Από το «δεν πουλιέται» στο «πουλιέται κοινοπρακτικά»

Ο Γιάνης Βαρουφάκης ήταν ο πρώτος που εισήγαγε τον όρο «δημιουργική ασάφεια» για να εξηγήσει τα ανεξήγητα σε ό,τι αφορά στη συμφωνία που υπέγραψε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τους πιστωτές της χώρας για τετράμηνη παράταση. Και όπως φαίνεται, με τον όρο της «δημιουργικής ασάφειας» προσπαθεί να κυβερνήσει ο Αλέξης Τσίπρας και οι υπουργοί του.

Του Μιχάλη Κωτσάκου

Έτσι, η «Βαβέλ» των δηλώσεων συνεχίζεται με αμείωτη ένταση και το ζήτημα για το μέλλον του ΟΛΠ δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Ειδικά στην περίπτωση του λιμανιού, αυτό που μέχρι τώρα γνωρίζαμε είναι πως η κυβέρνηση Σαμαρά σχεδίαζε την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ Α.Ε. Με αυτή την απόφαση διαφωνούσε και τη χρησιμοποίησε ως λάβαρο για να κερδίσει τον Δήμο Πειραιά ο Γιάννης Μώραλης –με τη στήριξη του Ολυμπιακού και βεβαίως του Βαγγέλη Μαρινάκη–, ενώ ήταν κι ένα σημείο να έλθουν πιο κοντά και να στηρίξουν τη Ρένα Δούρου έναντι του Γιάννη Σγουρού στη μάχη της περιφέρειας Αττικής. Μάλιστα, μετά την εκλογή του, ο Γιάννης Μώραλης, όταν συναντήθηκε με τον Αντώνη Σαμαρά στο Μαξίμου, είχε εκφράσει ανοιχτά τη διαφωνία του με την πώληση του ΟΛΠ.

Αμέσως μετά την υπουργοποίηση του Θεόδωρου Δρίτσα στον τομέα της Ναυτιλίας, ο νέος υπουργός έσπευσε να δηλώσει πως δεν θα πωληθεί ο ΟΛΠ, παραμένοντας σταθερός στις προσωπικές του αρχές, αλλά και στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ. Κι όμως, λίγες εβδομάδες αργότερα, ο μεν Γ. Βαρουφάκης χρησιμοποίησε στις επαφές του με τους εταίρους ως επιχείρημα την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ, ο δε αντιπρόεδρος της κυβέρνησης κι επικεφαλής του οικονομικού κύκλου των υπουργείων από το Πεκίνο σπεύδει να δηλώσει πως «ο ΟΛΠ θα αποκρατικοποιηθεί», καλώντας παράλληλα τους Κινέζους και τους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους να προστρέξουν. Ο Θ. Δρίτσας επιμένει, και από του βήματος της Βουλής ο Γ. Δραγασάκης δηλώνει πως εξετάζεται η σύμπραξη Δημοσίου και ιδιωτών. Και δικαιολογημένα ο Σταύρος Θεοδωράκης είπε σε μία αποστροφή της ομιλίας του τη Δευτέρα το βράδυ «η εσωκομματική μάχη Δραγασάκη-Δρίτσα έληξε 0-1».

Με βάση την τούμπα Δραγασάκη, μιλάμε για έναν νέο εντελώς διαφορετικό διαγωνισμό από αυτόν που βρίσκεται σε εξέλιξη. Την ίδια ώρα η κυβέρνηση διαβεβαιώνει πως έχει βρεθεί η νομική φόρμουλα που επιτρέπει αλλαγές στους όρους του χωρίς να διατρέχει η διαδικασία τον κίνδυνο να ακυρωθεί. Βέβαια, πολύ λογικά θα σκεφτείτε πως τα ίδια έλεγαν και πριν από 40 ημέρες, πως δεν χρειάζονταν χρήματα, και τώρα η χώρα βρίσκεται σε ασφυξία. Ποιο θα είναι το νέο μοντέλο αποκρατικοποίησης του ΟΛΠ; Όπως είπαμε, πυκνή ομίχλη καλύπτει την ορατότητα στον Πειραιά. Πηγές του Μαξίμου κάνουν λόγο για τη δημιουργία μεικτής εταιρείας Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (κάτι σαν ΣΔΙΤ ή «Αναπτυξιακή Κοινοπραξία» όπως το ονομάζει η κυβέρνηση), στην οποία και θα εισφερθεί ένα ποσοστό μετοχών του ΟΛΠ, όχι το 67%, αλλά πιθανότατα ένα μικρότερο πακέτο.

Η διαφορετική άποψη
Στην αγορά πάντως έχουν διαφορετική άποψη, τονίζοντας ότι δεν στέκει νομικά η αλλαγή των όρων ενός διαγωνισμού σε εξέλιξη, καθώς αφενός θα γίνουν προσφυγές από συμμετέχοντες, αφετέρου μπορεί να υπάρξει και αυτεπάγγελτη παρέμβαση της Γενικής Διεύθυνσης Αγοράς (DG Market), που αντικείμενό της είναι ακριβώς το να ελέγχει τις προκηρύξεις που δημοσιεύουν τα κράτη-μέλη, και αν αυτές τηρούνται ή όχι. Υπενθυμίζουμε ότι οι πιο «ζεστοί» παίκτες στον διαγωνισμό για τον ΟΛΠ παραμένουν η κινεζική COSCO και η ολλανδική APM TERMINAL, θυγατρική της πανίσχυρης δανέζικης MAERSK.

Την ίδια ώρα, άνθρωποι που έχουν εντρυφήσει στη «δημιουργική ασάφεια» του ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζουν πως η κυβίστηση Δραγασάκη στη Βουλή έγινε για να καθησυχάσουν τις αντιδράσεις που προκάλεσαν οι δηλώσεις του στο εσωτερικό της κυβέρνησης, και ειδικά στον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα, ο οποίος τάχθηκε προ ημερών υπέρ της θέσης (κατά της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου) που έχει εξαγγελθεί στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης για το θέμα της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ.

Υπενθυμίζεται ότι, κατά την ανάληψη των καθηκόντων του, ο Θ. Δρίτσας είχε υποστηρίξει πως «ο δημόσιος χαρακτήρας του λιμανιού παραμένει, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ σταματάει εδώ», και πως η κυβέρνηση θα αναστείλει τη διαδικασία πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου. Δεν ήταν άλλωστε ο μοναδικός υπουργός που είχε κάνει παρόμοιες δηλώσεις.

Το αντάλλαγμα και η Κομισιόν
Οι Κινέζοι από την πλευρά τους ενδιαφέρονται για να αποκτήσουν το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας στο λιμάνι του Πειραιά, με απώτερο στόχο την επενδυτική πρόσβαση στις μεταφορές, δηλαδή τον ΟΣΕ και τον εμπορευματικό σταθμό στο Θριάσιο. Μάλιστα, υπενθύμισαν στον Γ. Δραγασάκη ότι έχουν ήδη τοποθετήσει σε πρόσφατη έκδοση εντόκων του ελληνικού Δημοσίου 100 εκατ. ευρώ, μέσω των τραπεζών τους, ως κίνηση καλής θέλησης προς την ελληνική οικονομία.

Στο Πεκίνο ο αντιπρόεδρος της ελληνικής κυβέρνησης τόνισε ότι συμφωνεί στην πώληση του ΟΛΠ και στηρίζει από την πρώτη ημέρα την επενδυτική στρατηγική των Κινέζων στην Ελλάδα. Ωστόσο, οι Κινέζοι έθεσαν στο τραπέζι της συζήτησης και το ζήτημα που έχει προκύψει όσον αφορά την επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Comp), η οποία εγείρει θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού για μία σειρά ευνοϊκών, φορολογικού τύπου, διευκολύνσεων που δόθηκαν στην Cosco όταν υπεγράφη η συμφωνία για το λιμάνι.

Δεν είναι τυχαίο κάτι που φέρεται να τόνισαν οι Κινέζοι στους Έλληνες αξιωματούχους, ότι την ώρα που η υψηλόβαθμη ελληνική αντιπροσωπεία με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη και τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Κοτζιά πετούσε προς την Κίνα, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν κάλεσε την Ελλάδα επισήμως να τακτοποιήσει με πρόστιμα τις ευνοϊκές ρυθμίσεις της Cosco!

Πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν τις συνομιλίες μεταξύ των δύο πλευρών αναφέρουν ότι, όταν οι Κινέζοι ρώτησαν τους Έλληνες αν μπορούν να διασφαλίσουν ότι το θέμα με την DG Comp θα κλείσει, η ελληνική πλευρά φέρεται να τόνισε ότι θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να το διευθετήσει, αλλά μέχρι εκεί, χωρίς να αποκλείει περαιτέρω παρέμβαση της Κομισιόν. Πηγές της αγοράς, σχολιάζοντας την παρέμβαση της DG Comp για την επένδυση της Cosco, δεν αποκλείουν ότι πέραν των τυπικών εκκρεμοτήτων η όλη υπόθεση φαίνεται να συνδέεται, χωρίς αυτό να αποδεικνύεται, με το ενδιαφέρον ευρωπαϊκών συμφερόντων για τα «φιλέτα» τόσο του λιμανιού όσο και των σιδηροδρόμων.

Η πρόταση Κορκίδη
Τις προτάσεις του για τον ΟΛΠ κατέθεσε και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά με επιστολή που έστειλε ο πρόεδρός του, Βασίλης Κορκίδης, στον πρωθυπουργό αναφορικά με το «κοινοπρακτικό σχήμα». Συγκεκριμένα, το ΕΒΕΠ προτείνει ένα μοντέλο διοίκησης του λιμανιού ανάλογο με εκείνο που ισχύει στη Βαρκελώνη και στη Μασσαλία, αλλά και στα περισσότερα λιμάνια της Ευρώπης.

Σύμφωνα με αυτό –και μέσω της κοινοπραξίας, που πρότεινε ο Γ. Δραγασάκης– στη μετοχική σύνθεση του ΟΛΠ θα συμμετέχουν οι παραλιμένιοι δήμοι και το Επιμελητήριο. Με αυτό τον τρόπο, το ευρύτερο Δημόσιο θα έχει στον έλεγχό του το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών, θα υπάρχει η δυνατότητα ισχυρής συμμετοχής ιδιωτικών κεφαλαίων και παράλληλα θα μπορεί να υπάρχει διοίκηση από μάνατζερ από την αγορά επ’ ωφελεία όλων των μερών.

Τώρα αν θα υπάρχουν επενδυτές που θα δεχτούν να βάλουν τα λεφτά τους χωρίς να έχουν το 51% της κοινοπραξίας και χωρίς το μάνατζμεντ είναι άλλου… παπά ευαγγέλιο. Ωστόσο, στη λογική της δημιουργικής ασάφειας όλα είναι δυνατά, ακόμα και η κατάρρευση της αγοράς σήμερα, που στα μάτια των Συριζαίων φάνταζε ως νίκη…

Γ. ΣΤΑΘΑΚΗΣ: «Δεν συζητούμε την πλήρη ιδιωτικοποίηση»
«Η κυβέρνηση δεν συζητά πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, αλλά συμπράξεις», ανέφερε ο υπουργός Οικονομίας, Γιώργος Σταθάκης, μιλώντας στην εκπομπή στον «Ενικό» στον τηλεοπτικό σταθμό STAR. Σχετικά ο Γ. Σταθάκης τόνισε για τις ιδιωτικοποιήσεις πως «αυτές που έχουν ολοκληρωθεί δεν μπορούμε να τις αλλάξουμε γιατί εγείρουν πολλά διεθνή θέματα. Για τα αεροδρόμια και τον ΟΛΠ που είναι εν εξελίξει. Σε αυτές τις δύο περιπτώσεις, προσπαθούμε να αναθεωρήσουμε και βελτιώσουμε τους όρους υπέρ του δημοσίου συμφέροντος». Αναφορικά με τον ΟΛΠ, σημείωσε ότι «δεν θέλουμε 100% ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, είμαστε ανοικτοί σε συμπράξεις, η μορφή και ο τρόπος είναι ανοικτός και υπό συζήτηση».

Στάση αναμονής από την πλευρά Λαφαζάνη
Μετά τη ενημέρωση της Ολομέλειας της Βουλής για τις διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης, η πλευρά Λαφαζάνη τηρεί στάση αναμονής. Μάλιστα, λίγες ώρες αργότερα, μέσω της ιστοσελίδας iskra, δημοσίευσε το πρώτο άρθρο της ημέρας με τίτλο: «Οι “θεσμοί” εκβιάζουν για νέες μεταρρυθμίσεις-απορρυθμίσεις» και υπότιτλους «Όχι στους εκβιασμούς και στον στραγγαλισμό του ελληνικού λαού» και «Η χώρα να ακολουθήσει νέους εναλλακτικούς, προοδευτικούς δρόμους».

Όπως επισημαίνει το άρθρο «οι συνθήκες στην Ελλάδα βρίσκονται σε οριακό ή κάτι παραπάνω από οριακό σημείο, εξαιτίας των “νεοαποικιακού” τύπου και ύφους εκβιασμών που ασκούν οι δανειστές απειλώντας να στραγγαλίσουν την ελληνική οικονομία και κοινωνία». Το iskra υπογραμμίζει πως «τα τεχνικά κλιμάκια ΔΝΤ, ΕΕ και ΕΚΤ στην ελληνική πρωτεύουσα φέρεται να διαφωνούν σε πολλά από τα εισπρακτικά μέτρα που πρότεινε η κυβέρνηση στους “θεσμούς” και περιλαμβάνονται στη λίστα με τις δημοσιονομικές παρεμβάσεις ύψους 3,7 δισ. ευρώ». Το άρθρο κλείνει μεταφέροντας «πληροφορίες» για κυοφορούμενες ιδιωτικοποιήσεις:

«Σύμφωνα, πάντως, με πολιτικούς αναλυτές, έντονο προβληματισμό και ανησυχίες γεννούν οι πληροφορίες που θέλουν να έχουν πέσει στο τραπέζι προτάσεις για ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, των περιφερειακών αεροδρομίων και του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ)».

ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: «Αφήστε τις αντιφατικές στρατηγικές»
«Ας αφήσει η κυβέρνηση τις ολιγωρίες και ας προχωρήσει στην αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ, έτσι όπως είχε σχεδιαστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση», σημειώνουν ο Σταύρος Καλαφάτης και ο Νότης Μηταράκης.

Σε κοινή ανακοίνωσή τους, ο συντονιστής Παραγωγής και Εμπορίου της Ν.Δ. και ο υπεύθυνος του Τομέα Ναυτιλίας και Αιγαίου επισημαίνουν: «Η αποκρατικοποίηση είχε, ήδη, ολοκληρωθεί και στις 6 Μαρτίου θα έπρεπε να έχουν υποβληθεί οι δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ. Η ημερομηνία αυτή, όμως, αναβλήθηκε επ’ αόριστον από την κυβέρνηση. Καιρός είναι ο πρωθυπουργός να αγνοήσει τις αντιφατικές στρατηγικές των υπουργών του για το θέμα και να ορίσει άμεσα την καινούργια ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προτάσεων. Άλλωστε, η συγκεκριμένη επένδυση αποτελεί κορυφαίο αναπτυξιακό πρότυπο για τη χώρα, δημιουργώντας έσοδα και θέσεις εργασίας. Γι’ αυτό και πρέπει να μείνει μακριά από τις λαϊκίστικες ιδεοληψίες που χαρακτηρίζουν τον ΣΥΡΙΖΑ», καταλήγουν οι κ.κ. Καλαφάτης και Μηταράκης.

Εξάλλου ο βουλευτής της Ν.Δ. Νικήτας Κακλαμάνης κατέθεσε ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων προς τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργο Σταθάκη και τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Κοτζιά, ζητώντας από την κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει τους στόχους της στο γενικότερο ζήτημα των ιδιωτικών επενδύσεων των λιμανιών της χώρας αλλά και ειδικότερα της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ.

«Ποιο είναι το νέο μοντέλο, το οποίο προτείνει η κυβέρνηση, με συμμετοχή του Δημοσίου και τι είδους κοινοπρακτικό σύστημα είναι αυτό που προτίθεσθε να εφαρμόσετε για τον ΟΛΠ; Ποιος θα είναι ο χρηματοδότης του νέου κοινοπρακτικού συστήματος, που μόλις χθες αποκαλύφθηκε από τον αντιπρόεδρο, κ. Δραγασάκη;» είναι τα συγκεκριμένα ερωτήματα που θέτει ο Ν. Κακλαμάνης για το μείζον θέμα της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ.

Μάλιστα, ο «γαλάζιος» βουλευτής ζητά να πληροφορηθεί το αντικείμενο συναντήσεων, που είχαν με την κυβέρνηση της Κίνας ο Γ. Δραγασάκης και ο Ν. Κοτζιάς, κατά την επίσημη επίσκεψή τους το διάστημα 25-28 Μαρτίου.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα