Ανάγκη οι νέες αγορές για τα ελληνικά φρούτα και λαχανικά

Πιο κρίσιμο από ποτέ κρίνει το άνοιγμα νέων αγορών για τα ελληνικά φρούτα και λαχανικά, ακόμη και πιο απομακρυσμένων, ο ειδικός σύμβουλος του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών “Incofruit Hellas”, Γιώργος Πολυχρονάκης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Παράλληλα, υπογραμμίζει την ανάγκη η ΕΕ να προετοιμάσει σχέδια έκτακτης ανάγκης για το Brexit, ανεξάρτητα από την έξοδο μέσω μιας συμφωνίας ή χωρίς συμφωνία τον Απρίλιο 2019, “δεδομένου ότι οι εμπορικές σχέσεις θα αλλάξουν ριζικά, με τουλάχιστον συνοριακούς ελέγχους”.

Πάντως, ο ίδιος επισήμανε ότι στο πρώτο οκτάμηνο φέτος, έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος, οι εξαγωγές των νωπών φρούτων και λαχανικών, καταγράφηκαν αυξημένες σε ποσοστό 16,2% σε αξία και κατά 8,6% σε όγκο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ), τα οποία επεξεργάστηκε ο Incofruit Hellas, ενώ αντίστοιχα οι εισαγωγές εμφανίστηκαν μειωμένες.

Σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονάκη, οι ελληνικές εξαγωγές-αποστολές των νωπών φρούτων και λαχανικών ανήλθαν στο πρώτο οκτάμηνο φέτος στα 696,6 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 16,2% έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου, ενώ σε όγκο διαμορφώθηκαν σε 1.073.798 τόνους, αυξημένες κατά 8,6%.

Αναλυτικότερα, στο οκτάμηνο φέτος, οι εξαγωγές των λαχανικών αυξήθηκαν κατά 4,4% στον όγκο σε σχέση με το πρώτο οκτάμηνο του 2017 και ανήλθαν σε 168.996 τόνους, ωστόσο μειώθηκε η αξία τους σε ποσοστό 1,6%, στα 120,7 εκατ. ευρώ. Στον αντίποδα, σε θετικό έδαφος κινήθηκαν οι εξαγωγές φρούτων, σημειώνοντας άνοδο σε ποσοστό 9,4% σε όγκο και κατά 20,7% σε αξία, με τα αντίστοιχα νούμερα να διαμορφώνονται σε 904.802 τόνους και 575,8 εκατ.ευρώ.

‘Οπως διευκρίνισε ο κ. Πολυχρονάκης, στον τομέα των φρούτων πρωτοστατούν σε αξία τα ακτινίδια με 76,5%, τα μανταρίνια με 58,4% και τα πορτοκάλια με 23,9%, ενώ στον αντίποδα τα μήλα σημείωσαν χαμηλή πτήση κατά 20,5% σε αξία και κατά 33% σε τόνους. Αναφερόμενος δε στη σημαντική αύξηση των εξαγωγών λεμονιών, που στο οκτάμηνο φέτος έτρεξαν με ρυθμό 196% σε αξία και 180,7% σε όγκο, έναντι της αντίστοιχης περιόδου το 2017, ο κ. Πολυχρονάκης τόνισε ότι “οφείλεται στην αυξημένη ζήτηση, λόγω έλλειψης τροφοδότησης από ομοιοπαραγωγές χώρες, που υπέστησαν ζημία στην παραγωγή τους”. Στα λαχανικά πρωταγωνιστεί η ντομάτα με +8,1% σε αξία και με +7,2% σε όγκο και ακολουθούν τα αγγούρια, με αύξηση αξίας στο οκτάμηνο κατά 4,9% και +32% σε τόνους, ενώ αντιθέτως, η πατάτα ακολούθησε φθίνουσα πορεία καυτά -13,2% σε αξία και -27,4% σε τόνους. Την ίδια περίοδο, στο οκτάμηνο φέτος, καταγράφηκε μείωση των εισαγωγών έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου, κατά 2,8% σε αξία και κατά 0,6% σε όγκο.

Ευοίωνες οι προοπτικές για το 2018 συνολικά

Εκτός όμως από την αύξηση των εξαγωγών στο οκτάμηνο φέτος, ο κ. Πολυχρονάκης επισήμανε ότι “οι ενδείξεις από την εξαγωγή των θερινών φρούτων βάσει προσωρινών στοιχείων του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, βαίνουν με ποσοστά αύξησης που εκτιμάται ότι είναι της τάξης του +3% συνολικά μέχρι την 31/8/2018. Οι προοπτικές είναι θετικές και με βάση τη μέχρι σήμερα πορεία της παραγωγής των χειμερινών φρούτων και λαχανικών, εκτιμάται ότι θα σημειωθεί αύξηση σε ποσοστό 10% σε αξία στο σύνολο του 2018 και + 8% στον όγκο, έναντι του 2017 και εφ’ όσον δεν υπάρξουν δυσμενή καιρικά φαινόμενα”.

Ο αυξημένος ανταγωνισμός, το Brexit και η ανάγκη για νέες αγορές

Πατά τις προαναφερόμενες θετικές επιδόσεις, ο κ. Πολυχρονάκης επισήμανε ότι ο ανταγωνισμός από τις παραγωγές χωρών με ημερολογιακή συγκομιδή και καλλιέργειες που συμπίπτουν με την ελληνική παραγωγή καταγράφεται ιδιαίτερα αυξημένος, γεγονός που όπως σημείωσε “καταδεικνύει την ανάγκη λήψης επειγόντων στρατηγικών μέτρων για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας σε αρκετά προϊόντα”.

Στο πλαίσιο αυτό, υπογράμμισε ότι “παρά τις επαναλαμβανόμενες εκκλήσεις και συστάσεις, δυστυχώς εξακολουθούν να διακινούνται από Έλληνες και Βαλκάνιους εμπόρους ατυποποίητα προϊόντα (κατευθείαν από τον αγρό), κυρίως προς τα γειτονικά κράτη. Μάλιστα, ορισμένα προϊόντα φύγουν παράνομα σε μεγάλες ποσότητες, που προφανώς δεν καταγράφονται στα προσωρινά στοιχεία (χωρίς αναγγελία), με κίνδυνο εκτός των άλλων τη δυσφήμιση των ελληνικών φρούτων και λαχανικών”.

Σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονάκη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να σπεύσει στην προετοιμασία ενός σχεδίου έκτακτης ανάγκης για το Brexit “ανεξάρτητα από την έξοδο μέσω μιας συμφωνίας ή χωρίς συμφωνία τον Απρίλιο 2019, δεδομένου ότι οι εμπορικές σχέσεις θα αλλάξουν ριζικά, με τουλάχιστον συνοριακούς ελέγχους”. Οπως επισήμανε, αυτά τα σχέδια θα πρέπει να περιλαμβάνουν μέτρα για τη στήριξη της αγοράς, σε περίπτωση στρεβλώσεών της, “λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία της εξόδου, στα ιδιαίτερης ευαισθησίας και φθαρτότητας των νωπών οπωροκηπευτικών”.

Φυτοϋγειονομικοί φραγμοί

Η Ελλάδα “πρέπει να βρει νέες αγορές για τα προϊόντα της, καθώς τα επίπεδα κατανάλωσης στην Ευρώπη είναι στάσιμα και οι τιμές συμπιεσμένες. Το κόστος των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων δείχνει ότι μπορεί πραγματικά να είναι ανταγωνιστικό και σε συνδυασμό με την καλή ποιότητα, όμως τα ελληνικά προϊόντα μπορούν να ταξιδέψουν και σε απομακρυσμένες παγκόσμιες αγορές” σημείωσε και εξήγησε ότι η Ελλάδα δεν έχει πρόσβαση στην πλειονότητα των ασιατικών αγορών εξαιτίας φυτοϋγειονομικών φραγμών, αλλά “ακόμη και όταν αίρονται τα εμπόδια αυτά, η Ελλάδα συχνά αποτυγχάνει να ανταγωνιστεί αποτελεσματικά έναντι άλλων χωρών, λόγω οργανωτικών ελλείψεων (η προσφορά είναι κατακερματισμένη και ανεπαρκώς προσαρμοσμένη σε αυτές τις αγορές)”.

Επισημαίνοντας ότι οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις είναι σε θέση να ανταγωνίζονται τις άλλες χώρες στις ασιατικές αγορές, ο ίδιος τόνισε ότι “η υπέρβαση των φυτοϋγειονομικών φραγμών που εμποδίζουν την πρόσβαση σε πολλές από αυτές, είναι προτεραιότητα. Στο πλαίσιο αυτό, ο ίδιος σημείωσε ότι “ο χρόνος για άμεση κυβερνητική δράση είναι τώρα. Χρειάζεται να υπογράψουμε διμερείς συμφωνίες σε σύντομο χρονικό διάστημα, με δραστηριοποίηση της διπλωματίας μας σε ανώτατο επίπεδο για να μην χαθούν αυτές οι αγορές. Το άνοιγμα νέων αγορών θεωρείται αναγκαίο για να αντισταθμιστεί η παγκοσμιοποίηση της ενδοκοινοτικής αγοράς, με έντονη την αύξηση των εισαγωγών στην Ε.Ε., καθώς και την απώλεια της ρωσικής αγοράς”. Προτεραιότητα σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονάκη πρέπει να αποτελεί η προώθηση των εμπορικών διαπραγματεύσεων κατά τρόπον ώστε τα φυτοϋγειονομικά πρωτόκολλα να μην αποτελούν εμπόδιο στο εμπόριο.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα