του Αμερικανού υπουργού Εμπορίου, Γουίλμπουρ Ρος, του Αμερικανού πρέσβη Τζέφρεϊ Πάιατ και του καθ’ ύλην αρμόδιου υπουργού Οικονομίας, Στέργιου Πιτσιόρλα. Η εταιρεία είχε ήδη αποκτήσει μέσω της πτωχευτικής διαδικασίας (άρθρο 106) τα ναυπηγεία του Νεωρίου Σύρου επιδιώκοντας την επένδυση 110,9 εκατ. ευρώ και το ενδιαφέρον για τα άλλα δύο ναυπηγεία αφορούσε τόσο το εμπορικό όσο και για το στρατιωτικό τμήμα τους, με αποτέλεσμα να φημολογείται έντονα κατά τους τελευταίους μήνες ένα μεγαλόπνοο πρόγραμμα ναυπήγησης φρεγατών με «άρωμα» ΝΑΤΟ.

Τίποτα από τα παραπάνω δεν είναι μεμπτό, είναι ωστόσο πολιτικά… σουρεαλιστικό ότι την άνοιξη του 2013 ο σημερινός πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, είχε δυναμιτίσει την τροπολογία της Κυβέρνησης Σαμαρά, με την οποία ο τότε πρόεδρος της κυβέρνησης και της Νέας Δημοκρατίας είχε επανεκκινήσει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας διασώζοντας πάνω από 1.000 θέσεις εργασίας, κίνηση που χαιρετίστηκε από όλο το πολιτικό φάσμα, πλην του αντιπολιτευόμενου ΣΥΡΙΖΑ.

Και σαν να μην έφτανε αυτό, λίγους μήνες αργότερα σε συζήτηση στο Κοινοβούλιο ο Αλ. Τσίπρας είχε χαρακτηρίσει «colpo grosso» την προσπάθεια εξεύρεσης επενδυτών για τα Ναυπηγεία, απαιτώντας να επανακτήσει άμεσα το δημόσιο τον έλεγχό τους. Ποια είναι η πραγματικότητα; Ότι κατά τη διαδικασία του νομοθετικού έργου ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε καταθέσει καμία πρόταση για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, αντιθέτως φρόντισε να δηλώσει «παρών» στην κυβερνητική πρόταση, στηρίζοντάς την στο Κοινοβούλιο και καταγγέλοντάς την έξω από αυτό.

 

Η «βολική» τροπολογία 

Στον κυβερνητικό σχεδιασμό συνεργασίας με την ΟΝΕΧ αποδίδουν πολλοί και την τροπολογία που ψηφίστηκε με συνοπτικές διαδικασίες στην Ολομέλεια της Βουλής λίγο πριν κλείσει για τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, η οποία κατατέθηκε από το υπουργείο Άμυνας σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας και προβλέπει την καταβολή 11.950.000 ευρώ στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και 5.925.000 ευρώ στα Ναυπηγεία Ελευσίνας με παράλληλη τρίμηνη παράταση της ολοκλήρωσης του προγράμματος των 4 υποβρυχίων στον Σκαραμαγκά και των δύο πυραυλακάτων (ΤΠΚ) τύπου «Ρούσσεν» στην Ελευσίνα.

Τον περασμένο Ιούλιο είχαν δοθεί άλλα 31,07 εκατ. για την παράταση του έργου και την πληρωμή των εργαζομένων, ενώ η βολική κατά κάποιους τροπολογία προβλέπει για τους εργαζόμενους στα Ναυπηγεία Ελευσίνας ότι: «Η ισχύς των υπογραφεισών / συναφθεισών ατομικών δηλώσεων αποδοχής ενασχόλησης μεταξύ του Πολεμικού Ναυτικού και των εργαζομένων της ΝΒΕΕ ΑΕ, παρατείνεται μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου 2019», γεγονός που διευκολύνει τον νέο επενδυτή ο οποίος δεν θα δεσμεύεται νομικά με τις συγκεκριμένες θέσεις εργασίας και εργασιακά δικαιώματα, παρά την καθησυχαστική δήλωσή του ότι θα τις διατηρήσει και θα τις επαυξήσει.

 

Το σχέδιο της ONEX

Στο επιχειρηματικό σχέδιο της ONEX ELEFSIS SHIPYARDS LLC συγκαταλέγεται η ολοσχερής εξόφληση των οφειλόμενων της ΝΑΒΙΕΕ προς τους εργαζομένους ύψους από 15 έως 30 εκατ. ευρώ, η ολοκλήρωση των υφιστάμενων προγραμμάτων ΤΠΚ, χωρίς επιπλέον κόστος για το Πολεμικό Ναυτικό, ύψους €25.000.000, η ανάληψη των συμβατικών υποχρεώσεων της ΝΑΒΙΕΕ προς το Πολεμικό Ναυτικό, ύψους περίπου €100.000.000, η ανάληψη χρεών προς το Δημόσιο και ασφαλιστικούς οργανισμούς, ύψους περίπου €65.000.000 ή όσων τελικά προκύψουν έπειτα από την επικαιροποίηση των οικονομικών στοιχείων της εταιρείας μέχρι την υποβολή του τελικού Σχεδίου Εξυγίανσης στο δικαστήριο, η ανάληψη χρεών της ΝΑΒΙΕΕ προς τραπεζικά ιδρύματα, ύψους €50.000.000 ή όποιο τελικό ποσόν συμφωνηθεί έπειτα από διαπραγματεύσεις με τις πιστώτριες τράπεζες και ένα πενταετές πρόγραμμα αναβάθμισης, εκσυγχρονισμού και συντήρησης των εγκαταστάσεων του ναυπηγείου, ύψους έως €130.000.000, καταβάλλοντας για άμεσες επισκευές περίπου €30.000.000, €35.000.000 για συντηρήσεις και €65.000.000 για απόκτηση νέας πλωτής δεξαμενής μεγέθους cape size.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα