
Αναβρασμός στην «γαλάζια» Κ.Ο. για τα οικόπεδα
Στο Μαξίμου ανησυχούν με την κυοφορούμενη αντιπαράθεση του υπουργείου Μεταφορών με τους ιδιοκτήτες και οδηγούς ταξί
Την ώρα που στο Μαξίμου έσκασαν χαμόγελα με τις πρώτες μεταπασχαλινές δημοσκοπήσεις, οι αστοχίες καλά κρατούν. Και δεν μιλάμε μόνο για την κυοφορούμενη κόντρα μεταξύ του υπουργείου Μεταφορών με τους ιδιοκτήτες για την είσοδο στις λεωφορειολωρίδες. Αυτό που εξακολουθεί να προκαλεί αναταραχή είναι το Προεδρικό Διάταγμα του υπουργείου Περιβάλλοντος κι Ενέργειας για τα οικόπεδα εκτός οικισμών που δεν είναι οικοδομήσιμα.
Του Μιχάλη Κωτσάκου
Αυτό που ανησυχεί περισσότερο το Μαξίμου είναι η αναστάτωση που υπάρχει στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του κυβερνώντος κόμματος με το Προεδρικό Διάταγμα του υπουργείου Περιβάλλοντος κι Ενέργειας, για την οριοθέτηση οικισμών κάτω των 2.000 κατοίκων. Το Προεδρικό Διάταγμα ουσιαστικά καθιστά μη οικοδομήσιμα χιλιάδες οικόπεδα έκτασης μικρότερης των δύο στρεμμάτων σε πάνω από 12.000 οικισμούς. Γεγονός που έχει προκαλέσει την οργή χιλιάδων μικροϊδιοκτητών, οι οποίοι λένε τα παράπονα τους στους βουλευτές της Ν.Δ. ειδικά στην περιφέρεια. Αυτοί που πλήττονται από το ΠΔ είναι όσοι έχουν εκτάσεις σε περισσότερους από 10.000 οικισμούς προ του 1923 ή κάτω των 2.000 κατοίκων που ανήκαν στη Ζώνη Γ’ Οικισμών, περιπτώσεις που με το νέο Προεδρικό Διάταγμα βγαίνουν εκτός ορίου.
Η κυβέρνηση υποστηρίζει πάντως ότι το επίμαχο Π.Δ. όχι απλά δεν αφήνει στον αέρα τους οικισμούς, αλλά κάνει ακριβώς το αντίθετο, διορθώνει μια εκκρεμότητα δεκαετιών. Υπενθυμίζεται ότι από το 1985 για τους 10.000 οικισμούς με κάτω από 2.000 κατοίκους, η οριοθέτησή γίνονταν από τον νομάρχη. Το Συμβούλιο της Επικρατείας το 2005, το 2017 και το 2019 έκρινε άκυρες οριοθετήσεις που είχαν γίνει τη δεκαετία του 1990 στην Κρήτη και το Πήλιο, με το σκεπτικό ότι οι νομάρχες ήταν στην πραγματικότητα αναρμόδιοι και τα μεθοδολογικά κριτήρια δεν ήταν ορθά. Ως εκ τούτου η κυβέρνηση επικαλείται ότι είχε τεθεί σε κίνδυνο η οριοθέτηση όλων των οικισμών κάτω των 2.000 κατοίκων.
Στο γαλάζιο στρατόπεδο όμως οι μουρμούρες είναι έντονες και αυτό που ισχυρίζονται οι περισσότεροι κυβερνητικοί βουλευτές είναι πως «η κυβέρνηση δεν είχε κανένα λόγο να φέρει τώρα το νέο ΠΔ σε εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ από το 2019 και δη χωρίς να μεριμνήσει για μεταβατικές ρυθμίσεις».
Υπενθυμίζουν ότι πολλές περιοχές της χώρας, ιδίως σε τουριστικές ζώνες, βασίστηκαν στην εκτός σχεδίου δόμηση εντός ορίων μικρών οικισμών. Και κάνουν λόγο ότι με το Προεδρικό Διάταγμα υπάρχει ζήτημα με την οικοδομική δραστηριότητα, αβεβαιότητα για τους ιδιοκτήτες που είχαν ήδη καταθέσει αιτήσεις για άδειες, ή είχαν ξεκινήσει διαδικασίες αγοράς γης, ενώ θεωρούν ότι πλέον υπάρχει δραστική μείωση της αξίας των ακινήτων στις περιοχές που αφορά το Προεδρικό Διάταγμα.
Εκτός του νεαρού βουλευτή Ηρακλείου, Κωνσταντίνου Κεφαλογιάννη (που πρώτος κινητοποιήθηκε), ήδη υπάρχουν παρεμβάσεις του Λευτέρη Αυγενάκη (Ηράκλειο), του Γιάννη Ανδριανού (Αργολίδα), του Φίλιππου Φόρτωμα (Κυκλάδες), του Μάνου Κόνσολα (Δωδεκάνησα) και του πρώην δήμαρχου Αιγάλεω και βουλευτή Δυτικού Τομέα της Β’ Αθήνας, Δημήτρη Καλογερόπουλου.
Την ίδια ώρα η λεγόμενη «ομάδα των 11» των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας είναι σε συνεννοήσεις για κατάθεση ερώτησης προς τον αρμόδιο υπουργό Σταύρο Παπασταύρου. Απλά αναμένουν εάν τελικά οι υποσχέσεις από κύκλους του Επιτελικού Κράτους για νομοθετική ρύθμιση, ειδικά για τη Ζώνη Γ, δηλαδή την απομακρυσμένη από τον οικιστικό ιστό ζώνη ικανοποιούν τους οικοπεδούχους.
Ειδικότερα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, αφού υπενθύμισε με νόημα ότι το Προεδρικό Διάταγμα το ετοίμασε ο προκάτοχος του Θόδωρος Σκυλακάκης, δήλωσε μετά τις αντιδράσεις ότι «η πολιτεία με επιστημονικά κριτήρια, σεβόμενη την αξιολόγηση του ΣτΕ, μελετά νομοθετική ρύθμιση μέσα από την οποία θα προσπαθήσει να ενσωματώσει τα ακίνητα που έχουν γεωγραφική, πραγματική ή οικιστική σχέση με τον οικισμό» Μάλιστα ο υπουργός προχώρησε και σε διευκρινίσεις υποστηρίζοντας: «Σε όποιες περιπτώσεις οι νομάρχες έχουν κάνει καλά τη δουλειά τους, υπάρχει οικιστική γειτνίαση με τον οικισμό, αυτές οι περιοχές εν δυνάμει μπορεί να μπούνε μέσα στη Β1 περιοχή και να είναι κομμάτι εντός σχεδίου, όμως υπάρχουν και περιπτώσεις που θα είναι εκτός. Σε αυτές τις περιπτώσεις όπου υπάρχει γεωγραφική αληθινή σχέση με τον οικισμό, εκεί εξετάζουμε νομοθετική ρύθμιση όπου θα καλύπτεται, θα υπάρχει δυνατότητα αρτιότητας και δόμησης ευνοϊκότερη από το εκτός σχεδίου, όχι το ίδιο όπως εντός σχεδίου. Θα υπάρχουν και περιπτώσεις όπου ο νομάρχης αυθαιρέτησε, σε αυτές τις περιπτώσεις προφανώς δεν θα υπάρχει κάλυψη».
Επιμένει η αντιπολίτευση
Την ίδια ώρα τα κόμματα της αντιπολίτευσης επιμένουν στην σκληρή κριτική προς την κυβέρνηση, κάνοντας λόγο ότι «χιλιάδες μικροϊδιοκτήτες ενώ είχαν οικόπεδα βρέθηκαν με αγροτεμάχια». Την συγκεκριμένη δήλωση επανέλαβε για 3η φορά ο Νίκος Ανδρουλάκης κατά την επίσκεψη του-προ ημερών- στην Ζαγορά του Πηλίου.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισκεπτόμενος τον συνεταιρισμό στην Ζαγορά αναφέρθηκε και στο ζήτημα του Προεδρικού Διατάγματος ζητώντας να δοθεί άμεση λύση. Δηλαδή την απόσυρση του Προεδρικού Διατάγματος, διότι όπως υποστήριξε «δεν μπορεί να υπάρξει διόρθωση στο ήδη υπάρχον».
Η κόντρα με τα ταξί
Στο μεταξύ υπάρχει μία νέα εστία για την οποία υπάρχει κίνδυνος αναζωπύρωσης. Και είναι οι σχέσεις της νέας ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών με τους ιδιοκτήτες και τους οδηγούς ταξί.
Ένα από τα βασικά αιτήματα των ιδιοκτητών ταξί –εδώ και πολλούς μήνες- είναι να μπορούν να εισέρχονται στις ειδικές λωρίδες για τα λεωφορεία. Ο ΣΑΤΑ είχε έρθει σε συμφωνία με τον πρώην υφυπουργό Μεταφορών, Βασίλη Οικονόμου, να μπορούν να εισέρχονται τα ταξί στις λεωφορειολωρίδες, καθώς η τότε ηγεσία αντιμετώπισε τα ταξί ως συγκοινωνιακά μέσα δημοσίου συμφέροντος.
Μετά τον ανασχηματισμό και την αλλαγή ηγεσίας στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κώστας Κυρανάκης, άλλαξε την συμφωνία που είχε επέλθει επιτρέποντας μόνο την παραμονή για δευτερόλεπτα των ταξί στις λωρίδες, ώστε να επιβιβάζουν και να αποβιβάζουν επιβάτες. Κάτι που έχει φέρει τους ιδιοκτήτες και οδηγούς ταξί σε αποφάσεις να ξεκινήσουν κινητοποιήσεις. Και βέβαια σε ένα ρευστό πολιτικό περιβάλλον για την κυβέρνηση δεν ό,τι καλύτερο να έχει απέναντι της μία κοινωνική ομάδα που ουκ ολίγες φορές έχει λειτουργήσει στο παρελθόν προπαγανδιστικά υπέρ, ή εναντίον όλων των κομμάτων που ανέλαβαν την διακυβέρνηση της χώρας. Εξάλλου όπως έλεγαν και οι παλιότεροι οι οδηγοί ταξί είναι η καλύτερη δημοσκόπηση και ο πλέον ασφαλής επικοινωνιακός δίαυλος. Προς ώρας αυτή η κόντρα είναι διαχειρίσιμη και ήδη γίνονται κινήσεις για να μην πάρει έκταση.